سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه طراحی آسانسور،مهندسی مکانيک

عنوان: پایان نامه طراحی آسانسور،مهندسی مکانيک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 126

 

چکیده:

هدف از انجام این پروژه، آشنایی با تاریخچه آسانسور، انواع آن و مزایا و معایب آنها می باشد. تاریخچه آسانسور به سال 1854 برمی گردد که آسانسورهای ایمن به مفهوم واقعی تولیدشان آغاز شد. از آن تاریخ تاکنون، پیشرفت های زیادی در زمینه افزایش سرعن، ایمنی بیشتر و کاهش مصرف انرژی انجام گرفته است.

سال 1990، آغاز به کار آسانسورهای بدون موتورخانه بود، که در جهت جلوگیری از اتلاف فضا در ساختمان بوجود آمدند و با موتورهای الکتریکی کار می کنند.

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                   

مقدمه.

فصل اول

آشنایی با آسانسور

1-1- انواع آسانسور از نظر کاربرد :

1-2- تاریخچه.

1-3- مراحل طراحی و اطلاعات ساخت اسانسور از آماده سازی چاهک تا بتون ریزی..

1-3-1- مرحله 1) آماده سازی کف چاله آسانسور :

1-3-2- مرحله 2) تهیه نقشه :

1-3-3- مرحله 3) بتون ریزی کف چاهک:

1-3-4- مرحله 4 ) عملیات آهن کشی( سازه فلزی) چاهک آسانسور:

1-3-5- مرحله 5 )دیوارکشی اطراف چاهک…

1-3-6- مرحله 6)ایجاد موتورخانه:

1-3-7- مرحله 7) دورچینی درب طبقات:

1-3-8- مرحله 8)  اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز:

1-3-9- مرحله 9)بتون ریزی سقف چاهك:

فصل دوم

معرفی آسانسور

2-1- گروه بندی آسانسورها

2-2- آسانسورهای پنوماتیکی..

2-3- چاه و آسانسور پنوماتیک…

2-4- آسانسورهای هیدرولیک…

2-4-1- مزاياي آسانسورهاي هيدروليك…

2-4-2- نحوه آرايش جكها و اتصال آن به كابين آسانسور

2-4-3- فضاي مورد نياز براي آسانسورهاي هيدروليك خودروبر.

2-4-4- انواع در، در آسانسورهاي هيدروليك عموماً شامل:

فصل سوم

آناليز مراحل طراحي آسانسور

3-1- روند آنالیز طراحی آسانسور

3-2- فاز اول طراحي: طراحي ابعاد و اندازه ها

3-2-1- خروجي هاي فاز اول طراحي..

3-2-2- فاز دوم طراحي: تعيين مشخصات فني قطعات :

3-2-2-1- عوامل موثر در انتخاب تجهيزات..

3-2-3- فاز سوم طراحي: تهيه نقشه هاي اجرايي جهت عمليات نصب و راه اندازي :

فصل چهارم

طراحی ابعاد واندازه ها

4-1- کابین..

4-2- سیم بگسل..

4-2-1- رشته گردبا گام یکسان ………………………..

4-2-2- رشته گردبا گام یکسان …………………………………….

4-2-3- رشته گردبا گام یکسان ……………………….

4-2-4- محاسبات مربوط به انتخاب سیم  بگسل..

4-2-5- نحوه اتصال سیم بگسل وکشش درآن..

4-3- طراحی پولی..

4-3-1- نیروهای روی پولی کششی..

4-4- طراحی فنر واسط میان کابل وکابین..

4-4-1- فرضیات:

4-4-2- محاسبات:

4-5- طراحی فنر واسط میان کابل و وزنه های تعادل..

 

فصل پنجم

انتخاب موتور و طراحی قطعات متصل به آن

5-1- محاسبه توان..

5-2- انتخاب موتور

5-1-1- سرعت خروجی گیربکس:

5-3- طراحی Worm&Gear.

5-3-1- دلیل انتخاب حلزون وچرخ حلزون در آسانسور:

5-3-2- محاسبات:

5-3-3- محاسبه توان اتلافی:

5-4- طراحی شفت Worm…

5-4-1- فرضیات:

5-5- طراحی خاربرای حلزون..

5-6- طراحی شفت چرخ حلزون..

5-7- طراحی خار برای چرخ حلزون:

5-8- طراحی یاتاقان شفت حلزون..

5-8-1- محاسبات:

5-8-2- محاسبه بار دینامیکی نامی:

5-9- طراحی یاتاقان های شفت چرخ حلزون..

فصل ششم

طراحی اجزا

6-1- آشنایی با ترمزآسانسور

6-2- مقررات ایمنی سیستم محرکه و ترمز آسانسور

6-3- طراحی ترمز روی محور موتور

6-3-1- گشتاور استاتیکی

6-3-2- گشتاور دینامیکی

6-4- طراحی ریل راهنما

6-4-1- طبقه بندی باگذاری

6-4-2- محاسبه خیز در صفحات..

6-4-3- حداکثر تنش خمشی ناشی از بار نامتقارن..

6-5- ضربه گیرها

6-6- طراحی ضربه گیر فنری..

6-6-1- تحلیل کمانش در فنر.

6-7- طراحی فنر کفشک راهنما

6-7-1- انواع کفشک راهنما

6-8- طراحی فنرهای غلطکها

6-8-1- طراحی فنر.

6-9- طراحی اتصلات لازم شامل پیچ ها

6-10- نصب درب و ریل آسانسور

6-10-1- نصب محافظ مقابل ورودی های چاه آسانسور در کلیه طبقات..

نتیجه گیری..

پیوستها

منابع

 

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                            صفحه

شکل 1-1: مراحل طراحی و اطلاعات ساخت اسانسور از آماده سازی چاهک تا بتون ریزی..

شکل 2-1: اجزای آسانسور

شکل 2-2: آسانسور پنوماتیکی..

شکل 2-3: چاه و آسانسور پنوماتیک…

شکل 2-4: نحوه آرايش جكها و اتصال آن به كابين آسانسور

شکل 2-5: نحوه اتصال جك…

شکل 2-6: فضاي موردنياز براي چاه آسانسور خودروبر.

شکل 3-1: شماتیک کلی روند آنالیز طراحی آسانسور

شکل 4-1: کابین..

شکل 4-2: وسیله تعلیق بافنرمارپیچ فولادی..

شکل 4-:3 ضربه گیر لاستیکی..

شکل 4-4: رشته گردبا گام یکسان ……………………….

شکل 4-5: رشته گردبا گام یکسان ………………………………..

شکل 4-6: رشته گردبا گام یکسان ……………………….

شکل 4-7: سیستم Wشکل و سیستم معمولی باپولی فاصله انداز

شکل 4-8: پولی.

شکل 5-1: طراحی یاتاقان شفت حلزون..

شکل 5-2: یاتاقان A&B..

شکل 5-3: محاسبه ضریب لزجت سینماتیکی..

شکل 5-4: محاسبه ضریب ……….

شکل 5-5: بار دینامیکی نامی..

شکل 5-6: طراحی یاتاقان های شفت چرخ حلزون..

شکل 5-1: سطح ماشین کاری شده

شکل 6-2: ضربه گیر فنر مارپیچی با مقطع گرد.

شکل 6-3: ضربه گیر روغنی با سوراخ های عبور روغن درسیلندر

شکل 6-4: ضربه گیر روغنی باسوراخ های نشتی در پیستون..

شکل 6-5: کفشک غلطکی با اجزا

شکل 6-6: شکل چگونگی اتصالات براکتها و ریلها

شکل 6-7: کلاف ویژه نصب ریلهای وزنه و یکی از ریلهای کابین..

 

 

 

 

مقدمه

 

آسانسور دستگاهی است دائمی که برای جا به جایی اشخاص یا کالا ،بین طبقات ساختمان بوده و در طبقات مشخصی عمل می نماید . دارای کابینی است که ساختار ، ابعاد و تجهیزات آن به اشخاص به سهولت اجازه استفاده می دهد و میان ریلهای منصوبه عمودی با حداکثر انحراف 15 درجه حرکت می کند . آسانسور وسیله نقلیه عمومی دائمی است که بین ترازهای از قبل تعریف شده حرکتمی کند آسانسور تنها وسیله رفت و آمد ترافیکی است که مورد استفاده تمامی گروه سنی قرار می گیرد و عمومی ترین وسیله جابجایی عمودی در جهان است .

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...