عنوان: بررسی سوخت گاز و تاثیر و عملکرد آن بر روی خودروهای دوگانه سوز و خودروهای پایه گاز سوز، مهندسی مکانيک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 14
بهمرا فایل پاورپوینت ppt قابل ویرایش(30 اسلاید)
مقدمه
بعد از یک قرن که موتورهای احتراق داخلی بیشترین خدمت را در صنعت حمل و نقل جاده ای بدوش کشیده اند چند سالی است که شاهد تلاش برای تغییر سوختهای متعارف از این موتورها هستیم الزامات بکار گیری سوختهای جایگزین عمدتا بدلیل حساسیت در زمینه آلودگیهای زیست محیطی بخصوص در کلان شهر های امروزی ، بحث جوابگویی منابع نفتی ، وجود شوکها و نوسانات قیمت جهانی نفت و هزینه روز افزون فراورده های نفتی در کنار یارانه غیر منصفانه به سوخت که نقش ما را در تولید سوخت کمرنگ نشان داده در ردیف کشورهای وارد کننده قرار می دهدجلوه گر شده اند و هر روز اثرات خود را بیشتر پدیدار می سازند تا جایی که این روزها جیره بندی سوخت را بعنوان راه حل مطرح کرده اند.
به لطف داشتن منابع عظیم گاز طبیعی و با پذیرفته شدن سوخت گاز طبیعی بعنوان سوخت جایگزین اولین قدم اساسی دوران گذار از سوختهای مرسوم به درستی طی شده است.
انواع گازهای مصرفی بعنوان سوخت خودرو:
بصورت اجمالی خودروهای گاز طبیعی به دو صورت گاز طبیعی مایع ( LNG ) و گاز طبیعی فشرده ( CNG ) می توان مصرف کرد. گاز طبیعی مایع از تبرید گاز تا 160- درجه سانتی گراد بدست می آید و به لحاظ چگالی انرژی با بنزین یا گازوئیل رقابت می کند. اما این روش از لحاظ قیمت گرانتر از روش دوم است و نیاز به یک فرآیند اضافی در پالایشگاه دارد گاز طبیعی و فشرده که از تراکم گاز تا فشار 250 اتمسفر و نگهداری آن در مخازن فولادی یا کامپوزیتی حاصل می شود.خودروهای گاز طبیعی سوز بصورت اختصاصا گاز سوز بدون شک بهترین وضعیت برای یک خودروی گاز سوز است که باید موتور از ابتدا برای سوخت گاز طراحی و تولید گردد
ویژگیهای گاز طبیعی:
ترکیبات گاز طبیعی
______________________________________________________
گاز طبيعی تركيبی از هيدروكربنها است، که از چاههای گاز و يا به همراه توليد نفت خام، توليد می شود.
گاز طبيعی اساساً از متان تشكيل شده و بسته به محل جغرافيايی چاه گاز، مقدار متان موجود در آن بين 80 تا 98 درصد تغییر می کند.(گاز طبیعی ایران تقریباً دارای 5/96 درصد متان است) بنابراين خواص اين گاز بسيار مشابه با گاز متان است.
به غير از متان، مواد ديگری نیز درآن وجود دارد که به ترتيب اهميت عبارتند از:
(1 اتان (بين 1 تا 8 درصد)
2) پروپان (تا 2 درصد)
3) بوتان و پنتان (كمتر از يك درصد)
همچنين موادی مانند نيتروژن (N2) ،دیاکسیدکربن (CO2)، سولفید هیدروژن(H2S ( و آب نيز ممكن است در گاز طبيعی يافت شود. درصدهای بيان شده در بالا به طور كلی صحيح می باشند و برای چاههای مختلف، این مقادیر تا حدودی تغییر می کند.
شايان ذكر است که برای استفاده در موتور خودروها، براساس استاندارد شركت ملی گاز از گاز طبيعی كه شامل بيش از 80 درصد متان است، استفاده می شود.
عملكرد احتراقي گاز طبیعی
مطرح ترين مبحث در CNG و موتورهاي گازسوز خصوصاً آن دسته كه از حالت بنزيني تبديل به دوگانه سوز شدهاند، عملكرد احتراقي موتور ميباشد. اين مسئله از آن جهت اهميت دارد كه سوختن با نسبت مناسب، هم در جهت كاهش آلايندگي و هم در جهت كاهش مصرف سوخت، تأثير مثبتي دارد و اين مقوله به طور تنگاتنگي با عملكرد احتراقي موتور در ارتباط است. عملكرد احتراقي مناسب، آلايندگي كمتر، مصرف سوخت بهينهتر، و راندمان حرارتي بالاتر را به دنبال دارد.
ارزش حرارتی:
ارزش حرارتی یک سوخت که بر واحد جرم یا حجم بیان میشود، بیانگر مقدار انرژي آزاد شده بر واحد جرم يا حجم سوخت در يک واكنش شيميايي كامل، كه فقط منجر به توليد CO2 و H2O ميشود، ميباشد.
مقدار ارزش حرارتی جرمی خالص گاز طبيعي حدود 10% از ارزش حرارتی جرمي خالص سوختهاي مايع موجود بيشتر است. بههمين دليل ميزان مصرف جرمي سوخت موتورهاي گازسوز نسبت به مصرف جرمي سوخت موتورهاي مشابه ديگر، كمتر ميباشد. البته این نکته قابل توجه است كه مقدار ارزش حرارتی خالص گاز با زياد شدن درصد گازهاي بياثر (N2، CO2 و غیره) كاهش مييابد.
خواص ضد كوبش:
اين خاصيت، ميزان تمایل به اشتعال خودبهخودی يک گاز را مشخص ميكند. اين پارامتر بستگي به فشار و دمای داخل محفظه احتراق دارد.(دما و فشار در داخل محفظه احتراق نيز به عوامل بسيار زيادي از مشخصات موتور مانند دور موتور، قطر سيلندر، نسبت تراكم، شكل محفظۀ احتراق و همچنين متغيرهاي احتراق مانند دماي هوا، زمان شروع احتراق، سرعت شعله و غيره بستگي دارند.) همچنين ساختار شيميايي گاز در اين مشخصه از اهميت بالايي برخوردار است.
احتراق گاز طبیعی:
سرعت پیشروی شعله برای گاز طبیعی حدود 60 درصد سرعت شعله بنزین است. این مسأله باعث کاهش بازده موتور به دلیل افزایش انتقال حرارت به دیوارۀ محفظه احتراق که ناشی از افزایش مدت احتراق است، میشود. از طرف دیگر پایین بودن سرعت شعله باعث می شود احتراق آن قدر به تأخير بیافتد که سوپاپ دود باز شده و انرژی حرارتی بسيار زيادي تلف شود. این مشکلات را میتوان با افزایش میزان آشفتگی در مخلوط هوا – سوخت و تایمینگ مناسب جرقه و سوپاپها تا حد زیادی بهبود بخشید.