سایت در حال بارگذاری است ...

گزارش كارآموزي در كارخانه كاشي كاوه

عنوان کارآموزی:  گزارش كارآموزي در كارخانه كاشي كاوه

محل کارآموزی: كارخانه كاشي كاوه

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات: 43

فهرست

گزارشي كلي از خط توليد كارخانه كاشي كاوه و بيان يكسري اطلاعات در مورد وسايل بكار رفته در كارخانه

يك سراميست در اين واحد صنعتي درچه قسمتهايي كارمي كند

مجموعه ها و زير مجموعه هاي كارخانه

دستگاههاي موجود در كاشي كاوه
توضيحاتي مختصر در مورد سيكل توليد
سخاني با سرپرست شيفت

سخنان مسئول آزمايشگاه در مورد زدن يك طرح بر روي كاشي كف
سخنان يكي از كارگران ماهردر مورد درجه بندي كاشي ها
سخنان مسئول دستگاههاي چاپ

گزارشي كلي از خط توليد كارخانه كاشي كاوه و بيان يكسري اطلاعات در مورد وسايل بكار رفته در كارخانه

مقدمه

کائون: در صد بیشتر بدنه را تشکیل می دهد و از خاک رس تهیه می شود. رس در بازار قیمت ارزانی دارد. ۵۰ درصد حجم بدنه را کائولن تشکیل می دهد. یک بدنه به علت شیرین کیجی که دارد و گرمایی که می بیند استحکام بیشتری پیدا کرده و نفوذ پذیری آب را کمتر می کند.
سئوال: مواد اولیه را به صورت شستشو شده ای از جاهای دیگر می گیرند یا خیر ؟
جواب: کمتر شده که ما این کار را انجام دهیم. و اگر هم مواد شستشو شده را تهیه کنیم در مرحله لعاب مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاً یک نوع کائولن داریم که از مرند می آید و شستشو می باشد. اما کائولنی که برای بدنه مورد استفاده قرار می گیرد باید، شستشو شده می باشد و به صورت فراوری نشده از معدن بارگیری می شود. فلدسپار نیز دارای کبالت (۲) هست و باید ذوب شود تا ذرات استحکام پیدا کنند در غیر این صورت به هم نمی چسبند.
سیلیس: بوجود آورنده اسکلت اصلی در پیوندهای کاشی می باشد. ساختار بدنه را حفظ می کند. و از شدت متراکم شدن بدنه و ایجاد ترک جلوگیری می کند.
تالک: هم یک نوع فیلر است و هم برای شوکهای حرارتی استفاده می کنند.
بنتونیت: استحکام خام بدنه را زیاد می کند و به علت اینکه پلاستیسیته بالایی دارد.
کاشی وقتی در حالت خام است باید مقاومتی داشته باشد. اگر مقاومتش کم باشد روی نوار نقاله ترک برداشته و می شکند.
تمام موادی که نام برده شد با نسبت مشخص و ابتیمم با هم مخلوط شده وارد بال میل می شود در آنجا آب اضافه می شود. (بال میل یعنی آٍسیاب گلوله ای که دارای گلوله های سیلیسی می باشد).
مواد و آب بوسیله گلوله های سیلیسی که به طور چرخشی عمل می کند، آسیاب می شوند.
بعد از حدود چندین ساعت که در این کارخانه حدود ۱۴-۱۳ ساعت می باشد، باید ماده را رها کرد و آزاد گذاشت. این مواد به صورت یک دوغاب در می آید، دوغاب نیز باید دانسیته و ویسکوزیته و رسوبش کنترل شده و سپس تخلیه شود.

سخنان يكي از كارگران ماهردر مورد درجه بندي كاشي ها
از لحاظ كيفيتي كاشي ها به 4 گروه درجه بندي و يك گروه درجه ضايعات تقسيم مي شوند . براي درجه بندي كاشي ها ابتدا سطح آنها را از لحاظ ترك ، عيوب چاپي و سايزي بررسي كامل كرده و اگر هيچ مشكلي نداشته باشند آنها را در رديف و گروه درجه 1 قرار مي دهيم .ولي اگر مشكل كوچكي مشاهده شد از قبيل كمي نا هماهنگي در چاپ و ترك و ترك بسيار بسيار ريز در رديف وگروه درجه 2 قرار مي گيرد قرار مي گيرد و اگر از نظر چاپي مشكل بزرگ علاوه بر چاپ ترك هم شامل بود درجه 3 قرار مي گيرد . و اگر مشكل بزرگ علاوه برچاپ ترك هم شامل شود بستگي به ميزان عيوب ذكر شده در رديف و گروه درجه 4 و آنهايي كه علاوه براين مشكلات مشكل بدنه هم داشته باشند نيز در رديف ضايعات قرار مي گيرند .
از نظر بسته بندي كاشي ها نيز درجه 1 تا 4 را در كارتن هايي با 1 متر مربع بسته بندي كرده ولي ضايعات را روي هم چيده تا به ارتفاع 1 متر برسد .كه اين ارتفاع 11 كاشي را در بر خواهد گرفت و آنها توسط نوارهائي بسته بندي مي كنند .
سخنان مسئول دستگاههاي چاپ
در اين مرحله از خط توليد ما 3 دستگاه چاپ با طرحهاي متفاوت داريم . اگر كاشي ما به 3 چاپ نياز داشته باشد در دستگاههاي چاپ نيز با سه شابلون با رنگها و طرحها و لعابي كه از قبل ا زمايش شده استفاده مي كنيم . طرحهاي ما قبلاً در آزمايشگاه از جهات مختلف مانند درجه حرارت ،كيفيت ، و بازار يابي امتحانشان را پس داده اند. رنگهايي كه ما استفاده مي كنيم قبلاً از قسمت تهيه لعاب در اختيار ما قرار مي گيرد در حال حاضر طرحي كه كار مي كنيم يك طرح تك چاپ با لعاب گرم و رنگ سفيد مي باشد . ناگفته نماند كه هر طرحي يك اسم خاصي دارد و اين طرح كه ما كار مي كنيم به پرتوكرم معروف مي باشد .
قبل از چاپ كاشي از مرحله اي رد مي شود كه آنرا به چسبي به نام PVC آغشته مي كند اصولاً ما 1 ليتر از چسب را با 25 ليتر آب تركيب مي كنيم تا رنگي كه روي لعاب مي خورد كاملاً در آن جذب شود و آنرا دچار مشكل ننمايد بعد خوردن چاپ سوم كاشي وارد دستگاهي مي شود كه انگوب زير نام دارد .
فرمول اين انگوب اصولاً با انگوبي كه روي خط و قبل از لعاب به كاشي مي زنند متفاوت مي باشد و خاصيتش براي اين است كه وقتي كاشي وارد كوره مي شود به رولرهاي كوره آسيبي وارد نكند براي همين اين دستگاه را در آخرين مرحله نوار نقاله و درست قبل از ورود كاشي ها به واگن تعبيه مي شود .

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...