پایان نامه بررسی نحوه طراحی ایستگاه های CNG، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه بررسی نحوه طراحی ایستگاه های CNG، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۷۰
بهمرا فایل پاورپوینت جهت ارائه پایان نامه
چکیده:
با توجه به فرصتهای موجود جهت کاهش روند رشد بالای مصرف فرآوردههای نفتی در بخش حمل و نقل و افزایش کارایی مصرف سوخت در بخش مذکور و نیز ملاحظات زیستمحیطی، سازمان بهینهسازی مصرف سوخت کشور از بدو تأسیس، طرح CNGسوز کردن خودروهای کشور را در دستور کار قرار دادهاست.
از آنجاکه طرح تبدیل سوخت خودروها به گاز طبیعی یک طرح فراسازمانی و ملی میباشد، ضروری است تا همزمان با انجام امور اجرایی و ستادی مربوط به این طرح، سطح دانش و اطلاعات کارشناسان و محققین در این بخش، با آخرین یافتههای جهانی یکسان گردد و فرهنگسازی مربوط به آن در سطح جامعه و دانشگاه فراگیر شود.
همزمان با برگزاری اولین همایش سراسری سوخت جایگزین (CNG) و خودروهای گازسوز بهمنظور ارتقاء سطح دانش عمومی در صنعت CNG مجموعهای در ۵ جلد تحت عناوین:
۱٫ آلودگی
۲٫ ایستگاههای سوخترسانی CNG
۳٫ کیتهای تبدیل CNG
۴٫ مخازن CNG
۵٫ موتورهای گازسوز
تهیه شده تا علاقهمندان و پژوهشگران گرامی با کلیات مسائل مربوط به صنعت CNG آشنا گردند. در نگارش این مجموعهها سعی شده که در هر مجموعه، مطالب بهگونهای بیان شوند تا خواننده پس از مطالعه آنها، به یک دیدگاه کلی از وضعیت موجود رسیده و با معایب و مزایای خودروهای CNGسوز آشنا گردد.
همچنین سعی شده تا از پرداختن به مطالب، بهصورت صرفاً تخصصی خودداری شود و بدین ترتیب مخاطبین بیشتری بتوانند از مجموعه حاضر استفاده نمایند.
امید است مجموعه حاضر بتواند قدمی مثبت در جهت بالا بردن سطح اطلاعات و دانش فنی کارشناسان و محققین گرامی جهت اجرای موفقیتآمیز طرح ملی تبدیل سوخت خودروها به گاز طبیعی باشد.
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: مقدمه
۱-۱- مقدمه
فصل دوم: انواع ایستگاههای سوخترسانی CNG
۲-۱- ایستگاه سوخترسانی کُند
۲-۲- ایستگاه سوخترسانی سریع
۲-۳- ایستگاه سوخترسانی مادر-دختر
فصل سوم: تجهیزات ایستگاههای سوخترسانی CNG
۳-۱- کمپرسور
۳-۱-۱- مقدمه
۳-۱-۲- طراحی کمپرسور
۳-۱-۲-۱- طراحی بر اساس کمپرسورهای گاز
۳-۱-۲-۲- طراحی بر اساس کمپرسورهای هوا
۳-۱-۲-۳- نکات طراحی
۳-۱-۲-۴- پارامترهای طراحی
۳-۱-۲-۵- لولهکشی
۳-۱-۲-۶- محرک کمپرسور
۳-۱-۲-۷- محفظهها
۳-۱-۲-۸- نصب تجهیزات
۳-۱-۲-۹- آلودگی مربوط به روغن روانساز کمپرسور
۳-۲- مخازن
۳-۲-۱- انواع مخازن
۳-۲-۱-۱- مخازن ترتیبی (آبشاری)
۳-۲-۱-۲- مخازن بافر
۳-۲-۲- طراحی مخازن
۳-۲-۲-۱- طراحی مخازن DOT
۳-۲-۲-۲- مخازن ASME
۳-۳- خشککن
۳-۳-۱- کیفیت CNG
۳-۳-۲- دمای نقطه شبنم
۳-۳-۳- معیارهای طراحی
۳-۳-۴- انواع روشهای نمگیری
۳-۳-۵- محل نصب خشککن
۳-۳-۶- انواع خشککنها
۳-۳-۶-۱- دستگاه خشککن PSA
۳-۳-۶-۲- دستگاه خشککن TSA
۳-۳-۷- پیشنهادات
۳-۴- توزیعکننده
۳-۴-۱- فشار سوختدهی
۳-۴-۲- جبران دما
۳-۴-۳- محدودیتهای عملی
۳-۴-۴- اجزای توزیعکننده
۳-۴-۴-۱- جریانسنج
۳-۴-۴-۲- حسگرهای فشار
۳-۴-۴-۳- صفحه نمایش
۳-۴-۴-۴- اتصالات قطعکننده
۳-۴-۴-۵- شلنگ
۳-۴-۴-۶- نازل سوخترسانی
۳-۴-۴-۷- شیر و تنظیمکنندهها
واژه نامه فارسی – انگلیسی:
منابع :
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۱-۱: نمایی ساده از عملکرد ایستگاه CNG
شکل ۱-۲: اجزای مختلف یک ایستگاه CNG
شکل ۲-۱: ایستگاه سوخترسانی کُند
شکل ۲-۲: ایستگاه سوخترسانی سریع
شکل ۲-۳: ایستگاه سوخترسانی مادر و دختر
شکل ۲-۴: ایستگاه سوخت رسانی سیار
شکل ۲-۵: ایستگاه سوخترسانی سیار با اتصال به شبکه سراسری گاز میتواند عمل سوختدهی را انجام دهد.
شکل ۳-۱: اجزای کمپرسور CNG
شکل ۳-۲- عملکرد مخزن بازیافت در کمپرسور
شکل ۳-۴: استفاده از موتور الکتریکی در یک کمپرسور دوگانه
شکل ۳-۵: مخازن ترتیبی ASME
شکل ۳-۶: مقایسه سیستم بافر و ترتیبی
شکل ۳-۷: ایستگاههایی با مخازن DOT
شکل ۳-۸: خشککن
شکل ۳-۹: خشککن نوع PSA
شکل ۳-۱۰: مدار کارکرد خشککن نوع TSA
شکل ۳-۱۱: دو نمونه از خشککن نوع TSA تکبرجی
شکل ۳-۱۲: خشککن نوع TSA دوبرج
شکل ۳-۱۳: توزیعکننده
شکل ۳-۱۴: افزایش فشار مخزن در اثر افزایش دمای محیط
شکل ۳-۱۵: صفحه نمایش توزیعکننده
شکل ۳-۱۶: نمایی از یک ایستگاه سوخترسانی CNG
مقدمه
جهت گازسوزکردن خودروها و عمومیسازی استفاده از آنها، اولویت اول مربوط به تأسیس ایستگاههای سوخترسانی میباشد. در طراحی ایستگاه به مسائلی نظیر استقرار در محل مناسب، میزان سوددهی و همچنین پتانسیل رشد و بهرهبرداری باید توجه نمود. درنهایت میبایست بهگونهای عمل نمود که ایستگاههای گاز طبیعی فشرده در مقایسه با ایستگاههای سوخت مایع نظیر بنزین و گازوئیل قابل رقابت باشد. در این راستا باید سیستم توزیعکننده را با همان امکانات و حتی بیشتر از امکانات ایستگاههای سوخت مایع تهیه نمود. از همه مهمتر باید زمان سوختگیری را بهنحوی کاهش داد. در شکل ۱ عملکرد یک ایستگاه بهصورت شماتیک نشان داده شدهاست. گاز ابتدا توسط کمپرسور فشرده و به مخازن فرستاده میشود. توزیعکننده ، CNG را از مخزن ایستگاه به مخزن خودرو انتقال میدهد.
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.
دیدگاه ها