عنوان: پایان نامه بررسی سیستمهای تعلیق فعال و نیمه فعال، مهندسی مکانيک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 85
فهرست:
فصل اول: فنر و لرزهگیر
مقدمه
تاریخچه سیستم تعلیق
فنر
فنر مارپیچ
فنرهای پیچشی
میله پیچشی
میله پایدارنده
کاربرد میلههای پادغلت در سیستم تعلیق
کاربرد میله پادغلت
فنر تخت
فنر لاستیکی
لرزهگیر
کاربرد
کارکرد
نصب و جایگذاری لرزهگیر
نامگذاری
دسته بندی لرزهگیرها
لرزهگیر اصطکاکی
لرزهگیر گازی
چگونگی کارکرد
لرزهگیر روغنی
چگونگی کارکرد
لرزهگیر تلسکوپی
چگونگی کارکرد
مجاری روغن
گونههای دیگر
لرزهگیر شیطانکی
لرزهگیر نواری
لرزهگیر پرهدار
لرزهگیر فنر هوایی
لرزهگیر روغنی گازی در سیستم هیدروپنوماتیکی
لرزهگیر وزنهای
انواع جدید لرزهگیرها
لرزهگیر BIG RED GAS 35
لرزهگیر خود میزان
لرزهگیر RED MOX 4
فصل دوم : سیستم های تعلیق فعال و نیمه فعال
مقدمه
دسته بندی بر پایه پارامترهای سختی و میرایی
سیستم تعلیق ایستا
سیستم تعلیق پویا
سیستم تعلیق فعال
سیستم تعلیق نیمه فعال
عملگر
لرزهگیر ناپیوسته
لرزهگیر پیوسته
لرزهگیر مغناطیسی
گونههای مختلف سیستم تعلیق پویا
سیستم تعلیق خود میزان
سیستم یکپارچه جلو و پشت
سیستم تعلیق هوایی
تعلیق هوایی برای چهار چرخ
تعلیق هوایی برای چرخهای پشت
سیستم تعلیق هیدروژنی
ساختار فنر و کارکرد فنر
بررسی غلت زنی ،کله زنی و جهش
سیستم تعلیق هیدرولاستیک
سیستم تعلیق پیش بین
سیستم تعلیق تطبیقی
سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک
زیر بخشها
سیستم تعلیق هیدرواکتیو
سیستم تعلیق هیدرواکتیوII
سیستم تعلیق هیدرواکتیوIII
سیستم کنترل پویای بدنه (ABC)
دیدگاه خریدار از سیستم تعلیق ایستا و پویا
منابع و مآخذ
مقدمه
از همان روزهای اولیه ساخت اتومبیل و حتی قبل از آن ، در زمانی که اسبها گاری را میکشیدند ، به خوبی معلوم و مشخص بود که ناهمواریهای سطح جاده برای مسافران نامناسب است و باید این ناهمواریها و مسافران از یکدیگر جدا می شدند.
این جداسازی خیلی بیشتر از یک مسئله فقط درباره راحتی است. دست اندازهای پی در پی و گودالهای سطح جاده که سبب تکان خوردن و وارد شدن یکسری نیروهای عمودی به اتومبیل می شوند با افزایش نسبی سرعت اتومبیل نیز تغییر می کنند. با سرعتهای بالایی که امروزه به آنها دسترسی داریم، مجموع این ضربات متوالی برای مسافران و همچنین قطعات و قسمتهای مکانیکی اتومبیل تحمل ناپذیر خواهند بود. در ضمن این تکانها مشکلاتی را برای کنترل اتومبیل نیز ایجاد می کند.در نتیجه ، یک نیروی کششی میانی بین بدنه و چرخها وجود خواهد داشت.
لرزشهاي پي در پي بدنه خودرو سبب خستگي راننده و سرنشينان ميشود. در پي آن كارايي و بازدهي رانندگي و عمر مفيد خودرو كاهش يافته و سلامتي انسان به خطر ميافتد، بنابراين مدلسازي مود سواري خودرو بهسازي پاسخ لرزشي آن با بهره از ميرايندههاي ارتعاشي از ديدگاههاي مهم در طراحي خودرو بوده كه آسايش سرنشين، افزايش دوام خودرو، ايمني و افزايش كنترل خودرو را به دنبال دارد.
خاصيت ميرايش ارتعاشات لرزشها و رفع بعضي از اغتشاشات حركت در خودرو و حفظ بعضي ويژگيهاي مناسب جهت ايمني، از ويژگيهاي مناسب مكانيكي است كه انجام آن با يك وسيله مكانيكي امكانپذير است. مجموعه مشخصي كه فراهمگر هدف بالاست، سيستم تعليق نام دارد. اين مجموعه قلمرو وسيعي را با خواص و وظايف متفاوت در بردارد.
تاریخچه سیستم تعلیق
در قرن شانزدهم تلاشی در حل مشکل انتقال بد همه نیرو از دست انداز به گاری و واگن ها انجام گردید. آنها توسط چهار کیسه چرمی پر از باد که به چهار ستون شاسی متصل بودند، بدنه گاری را (که شبیه به یک میز وارونه بود) معلق نمودند، و چون بدنه گاری از شاسی معلق بود، سیستم، به عنوان یک “سیستم تعلیق” شناخته شد ( اصطلاحی که امروزه نیز به انواع راه حل ها اطلاق می شود). سیستم بدنه معلق، یک نظام فنری کامل نبود، ولی چرخ ها و بدنه را قادر می ساخت تا به صورت آزاد حرکت کنند.
فنرهای نیمه بیضوی، که با نام فنرهای گاری نیز شناخته می شوند، به سرعت جایگزین تعلیق کیسه های چرمی شدند. فنرهای نیمه بیضوی به صورت عمومی در انواع واگن ها، گاری ها و … استفاده می شدند. اغلب، هم بر روی اکسل عقب و هم بر روی اکسل جلو به کار می رفتند. هرچند، این سیستم باعث به وجود آمدن موج رو به جلو و عقب می شد و مرکز ثقل بسیار بالایی داشت.
فنر
فنر عنصري انرژي دهنده و انرژي گيرنده كه بر اثر تغيير شكل كشسان انرژي پتانسيل آن تغيير ميكند. در يك سيستم مكانيكي سختي نمايانگر ويژگيهاي فنريت آن است. در تعيين ويژگيهاي فنريت سيستم هاي مكانيكي بايد انعطاف پذيري قطعات را نيز لحاظ كرد. محاسبه سختي موثر يك مجموعه به سادگي و با بهره از قانون برآيند فنرها امكان پذير است. اگر دو عضو به صورت سري قرار گرفته باشند، آنگاه فنر معادل به قرار زير است:
دسته بندي فنرها:
فنرها گونه هاي مختلفي دارند كه انواع پركاربرد آن در صنعت به قرار زير است:
فنر مارپيچ:
فنر مارپيچ مفتولي فولادي است كه به صورت حلقه اي پيچانده شده است. فنر مارپيچ براي مقاومت در برابر بارهاي كششي، فشاري يا پيچشي ساخته مي شود.سختي يك فنر مارپيچ به قرار زير است:
فنرهاي پيچشي
در فنرهاي پيچشي تغيير شكل زاويه اي سبب ايجاد گشتاور پيچشي است. رابطه نيرو و جابجايي در فنرهاي پيچشي به قرار زير است:
ميله پايدارنده
يكي از زير بخش هاي مهم سيستم تعليق ميله هاي پايدارنده2 است كه براي افزايش پايداري به كار مي رود. نمونه از ميله هاي پايدارنده، ميله اي است كه ميل موج گير (ميله پادغلت3) ناميده مي شوند. هنگام ميل موج گير ميله اي فلزي است كه به دو بازوي كنترلي چرخ هاي دروني و بيروني متصل مي شود هنگام افت و خيز يكي از چرخ ها، ميل موج گير حركت را به چرخ ديگر انتقال مي دهد. ميل موج گير يك تراز بالا در هنگام رانندگي ايجاد مي كند.
كاربردي ميله هاي پادغلت در سيستم تعليق
هنگامي كه بدنه مي غلتد و يا يكي از چرخ ها روي دست انداز يا درون چاله قرار مي گيرد، ميله پادغلت سبب افزايش سختي فنريت تعليق است، يعني فنريت آن را كاهش مي دهد. هنگامي كه خودرو در راستاي مستقيم حركت مي كند، ميله پادغلت، سبب نرمي فنريت تعليق شده و بنابراين خوش سواري خودرو را بهبود مي بخشد.
كاربرد ميله پادغلت
اگر افت و خيز چرخ ها برابر باشد، آنگاه بازوهاي لنگيده همسو بوده و بنابراين ميله پادغلت نقشي در سختي غلتشي محور نخواهد داشت.
فنر تخت
فنر تخت1 در هر دو سيستم تعليق جلو و پشت به كار مي رود. اين فنرها به صورت فعالري نيز به كار مي روند و با اين طرح وسط فنر به اسكلت متصل شده و هر يك از دو انتهاي آن
يك چرخ را نگهداري مي كند. طرز عمل اين فنرها مانند تمام فنرهاي تخت است موقعي كه چرخ با يك برآمدگي برخورد مي كند فنر به بالا خم مي شود ضربه را مستهلك مي نمايد و برعكس هنگامي كه چرخ دريك گودي مي افتد به طرف پايين هم مي شودو بدين ترتيب فنر تخت در وسايل نقليه مانند فنر مارپيچي عمل مي كند فنر ها معمولا به طور مكانيكي با وسايلي از قبيل بالشتك و بوش لاستيكي از بدنه عايق بندي شده اند اين عمل از انتقال لرزش ها به اسكلت و بدنه جلوگيري مي كند.
فنر لاستيكي
فنرهاي لاستيكي كاربردهاي فراواني در خودرو دارند. لاستيك جسمي سخت شونده است، يعني با افزايش تنش دروني آن ايستادگي آن در برابر تغيير شكل افزايش مي يابد. لاستيك در برابر برانگيختگيهاي پر بسامدكم دامنه، جاذب انرژي خوبي است و بنابراين به عنوان جداساز لرزه كاربردهاي فراواني دارد. پيش بيني ضريب سختي فنرهاي لاستيكي برخلاف فنرهاي مارپيچي به سادگي امكان پذير نمي باشد.