no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

بررسی سوخت گاز و تاثیر و عملکرد آن بر روی خودروهای دوگانه سوز و خودروهای پایه گاز سوز، مهندسی مکانيک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
بررسی سوخت گاز و تاثیر و عملکرد آن بر روی خودروهای دوگانه سوز و خودروهای پایه گاز سوز، مهندسی مکانیک
doc
دسامبر 18, 2015
۸,۰۰۰ تومان
1 فروش
۸,۰۰۰ تومان – خرید

بررسی سوخت گاز و تاثیر و عملکرد آن بر روی خودروهای دوگانه سوز و خودروهای پایه گاز سوز، مهندسی مکانیک


عنوان: بررسی سوخت گاز و تاثیر و عملکرد آن بر روی خودروهای دوگانه سوز و خودروهای پایه گاز سوز، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۱۴

بهمرا فایل پاورپوینت  ppt قابل ویرایش(۳۰ اسلاید)

 

مقدمه
‏ بعد از یک قرن که موتورهای احتراق داخلی بیشترین خدمت را در صنعت حمل و نقل جاده ای بدوش کشیده ‏اند چند سالی است که شاهد تلاش برای تغییر سوختهای متعارف از این موتورها هستیم الزامات بکار گیری ‏سوختهای جایگزین عمدتا بدلیل حساسیت در زمینه آلودگیهای زیست محیطی بخصوص در کلان شهر های ‏امروزی ، بحث جوابگویی منابع نفتی ، وجود شوکها و نوسانات قیمت جهانی نفت و هزینه روز افزون فراورده ‏های نفتی در کنار یارانه غیر منصفانه به سوخت که نقش ما را در تولید سوخت کمرنگ نشان داده در ردیف ‏کشورهای وارد کننده قرار می دهدجلوه گر شده اند و هر روز اثرات خود را بیشتر پدیدار می سازند تا جایی که ‏این روزها جیره بندی سوخت را بعنوان راه حل مطرح کرده اند.‏
به لطف داشتن منابع عظیم گاز طبیعی و با پذیرفته شدن سوخت گاز طبیعی بعنوان سوخت جایگزین اولین ‏قدم اساسی دوران گذار از سوختهای مرسوم به درستی طی شده است. ‏

انواع گازهای مصرفی بعنوان سوخت خودرو: ‏
بصورت اجمالی خودروهای گاز طبیعی به دو صورت گاز طبیعی مایع ( ‏LNG‏ ) و گاز طبیعی فشرده ‏‏( ‏CNG‏ ) می توان مصرف کرد. گاز طبیعی مایع از تبرید گاز تا ۱۶۰- درجه سانتی گراد بدست می آید و به ‏لحاظ چگالی انرژی با بنزین یا گازوئیل رقابت می کند. اما این روش از لحاظ قیمت گرانتر از روش دوم است و ‏نیاز به یک فرآیند اضافی در پالایشگاه دارد گاز طبیعی و فشرده که از تراکم گاز تا فشار ۲۵۰ اتمسفر و ‏نگهداری آن در مخازن فولادی یا کامپوزیتی حاصل می شود.خودروهای گاز طبیعی سوز بصورت اختصاصا ‏گاز سوز بدون شک بهترین وضعیت برای یک خودروی گاز سوز است که باید موتور از ابتدا برای سوخت گاز ‏طراحی و تولید گردد

ویژگیهای گاز طبیعی:‏
ترکیبات گاز طبیعی
‏______________________________________________________‏

گاز طبیعی ترکیبی از هیدروکربنها است، که از چاههای گاز و یا به همراه تولید نفت خام، تولید می شود.‏
گاز طبیعی اساساً از متان تشکیل شده‌ و بسته به محل جغرافیایی چاه گاز،‌ مقدار متان موجود در آن بین ۸۰ تا ‏‏۹۸ درصد تغییر می کند.(گاز طبیعی ایران تقریباً دارای ۵/۹۶ درصد متان است) بنابراین خواص این گاز ‏بسیار مشابه با گاز متان است. ‏
به‌ غیر از متان، مواد دیگری نیز درآن وجود دارد که به ‌ترتیب اهمیت عبارتند از:‏
‎(۱‎‏ اتان (بین ۱ تا ۸ درصد)‏
‏۲) پروپان (تا ۲ درصد)‏
‏۳) بوتان و پنتان (کمتر از یک درصد)‏
همچنین موادی مانند نیتروژن ‏‎(N2)‎‏ ،دی‌اکسیدکربن ‏‎(CO2)‎، سولفید هیدروژن(‏H2S‏ ‏‎(‎‏ و آب نیز ممکن ‏است در گاز طبیعی یافت شود. درصدهای بیان ‌شده در بالا به ‌طور کلی صحیح    می باشند و برای چاههای ‏مختلف، این مقادیر تا حدودی تغییر می کند.‏
شایان ذکر است که برای استفاده در موتور خودروها، براساس استاندارد شرکت ملی گاز از گاز طبیعی که ‏شامل بیش از ۸۰ درصد متان است، استفاده می شود.‏
عملکرد احتراقی گاز طبیعی
مطرح ترین مبحث در ‏CNG‏ و موتورهای گازسوز خصوصاً آن دسته که از حالت بنزینی تبدیل به دوگانه سوز ‏شده‌اند، عملکرد احتراقی موتور می‌باشد. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که سوختن با نسبت مناسب، هم در ‏جهت کاهش آلایندگی و هم در جهت کاهش مصرف سوخت، تأثیر مثبتی دارد و این مقوله به طور تنگاتنگی ‏با عملکرد احتراقی موتور در ارتباط است. عملکرد احتراقی مناسب، آلایندگی کمتر، مصرف سوخت بهینه‌تر، و ‏راندمان حرارتی بالاتر را به دنبال دارد. ‏
ارزش حرارتی:‏
ارزش حرارتی یک سوخت که بر واحد جرم یا حجم بیان می‌شود،‌ بیانگر مقدار انرژی آزاد شده بر واحد ‏جرم یا حجم سوخت در یک واکنش شیمیایی کامل، که فقط منجر به تولید ‏CO2‎‏ و ‏H2O‏ می‌شود، ‏می‌باشد. ‏
مقدار ارزش حرارتی جرمی خالص گاز طبیعی حدود ۱۰% از ارزش حرارتی جرمی خالص سوخت‌های مایع ‏موجود بیشتر است. به‌همین دلیل میزان مصرف جرمی سوخت موتورهای گازسوز نسبت به مصرف جرمی ‏سوخت موتورهای مشابه دیگر، کمتر می‌باشد. البته این نکته قابل توجه است که مقدار ارزش حرارتی خالص ‏گاز با زیاد شدن درصد گازهای بی‌اثر (‏N2‎، ‏CO2‎‏ و غیره)  کاهش می‌یابد. ‏
خواص ضد کوبش:‏
این خاصیت، میزان تمایل به اشتعال خودبه‌خودی یک گاز را مشخص می‌کند. این پارامتر بستگی به فشار و ‏دمای داخل محفظه احتراق دارد.(دما و فشار در داخل محفظه احتراق نیز به عوامل بسیار زیادی از مشخصات ‏موتور مانند دور موتور، قطر سیلندر، نسبت تراکم، شکل محفظۀ احتراق و همچنین متغیرهای احتراق مانند دمای ‏هوا، زمان شروع احتراق، سرعت شعله و غیره بستگی دارند.) همچنین ساختار شیمیایی گاز در این مشخصه از ‏اهمیت بالایی برخوردار است.‏
احتراق گاز طبیعی:‏
سرعت پیشروی شعله برای گاز طبیعی حدود ۶۰ درصد سرعت شعله بنزین است. این مسأله باعث کاهش بازده ‏موتور به دلیل افزایش انتقال حرارت به دیوارۀ محفظه احتراق که ناشی از افزایش مدت احتراق است، می‌شود. از ‏طرف دیگر پایین بودن سرعت شعله باعث می شود احتراق آن قدر به تأخیر بیا‌فتد که سوپاپ دود باز شده و ‏انرژی حرارتی بسیار زیادی تلف ‌شود. این مشکلات را می‌توان با افزایش میزان آشفتگی در مخلوط هوا – ‏سوخت و تایمینگ مناسب جرقه و سوپاپها تا حد زیادی بهبود بخشید.‏

 

 



ads

درباره نویسنده

admin 785 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange