سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه عیب یابی موتور از طریق رنگ دود اگزوز، مهندسی مکانيک

عنوان: پایان نامه عیب یابی موتور از طریق رنگ دود اگزوز،مهندسی مکانيک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 88

 

چکیده:

در این پروژه با خطای ناچیزی با استفاده از رنگ دود اگزوز خواهیم توانست به عیب یابی موتور بپردازیم و عوامل مرتبط با این چهار حالت دود یعنی بدون دود و دود سفید و دود سیاه و دود آبی راکه شامل سیستم جرقه زنی و نحوه کارکرد موتور شامل اجزای آن مانند اویل پمپ واتر پمپ سرسیلندر و رینگ و پیستون و… میباشد به تفصیل بحث خواهد شد ضمنا موارد فوق را راجع به موتور دیزل دوزمانه و چهار زمانه نیز برسی خواهیم کرد و راجع به تمامی موارد مرتبط با موضوع مورد بحث.

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                              

مقدمه.

فصل اول

دود اگزوز

1-1- عيب يابي موتور از طريق رنگ دود اگزوز

1-1-1- بدون دود:

1-1-2- دود سفيد:

1-1-3- دود سياه:

1-1-4- دود آبي ؛

1-2- ساختمان سرسيلندر :

1-3- روشهاي شناسائي سوپاپ گاز از دود:

1-4-  عنواع سيستم استاندارد : اينچ IN..

1-5- عواملي كه باعث روغن سوزي مي شود:

1-6- نحوي تشخيص اينكه عيب مربوط به كدام قسمت است:

فصل دوم

طرز کار موتور

2-1- طرز کار موتور خودرو

2-2- احتراق داخلی:

2-3- قسمت های اصلی موتور:

2-3-1- شمع.

2-3-2- سوپاپ ها

2-3-3- پیستون..

2-3-4- رینگ های پیستون..

2-3-5- رینگ ها برای دو هدف زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

2-3-6- شاتون:

2-3-7- میل لنگ:

2-3-8- محفظه روغن(کارتر):

2-4- مشکلات موتور :

2-4-1- اختلاط بد سوخت…

2-4-2-  کمبود تراکم.

2-4-3- وجود سوراخ در سیلندر

2-5- سیستم سوخت رسانی و محرک سوپاپ های موتور

2-6- خنک کننده موتور،مکش هوا و شروع کار سیستم:

2-7- سیستم روغن کاری،سوخت رسانی،اگزوز و سیستم الکتریکی:

2-8- تولید قدرت بیشتر در موتور

2-9- پرسش و پاسخ در مورد موتور

2-9-1- تفاوت بین موتورهای دیزلی و بنزینی چیست ؟.

2-9-2- تفاوت بین موتورهای دوزمانه و چهار زمانه چیست ؟.

2-9-3- مزایای موتورهای بخار نسبت به موتورهای احتراق داخلی چیست ؟.

2-9-4- آیا سیکل دیگری علاوه بر سیکل اتو وجود دارد که در موتور خودرو استفاده شود ؟.

2-9-5- چرا بعضی خودرو ها 8 سیلندر در یک موتور دارند ؟چرا آنها از یک سیلندر بزرگ با حجم مساوی به جای هشت سیلندر استفاده نمی کنند ؟

2-10- سنسورهای سرعت چرخ:

2-11- سیستم الکترونیکی ترمز ABS:

2-11-1- سیستم الکترونیکی :

2-11-2- سیستم روغنکاری قطعات:

2-12- اصول کلی لزوم و خواص روغن در موتور:

2-13- اویل پمپ:

2-13-1- تقسیمات کانال روغن :

2-14-  روغن سوزی..

2-15-  علل زدن کمپرس به کارتر.

2-16- مختصری در مورد میل لنگ…

2-16-1- ساختمان میل لنگ :

فصل سوم

موتور دیزل

3-1- ریشه لغوی كلمه ديزل:

3-2- تاریخچه :

3-3- تقسیمات :

3-4- ساختمان :

3-4-1- پمپ انژکتور :

3-4-2- انژکتورها :

3-4-3- فیلترهای سوخت :

3-4-4- لوله‌های انتقال سوخت :

3-4-5- توربوشارژر :

3-5- طرزکار :

3-6- سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه.

3-7- سیکل موتور دوزمانه دیزل :

فصل چهارم

سوالات مطرح

4-1- برخی از سوالات مطرحی..

4-2- ساختمان واترپمپ:

4-3- ترموستات :

4-4- طریقه امتحان ضدیخ:

4-5- طریقه تعویض فیلتر هوای تهویه :

فصل پنجم

طرز کار سیستم جرقه زنی خودرو

5-1- طرز کار سیستم جرقه زنی خودرو (اهمیت و بهینه سازی آن)

5-2- تایمینگ ( تنظیم زمانی جرقه زنی )

5-3- شمع.

5-4- کویل..

5-5- دلکو.

5-6- سیستم های جرقه زنی بدون دلکو:

نتیجه گیری:

منابع :

 

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                               

شکل 1-1: دود سفید.

شکل1-2: دود سیاه

شکل 1-3: دود آبی..

شکل 2-1: خطی- سیلندرها

شکل2-2: V شکل (خورجینی)- سیلندرها

شکل2-3:تخت- سیلندرها

شکل 2-4 Figure.the camshaft

شکل 2-5: خنک کننده موتور

شکل 2-6: موتور 206.

شکل 5-1: شمع.

شکل 5-2: ساختمان شمع.

شکل 5-3: طرز کار شمع.

شکل 5-4: کویل..

شکل 5-5: دلکو.

شکل 5-6: سیستم جرقه زنی بلون دلکو.

 

 

 

 

مقدمه

 

همه ما از اهمیت جلوگیری از اتلاف انرژی افزایش بهره وری و رسیدن به اهداف و جوابها و عیب یابی در حداقل زمان ممکن آگاهیم کم آنکه عدم تشخیص بموقع و آشنا نبودن با نحوه عملکرد و آشنایی نداشتن به ساختار سیستم در حال عیب یابی مارا دچار مشکل خواهد خواهد کرد.. ساده سازی پروسه عیب یابی علاوه بر کاهش تست های انجام گرفته و بالاتر بردن سرعت و دقت عیب یابی باعث کاهش هزینه های ناشی (باز و بست های بی مورد و تعویض قطعاتی که نیاز به تعویض آنها نیست) یکی از اهاف اصلی پروژه بنده است ما در ادامه با مطالعه اطلاعیه های زیادی منتشره از خودروسازان و طراحان فعال و بنام خودرو مشاهده کردیم تا حدود بسیار زیادی کارکرد انواع موتورها با آنالیز دود اگزوز آنها قابل شبیه سازی و عیب یابی سریع است چنانچه در ایستگاههای معاینه فنی اتومبیل نیز از این موضوع برای ارزیابی کارکرد موتور انواع خودرو بهره گرفته میشود.

با تشخیص رنگ دود و گاهی هم با آنالیز عناصر موجود در دود میتوان با تقریب بسیار خوبی عامل مشکل ساز در احتراق کامل سوخت و کاهنده بازده موتور را برطرف کرد..

به  علاوه رشد صنعت و موتوريزه شدن آن در جهان، تقاضا براي سوختهاي فسيلي را افزايش داده است. از طرف ديگر، براساس براوردها، ذخاير نفت خام دنيا كمتر از 41 سال ديگر تمام خواهد شد . بنابراين، افزايش تقاضا، كاهش ذخاير موجود سوختهاي فسيلي و افزايش آلودگيهاي زيست محيطي ناشي از اين سوختها باعث گرايش محققان براي يافتن سوختهاي جايگزين شده است كه از مهمترين اين سوختها ميتوان سوختهاي گياهي را نام برد. سوختهاي گياهي داراي انواع مختلفي هستند و به طور عمده آلودگيهاي كمتري نسبت به سوختهاي فسيلي دارند. سوختهاي گياهي را امروزه ميتوان از منابع مختلف توليد كرد. اين سوختها هم به صورت گاز و هم به صورت مايع موجودند. از جمله سوختهاي گازي شكل ميتوان به بيوگاز يا بيومتان اشاره كرد. اين سوختها از تخمير ضايعات و همچنين فاضلاب تهيه ميشوند.

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...