سایت در حال بارگذاری است ...

پاور پوینت جعبه دنده الکترونیک اتوماتيك، مهندسي مکانیک

عنوان:دانلود پاور پوینت کنفرانس بررسی سیستم های هیدرولیکی والکتریکی در گیربکس های اتوماتیک، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک 

درس:  تكنولوژي پيشرفته درصنعت خودرو 

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات وورد : 16

تعدد اسلاید پاورپوینت : 38

 

 

(فایل WORD قابل ویرایش )

(فایل به صورت POWER POINT  قابل  ارائه )

 

 

فهرست مطالب :

مقدمه
قفل ترک کنور.
محدودیت های کاربرد کلاچ ترک کنورتور.
کنترل الکترونیکی ترک کنورتور
انتخاب کیفیت تعویض دنده
سنسورها و شیر ها.
کنترل قطع سوخت
کنترل باز خورانی
منابع.

مقدمه
هدف از به کار بردن سیستم کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک کاهش مصرف سوخت ، افزایش ایمنی ، تعویض دنده نرمتر ، افزایش عمر قطعات گیربکس و همچنین انطباق گیربکس با شرایط جاده می باشد .
قفل ترک کنورتور
حتی زمانی که یک ترک کنورتور در فاز کوپلینگ است مقدار کمی لغزش وجود دارد ( در حدود 3 تا 5 درصد ) . چنانچه این لغزش را بتوان حذف کرد مصرف سوخت در هنگام حرکت در اتوبانها تا 5 درصد کاهش می یابد . درجه حرارت روغن نیز به دلیل حذف برش روغن در ترک کنورتور کاهش می یابد .ترک کنورتور های قفل شونده با استفاده از یک کلاچ در داخل مبدل به منظور جلوگیری از هر گونه لغزش ، ایمپلر را به توربین قفل می کنند . این امر یک اتصال مکانیکی مستقیم 1:1 بین گیربکس و موتور ایجاد می کند .

GearBox206
محدودیت های کاربرد کلاچ ترک کنورتور
کلاچ کنورتور تنها پس از فراهم شدن شرایط خاصی باید فعال شود . اولا لازم است موتور به قدر کافی گرم شده باشد ، تا بدون اشکال بار اضافی را تحمل کند .ثانیا سرعت خودرو باید به اندازه کافی زیاد باشد تا اجازه دهد گشتاور به نرمی و بدون ضربه ویا نوسانات قابل تئجهی در قدرت موتور منتقل شود .
هنگامی که شرایط دیگری بوجود آید کلاچ نباید قفل گردد و چنانچه قبلا قفل بوده نباید آزاد شود . هرگاه بخاطر شتاب گیری سریعتر نیاز به افزایش گشتاور در ترک کنورتور بوجود آید ، کلاچ باید خلاص شود . در حین ترمز کردن بخاطر جلوگیری از خاموش شدن موتور در نتیجه قفل شدن ترمز ها ، کلاچ باید آزاد شود . چنانچه کلاچ بتواند در بیش از یک دنده کار کند ، در حین تعویض بین این دنده ها بخاطر جریان نرم قدرت ، کلاچ باید آزاد شود . و بالاخره هنگامی که خودرو
می خواهد توقف کند یل موتور در اثر بار زیاد تمایل به توقف داشته باشد کلاچ نباید فعال شود .
کنترل الکترونیکی ترک کنورتور
در این سیستم سولنوئید کلاچ ترک کنورتور از طریق یک رله مربوط به کلاچ ترک کنورتور بوسیله کامپیوتر موتور کنترل می شود . کامپیوتر بر اساس اطلاعات چهار ورودی زیر ، تعیین می کند که چه موقع کلاچ باید قفل و چه موقع کلاچ باید آزاد شود . -سنسور آب خنک کاری – سنسور فشار مانی فولد – سنسور سرعت- کلید حالت گاز بسته . سولنوئید کلاچ ترک کنورتور بر روی بدنه گیربکس نصب می شود . هنگامی که سولونوئید خاموش است . فشار مورد استفاده برای راه اندازی کلاچ ترک کنورتور را تخلیه می کند . لذا از قفل شدن کلاچ ممانعت می کند . هنگامی که سولنوئید فعال می شود دریچه تخلیه را می بندد و فشار خط اصلی را به طرف کلاچ قفل کن هدایت می کند . لذا باعث قفل شدن کلاچ ترک کنورتور می شود .
GearBox2063

قفل شدن سولنوئید کلاچ ترک کنورتور تنها زمانی حادث می شود که شرایط زیر فراهم شود : -درجه حرارت موتور بالاتر از 66در جه سانتی گراد باشد – دریچه گاز باز باشد – سرعت خودرو بالاتر از 64 کیلومتر بر ساعت باشد – خلا مانی فولد ورودی تقریبا 8-20 اینچ جیوه باشد.
برای جلوگیری از تکرار قفل شدن و خلاص شدن کلاچ در زمانی که پدال گاز در مدت کوتاهی باز و بسته می شود ، کامپیوتر طوری برنامه ریزی شده است که برای مدت زمان معینی پس از باز شدن کلید گاز ، راه اندازی کلاچ را به تاخیر می اندازد .
سرعت خودرو و خلا مانی فولد ورودی فاکتورهای مقدم در تعیین عملکرد کلاچ ترک کنورتور هستند . چنانچه سرعت خودرو از حد پایینی بیشتر باشد اما از حد بالایی کمتر باشد . کامپیوتر سیگنال ارسال شده از طرف سنسور خلایی را ملاک تصمیم گیری در مورد قفل کردن کلاچ ترک کنورتور قرار می دهد . چنانچه سرعت خودرو از حد بالایی فراتر رود کامپیوتر بدون توجه به سیگنال ارسالی از طرف سنسور خلایی سنولوئید کلاچ ترک کنورتور را فعال می کند .

هنگامی که سرعت خودرو بین حد بالایی و پائینی است ، تصمیم کامپیوتر برای قفل کردن یا خلاص کردن کلاچ تورک کنورتور بر اساس یک سری منحنی خلائی در مقایسه با یک سری منحنی سرعت که در داخل حافظه برنامه ریزی شده است اتخاذ می شود . شرایط لازم برای اینکه کامپیوتر ، کلاچ تورک کنورتور را قفل کند این است که خلاء مانیفولد ورودی همچنانکه در شکل نشان داده شده است در محدوده خط چین قرار داشته باشد . قفل مختصر در این محدوده درگیری کلاچ تورک کنورتور را نرم تر و ملایم تر می کند زیرا از این طریق اطمینان حاصل می شود که خودرو در حالت کروزینگ ملایم است نه در حال شتاب گیری سریع یا زیر بار زیاد و یا با گاز کم سرعت خودرو رو به کاهش نیست . برای کمک به جلوگیری از درگیر شدن لحظه ای کلاچ در زمانی که دریچه گاز به طور لحظه ای باز و بسته می شود ، قفل شدن کلاچ پس از اینکه سطح خلاء مانیفولد وارد محدوده قفل شدن می گردد برای یک دوره زمانی برنامه ریزی شده به تعویق می افتد . هنگامی که کلاچ تورک کنورتور قفل می شود ، شرط مربوط به مقادیر لازم برای خلاء مانیفولد با مقادیر مربوط به قبل از در گیری متفاوت است ، و محدوده خلاء مقداری وسیع تر می شود . همچنانکه در شکل نشان داده شده است این محدوده از 4 الی 23 اینچ جیوه است . این محدوده وسیع از مقدیر کیفیت رانندگی را ارتقاء می بخشد ، زیرا از تکرار شدن قطع و وصل کلاچ زمانی که سطح خلاء مانیفولد بخاطر تغییرات اندک در بار موتور به خارج از محوطه خط چین حرکت می کند ، جلوگیری خواهد کرد .

GearBox2066
انتخاب کیفیت تعویض دنده
یک مزیت اضافی کاربرد کامپیوتر برای تعویض دنده این است که امکان انتخاب چندین برنامه کنترل را که در سیستم های هیدرولیکی نه ممکن است و نه عملی ، فراهم می کند . این حق انتخاب به طور کلی به راننده این امکان را می دهد که بر گیربکس کنترل بیشتری داشته باشد و یا آنکه کیفیت رانندگی را ارتقاء بخشد .
یکی از سیستم های کنترل الکترونیکی تعویض دنده طرح قفل کن را ارائه می کند که به راننده اجازه می دهد با فشار دادن دگمه ای بر روی دسته دنده گیربکس در دنده انتخاب شده قفل شود . این امر به راننده امکان کنترل تمام دستی را می دهد و اجازه می دهد که در سطوح لغزنده هنگام شروع حرکت به منظور کاهش بکسباد ازدنده های سبک استفاده کند .
در بعضی از سیستم های کنترل الکترونیکی تعویض دنده ، جهت کاهش خیزش خودرو هنگامی که خودرو در حالت توقف با موتور رو شن و دور هرزگردی قرار داشته باشد گیربکس را به دنده 2 تغییر می دهد به محض اینکه سنسور وضعیت دریچه گاز ، اعلام کند که راننده پدال گاز را فشرده است گیربکس بلا فاصله به دنده 1 باز می گردد .

منابع
• الکترونیک اتومبیل انتشارات دانشگاه آزاد
• سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل انتشارات فنی ایران
• جعبه دنده های اتوماتیک انتشارات ناقوس
• گيربكس هاي اتوماتيك ماتياس اف. برچا
• راهنماي تعميرات گيربكس اتوماتيك شركت ايساكو
• اينترنت

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...