no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

بررسی مخازن ‏CNG‏ و مقایسه آنها با یکدیگر، مهندسی مکانيک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
بررسی مخازن ‏CNG‏ و مقایسه آنها با یکدیگر، مهندسی مکانیک
doc
دسامبر 17, 2015
۱۰,۰۰۰ تومان
4 فروش
۱۰,۰۰۰ تومان – خرید

بررسی مخازن ‏CNG‏ و مقایسه آنها با یکدیگر، مهندسی مکانیک


عنوان:دانلود کار تحقیقی بررسی مخازن ‏CNG‏ و مقایسه آنها با یکدیگر، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۳۳

بهمرا فایل پاورپوینت  ppt قابل ویرایش(۲۰ اسلاید)

 

فهرست
‏                                                                                                                                                                 ‏
•    مقدمه
•    تاریخچه و سوابق
•    عملکرد و شرایط مخازن ‏CNG‏
‏۳-‏    انواع مخازن ‏CNG ‎‏ .
‏۳-۱-‏    مخازن ‏CNG-I‏
‏۳-۲-‏    مخازن ‏CNG-II‏
‏۳-۳-‏    مخازن ‏CNG-III‏
‏۳-۴-‏    مخازن ‏CNG-IV‏
‏۳-۴-۱-‏    ‏ اجزای مخزن ‏CNG-IV‏
‏۴-‏    مقایسه انواع مخازن
‏۵-‏    فناوری تولید مخازن گاز طبیعی فشرده
‏۵-۱-‏    تولید مخازن نوع ۱
‏۵-۱-۱-‏    ‏ تولید مخزن از ماده اولیه ورق
‏۵-۱-۲-‏    ‏ تولید مخزن از ماده اولیه لوله
‏۵-۱-۳-‏    ‏ تولید مخزن از ماده اولیه شمشال
‏۵-۲-‏    ‏ تولید مخازن نوع ۲                                                                                                                                                           ‏

‏۵-۲-۱-‏    ‏ الیاف پیچی
‏۵-۳-‏    تولید مخازن نوع ۳
‏۵-۳-۱-‏    ‏ ساخت کامپوزیت های پیشرفته
‏۵-۴-‏    تولید مخازن نوع ۴
‏۶-‏    طراحی مخازن .
‏۶-۱-‏    الزامات طراحی
‏۶-۲-‏    محدودیت های طراحی
‏۶-۳-‏    اصول حاکم برای طراحی مخازن ‏CNG‏
‏۶-۴-‏    مراحل انجام طراحی ‏
‏۶-۵-‏    مراحل محاسبه قیمت مخزن
‏۷-‏    آسیب های معمول در مخازن ذخیره گاز طبیعی
‏۷-۱-۱-‏    ‏ بوجود آمدن آسیب در هنگام شکل دهی آستر‏
‏۷-۱-۲-‏    ‏ آسیب در هنگام ایجاد پوشش کامپوزیت ‏‏
‏۸-‏    فناوری جدید در مخازن ‏CNG‏
‏۸-۱-‏    سیستم ذخیره سازی ‏ISS‏
‏۸-۲-‏    مخازن تطابق پذیر                                                                                                                                                  ‏

‏۸-۳-‏    مخازن با قطر بزرگتر
‏۸-۴-‏    طراحی نوعی از مخزن ‏CNG‏ ساخته شده از جنس آلومینیوم و پلاستیک تقویت شده.
•    بحث و نتیجه گیری
•    خلاصه و پیشنهادات
•    مراجع

مقدمه‎ ‎و هدف : ‏
با توجه به مشکلات روز افزون الودگی هوا و عواقب زیسط محیطی آن به دلیل استفاده از سوختهای دودزا ( گارئیل و بنزین) که حجم ‏عمدهای از این آلودگی توسط وسایل نقلیه شخصی یا عمومی تولید میگردد استفاده از سوخت گاز طبیعی به دلیل تولید حد اقل آلاینده ‏های زیسط محیطی ر صدر اولویتهای دولتها جهت جایگزین نمودن این سوخت با دیگر سوختهای موجود وسایل نقلیه قرار دارد .‏
از مزایای عمده سوخت گاز طبیعی نسبت به سوخت بنزینی میتوان به موارد زیر اشاره نمود .گاز طبیعی در مجموع دارای الودگی ‏کمتری نسبت به سوختهای فسیلی بوده و از لحاظ  شرایط عملکردی موتور وضعیت بهتری نسبت به بنزین دارد چراکه نسبت تراکم ‏مناسب برای موتورهای با سوخت گاز طبیعی ۱ :۱۴ است در حالی که برای سوخت بنزین این نسبت ۱ :۹ است همچنین عدد اکتان گاز ‏طبیعی ۱۳۰ بوده و در حالی که عدد اکتان بنزین ۹۰ می باشد و سبب افزایش راندمان و کار ایی موتورهای گاز سوز میشود. چنانچه ‏موتوری برای شرایط گازسوز طراحی شود قدرت بیشتری از موتورهای بنزینی دارد . راندمان سوخت گاز حدود ۱۵ % بیشتر از بنزین است ‏و ارزش حرارتی ان نیز حدود ۱۳ % بیشتر از سوختهای بنزینی است و قیمت گاز طبیعی در مقایسه با بنزین برای انرژی سوخت یکسان ‏حدود یک سوم بنزین معادل است . گاز طبیعی آلودگی منواکسید کر را تا ۹۰ % و اکسید نیتروژن را تا ۳۰% و هیدرو کربن را تا ۵۰ % ‏کاهش داده و تقریبا عاری از مواد سرطان زا می باشد .‏
مواد مرکب (‏composite materials ‎‏ ) به دلیل جهت دار بودن خواص مکانیکی و نسبت مقاومت به وزن بالا این امکان را فراهم ‏ساخته تا مخازن سبکتری ساخته و جایگزین مخازن فولادی گردد . به این ترتیب با استفاده از و الی سه مخزن تمام کامپوزیت میتوان ‏ذخیره سازی سوخت را معادل یک مخزن بنزین ایش داد و نییاز به بنزین را به تدریج با افزایش تعداد جایگاه های سوخت طبیعی کاهش ‏داد .  ‏
مشکلات ناشی از ذخیره‌سازی سوخت گاز، به‌عنوان یک مانع بزرگ در توسعه سریع خودروهای گاز‌سوز جلوه کرده‌است. در حال ‏حاضر سه مبنا برای ذخیره‌سازی سوخت‌های گازی که جزء اصلی آن‌ها متان است، وجود دارد‎:‎
‏۱٫‏    گاز طبیعی فشرده ‏ (‏CNG‏)‏
‏۲٫‏    گاز طبیعی مایع‌شده ‏ (‏LNG‏)‏
‏۳٫‏    گاز طبیعی جذب‌شده ‏ (‏ANG‏)‏
امروزه استفاده از گاز طبیعی فشرده بیشترین کاربرد را از بین سه روش فوق دارد. در مخازن فعلی، نسبت وزن بر واحد حجم گاز ‏ذخیره‌شده در مقایسه با مخازن اولیه، به بیش از نصف کاهش یافته و مخازن در اندازه‌ها و شکل‌های متفاوت تولید شده‌‌اند. البته توسعه و ‏پیشرفت در این راه با کاربرد استانداردهای جدیدISO ‎ ‎با سرعت بیشتر قابل پیش‌بینی و انتظار است. این در حالی است که دیگر روش‌های ‏ذخیره‌سازی گاز در مراحل اولیه توسعۀ خود هستند.‏

تاریخچه و سوابق :‏
در سال ۱۹۳۰، اولین فعالیت مهم برای گازسوز کردن موتورهای درونسوز در آمریکا انجام شد. پس از آن و در خلال جنگ جهانی ‏استفاده از گاز طبیعی در اروپا نیز رایج گردید و خصوصاً از اوایل دهه ۵۰ میلادی تمایل به گازسوز کردن موتورها رو به افزایش یافت.‏
در سال۱۹۸۲، کانادایی ها برنامه ‏NGV‏ (خودروهای گاز طبیعی سوز- ‏Natural Gas Vehicles‏) را آغاز کردند. در ژوئیه ‏‏۱۹۸۶، به بهانه برگزاری نمایشگاه انرژی کانادا در ونکوور، گروهی متشکل از ۳۵ نفر به دلیل علایق مشترک خود به ‏NGV‏ ، انجمن بین ‏المللی خودروهای گاز طبیعی با نشان اختصاری (‏IANGV‏) را تشکیل دادند. در اوایل دهه۱۹۹۰، طرفداران ‏NGV، گفتگوهایی را درباره ‏راهبرد تجاری سازی جهانی ‏NGV‏ آغاز کردند. بعد از این سال‌ها انجمن‌های منطقه‌ای و ملی ‏NGV‏ بتدریج شکل گرفتند. از جمله این ‏انجمن‌ها می توان به تشکیل مجمع ‏NGV‏ ژاپن در سال۱۹۹۱، انجمنخودروهای با سوخت گاز طبیعی اروپا (‏ENGVA‏) در سال ۱۹۹۴، ‏انجمن ‏ANGVA‏ آسیا و اقیانوسیه در سال۲۰۰۲ و بسیاری دیگر از انجمن‌های مشابه در انگلستان، فرانسه و بعدها در استرالیا و روسیه ‏اشاره کرد. ‏
‎      ‎طرح گازسوز کردن خودروها در کشور ما برای اولین بار در سال ۱۳۵۶ در شهر شیراز و در قالب یک طرح آزمایشی با تبدیل ‏‏۱۲۰۰ دستگاه سواری آغاز گردید. در همین راستا به منظور تامین سوخت این خودروها، دو ایستگاه سوختگیری ‏CNG‏ احداث گردید
پس مدتی وقفه، در سال ۱۳۶۶ این طرح در شهرستان مشهد نیز به اجرا درآمد که در این شهر نیز بالغ بر ۱۲۰۰ خودرو بنزینی ‏مجهز به سیستم سوختگیری، گازسوز گردید و در ادامه دو ایستگاه سوخت‌گیری در سال ۱۳۶۷ و ۱۳۷۴ در این شهر تاسیس شد.
در ادامه و در سال ۱۳۷۱، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تحقیقاتی را در زمینه گازسوز کردن اتوبوس‌های درون شهری به عمل ‏آورد که در سال ۱۳۷۵ این طرح به بهره برداری رسید. در حال حاضر، این شرکت دارای حدود ۲۴۰۰ دستگاه اتوبوس ‏CNG‏ سوز و ‏هفت ایستگاه سوختگیری در تهران می باشد.‏

در سال ۱۳۷۹ و با تأسیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور در مجموعه وزارت نفت، مطالعات مقدماتی طرح گاز‌سوز کردن ‏خودروها در این سازمان به طور جدی آغاز گردید و به منظور تبدیل و تولید خودروهای گازسوز با هدف کاهش مصرف بنزین و کاهش ‏آلاینده های هوا، طرح مزبور با انعقاد قراردادهایی با خودروسازان و بخش خصوصی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم و ساخت ‏جایگاه‌های ‏CNG، وارد مرحله اجرایی گردید. در این زمینه مشارکت بخش خصوصی با ساخت بیش از ۱۶۰ کارگاه تبدیل در سراسر ‏کشور قابل توجه بوده است.

در سال ۱۳۸۱ سه جایگاه نمونه به نام‌های پارکینگ وزارت نفت، تاکسیرانی شهید رجائی، تحقیقات موتور ایران خودرو و با ظرفیت ‏حدود ۱۹۰۰۰ متر مکعب در ساعت راه اندازی گردید و نهایتاً در سال ۱۳۸۲ عملیات احداث ۱۸۰ جایگاه بصورت عمده آغاز گردید. در ‏حال حاضر حدود ۴۰۰ جایگاه سوخت ‏CNG‏ در بیش از ۱۷۰ شهر کشور احداث و به مرحله بهره برداری رسیده است که از این تعداد ‏‏۲۲ جایگاه توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است.‏

با تصریح تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور و تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ طرح ملی ‏CNG‏ با سرعت ‏بیشتری به کار خود ادامه داد. در ادامه و در دیماه ۱۳۸۶، طرح ملی ‏CNG‏ از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مستقل گردیده و در ‏قالب شرکت گازخودرو ایران و تحت نظر شرکت ملی گاز ایران به فعالیت خود ادامه می دهد.‏
در حال حاضر ایران با بیش از ۷۰۰۰۰۰ خودروی گازسوز به لحاظ تعداد پس از آرژانتین، برزیل و پاکستان در رتبه چهارم جهانی ‏قرار دارد. ‏



ads

درباره نویسنده

admin 785 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange