سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه بررسی سیستم‏های تعلیق فعال و ‏نیمه فعال، مهندسی مکانيک

عنوان: پایان نامه بررسی سیستم‏های تعلیق فعال و ‏نیمه فعال، مهندسی مکانيک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 85

 

فهرست:‏
فصل اول:‏    ‏ فنر و لرزه‏گیر 
مقدمه
تاریخچه سیستم تعلیق
فنر
فنر مارپیچ
فنرهای پیچشی
میله پیچشی
میله پایدارنده
کاربرد میله‏های پادغلت در سیستم تعلیق
کاربرد میله پادغلت
فنر تخت
فنر لاستیکی
لرزه‏گیر
کاربرد
کارکرد
نصب و جایگذاری لرزه‏گیر
نامگذاری
‏ دسته بندی لرزه‏گیرها
لرزه‎‏گیر اصطکاکی
لرزه‏گیر گازی
چگونگی کارکرد
لرزه‏گیر روغنی
چگونگی کارکرد
لرزه‎گیر تلسکوپی
چگونگی کارکرد
مجاری روغن
گونه‏های دیگر ‏
لرزه‏گیر شیطانکی
لرزه‏گیر نواری
لرزه‏گیر پره‏دار
لرزه‏گیر فنر هوایی
لرزه‏گیر روغنی گازی در سیستم هیدروپنوماتیکی
لرزه‏گیر وزنه‏ای
انواع جدید لرزه‏گیرها
لرزه‏گیر ‏BIG RED GAS 35‎‏ ‏
لرزه‏گیر خود میزان
لرزه‏گیر ‏RED MOX 4‎‏ ‏
فصل دوم :‏    سیستم های تعلیق فعال و نیمه فعال
مقدمه
دسته بندی بر پایه پارامترهای سختی و میرایی
سیستم تعلیق ایستا
سیستم تعلیق پویا
سیستم تعلیق فعال
سیستم تعلیق نیمه فعال
عملگر
لرزه‏گیر ناپیوسته
لرزه‏گیر پیوسته
لرزه‏گیر مغناطیسی
گونه‏های مختلف سیستم تعلیق پویا
سیستم تعلیق خود میزان
سیستم یکپارچه جلو و پشت
سیستم تعلیق هوایی
تعلیق هوایی برای چهار چرخ
تعلیق هوایی برای چرخ‏های پشت ‏
سیستم تعلیق هیدروژنی
ساختار فنر و کارکرد فنر
بررسی غلت زنی ،کله زنی و جهش
سیستم تعلیق هیدرولاستیک
سیستم تعلیق پیش بین
سیستم تعلیق تطبیقی
سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک
زیر بخش‏ها
سیستم تعلیق هیدرواکتیو
سیستم تعلیق هیدرواکتیوII‏ ‏
سیستم تعلیق هیدرواکتیوIII‏ ‏
سیستم کنترل پویای بدنه (‏ABC‏) ‏
دیدگاه خریدار از سیستم تعلیق ایستا و پویا
منابع و مآخذ

مقدمه
از همان روزهای اولیه ساخت اتومبیل‎ ‎و حتی قبل از آن ، در زمانی که اسب‏ها گاری را می‏کشیدند ، ‏به خوبی معلوم و مشخص بود که ناهمواری‏های سطح جاده برای مسافران نامناسب است و باید این ‏ناهمواری‏ها و مسافران از یکدیگر جدا می شدند.‏
این جداسازی خیلی بیشتر از یک مسئله فقط درباره راحتی است. دست اندازهای پی در پی و ‏گودال‏های سطح جاده که سبب تکان خوردن و وارد شدن یک‏سری نیرو‏های عمودی به اتومبیل می ‏شوند با افزایش نسبی سرعت اتومبیل نیز تغییر می کنند. با سرعت‏های بالایی که امروزه به آنها دسترسی ‏داریم، مجموع این ضربات متوالی برای مسافران و همچنین قطعات و قسمتهای مکانیکی اتومبیل تحمل ‏ناپذیر خواهند بود. در ضمن این تکانها مشکلاتی را برای کنترل اتومبیل نیز ایجاد می کند.در نتیجه ، ‏یک نیروی کششی میانی بین بدنه و چرخها وجود خواهد داشت.‏
لرزش‏هاي پي در پي بدنه خودرو سبب خستگي راننده  و سرنشينان مي‏شود. در پي آن كارايي و ‏بازدهي رانندگي و عمر مفيد خودرو كاهش يافته و سلامتي انسان به خطر مي‏افتد، بنابراين مدل‏سازي ‏مود سواري خودرو به‏سازي پاسخ لرزشي آن با بهره از ميراينده‏هاي ارتعاشي از ديدگاه‏هاي مهم در ‏طراحي خودرو بوده كه آسايش سرنشين، افزايش دوام خودرو، ايمني و افزايش كنترل خودرو را به ‏دنبال دارد.‏
خاصيت ميرايش ارتعاشات لرزش‏ها و رفع بعضي از اغتشاشات حركت در خودرو و حفظ بعضي ‏ويژگي‏هاي مناسب جهت ايمني، از ويژگي‏هاي مناسب مكانيكي است كه انجام آن با يك وسيله ‏مكانيكي امكان‏پذير است. مجموعه مشخصي كه فراهم‏گر هدف بالاست، سيستم تعليق نام دارد. اين ‏مجموعه قلمرو وسيعي را با خواص و وظايف متفاوت در بردارد.‏
تاریخچه سیستم تعلیق ‏
در قرن شانزدهم تلاشی در حل مشکل انتقال بد همه نیرو از دست انداز به گاری و واگن ها انجام ‏گردید. آنها توسط چهار کیسه چرمی پر از باد که به چهار ستون شاسی متصل بودند، بدنه گاری را ‏‏(که شبیه به یک میز وارونه بود) معلق نمودند، و چون بدنه گاری از شاسی معلق بود، سیستم، به عنوان ‏یک “سیستم تعلیق” شناخته شد ( اصطلاحی که امروزه نیز به انواع راه حل ها اطلاق می شود). سیستم ‏بدنه معلق، یک نظام فنری کامل نبود، ولی چرخ ها و بدنه را قادر می ساخت تا به صورت آزاد حرکت ‏کنند.‏
فنرهای نیمه بیضوی، که با نام فنرهای گاری نیز شناخته می شوند، به سرعت جایگزین تعلیق کیسه های ‏چرمی شدند. فنرهای نیمه بیضوی به صورت عمومی در انواع واگن ها، گاری ها و … استفاده می ‏شدند. اغلب، هم بر روی اکسل عقب و هم بر روی اکسل جلو به کار می رفتند. هرچند، این سیستم ‏باعث به وجود آمدن موج رو به جلو و عقب می شد و مرکز ثقل بسیار بالایی داشت.‏
فنر
فنر عنصري انر‍‍ژي دهنده و انرژي گيرنده كه بر اثر تغيير شكل كشسان انرژي پتانسيل آن تغيير مي‏كند. ‏در يك سيستم مكانيكي سختي نمايانگر ويژگي‏هاي فنريت آن است.‏ در تعيين ويژگي‏هاي فنريت ‏سيستم هاي مكانيكي بايد انعطاف پذيري قطعات را نيز لحاظ كرد. محاسبه سختي موثر يك مجموعه به ‏سادگي و با بهره از قانون برآيند فنرها امكان پذير است. اگر دو عضو به صورت سري قرار گرفته ‏باشند، آنگاه فنر معادل به قرار زير است‎:‎
دسته بندي فنرها:‏
فنرها گونه هاي مختلفي دارند كه انواع پركاربرد آن در صنعت به قرار زير است:‏

فنر مارپيچ:‏
فنر مارپيچ مفتولي فولادي است كه به صورت حلقه اي پيچانده شده است. فنر مارپيچ براي مقاومت ‏در برابر بارهاي كششي،‌ فشاري يا پيچشي ساخته مي شود.سختي يك فنر مارپيچ به قرار زير است:‏
فنرهاي پيچشي ‏
در فنرهاي پيچشي تغيير شكل زاويه اي سبب ايجاد گشتاور پيچشي است. رابطه نيرو و جابجايي در ‏فنرهاي پيچشي به قرار زير است:‏
ميله پايدارنده
يكي از زير بخش هاي مهم سيستم تعليق ميله هاي پايدارنده2 است كه براي افزايش پايداري به كار ‏مي رود. نمونه از ميله هاي پايدارنده، ميله اي است كه ميل موج گير (ميله پادغلت3) ناميده مي شوند.‏‎ ‎‏ ‏هنگام ميل موج گير ميله اي  فلزي است كه  به دو بازوي كنترلي چرخ هاي دروني و بيروني متصل مي ‏شود هنگام افت و خيز يكي از چرخ ها، ميل موج گير حركت را به چرخ ديگر انتقال مي دهد. ميل ‏موج گير يك تراز بالا در هنگام رانندگي ايجاد مي كند.
كاربردي ميله هاي پادغلت در سيستم تعليق ‏
هنگامي كه بدنه مي غلتد و يا يكي از چرخ ها روي دست انداز يا درون چاله قرار مي گيرد، ميله ‏پادغلت سبب افزايش سختي فنريت تعليق است، يعني فنريت آن را كاهش مي دهد. هنگامي كه ‏خودرو در راستاي مستقيم حركت مي كند، ميله پادغلت، سبب نرمي فنريت تعليق شده و بنابراين ‏خوش سواري خودرو را بهبود مي بخشد.‏
كاربرد ميله پادغلت
‏ اگر افت و خيز چرخ ها برابر باشد، آنگاه بازوهاي لنگيده همسو بوده و بنابراين ميله پادغلت نقشي ‏در سختي غلتشي محور نخواهد داشت.‏
فنر تخت
‎   ‎فنر تخت‎1‎‏ در هر دو سيستم تعليق جلو و پشت به كار مي رود. اين فنرها به صورت فعالري نيز به كار ‏مي روند و با اين طرح  وسط فنر به اسكلت متصل شده و هر يك از دو انتهاي آن ‏

يك چرخ را  نگهداري مي كند. طرز عمل اين فنرها مانند تمام فنرهاي تخت است موقعي كه چرخ با ‏يك برآمدگي برخورد مي كند فنر به بالا خم مي شود ضربه را مستهلك مي نمايد و برعكس هنگامي ‏كه چرخ دريك گودي مي افتد به طرف پايين هم مي شودو بدين ترتيب فنر تخت در وسايل نقليه مانند ‏فنر مارپيچي عمل مي كند فنر ها معمولا به طور مكانيكي با وسايلي از قبيل بالشتك و بوش لاستيكي از ‏بدنه عايق بندي شده اند اين عمل از انتقال لرزش ها به اسكلت و بدنه جلوگيري مي كند.‏
فنر لاستيكي‏
‏ فنرهاي لاستيكي كاربردهاي فراواني در خودرو دارند. لاستيك جسمي سخت شونده است، يعني با ‏افزايش تنش دروني آن ايستادگي آن در برابر تغيير شكل افزايش مي يابد. لاستيك در برابر ‏برانگيختگي‏هاي پر بسامدكم دامنه، جاذب انرژي خوبي است و بنابراين به عنوان جداساز لرزه ‏كاربردهاي فراواني دارد. پيش بيني ضريب سختي فنرهاي لاستيكي برخلاف فنرهاي مارپيچي به ‏سادگي امكان پذير نمي باشد.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...