no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

پایان نامه ‏بررسي سنسورهاي موجود ‏در خودرو ‏، مهندسی مکانيک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه ‏بررسی سنسورهای موجود ‏در خودرو، مهندسی مکانیک
doc
دسامبر 11, 2015
۵,۰۰۰ تومان
3 فروش
۵,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه ‏بررسی سنسورهای موجود ‏در خودرو، مهندسی مکانیک


عنوان:  پایان نامه ‏بررسی سنسورهای موجود ‏در خودرو ‏، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۹۵

فهرست
فصل اول
سنسورهای موقعیت زاویه ای و خطی
‏۱-۱- مقدمه
‏۲-۱ طبقه‌بندی حس گرها
‏۱-۲-۱- افزایشی یا مطلق
‏۲-۲-۱- اتصال یا مجاورت
‏۳-۱ – تکنولوژی‌های حس گر موقعیتی
‏۱-۳-۱- میکروسویچ‌ها
‏۲-۳-۱- چشمی
‏۳-۳-۱- توان سنجی ولتاژ برق
‏۴-۳-۱- مغناطیسی
ترانسفورماتورهای زاویه‌ای القایی
حس‌گرهای جابجایی خطی القایی
مگنتواستریکتیو
‏۵-۳-۱- تکنولوژی‌های دیگر
متصّل کردن حس‌گرها و سیستم‌های کنترل
فصل دوم
حس گرهای درجه حرارت دما و رطوبت
‏۱-۲ درجه حرارت گرما و رطوبت
‏۱-۱-۲ درجه حرارت ـ تأثیر گرما
‏۲-۱-۲ کنداکشن ، کانوکشن ، و پرتو افشانی
‏۳-۱-۲ منابع گرما در وسایل نقلیه
‏۴-۱-۲ تأثیر رطوبت
‏۵-۱-۲ استلزامات موجود برای قابلیت اطمینان ‏اجرای الکترونیک
‏۲-۲ انداز‌ه‌گیری درجه حرارت اتومبیل
‏۱-۲-۲ انداز‌ه‌گیری درجه حرارت مایعات
‏۲-۲-۲ درجه حرارتی باتری
‏۳-۲-۲ انداز‌ه‌گیری درجه حرارت هوا
‏۴-۲-۲ درجه حرارت کالیز کننده (کاتالیست)‏
‏۵-۵-۲ حس گر اکسیژن
‏۶-۲-۲ حس کردن حرارت تایرها
‏۷-۲-۲ تشخیص نقض در اجزای الکترونیک
‏۸-۲-۲ حس گر جریان توده هوا
فصل سوم
سنسورهای گاز خروجی
‏۱-۳- مفاهیم اساسی
‏۲-۱-۳- تعریف نسبت هوا به سوخت نرمال شده ‏لامبدا
‏۳-۱-۳- عناصر تشکیل دهنده گازهای خروجی تصفیه ‏نشده
کنترل حلقه بسته لامبدا
کنترل لامبدای گره بسته مرسوم
‏۲-۳- اصول سنسورهای گاز خروجی برای کنترل ‏لامبدا
فرآیند کاتالیزوری
منحنی شاخص
‏۲-۲-۳- سنسور ۱=‏l‏: نوع نیمه رسانا
‏۳-۲-۳- سنسور هوا به سوخت رقیق: نوع ‏Zro
کاربردهای غیر اتومبیلی
‏۴-۲-۳- سنسور ‏A/F‏ رقیق: نوع جریان محدود
اصول عملکرد
‏۶-۲-۳- سنسور ‏A/F‏ محدوده وسیع : نوع پیل دوتایی ‏‏(دوطرفه)‏
‏۳-۳- تکنولوژی سنسورهای سرامیکی گاز خروجی
‏۱-۳-۳- سنسورهای مبتنی بر ‏Zro2‎
ترکیب فازی و پایداری مکانیکی
‏۲-۳-۳- سنسورهای نوع انگشتانه‌ای
‏۳-۳-۳- سنسورهای اکسیژن سطح (صفحه‌ای)‏
‏۴-۳-۳- سنسورهای مبتنی بر ‏Al2O4‎
‏۴-۳- فاکتورهای تأثیر گذارنده بر مشخصه‌های ‏کنترل سنسورهای ۱=‏l
‏۱-۴-۳- فاکتورهای تأثیر گذاری بر منحنی ‏استاتیکی
سیستم تأخیر (پس افت)‏
‏۵-۳- کاربدرها
‏۱-۵-۳- موقعیت‌های عملکردی
‏۱-۶-۳- سنسورهای پتانسیل متغیر (ترکیبی)‏
‏۲-۶-۳- سنسورهای گاز نیمه رسانا
اثرات مخصوص از گاز خروجی
سنسورهای گاز کاتالیزوری
فصل چهارم
سنسورهای سرعت و شتاب
مقدمه
‏۲-۴- وسایل حس کننده سرعت
‏۱-۲-۴- وسایل
‏(‏VR Xvariable veluctance‏)‏
‏۲-۲-۴- وسایل اثر هال
‏۴-۲-۴- وسایل مغناطیس پایداری
‏۴-۲-۴- وسایل فراصوتی
‏۵-۲-۴- وسایل فرکانس رادیویی –نوری
‏۳-۴- کاربردهای اتومبیل برای حس کردن سرعت
‏۱-۳-۴- کاربردهای چرخشی
‏۳-۴- کاربردهای اتومبیل برای حس کردن سرعت
‏۳-۴-۴- کاربردهای خطی
‏۴-۴- وسایل حس کننده شتاب
‏۱-۴-۴- وسایل حس کننده مکانیکی
‏۲-۴-۴- وسایل حس کننده پینروالکتریک
‏۴-۴-۴- ابزار حس کننده
‏۴-۴-۴- ابزار حس کننده ظرفیتی
ساختارهای میکروماشینی
مدارهای کنترلی چند شکلی (‏multichip‏) سیگنال ‏Vs
‏۵-۴- کاربردهای شتاب سنج‌ها در اتومبیل
‏۱-۵-۴- کاربرد کیسه هوا
‏۲-۵-۴- کاربرد کنترل رانندگی
‏۴-۵-۴-کاربردهای ارتعاش
‏۴-۵-۴- کاربردهای سیستم ترمز ضد قفل
‏۶-۴ وسایل حس کننده جدید
‏۱-۶-۴ وسایل حس کننده سرعت چرخشی جدید
‏۲-۶-۴ وسایل حس کننده سرعت خطی جدید
‏۳-۶-۴ وسایل حس کننده شتاب و اینرسی جدید
چشم انداز کاربردهای حس کننده سرعت چرخش
چشم انداز کاربردهای حس کننده سرعت خطی
چشم انداز کاربردهای شتاب
چکیده

 

‏- مقدمه ‏
حس‌گرهای موقعیتی از هر نوعی که باشند بخش دائمی و جدانشدنی از اتومبیل‌های مدرن هستند. این ‏حس‌گرها از تکنولوژی‌های متفاوتی بهره می‌برند، از میکروسوییچ‌هایی که به راننده درباره نیمه باز بودن در ‏ماشین هشدار می‌دهند تا مبدل‌های خطی متغیر دیفرنسیال که در سیستم‌های پیچیده «تعلیق فعال به کار ‏می‌روند. این حس‌گرها به هر عنوان ‏‎–‎‏ هشدار دهنده یا اجزای حیاتی سیستم‌های امنیتی ‏‎–‎‏ که به کار بروند، ‏فشارهای اقتصادی و حقوقی برای ضمانت‌های طولانی‌تر و توزیع کمتر آنها در حال گشایش راهی برای ‏استفاده هر چه بیشتر از تکنولوژی‌های حسی در اتومبیل‌های مدرن است. ‏
طراحان سیستم‌های خودرویی به هنگام انتخاب یک تکنولوژی مناسب برای انجام یک کار باید فاکتورهای ‏زیادی را در نظر بگیرند. هر کدام از انواع حس‌گرها به زبان مخصوص به خودشان را دارند و در نظر داشتن ‏این نکته به هنگام مقایسه درجه کارایی آنها با یکدیگر از اهمیت برخوردار است. همچنین بسیار مهم است ‏که بدانیم چگونه انتخاب یک میزان خاص خروجی می‌تواند در نتیجه اندازه گیری‌ها و متعاقب آن در عملکرد ‏و ثبات یک سیستم خودرویی نقش داشته باشد. ‏
‏۲-۱ طبقه‌بندی حس گرها ‏
حس‌گرها را به طرق مختلف می‌توان طبقه بندی کرد. یک سؤال اساسی از دیدگاه یک طراح سیستم این ‏است که حس گر چه اطلاعاتی را به ما می‌دهد و چگونه استفاده می‌شود؟ به عنوان هدف این بحث، یک ‏حس‌گر موقعیتی را بدین صورت تعریف می‌کنیم: حس‌گر موقعیتی دستگاهی الکترومکانیکی است که ‏اطلاعات مربوط به موقعیت را به سیگنال‌های الکتریکی ترجمه می‌کند. حس‌گرها را می‌توان به دو گروه عمده ‏تقسیم کرد: ‏
‏۱-۲-۱- افزایشی یا مطلق ‏
اطلاعات موقعیتی را به دو صورت می‌توان ارائه کرد. حس‌گرهای موقعیتی افزایشی،‌موقعیت را به عنوان ‏فاصله از صفر یا فاصله از یک مبدأ قراردادی می‌سنجند. در حالی که اطلاعات موقعیتی می‌تواند به صورتی ‏ارائه شود که میزان مطلق و دقیق فاصله از یک شاخص تعریف شده را به ما بدهد. ‏
‏۲-۲-۱- اتصال یا مجاورت ‏
حس‌گرهای موقعیتی به گونه‌ای طراحی شده اند که موقعیت اجزای یک سیستم مکانیکی را تشیخص ‏دهند. این کار می‌تواند با اتصال مستقیم آنها به بدنه یا ‏‎…‎‏ باشد مثل توان سنج‌های ولتاژ یا رمزگذارهای ‏چشمی و یا اینکه توسط ابزاری مجاورتی یا بدون اتصال، صورت پذیرد. برای انتخاب حس‌گر مناسب یک ‏دستگاه، شرایط محیطی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. مثلاً شدت بالای ارتعاش به ویژه در وسایل دارای ‏موتورهای کوچک می‌تواند به ساییدگی سریع قسمت‌های رسانای توان سنج ولتاژ شود. گرد و خاک نیز عموما ‏مانع حس‌گرهای چشمی از دسترسی به ابزار می‌شود که البته به سرعت سایش مسیر چشمی نیز بستگی ‏دارد. ‏
‏-۱ ‏‎–‎‏ تکنولوژی‌های حس گر موقعیتی ‏
‏۱-۳-۱- میکروسویچ‌ها
ساده‌ترین فرم یک حس‌گر تماسی، سویچ است. حس گرهای موقعیتی تماس می‌تواند به سادگی ‏میکروسویچ‌هایی باشد که هر چیزی را از چراغ ترمز گرفته تا ‏‎…‎‏ در اتومبیل‌ها به کار می‌اندازند. ‏میکروسویچ‌ها در حس‌گرهای موقعیتی غالباً به عنوان سویچ‌های محدود کننده به کار می‌روند. این ‏میکروسویچ‌ها معمولاً با قطع کردن برق یک موتور الکتریکی یا با روشن کردن یک لامپ نشانگر نسبت به ‏محدود کردن یا هداش درباره طول عمر اجزای مکانیکی اقدام می‌کنند. در برخی از موارد به دلایل ایمنی ‏بهتر است که بتوانیم شرایطی را که باعث عمل نکردن سویچ می‌شود تشخیص بدهیم. ‏
‏۲-۳-۱- چشمی ‏
رمزگذارهای زاویه‌ای چشمی که در موقعیت سنج‌های زاویه‌ای شافت به کار می‌روند از یک دیسک حاوی ‏یک سری از قسمت‌های روشن و تیره‌کاملاً یکسان تشکیل شده است. برای استفاده در ابزارهای بسیار دقیق ‏می‌توان دیسک را از جنس شیشه درست کرد. فیلم‌ها و دیسک‌های میلار با هزینه‌ای اندک، امکان به دست ‏آوری شفافیت‌های بالا و متوسط را به ما م‌دهند. یک روی دیسک رمزنگار روشن بوده و در سوی دیگر آن ‏حس‌گرهای نوری گذر بخش‌های روشن و تیره را به هنگام چرخش دیسک تشخیص می‌دهند. (نسخه‌های با ‏
۳-۳-۱- توان سنجی ولتاژ برق ‏
توان سنجی ولتاژ به صورت گسترده‌ای در عملکردهای مربوط به خود و از جمله در اندازه گیری موقعیت ‏پدال گاز و یا دریچه کنترل بنزین به عنوان حس‌گرهای موقعیتی به کار می‌روند. صنعت خودرو هر چه بیشتر ‏به دنبال یافتن حس‌گرهای ارزان قیمت و در عین حال از نظر مکانیکی و الکتریکی قدرتمند است تا بتواند ‏جهت کنترل و یا اندازه گیری موقعیت در اتومبیل‌های مدرن از آن استفاده کند. این امر نهایتاً به توسعه توان ‏سنج‌هایی انجامیده است که عمر کاری شان از عمر متوسط ماشین ها هم بسیار بیشتر است. ودر برخی ‏موارد قابلیت رسیدن به سرعت گردش مداوم ۱۰۰۰ دور در دقیقه به مدّت ۱۰۰۰ ساعت را نیز دارند. ‏



ads

درباره نویسنده

admin 785 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange