عنوان: پایان نامه بررسی اصول کار سنسورها و عملگرهای به کار رفته در موتورهای پراید، پژو 206 و پارس، مهندسي مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 140
فهرست
سنسور موقعیت دریچه گاز 1
سنسورهای MAP/MAF 7
سنسور اکسیژن 17
سنسور ضربه 30
سنسور های دما 37
سنسور دمای مایع خنک کننده 38
سنسور دمای هوای ورودی 43
سنسورهای اثر هال 47
سنسور موقعیت میل لنگ 63
سنسور موقعیت میل بادامک 72
سنسور سرعت خودرو 76
موتور پله ای 79
انژکتور 83
رگلاتور فشار 85
معرفی سنسورهای موتور پراید 86
معرفی سنسورهای موتورپژو 206 109
معرفی سنسورهای موتورپژو پارس 120
منابع 131
مقدمه
در چند سال اخیر تمام خودروها مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری شدند.سیستم انژکتوری کارآیی بیشتری داشته و آلاینده کمتری نسبت به سیستم کاربراتوری تولید می کند.اساس کار سیستم سوخترسانی انژکتوری بر پایه سنسورها و عملگرها می باشد.اما اطلاعات کمی در مورد این مبحث موجود می باشد.در این مجموعه بر آن شدیم که اطلاعاتی در مورد سنسورهای موتور پراید، پژو 206 و پارس جمع آوری کنیم. ابتدا به توضیح نحوه عملکرد سنسورها می پردازیم و سپس به معرفی سنسور موتورهای مربوطه می پردازیم.
سنسور موقعيت دريچه گاز
سنسور موقعيت دريچه گاز در موتورهاي بنزيني يا ديزلي مقدار سوخت مطلوب راننده را به ECU نشان مي دهد. سنسور موقعيت دريچه گاز يك پتاسيومتر دوار يا يك اثر هال (برخي خودروهاي شركت فورد) است كه سيگنالي به ECU مي فرستد كه اين سيگنال با موقعيت شفت / صفحه دريچه گاز به صورت خطي متناسب است.معمولا سنسور موقعيت دريچه گاز يك سنسور با سه سيم است. سنسور براي نظارت بر سوخت مورد نياز موتور هنگام باز و بسته شدن دريچه گاز توسط راننده طراحي شده است.چهار شرايط كاري كه ECU توسط سيگنال سنسور مشخص مي كند ،عبارتند از :
• دريچه گاز بسته (شامل دور آرام يا شتاب منفي )
• دريچه گاز كمي باز (شامل شتاب ميانه رو يا گشت زني )
• دريچه گاز كاملا باز (بيشترين شتاب )
• سرعت افزايش زاويه دريچه گاز
روش آشكارسازي اين چهار شرايط استفاده از يك پتانسيومتر كوچك براي اندازه گيري زاويه صفحه دريچه گاز مي باشد.معمولا صفحه دريچه گاز به اتصالات مكانيكي متصل شده است و سنسور موقعيت دريچه گاز بر روي بدنه دريچه گاز نصب مي شود كه در شكل (1) نشان داده شده است،اين شكل سيستم پاشش در بدنه دريچه گاز TBI يك خودروي جنرال موتورز كه در يك موتور V6 3.8L استفاده مي شود را شرح مي دهد.
سنسورهاي MAP/MAF (فشار مطلق منيفولد/جرم جريان هوا)
هر دو اين سنسورها MAP (فشار مطلق منيفولد Manifold Absolute Pressure ) و MAF (جرم جريان هوا Mass Air Flow ) براي اندازه گيري جريان هواي ورودي به سيلندرهاي موتور حياتي هستند.از اين اندازه گيري ECU مي تواند ولتاژ سولونوييد انژكتور سوخت را تعيين كند.سنسور MAP معمولا بر روي منيفولد ورودي نصب مي شودهر چند ممكن است كه در برخي موتورها،سنسور از راه دور نصب شده و بوسيله لوله خلايي به منيفولد ورودي متصل شود.شكل (a)-3 يك مثال از موقعيت مكاني سنسور MAP را نشان مي دهد.
سيستم هاي MAP SPEED DENSITY
سيستم هاي اندازه گيري جريان هواي ورودي S.D مقدار سوخت مورد نياز را بر پايه چگالي هواي ورودي محاسبه مي كنند.
عملكرد CLOOSE LOOP سنسور اكسيژن
يك سنسور اكسيژن فاقد گرمكن نياز به دمايي بين 300 تا 600 درجه سانتي گراد (572 تا 620 فارنهايت)دارد تا سيستم به كنترل CLOOSE LOOP تبديل شود. ولي يك سنسور اكسيژن داراي گرمكن در مدت 10 الي 15 ثانيه سيستم را به كنترل CLOOSE LOOP تبديل مي كند،هنگامي كه دماي آن به دمايي بين 700 تا 800 درجه سانتي گراد(1292 تا1472 فارنهايت ) برسد.
منابع
كتاب هاي
Automotive electronics and computer system /Robert N. Brandy
Understanding Automotive Electronics
سيستم هاي انژكتوري پيكان ، پارس و سمند تاليف سيامك گرشاسبي
سايت هاي زير
سايت شركت فورد
سايت شركت پژو
سايت شركت تويوتا