پایان نامه هیدرولیک و معرفی المانهای هیدرولیکی، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه هیدرولیک و معرفی المانهای هیدرولیکی، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۲۳۲
فهرست
فصل اول
۱-۱ انرژی سیال
۱-۱-۱- انرژی
شکل ۱-۱ چند برابر کردن نیرو [۳]
۱-۳ جریان سیال
شکل۱-۲تئوری توریچلی
فصل دوم
بررسی انواع پمپهای هیدرولیک
شکل۲-۱یک پمپ پروانه ای
۲-۴-۱ پمپهای پیستونی
شکل۲-۳ پمپ پیستونی محوری با حجم جابجائی متغیر[۳]
شکل۲-۹ پمپ پره ای غیربالانس در وضعیتی که روتر در مرکز قرار گرفته است[۳]
شکل۲-۱۲ شدت جریان واقعی برحسب سرعت دورانی[۳]
فصل سوم
۳-۲-۱ شیر یکطرفه ( Check valves)
۳-۲-۲ شیر با ساچمه شناور (Shuttle Valve)
۳-۲-۳ شیرهای کنترل جهت دو راهه
۲-۲-۴ شیرهای کنترل جهت سه راهه و چهار راهه
شکل۳-۵ شیر چهار راهه،دو حالته(۲/۴)[۳]
شکل۳-۹ شیر(۳/۴)خنثی تشدید[۳]
۳-۲-۶ مدارات هیدرولیک
۳-۲-۷ مشخصات شیرهای کنترل جهت
۳-۳-۱ شیرهای فشار شکن
شکل۳-۱۴ شیر فشارشکن مستقیم[۳]
۳-۳-۲ شیرهای تخلیه فشار و کاهنده فشار
۳-۳-۳ انواع دیگر شیرهای کنترل فشار
شکل۳-۱۶ شیرخنثی کننده وزن با کنترل از راه دور[۳]
۳-۴-۲ انواع شیرهای کنترل جریان
شکل۳-۱۹ شیرکنترل جریان سوزنی[۳]
شکل۳-۲۰ شیر کنترل جریان حساس به تغییرات فشار[۳]
۳-۴-۳ ضریب جریان ۷۴
شکل ۳-۲۲ کنترل جریان خروجی از سیلندر,هم در حرکت رو به جلو و هم در حرکت رو به عقب[۳]
شکل۳-۲۴ کنترل سرعت سیلندر[۳]
۳-۴-۵ مشخصات شیرهای کنترل جریان
فصل چهارم
بررسی خواص انواع سیالات هیدرولیک
جدول ۴-۱ تقسیم بندی سیالات هیدرولیک بر اساس استاندارد ۶۷۴۳ [۲]ISO
۴-۲-۱ گرانروی و شاخص گرانروی
شکل ۴-۱ تغییرات دما- گرانروی و شاخص گرانروی[۲]
شکل۴-۲ تغییرات دما- گرانروی و فشار[۲]
۴-۲-۲ مشخصه های کف کنندگی
۴-۲-۴ روانکاری
۴-۲-۶ نقطه اشتعال
۴-۵-۱ روغن های معدنی
۴-۶ تعویض نوع سیال به کار رفته در سیستم
۴-۷-۱ انواع آلودگی
۴-۷-۲ استانداردهای تمیزی
جدول۴-۳ طبقه بندی آلودگی بر اساس استاندارد ۱۶۲۸NAS [۳]
جدول ۴-۵ آنالیز ذرات برای نمونه ml 100 روغن هیدرولیک تازه [۵]
فصل پنجم
بررسی افتهای اصطکاکی در سیستمهای هیدرولیکی
شکل ۵-۱ مسیر خط جریان ذرات سیال در جریان آرام[۵]
شکل ۵-۲ نوسان اتفاقی ذرات سیال در جریان مغشوش[۴]
جدول ۵-۱مقادیر معمول زبری مطلق [۴]
شکل۵-۳ نمودار مودی[۴]
شکل ۵-۴ :
شکل ۵-۶ :ظرفیت عبور جریان در هدایت کننده ها در سرعتهای پیشنهادی برای جریان سیال
شکل ۵-۶: ادامه و ۵-۷
شکل ۵-۹ مقادیر k برای کاهش ناگهانی مقطع نظیر نسبتهای قطری مختلف[۱]
شکل ۵-۱۱ [۴]
شکل ۵-۱۳ [۱]
فصل ششم
لودر با چرخهای زنجیری
جدول ۶-۱ ضریب باکت [۸](k)
فصل هفتم
گیربکس هیدرولیکی HT 130
شکل ۷-۲ گیربکس هیدرولیکی[۹]
۷-۲ تشریح عملکرد گیربکس در حالت خلاص
شکل۷-۳ مدار هیدرولیک گیربکس[۹]
شکل ۷-۵ تابلوی تعویض دنده[۹]
شکل ۷- ۶ مبدل گشتاور [۹]
شکل ۷-۷ سرعت پمپ زیاد و توربین ساکن است[۹]
شکل۷- ۸ سرعت پمپ و توربین یکسان است[۹]
فصل هشتم
سیستم نرمال
شکل ۸-۱ اجزاء سیستم فرمان[۶]
تشریح عملکرد پمپ فرمان
۸-۲-۲ وظیفه تعدیل کننده جریان یا شیر جبران فشاری
شکل ۸-۶ حالت خلاص[۷]
شکل ۸-۸ حالت فرمانگیری تا انتها[۷]
فصل نهم
تشریح عملکرد سیستم ترمز لودر ۴۴۰۰
شکل ۹-۱ اجزاء سیستم ترمز[۶]
در شکل ۹-۲ مدار هیدروپنوماتیکی ترمز نشان داده شده است.
مخزن ضد یخ
شکل ۹-۳ مخزن ضد یخ[۶]
سوپاپ یکطرفه
۱ انرژی سیال
۱-۱-۱- انرژی
هیدرولیک برای کاربردهایی مناسب است که در آنها نیروهای زیاد، دقت حرکتی بالا و حرکت یکنواخت مورد نیاز باشد. سیستمهای هیدرولیکی نوعاً با فشارهای ۵۰۰-۵۰۰۰ psi (۳۵-۳۵۰bar) کار می کنند و قادرند هزاران پوند نیرو( چندین تن) ایجاد نمایند دو مزیت عمده انتقال انرژی از طریق سیال، قابلیت افزایش نیرو و قابلیت تغییر جهت سریع انتقال می باشد.
۱-۲ انتقال نیرو و تغییر مقدار نیرو
یکی از ویژگیهای کاربردی انرژی سیالات، قابلیت تغییر میزان نیرو به هنگام انتقال نیرو است که به آسانی قابل انجام می باشد. چنین سیستمی در شکل ۱-۱ نشان داده شده است در این شکل سطح پیستون ورودی برابر با in2 ۱۰ و سطح پیستون خروجی برابر با in2 ۱۰۰ است. نیروی اعمالی بر پیستون ورودی ۱۰۰lbs می باشد. با توجه به سطح این پیستون
-۳ جریان سیال
شدت جریان سیال عبارت است از حجم سیال که در واحد زمان از یک سیستم عبور می کند. شدت جریان سیال تعیین کننده سرعت عملکرد یک قطعه خروجی در سیستم هیدرولیک ( مثلاً یک سیلندر) است سرعت حرکت سیال، مسافتی است که یک سیال در واحد زمان طی می کند
۱-۴ تئوری توریچلی
تئوری توریچلی، یک مورد خاص از معادله برنولی است که در بررسی یک مایع که از یک مخرن تخلیه می شود، به کار می رود ( شکل ۱-۲) در این وضعیت برای تعیین سرعت خروج از مخزن می توان با استفاده از معادله برنولی، سطح مخزن را سطح ۱ و سطح سوراخ خروجی را سطح نقطه ۲ را در نظر گرفت. فشار در این دو نقطه برابر است (o psi), بنابراین جملات مربوط به فشار در معادله برنولی حذف می شوند.
منابع :
۱-POWERHYDRAVLZCS,MICHAELJ.P1NCHES,JOHN .ASHBY,F2RST EDZTZON, 1988,PRENTZCE-HALL
۲-FLUZD POWER, THEORY AND APPLZCATZON,A.SULLIVAN,TH2RD ED2T2ON, 1989, PRENT2CE-HALL
۳-INTRODUCT2ON TO FLU2D POWER, JOHNSON JAMES.L,
ترجمه مهندس اکبر شیر خورشیدیان، نشر طراح
۴- هیدرولیک صنعتی (طراحی سیستمهای هیدرولیک) حسین دلایلی و احمد رضا مدینه، نشر کانون پژوهش.
۵- طراحی سیستم های هیدرولیک، فرشید مشکین نام، نشر کتاب دانشگاهی.
۶-راهنمای کلی تعمیرات او در ولو ۴۴۰۰، انتشارات هپکو،
۷- راهنمای کلی تعمیرات لودر ولو l90، انتشارات هپکو
۸- جزو راهسازی۱، انتشارات هپکو.
۹- راهنمای کلی تعمیرات گیربکس هیدرولیک HT ۱۳۰،انتشارات هپکو
۱۰-CATERPZLLAL 3ERVICE MANVAL,1989
دیدگاه ها