no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

پایان نامه ‏بررسی سیستم تعلیق بادی، مهندسی مکانيک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه ‏بررسی سیستم تعلیق بادی، مهندسی مکانیک
doc
دسامبر 11, 2015
۵,۰۰۰ تومان
5 فروش
۵,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه ‏بررسی سیستم تعلیق بادی، مهندسی مکانیک


عنوان: پایان نامه ‏بررسی سیستم تعلیق بادی، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۷۴

 

چکیده

هنگامی که مردم در مورد کارایی اتومبیل فکر می کنند، معمولاً کلماتی نظیر: اسب بخار، ‏گشتاور و شتاب صفر تا صد به ذهن شان خطور می کند. ولی اگر راننده نتواند خودرو را کنترل ‏کند، همه قدرتی که توسط موتور ایجاد می گردد، بدون استفاده است. به همین دلیل، مهندسین ‏خودرو تقریباً از هنگامی که به فناوری موتورهای احتراق داخلی چهار زمانه دست پیدا کردند، ‏توجهشان به سیستم تعلیق معطوف گردید.‏
‏ در این پروژه سعی شده سیستم تعلیق هوایی بهترمورد بررسی قرار بگیرد.هدف تعلیق بادی ‏تامین کیفیت رانشی نرم و روان به منظور افزودن قابلیتی همانند سرعت اتوماتیک برای خودترازی ‏خودرو است.یک مشخصه عینی تعلیق بادی این است که فرکانس های طبیعی ناشی از بار را که یک ‏فنر فلزی انجام می داد، انجام نمی دهد. بنابراین این سیستم تعلیق می تواند حرکت نرمی برای ‏شرایطی که بار کم است ،انجام دهد و فشار را به طور اتوماتیک همراه با افزایش بار افزایش ‏دهد.همین ویژگی ها دلیل عمده انتخاب سیستم تعلیق بادی برای خودروهای مدرن به رغم ‏پرهزینه بودن وپیچیدگی سیستم نسبت به سیستم تعلیق معمولی است.‏

فهرست
بخش اول
مقدمه

‏ دیدگاه سینماتیکی (مکانیزمی
‏    موقعیت مراکز و محور غلت
‏    غلت فرمان
‏     لغزش کناری چرخ ها
‏     زاویه کجک

دیدگاه نرمی
‏     گشتاور غلتشی
‏     جابجایی کناری بار
‏      قرار پذیری
‏      نرخ سختی چرخ

لزوم فنربندی خودروها
قسمت فنربندی شده و فنربندی نشده خودرو                                              ‏‏             ‏

انواع فنر ها
‏      فنر مارپیچ
‏      فنر تخت                                                                                         ‏
‏      میله پیچشی
‏      فنرهای هوایی
‏      فنر لاستیکی
انواع سیستم های تعلیق
‏ سیستم تعلیق یکپارچه
‏    سیستم تعلیق هاچکیس
‏         سیستم تعلیق دودیون

‏     سیستم تعلیق جداگانه
‏       سیستم تعلیق مک فرسون استرات واسترات دمپر
‏     سیستم تعلیق طبق دار دوبل
‏     سیستم تعلیق بازوی کشنده اکسل عقب
‏     سیستم تعلیق شبه بازوی کشنده اکسل عقب
‏     سیستم تعلیق چند میله ای
‎ ‎‏ ‏
‏   سیستم تعلیق نیمه مستقل
‏       سیستم تعلیق میله پیچشی                                                           ‎
‏       سیستم تعلیق محور آونگی

تحلیل ارتعاشی مدل ربع خودرو با در نظر گرفتن ۲ درجه آزادی
بررسی مدل کامل خودرو

بخش دوم:‏
سیستم تعلیق هوائی
‏       فنر هوایی                                                                                                                                                                                                        ‏
‏     سوپاپ کنترل ارتفاع با میراکننده
‏     سوپاپ کنترل ارتفاع الکتریکی
‏     مخزن هوا
‏    کنترل کننده های مخزن
‏    کمک فنرهای پر شده با گاز
‏    کمک فنرهای هوایی
کنترل ارتفاع اتوماتیک                                                                   ‏
‏     نوع اول: با کمک فنر
‏     نوع دوم با استوانه لاستیکی هوا (کیسه هوا)

سیستم تعلیق هوایی با کنترل الکترونیکی
‏ سنسور ارتفاع
‏      واحد کنترل الکتریکی  ‏‎(ECU)‎‏
‏      شیر کنترل هدایتگر سه راهه
بررسی نمونه سیستم تعلیق بادی اتوبوس های تولیدی شهاب خودرو

تعلیق هوایی برای خودرو تجاری
‏          سوپاپ ارتفاع
‏     سوپاپ جدا کننده
‏     کیسه های فنر هوا
‏          بلوک های لاستیکی ضد رول
‏          ویژگی های فنر هوایی
‏          فنرهای فلزی یا صلب

سیستم تعلیق هوایی کنترل الکتریکی
‏      سویچ فشار کمپرسور
‏      سنسور ارتفاع

بررسی سیستم های تعلیق و چگونگی استفاده از ‏
سیستم تعلیق هوایی در سیستم های پویا
‏     سیستم تعلیق ایستا
‏     سیستم تعلیق پویا
‏         سیستم های تعلیق اکتیو
‏         سیستم تعلیق نیمه اکتیو
نتیجه گیری
پیوست

منابع و مآخذ

مقدمه
یک خودرو برای داشتن راحتی بیشتر، نیاز به فنرهای خیلی نرم و انعطاف‌پذیر دارد. اما راحتی فقط ‏هدف ما در ساخت یک خودرو نیست. ضمن اینکه باید بتواند سریع حرکت کند. ایمنی بالایی نیز باید ‏داشته باشد. یعنی اینکه حالت پایدار خود را حفظ نماید. بنابراین برای اینکه خودرویی پایدار باشد تعلیق ‏آن باید خاصیت ضربه‌گیری بالایی داشته باشد اما همین خاصیت، خود از راحتی سرنشین خودرو ‏می‌کاهد. به این ترتیب می‌بینیم که در خودرو همیشه تضادی بین راحتی و ایمنی وجود دارد.‏
مهندسین و متخصصین صنعت خودرو در بسیاری از کشورهای جهان تلاش زیادی کرده‌اند تا با ‏استفاده از موادی چون فولاد، روغن و کائوچو به سطحی که در آن الزامهای راحتی و پایداری خودرو ‏رعایت شده باشد برسند و در این راه به موفقیتهایی نیز دست یافته‌اند. اما در زمینه پیشرفت در افزایش ‏سرعت خودرو، می‌توان گفت که تقریباً همه خودروسازان به سطح قابل توجهی رسیده‌اند.‏
در مورد سرعت‌های بالا، باید بین راحتی و پایداری خودرو، یکی را انتخاب کرد. شرکتهای سازنده ‏اتومبیلهای مسابقه، مسلماً پایداری خودرو را ترجیح می‌دهند، اما سازندگان خودروهای لوکس، راحتی ‏را در اولویت کار خود قرار می‌دهند.‏
شنـاور بـودن خـودرو روی بـالشتکـی از هـوا رویـای مهنـدسـین بود. در سال ۱۸۴۷ ((جان‌ ‏لوئیس)) اختراع خود را که در مورد فنرهای پتوماتیکی برای خودروهای راه‌آهن، لوکوموتیوها، ‏خودروهای سنگین بود در مقاله‌ای به ثبت رساند. عنوان مقاله لوئیس ((الاستیسیته کامل هوای جو و ‏کاربرد آن)) به عنوان یک جانشین برای فنرهای فلزی بود. به این ترتیب، لوئیس ادعا کرد که اختراع ‏وی اولین فنر هوایی لاستیکی است.‏
دیدگاه سینماتیکی (مکانیزمی)‏
مکانیزم تعلیق بدلیل تغییرات هندسی ناشی از غلتش بدنه در آن شاخص پارامتر های زیر می باشد: ‏
ا لف) موقعیت مراکز و محور غلت: مرکز غلت‏ ‏ دارای دو تاثیر عمده زیر است:
‏ ۱- اندازه بلندی مرکز غلت شاخص جابجایی کناری بار و نیز نیروی قیچی گر ‏ اعمالی به بدنه بر اثر ‏نیروهای کناری اعمالی به خودرواست. با افزایش ارتفاع مرکز غلت نیروهای قیچی گر افزایش می یابند، ‏که این نیروها سبب بلند شدن بدنه شده و اثری نا مطلوب بر پایداری خودرو دارند.‏
دیدگاه نرمی ‏ : ‏
پارامتر های سختی و میرایی سیستم تعلیق نقشی اولیه در خوش سواری و نقش ثانویه در خوش فرمانی ‏خودرو دارد. روال مرسوم بهینه سازی این پارامترها با توجه به اثرات متضاد این پارامتر ها بر خوش ‏سواری و خوش فرمانی، با تابع هدف خوش سواری ضمن ارضای قیود خوش فرمانی می باشد. این ‏ضرایب از راه های زیر بر فرمانپذیری تاثیر می گذارند.‏

الف ) گشتاور غلتشی : گشتاور غلتشی اعمالی به جرم معلق که به سختی و میرایی غلتشی خودرو ‏وابسته است، تعیین گر رفتار غلتشی خودرو است. و تراکنش میان حرکت غلت و حرکات سمتی سبب ‏تغییر ویژگی های فرمان پذیری خودروست.‏
‏ ‏
ب ) جابجایی کناری بار: به سبب حرکت غلت خودرو و نیز شتاب گریز از مرکز در هنگام گردش بار، ‏تایر های درونی کم بار تایرهای بیرونی زیاد می شود. پدیده ی جا بجایی کناری بار دارای سه مولفه ‏غلت بدنه، بلندی مرکز غلت و جرم نامعلق است. ‏
ج)قرار پذیری ‏: یکی از اصول طراحی تعلیق ایجاد سواری خوب با کمینه تغیییرات نیروی جهشی ‏میان تایر و جاده است. کاهش این نیرو سبب کاستی در چسبندگی تایر و جاده و ایجاد تمایل به نا ‏پایداری است. ‏

د) نرخ سختی چرخ ‏: نرخ سختی چرح عبارت است از نسبت تغییر طول فنر یا کمک فنر به تغییر ‏ارتفاع تعلیق (مرکز چرخ) در سواری ها نرخ سختی چرح ثابت و یا دارای افزایش آرامی متناسب با ‏ارتفاع می باشد. که سبب پدیده ی نرخ افزاینده تعلیق است. رسیدن به این پدیده با طراحی خوب ‏مکانیزم تعلیق به سادگی و با تغییر ساختار فنر و کمک فنر به سختی انجام پذیر است.‏

لزوم فنربندی خودروها

فنربندی برای خودروهایی که با شتاب نسبتا زیادی حرکت میکنند، به دلایل زیر ضروری است: ‏

‏- جذب ضربات چرخ که ا ز جاده وارد می شود وکاهش انتقال  آن به اتاق و سرنشینان. ‏
‏- استهلاک ضربات چرخها  وجلوگیری از انتقال  آن ها به اتصالات و مفاصل. ‏
‏-  فشردن دایم چرخ ها به سطح زمین و در نتیجه افزایش نیروی کششی چرخ های محرک.‏
‏- تماس چرخ ها به سطح زمین و تسلط راننده بر هدایت و کنترل خودرو.   ‏



ads

درباره نویسنده

admin 785 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange