پاور پوینت بررسی سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو ESP، مهندسی مکانیک
عنوان: پاور پوینت بررسی سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو ESP، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک
درس: تکنولوژی پیشرفته درصنعت خودرو
تعدد اسلاید پاورپوینت : ۴۰
(فایل به صورت POWER POINT قابل ارائه )
معرفی سیستم های ایمنی فعال در خودروها
سیتم ABS یا سیستم ترمز قفل چرخها
منظور : حفظ کنترل هدایت خودرو
نقش : جلوگیرى از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیرى
سیستم توزیع نیروى ترمزى یا EBD
منظور : جلوگیرى از قفل شدن چرخهاى عقب
نقش : بطور الکترونیکى فشار مدار ترمز چرخهاى عقب را تنظیم می کنید
سیستم کنترل گشتاور موتور یاMSR
منظور : حفظ کنترل فرمان خودرو
نقش : جلوگیرى از قفل شدن چرخهاى محرک در هنگام کاهش شتاب
سیستم ترمز اضطرارى یا EBA
منظور : امکان بکارگیرى حداکثر ظرفیت ترمزگیرى توسط کلیه رانندگان
نقش : انتقال به وضعیت تنظیم ABS در کوتاهترین زمان
سیستم کنترل الکترونیکى پایدارى خودرو یا ESP
منظور : حفظ وضعیت حرکت عادى خودرو
نقش : اصلاح مسیر حرکت خودرو، با بکارگیرى ترمز چرخها و تغییر گشتاورموتور (در محدود قوانین فیزیکى)
سیستم کنترل کم دور زنى USC
منظور : بهبود کنترل کم دور زنى
نقش : بکارگیرى ترمز چند چرخ بطور همزمان
سیستم کنترل کشش یا ASR
منظور : جلوگیرى از بکسواد کردن چرخهاى محرک
نقش : بکارگیرى ترمز و تغییر گشتاور موتور به جهت محدود کردن عمل بکسواد
سیستم توزیع نیروی ترمزی الکترونیکی EBD
این سیستم در واقع یک قابلیت اضافی در سیستم ABS میب اشد. به جای استفاده از سیستمهای معمولی جبران کننده
(توزیع کننده نیروی ترمز) این سیستم تعادل در حین ترمزگیری را با استفاده از اجزاء زیر انجام می دهد:
– واحد هیدرولیکی
– سنسورهای چرخ
برنامه تکمیلی در خصوص تنظیم فشار (تنظیم فشار)
اصول عملکرد
برنامه EBD بطور دائم سرعت چرخهای جلو و عقب یک طرف خودرو را مقایسه می کند.
چنانچه سرعت چرخهای عقب بیشتر یا مساوی سرعت چرخهای جلو باشد، فشار ترمز در جلو و عقب یکی است. چنانچه
سرعت چرخهای عقب کمتر از سرعت چرخهای جلو باشد ( در محدوده تعریف شده)، برنامه EBD شیرهای برقی ورودی را
به منظور حفظ فشار دو چرخ عقب مربوط فعال می کند.
چنانچه سرعت چرخ عقب بیشتر کاهش یابد، برنامه یک افت فشار کنترل شده را از طریق فعال کردن شیر برقی خروجی
مربوطه، اعمال می کند.
چنانچه سرعت چرخ عقب مجدداً بیشتر از چرخهای جلو گردد ( در محدوده تعریف شده) برنامه EBD یک افزایش فشار
کنترل شده را بر روی چرخ عقب اعمال می کند.
تمامی این اقدامات تا انتهای زمان ترمزگیری یا تا شروع اولین عملیات تنظیم فشار ABS بر روی چرخهای جلو، تکرار می گردد.
دیدگاه ها