عنوان:دانلود کار تحقیقی بررسی مخازن CNG و مقایسه آنها با یکدیگر، مهندسی مکانيک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 33
بهمرا فایل پاورپوینت ppt قابل ویرایش(20 اسلاید)
فهرست
• مقدمه
• تاریخچه و سوابق
• عملکرد و شرايط مخازن CNG
3- انواع مخازن CNG .
3-1- مخازن CNG-I
3-2- مخازن CNG-II
3-3- مخازن CNG-III
3-4- مخازن CNG-IV
3-4-1- اجزاي مخزن CNG-IV
4- مقایسه انواع مخازن
5- فناوری تولید مخازن گاز طبیعی فشرده
5-1- تولید مخازن نوع 1
5-1-1- تولید مخزن از ماده اولیه ورق
5-1-2- تولید مخزن از ماده اولیه لوله
5-1-3- تولید مخزن از ماده اولیه شمشال
5-2- تولید مخازن نوع 2
5-2-1- الیاف پیچی
5-3- تولید مخازن نوع 3
5-3-1- ساخت کامپوزیت های پیشرفته
5-4- تولید مخازن نوع 4
6- طراحی مخازن .
6-1- الزامات طراحی
6-2- محدودیت های طراحی
6-3- اصول حاکم برای طراحی مخازن CNG
6-4- مراحل انجام طراحی
6-5- مراحل محاسبه قیمت مخزن
7- آسیب های معمول در مخازن ذخیره گاز طبیعی
7-1-1- بوجود آمدن آسیب در هنگام شکل دهی آستر
7-1-2- آسیب در هنگام ایجاد پوشش کامپوزیت
8- فناوری جدید در مخازن CNG
8-1- سیستم ذخیره سازی ISS
8-2- مخازن تطابق پذیر
8-3- مخازن با قطر بزرگتر
8-4- طراحی نوعی از مخزن CNG ساخته شده از جنس آلومینیوم و پلاستیک تقویت شده.
• بحث و نتیجه گیری
• خلاصه و پیشنهادات
• مراجع
مقدمه و هدف :
با توجه به مشکلات روز افزون الودگی هوا و عواقب زیسط محیطی آن به دلیل استفاده از سوختهای دودزا ( گارئیل و بنزین) که حجم عمدهای از این آلودگی توسط وسایل نقلیه شخصی یا عمومی تولید میگردد استفاده از سوخت گاز طبیعی به دلیل تولید حد اقل آلاینده های زیسط محیطی ر صدر اولویتهای دولتها جهت جایگزین نمودن این سوخت با دیگر سوختهای موجود وسایل نقلیه قرار دارد .
از مزایای عمده سوخت گاز طبیعی نسبت به سوخت بنزینی میتوان به موارد زیر اشاره نمود .گاز طبیعی در مجموع دارای الودگی کمتری نسبت به سوختهای فسیلی بوده و از لحاظ شرایط عملکردی موتور وضعیت بهتری نسبت به بنزین دارد چراکه نسبت تراکم مناسب برای موتورهای با سوخت گاز طبیعی 1 :14 است در حالی که برای سوخت بنزین این نسبت 1 :9 است همچنین عدد اکتان گاز طبیعی 130 بوده و در حالی که عدد اکتان بنزین 90 می باشد و سبب افزایش راندمان و کار ایی موتورهای گاز سوز میشود. چنانچه موتوری برای شرایط گازسوز طراحی شود قدرت بیشتری از موتورهای بنزینی دارد . راندمان سوخت گاز حدود 15 % بیشتر از بنزین است و ارزش حرارتی ان نیز حدود 13 % بیشتر از سوختهای بنزینی است و قیمت گاز طبیعی در مقایسه با بنزین برای انرژی سوخت یکسان حدود یک سوم بنزین معادل است . گاز طبیعی آلودگی منواکسید کر را تا 90 % و اکسید نیتروژن را تا 30% و هیدرو کربن را تا 50 % کاهش داده و تقریبا عاری از مواد سرطان زا می باشد .
مواد مرکب (composite materials ) به دلیل جهت دار بودن خواص مکانیکی و نسبت مقاومت به وزن بالا این امکان را فراهم ساخته تا مخازن سبکتری ساخته و جایگزین مخازن فولادی گردد . به این ترتیب با استفاده از و الی سه مخزن تمام کامپوزیت میتوان ذخیره سازی سوخت را معادل یک مخزن بنزین ایش داد و نییاز به بنزین را به تدریج با افزایش تعداد جایگاه های سوخت طبیعی کاهش داد .
مشکلات ناشي از ذخيرهسازي سوخت گاز، بهعنوان يک مانع بزرگ در توسعة سريع خودروهاي گازسوز جلوه کردهاست. در حال حاضر سه مبنا براي ذخيرهسازي سوختهاي گازي که جزء اصلي آنها متان است، وجود دارد:
1. گاز طبیعی فشرده (CNG)
2. گاز طبیعی مايعشده (LNG)
3. گاز طبیعی جذبشده (ANG)
امروزه استفاده از گاز طبیعی فشرده بيشترين کاربرد را از بین سه روش فوق دارد. در مخازن فعلي، نسبت وزن بر واحد حجم گاز ذخيرهشده در مقایسه با مخازن اولیه، به بیش از نصف کاهش یافته و مخازن در اندازهها و شکلهاي متفاوت توليد شدهاند. البته توسعه و پيشرفت در اين راه با کاربرد استانداردهاي جدیدISO با سرعت بیشتر قابل پيشبيني و انتظار است. اين در حالی است که ديگر روشهاي ذخيرهسازي گاز در مراحل اولية توسعۀ خود هستند.
تاریخچه و سوابق :
در سال 1930، اولين فعاليت مهم براي گازسوز كردن موتورهاي درونسوز در آمريكا انجام شد. پس از آن و در خلال جنگ جهاني استفاده از گاز طبيعي در اروپا نيز رايج گرديد و خصوصاً از اوایل دهه 50 میلادی تمايل به گازسوز كردن موتورها رو به افزايش يافت.
در سال1982، كانادايي ها برنامه NGV (خودروهای گاز طبیعی سوز- Natural Gas Vehicles) را آغاز كردند. در ژوئيه 1986، به بهانه برگزاري نمايشگاه انرژي كانادا در ونكوور، گروهي متشكل از 35 نفر به دليل علايق مشترك خود به NGV ، انجمن بين المللي خودروهاي گاز طبيعي با نشان اختصاري (IANGV) را تشكيل دادند. در اوايل دهه1990، طرفداران NGV، گفتگوهايي را درباره راهبرد تجاري سازي جهاني NGV آغاز كردند. بعد از این سالها انجمنهاي منطقهاي و ملي NGV بتدريج شكل گرفتند. از جمله اين انجمنها مي توان به تشكيل مجمع NGV ژاپن در سال1991، انجمنخودروهاي با سوخت گاز طبيعي اروپا (ENGVA) در سال 1994، انجمن ANGVA آسیا و اقیانوسیه در سال2002 و بسياري ديگر از انجمنهاي مشابه در انگلستان، فرانسه و بعدها در استراليا و روسيه اشاره كرد.
طرح گازسوز كردن خودروها در کشور ما براي اولين بار در سال 1356 در شهر شيراز و در قالب یک طرح آزمايشي با تبديل 1200 دستگاه سواري آغاز گرديد. در همين راستا به منظور تامين سوخت اين خودروها، دو ايستگاه سوختگيري CNG احداث گرديد
پس مدتي وقفه، در سال 1366 این طرح در شهرستان مشهد نيز به اجرا درآمد که در اين شهر نيز بالغ بر 1200 خودرو بنزيني مجهز به سيستم سوختگيري، گازسوز گردید و در ادامه دو ايستگاه سوختگيري در سال 1367 و 1374 در این شهر تاسيس شد.
در ادامه و در سال 1371، شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه تحقيقاتي را در زمينه گازسوز كردن اتوبوسهاي درون شهري به عمل آورد كه در سال 1375 اين طرح به بهره برداري رسيد. در حال حاضر، اين شركت داراي حدود 2400 دستگاه اتوبوس CNG سوز و هفت ايستگاه سوختگيري در تهران می باشد.
در سال 1379 و با تأسيس سازمان بهينه سازي مصرف سوخت کشور در مجموعه وزارت نفت، مطالعات مقدماتي طرح گازسوز کردن خودروها در اين سازمان به طور جدي آغاز گرديد و به منظور تبديل و توليد خودروهاي گازسوز با هدف کاهش مصرف بنزين و کاهش آلاينده هاي هوا، طرح مزبور با انعقاد قراردادهايي با خودروسازان و بخش خصوصي و همچنين ايجاد زيرساختهاي لازم و ساخت جايگاههاي CNG، وارد مرحله اجرايي گردید. در اين زمينه مشارکت بخش خصوصي با ساخت بيش از 160 کارگاه تبديل در سراسر کشور قابل توجه بوده است.
در سال 1381 سه جایگاه نمونه به نامهای پارکینگ وزارت نفت، تاکسیرانی شهید رجائی، تحقیقات موتور ایران خودرو و با ظرفیت حدود 19000 متر مکعب در ساعت راه اندازی گردید و نهایتاً در سال 1382 عملیات احداث 180 جایگاه بصورت عمده آغاز گردید. در حال حاضر حدود 400 جایگاه سوخت CNG در بيش از 170 شهر کشور احداث و به مرحله بهره برداری رسیده است كه از اين تعداد 22 جايگاه توسط بخش خصوصي به بهره برداري رسيده است.
با تصريح تبصره 11 قانون بودجه سال 1384 کل کشور و تبصره 13 قانون بودجه سال 1385 و 1386 طرح ملي CNG با سرعت بيشتري به كار خود ادامه داد. در ادامه و در ديماه 1386، طرح ملي CNG از شركت بهينه سازي مصرف سوخت مستقل گرديده و در قالب شركت گازخودرو ايران و تحت نظر شركت ملي گاز ايران به فعاليت خود ادامه مي دهد.
در حال حاضر ايران با بيش از 700000 خودروي گازسوز به لحاظ تعداد پس از آرژانتين، برزيل و پاكستان در رتبه چهارم جهاني قرار دارد.