سایت در حال بارگذاری است ...

شبیه سازی مقاله کاربرد مهندسی مجدد فرایند ها در پیاده سازی تولید سلولی با استفاده از نرم افزار ارنا arena

موضوع پروژه: شبیه سازی مقاله کاربرد مهندسی مجدد فرایند ها در پیاده سازی تولید سلولی با استفاده از نرم افزار ارنا arena

داکیومنت:دارد|نسخه نرم افزار:14|فـرمت داکیومنت : word

همراه با داکیومنت صورت مسئله+نتایج شبیه سازی + فایل پیاده سازی در نرم افزار ارنا

توضیح کامل فرایند شبیه سازی با اسکرین شات از تمامی ماژولهای استفاده شده در  شبیه سازی 

Arena Simulation

صورت مسئله

کاربرد مهندسی مجدد فرایند ها در پیاده سازی تولید سلولی با استفاده از نرم افزار ارنا
VSM و (Arena)
مطالعه موردی : شرکت مهنا قطعه
مهرداد ملک محمدی, سید مجید الهی
۱. کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ،دانشکده علوم اجتماعی،گروه مدیریت صنعتی ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)،

۲. استاد یار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، دانشکده علوم اجتماعی،گروه مدیریت

چکیده
پیچیدگی فضای کسب و کار و وجود نیرو های رقابتی موجب شده که سازمان ها درصدد ارتقاء جایگاه رقابتی و افزایش ارزش از دیدگاه مشتری باشند که این مستلزم بهبود فرایند های تولیدی و حذف اتلاف ها می باشد. در این راستا سیستم تولید سلولی بعنوان یکی از ابعاد تولید ناب بوده که مبتنی بر طراحی مهندسی مجدد فرایند ها می باشد و با هدف حذف ضایعات و کاهش هزینه ها اجرا می گردد. هدف این مقاله اجرای تولید سلولی بصورت شبیه سازی در شرکت مهنا قطعه است که سعی شده با شناسایی اتلاف ها و گلوگاه ها؛ حلقه های ارزش ایجاد گردد. به منظور تحقق اهداف بهینه سازی بعد جریان ارزش برای VSM از پیاده سازی وضعیت موجود و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، با بهره گیری از نرم افزار شبیه سازی Arena محصولات کارخانه مهنا قطعه در دو وضعیت موجود و مطلوب تعیین و با استفاده از نرم افزار ارنا گردید، که باعث افزایش 33 درصدی تولید شد. استفاده از شبیه سازی طراحی مهندسی مجدد فرایند ها بعنوان یک نگرش مدیریتی می تواند در ایجاد تعاملی هم افزا در سه مولفه زمان ، قیمت و کیفیت مفید باشد که ما حصل آن افزایش کارایی و اثر بخشی برای سازمان است.

کلمات کلیدی: مهندسی مجدد، فرایند، تولید سلولی، شبیه سازی ،جریان ارزش ، ارنا VSM ، Arena

مقدمه
با توجه به اینکه اجرای سیستم تولید مطلوب و بهره ور، مستلزم انجام اقداماتی پرهزینه و با ریسک زیاد است، لذا مکانیزمی لازم است که بتواند آینده را به طور مجازی ایجاد کند؛ بطوریکه بتوان بر اساس آن تصمیم گیری های لازم را اتخاذ نمود. مدلسازی به صورت شبیه سازی ابزاری قدرتمند بوده و کمک زیادی به شناسایی نتایج حاصل از اجرای سناریوهای بهینه سازی می نماید. طراحی مجدد مستلزم ایجاد تغییراتی بنیادین در فرایند ها و پردازش ها ، طرز فکر و نگرش مدیران و کارکنان، در فرهنگ و نظام ارزشی ، در ساختار و سازماندهی و در روش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان ها می باشد. بطور کلی لازمه رقابت در دنیای تولید کنونی بهره گیری از تمام فنون، ابزارها و ایده های جدید است. در اواخر قرن بیستم، تولید کنندگان جهان با رقبایی آشنا شدند، که قادر بودند با بهره گیری از روش
های نوین تولید با نیمی از سرمایه و امکانات؛ محصولاتی با کیفیت بهتر، تنوعی بیشتر و با قیمتی پایین تر به بازار جهانی عرضه کنند[ 7]. سیستم تولید انبوه 1 به عنوان سیستم غالب تولید، قادر به ارائه محصولات متنوع و در حجم پائین که خواسته های ویژه مشتری را جواب گو باشد؛ نیست، همچنین به علت زمان طولانی فرآیندهای تولید، زمان تحویل محصول زیاد بوده و این اتلاف ها باعث افزایش قیمت تمام شده می گردد [ 8]. یکی از شیوه های جدید تولید؛ روش تولید سلولی 2 است. با توجه به این که صنعت تولید قطعات خودرو دارای نقشی بارز در زمینه توسعه و اشتغال زایی است؛ اجرای موفق اصول تولید سلولی بعنوان یکی از ابعاد تولید ناب 3 در این صنعت بسیار حیاتی و مهم است[ 6]. تفکر ناب شیوه ای را فراهم می کند که از طریق آن بتوان با منابع ، تجهیزات و فضای کمتر به بهره وری بیشتر دست یافت. این تغییر پذیری لازمه ماندگاری شرکت ها و سازمان ها در دنیای نوین است. بطور کلی با بهره گیری از مهندسی مجدد فرایند ها 4 به منظور پیاده سازی اصول تولید سلولی )تولید ناب( می توان ضمن شناسایی جریان ارزش محصول و تعقیب کمال نیازهای مصرف کننده را با قیمتی مناسب و در زمانی مشخص برآورده ساخت. در این مقاله مراحل اجرا و پیاده سازی تولید سلولی در شرکت مهنا قطعه که در زمینه تولید میل بادامک خودرو فعالیت می نماید و بعنوان یکی از تامین کنندگان شرکت ساپکو است، شبیه سازی گردید.

 

شبکه شبیه سازی با ارنا:

 

اسکرین شات از تمامی ماژولهای استفاده شده

نمودار هیستوگرام نتایج:

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...