عنوان: پایان نامه بررسي سنسورهاي موجود در خودرو ، مهندسی مکانيک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 95
فهرست
فصل اول
سنسورهای موقعیت زاویه ای و خطی
۱-۱- مقدمه
۲-۱ طبقهبندی حس گرها
۱-۲-۱- افزایشی یا مطلق
۲-۲-۱- اتصال یا مجاورت
۳-۱ – تکنولوژیهای حس گر موقعیتی
۱-۳-۱- میکروسویچها
۲-۳-۱- چشمی
۳-۳-۱- توان سنجی ولتاژ برق
۴-۳-۱- مغناطیسی
ترانسفورماتورهای زاویهای القایی
حسگرهای جابجایی خطی القایی
مگنتواستریکتیو
۵-۳-۱- تکنولوژیهای دیگر
متصّل کردن حسگرها و سیستمهای کنترل
فصل دوم
حس گرهای درجه حرارت دما و رطوبت
۱-۲ درجه حرارت گرما و رطوبت
۱-۱-۲ درجه حرارت ـ تأثیر گرما
۲-۱-۲ کنداکشن ، کانوکشن ، و پرتو افشانی
۳-۱-۲ منابع گرما در وسایل نقلیه
۴-۱-۲ تأثیر رطوبت
۵-۱-۲ استلزامات موجود برای قابلیت اطمینان اجرای الکترونیک
۲-۲ اندازهگیری درجه حرارت اتومبیل
۱-۲-۲ اندازهگیری درجه حرارت مایعات
۲-۲-۲ درجه حرارتی باتری
۳-۲-۲ اندازهگیری درجه حرارت هوا
۴-۲-۲ درجه حرارت کالیز کننده (کاتالیست)
۵-۵-۲ حس گر اکسیژن
۶-۲-۲ حس کردن حرارت تایرها
۷-۲-۲ تشخیص نقض در اجزای الکترونیک
۸-۲-۲ حس گر جریان توده هوا
فصل سوم
سنسورهای گاز خروجی
۱-۳- مفاهیم اساسی
۲-۱-۳- تعریف نسبت هوا به سوخت نرمال شده لامبدا
۳-۱-۳- عناصر تشکیل دهنده گازهای خروجی تصفیه نشده
کنترل حلقه بسته لامبدا
کنترل لامبدای گره بسته مرسوم
۲-۳- اصول سنسورهای گاز خروجی برای کنترل لامبدا
فرآیند کاتالیزوری
منحنی شاخص
۲-۲-۳- سنسور ۱=l: نوع نیمه رسانا
۳-۲-۳- سنسور هوا به سوخت رقیق: نوع Zro
کاربردهای غیر اتومبیلی
۴-۲-۳- سنسور A/F رقیق: نوع جریان محدود
اصول عملکرد
۶-۲-۳- سنسور A/F محدودة وسیع : نوع پیل دوتایی (دوطرفه)
۳-۳- تکنولوژی سنسورهای سرامیکی گاز خروجی
۱-۳-۳- سنسورهای مبتنی بر Zro2
ترکیب فازی و پایداری مکانیکی
۲-۳-۳- سنسورهای نوع انگشتانهای
۳-۳-۳- سنسورهای اکسیژن سطح (صفحهای)
۴-۳-۳- سنسورهای مبتنی بر Al2O4
4-3- فاکتورهای تأثیر گذارنده بر مشخصههای کنترل سنسورهای ۱=l
1-4-3- فاکتورهای تأثیر گذاری بر منحنی استاتیکی
سیستم تأخیر (پس افت)
۵-۳- کاربدرها
۱-۵-۳- موقعیتهای عملکردی
۱-۶-۳- سنسورهای پتانسیل متغیر (ترکیبی)
۲-۶-۳- سنسورهای گاز نیمه رسانا
اثرات مخصوص از گاز خروجی
سنسورهای گاز کاتالیزوری
فصل چهارم
سنسورهای سرعت و شتاب
مقدمه
۲-۴- وسایل حس کننده سرعت
۱-۲-۴- وسایل
(VR Xvariable veluctance)
2-2-4- وسایل اثر هال
۴-۲-۴- وسایل مغناطیس پایداری
۴-۲-۴- وسایل فراصوتی
۵-۲-۴- وسایل فرکانس رادیویی –نوری
۳-۴- کاربردهای اتومبیل برای حس کردن سرعت
۱-۳-۴- کاربردهای چرخشی
۳-۴- کاربردهای اتومبیل برای حس کردن سرعت
۳-۴-۴- کاربردهای خطی
۴-۴- وسایل حس کننده شتاب
۱-۴-۴- وسایل حس کننده مکانیکی
۲-۴-۴- وسایل حس کننده پینروالکتریک
۴-۴-۴- ابزار حس کننده
۴-۴-۴- ابزار حس کننده ظرفیتی
ساختارهای میکروماشینی
مدارهای کنترلی چند شکلی (multichip) سیگنال Vs
5-4- کاربردهای شتاب سنجها در اتومبیل
۱-۵-۴- کاربرد کیسه هوا
۲-۵-۴- کاربرد کنترل رانندگی
۴-۵-۴-کاربردهای ارتعاش
۴-۵-۴- کاربردهای سیستم ترمز ضد قفل
۶-۴ وسایل حس کننده جدید
۱-۶-۴ وسایل حس کننده سرعت چرخشی جدید
۲-۶-۴ وسایل حس کننده سرعت خطی جدید
۳-۶-۴ وسایل حس کننده شتاب و اینرسی جدید
چشم انداز کاربردهای حس کننده سرعت چرخش
چشم انداز کاربردهای حس کننده سرعت خطی
چشم انداز کاربردهای شتاب
چکیده
- مقدمه
حسگرهاي موقعيتي از هر نوعي كه باشند بخش دائمي و جدانشدني از اتومبيلهاي مدرن هستند. اين حسگرها از تكنولوژيهاي متفاوتي بهره ميبرند، از ميكروسوييچهايي كه به راننده دربارة نيمه باز بودن در ماشين هشدار ميدهند تا مبدلهاي خطي متغير ديفرنسيال كه در سيستمهاي پيچيده «تعليق فعال به كار ميروند. اين حسگرها به هر عنوان – هشدار دهنده يا اجزاي حياتي سيستمهاي امنيتي – كه به كار بروند، فشارهاي اقتصادي و حقوقي براي ضمانتهاي طولانيتر و توزيع كمتر آنها در حال گشايش راهي براي استفاده هر چه بيشتر از تكنولوژيهاي حسي در اتومبيلهاي مدرن است.
طراحان سيستمهاي خودرويي به هنگام انتخاب يك تكنولوژي مناسب براي انجام يك كار بايد فاكتورهاي زيادي را در نظر بگيرند. هر كدام از انواع حسگرها به زبان مخصوص به خودشان را دارند و در نظر داشتن اين نكته به هنگام مقايسه درجه كارايي آنها با يكديگر از اهميت برخوردار است. همچنين بسيار مهم است كه بدانيم چگونه انتخاب يك ميزان خاص خروجي ميتواند در نتيجه اندازه گيريها و متعاقب آن در عملكرد و ثبات يك سيستم خودرويي نقش داشته باشد.
2-1 طبقهبندي حس گرها
حسگرها را به طرق مختلف ميتوان طبقه بندي كرد. يك سؤال اساسي از ديدگاه يك طراح سيستم اين است كه حس گر چه اطلاعاتي را به ما ميدهد و چگونه استفاده ميشود؟ به عنوان هدف اين بحث، يك حسگر موقعيتي را بدين صورت تعريف ميكنيم: حسگر موقعيتي دستگاهي الكترومكانيكي است كه اطلاعات مربوط به موقعيت را به سيگنالهاي الكتريكي ترجمه ميكند. حسگرها را ميتوان به دو گروه عمده تقسيم كرد:
1-2-1- افزايشي يا مطلق
اطلاعات موقعيتي را به دو صورت ميتوان ارائه كرد. حسگرهاي موقعيتي افزايشي،موقعيت را به عنوان فاصله از صفر يا فاصله از يك مبدأ قراردادي ميسنجند. در حالي كه اطلاعات موقعيتي ميتواند به صورتي ارائه شود كه ميزان مطلق و دقيق فاصله از يك شاخص تعريف شده را به ما بدهد.
2-2-1- اتصال يا مجاورت
حسگرهاي موقعيتي به گونهاي طراحي شده اند كه موقعيت اجزاي يك سيستم مكانيكي را تشيخص دهند. اين كار ميتواند با اتصال مستقيم آنها به بدنه يا … باشد مثل توان سنجهاي ولتاژ يا رمزگذارهاي چشمي و يا اينكه توسط ابزاري مجاورتي يا بدون اتصال، صورت پذيرد. براي انتخاب حسگر مناسب يك دستگاه، شرايط محيطي نيز نقش مهمي را ايفا ميكند. مثلاً شدت بالاي ارتعاش به ويژه در وسايل داراي موتورهاي كوچك ميتواند به ساييدگي سريع قسمتهاي رساناي توان سنج ولتاژ شود. گرد و خاك نيز عموما مانع حسگرهاي چشمي از دسترسي به ابزار ميشود كه البته به سرعت سايش مسير چشمي نيز بستگي دارد.
-1 – تكنولوژيهاي حس گر موقعيتي
1-3-1- ميكروسويچها
سادهترين فرم يك حسگر تماسي، سويچ است. حس گرهاي موقعيتي تماس ميتواند به سادگي ميكروسويچهايي باشد كه هر چيزي را از چراغ ترمز گرفته تا … در اتومبيلها به كار مياندازند. ميكروسويچها در حسگرهاي موقعيتي غالباً به عنوان سويچهاي محدود كننده به كار ميروند. اين ميكروسويچها معمولاً با قطع كردن برق يك موتور الكتريكي يا با روشن كردن يك لامپ نشانگر نسبت به محدود كردن يا هداش دربارة طول عمر اجزاي مكانيكي اقدام ميكنند. در برخي از موارد به دلايل ايمني بهتر است كه بتوانيم شرايطي را كه باعث عمل نكردن سويچ ميشود تشخيص بدهيم.
2-3-1- چشمي
رمزگذارهاي زاويهاي چشمي كه در موقعيت سنجهاي زاويهاي شافت به كار ميروند از يك ديسك حاوي يك سري از قسمتهاي روشن و تيرةكاملاً يكسان تشكيل شده است. براي استفاده در ابزارهاي بسيار دقيق ميتوان ديسك را از جنس شيشه درست كرد. فيلمها و ديسكهاي ميلار با هزينهاي اندك، امكان به دست آوري شفافيتهاي بالا و متوسط را به ما مدهند. يك روي ديسك رمزنگار روشن بوده و در سوي ديگر آن حسگرهاي نوري گذر بخشهاي روشن و تيره را به هنگام چرخش ديسك تشخيص ميدهند. (نسخههاي با
3-3-1- توان سنجي ولتاژ برق
توان سنجي ولتاژ به صورت گستردهاي در عملكردهاي مربوط به خود و از جمله در اندازه گيري موقعيت پدال گاز و يا دريچة كنترل بنزين به عنوان حسگرهاي موقعيتي به كار ميروند. صنعت خودرو هر چه بيشتر به دنبال يافتن حسگرهاي ارزان قيمت و در عين حال از نظر مكانيكي و الكتريكي قدرتمند است تا بتواند جهت كنترل و يا اندازه گيري موقعيت در اتومبيلهاي مدرن از آن استفاده كند. اين امر نهايتاً به توسعه توان سنجهايي انجاميده است كه عمر كاري شان از عمر متوسط ماشين ها هم بسيار بيشتر است. ودر برخي موارد قابليت رسيدن به سرعت گردش مداوم 1000 دور در دقيقه به مدّت 1000 ساعت را نيز دارند.