no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

بررسی انواع سیستم های تعلیق و نقش آنها در پایداری خودرو، پایان نامه مهندسی مکانيک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه بررسی انواع سیستم های تعلیق و نقش آنها در پایداری خودرو، مهندسی مکانیک
امتیاز 1.00 ( 1 رای )
doc
آگوست 21, 2015
۸,۰۰۰ تومان
5 فروش
۸,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه بررسی انواع سیستم های تعلیق و نقش آنها در پایداری خودرو، مهندسی مکانیک


عنوان: پایان نامه بررسی انواع سیستم های تعلیق و نقش آنها در پایداری خودرو، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۱۷۰

 

 

مقدمه

در پایان نامه ای که پیش رو دارید به بررسی انواع سیستم های تعلیق با توجه به مستقل و غیر مستقل بودن ، و معایب و مزایای آنها پرداخته شده است . و در فصل دوم این پروژه سینماتیک و الاستو سینماتیک اکسل بررسی شده است . و تأثیر فاکتورهایی چون  Wheelbase  ، Tread(Track) ، مرکز غلتش و محور غلتش ، زویای چرخ از قبیل کمبر و کستر و سرکجی(toe-in) ، انحراف و آفست کینگ پین و تغییرات این فاکتورها بر قابلیت سیستم تعلیق و بر پایداری خودرو مورد بررسی قرار گرفته است.

یک جاده هر چقدر هم صاف و مسطح باشد، محل مناسبی برای به حرکت درآوردن یک یا چند تن فلز با سرعت بالا نیست. پس به سیستمی نیاز داریم که توانایی کاهش ضربات ، تکانها و لرزش ها را داشته باشد. علاوه بر این ، یک خودرو باید در مقابل تغییرات بار وارده و تغییر مرکز ثقل ، انعطاف پذیر بوده و توانایی مواجه با آنها را داشته باشد. مثلا در سر پیچ ها با توجه به شکل زیر مرکز ثقل خودرو تغییر می کند و به طرف خارج پیچ حرکت می کند، در صورت نبود سیستمی برای تغییر وضعیت تعادل، خودرو از مسیر خارج شده و واژگون می شود.

وظایف و عملکرد اصلی سیستم تعلیق عبارتند از :

شرایطی را فراهم کند که چرخ ها با حرکت عمودی خود، مانع ازانتقال ارتعاشات ناشی از پستی و بلندی جاده به شاسی خودرو شود.

از پیچش شاسی حول محور طولی خودرو، جلوگیری کند .

تماس چرخها را با جاده با کمترین تغییرات نیرو حفظ کند.

چرخ ها رادر حالت درست راندن و زوایای کمبر مناسب، نسبت به سطح جاده نگه دارد.

برای کنترل نیرو های تولید شده توسط چرخ ها به نیرو های طولی ( شتاب و ترمز)، نیرو های جانبی ( دور زدن )، و گشتاور های ترمز و سیستم محرکه، عکس العمل نشان دهد.

   خواص سیستم تعلیق در دینامیک اتومبیل بسیار اهمیت دارد و پاسخ این سیستم بر نیروها و گشتاورهایی که از چرخ ها به شاسی منتقل می شود، تأثیر زیادی دارد.علاوه بر مطالب مزبور که در طراحی سیستم تعلیق اهمیت داشتند ، می توان به پارامترهایی چون قیمت، وزن، فضا و ابعاد مورد نظر،قابلیت تولید انبوه و آسان بودن نصب سیستم روی شاسی، اشاره کرد.

 

فهرست

.۱٫۱  فصل اول اجزاء سیستم تعلیق 

.۱٫۱٫۲فنر(spring)

.۱٫۱٫۳کمک فنر (Damper or Shock absorber)

.۱٫۱٫۴انواع فنرها

.۱٫۱٫۴٫aفنر مارپیچ (Coil Spring)

.۱٫۱٫۴٫bفنر تخت ( Leaf Spring)

.۱٫۱٫۴٫cمیله پیچشی (Torsion Bar)

.۱٫۱٫۴٫dفنرهای هوایی ( Air Spring )

.۱٫۱٫۴٫eفنر لاستیکی ( Rubber Spring )

.۱٫۱٫۵ بوشها (‌ Bushes)

.۱٫۱٫۶طَبَق (‌ Control Arm )

.۱٫۱٫۷سیبک (‌ Ball Joint )

.۱٫۱٫۸میل تعادل (‌ Stabilizer ، Sway Bar ، Anti Roll Bar)

Strut .1.1.9

Strut Braces .1.1.10

.۱٫۲ انواع سیستم های تعلیق

۱٫۲٫۱٫ سیستم های تعلیق یکپارچه

.۱٫۲٫۱٫۱سیستم تعلیق هاچکیس

.۱٫۲٫۱٫۲سیستم تعلیق دودیون

.۱٫۲٫۱٫۳سیستم تعلیق میله پیچشی (Twist Beam Torsion Beam)

.۲٫۱٫۲سیستم های تعلیق مستقل

.۲٫۱٫۲٫aنیازمندیهای سیستم تعلیق

.۲٫۱٫۲٫۱سیستم تعلیق محور آونگی (Swing Arm )

.۲٫۱٫۲٫۲سیستم تعلیق طبق دار دوبل(A-Arm or Double Wishbone )

.۲٫۱٫۲٫۳سیستم تعلیق مک فرسون استرات واسترات دمپر

.۲٫۱٫۲٫۴سیستم تعلیق بازوی کشنده اکسل عقب (Trailing Arm Rear Axle)

.۲٫۱٫۲٫۵ سیستم تعلیق شبه بازوی کشنده اکسل عقب (Semi Trailing Arm Rear Axle)

فصل دوم: سینماتیک والاستوسینماتیک اکسل

۲٫۱٫ اهداف تنظیمات اکسل

۲٫۲٫ فاصله بین محور عقب ومحور جلو ( wheel base)

۲٫۳٫ فاصله بین دو چرخ یک محور ( پهنای tread)

۲٫۴ . مرکز غلتش و محور غلتش

۲٫۴٫۱٫ تعاریف

۲٫۴٫۲ . محور غلتش بدنه

۲٫۴٫۳ . مرکز غلتش بدنه در سیستم های تعلیق مستقل

۲٫۴٫۴ . مرکز غلتش بدنه در اکسلهای لنگی مرکب

۲٫۴٫۵ . مرکز غلتش بدنه در اکسل های یکپارچه

۲٫۵ . کمبر

۲٫۵٫۱ . مقادیر داده های کمبر

۲٫۵٫۲ . تغییرات سینماتیکی کمبر

۲٫۵٫۳ . محاسبه تغییرات کمبر توسط طراحی

۲٫۵٫۴ . کمبر غلتشی هنگام دور زدن

۲٫۵٫۵ . کمبر الاستیکی

۲٫۶ . زاویه سرکجی ( Toe-in ) و خود فرمانی

۲٫۶٫۱ . زاویه Toe-in و زاویه حرکت عرضی، داده ها وتلرانس ها

۲٫۶٫۲ . تغییرات سینماتیکی toe-in

۲٫۶٫۳ . تغییرات Toe-in توسط فرمان دهی غلتشی

۲٫۶٫۴ . تغییرات Toe-in توسط نیروهای جانبی

۲٫۶٫۵ . تغییرات Toe-in توسط نیروهای طولی

۲٫۶٫۵٫۱ . Toe-in هنگام ترمز گیری

۲٫۶٫۵٫۲ . جذب سختی غلتش دینامیکی تایر رادیال بدون تغییرات Toe-in

۲٫۶٫۵٫۳ . عمل نیروهای کشنده چرخ جلو

۲٫۷ . نسبت فرمان پذیری و زاویه فرمان پذیری

۲٫۷٫۱ . زاویه فرمان پذیری

۲٫۷٫۲ . Trackو دایره های گردش

۲٫۷٫۳ . نسبت سینماتیکی فرمان

۲٫۷٫۴ . نسبت دینامیکی فرمان

۲٫۸ : راست کننده فرمان

۲٫۹ . انحراف و آفست کینگ پین روی زمین

۲٫۹٫۱ . رابطه بین انحراف و آفست کینگ پین روی زمین ( شعاع دوران)

۲٫۹٫۲ . اهرم نیروی ترمزی

۲٫۹٫۳ . اهرم نیروی طولی

۲٫۹٫۴ . تغییرات در آفست کینگ پین

۲٫۱۰ . کستر

۲٫۱۰٫۱ . زاویه و کشش کستر

۲٫۱۰٫۲ . کستر و حرکت مستقیم

۲٫۱۰٫۳ . گشتاورهای راست گر هنگام دور زدن

۲٫۱۰٫۴ . انحراف کینگ پین، تغییرات کمبر و کستر در ورودی فرمان

۲٫۱۰٫۵ . تغییرات کستر در مسیر حرکت چرخ جلو

۲٫۱۰٫۶ . مسیر حرکت چرخ وابسته به چرخش شغال دست فرمان عقب

۲٫۱۰٫۷ . تجزیه نیروی عمودی چرخ روی کستر

۲٫۱۰٫۸ . تنظیمات و تلرانس ها

۲٫۱۰٫۹ . اندازه گیری کستر، انحراف کینگ پین، کمبر و تغییرات toe-in

۲٫۱۰٫۹٫۱ . شرایط اندازه گیری

۲٫۱۰٫۹٫۲ . اندازه گیری زاویه کمبر

۲٫۱۰٫۹٫۳ . اندازه گیری زاویه کستر

۲٫۱۰٫۹٫۴ . اندازه گیری تغییرات کستر

۲٫۱۰٫۹٫۵ . اندازه گیری زاویه کینگ پین

۲٫۱۰٫۹٫۶ . چک کردن انحراف کینگ پین و کمبر

۲٫۱۰٫۹٫۷ .اندازه گیری انحراف کینگ پین و تغییرات کمبر

۲٫۱۰٫۹٫۸ .اندازه گیری تغییرات Toe-in

۲٫۱۱٫ مکانیزم ضد شیرجه و ضد سقوط

۲٫۱۱٫۱ .توضیح مفهوم

۲٫۱۱٫۲٫قطب pitch جلوی خودرو

۲٫۱۱٫۳٫ قطب pitch عقب خودرو

نتیجه گیری

پیوست

منابع و مآخذ

 

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

 

 



ads

درباره نویسنده

admin 786 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *