no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

پایان نامه گیربکس اتوماتیک خودرو، مهندسي مکانیک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه گیربکس اتوماتیک خودرو، مهندسی مکانیک
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
doc
ژانویه 12, 2016
۸,۰۰۰ تومان
39 فروش
۸,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه گیربکس اتوماتیک خودرو، مهندسی مکانیک


عنوان: پایان نامه گیربکس اتوماتیک خودرو، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه:۱۵۵

 

مقدمه
فصل اول
مقایسه کلی جعبه دنده ها
گیربکس های معمولی (جعبه دنده های مرحله ای)
انواع گیربکس های معمولی از نظر شکل دنده
گیربکس های کشویی-
گیربکس های دنده مورب
جعبه دنده های متغیر پیوسته
جعبه دنده های متغیر پیوسته اصطکاکی
جعبه دنده اصطکاکی از نوع دیسکی
دستگاه تغییر دور مکانیکی توسط مخروطهای قابل تنظیم ( تسمه و پولی )
گیربکس اتوماتیک
فصل دوم
           کوپلینگ هیدرولیکی:
مبدل گشتاور
وضعیتهای مختلف مبدل گشتاور ونیاز به کلاچ یکطرفه
OWC (One Way Clutch) :
نحوه عملکرد کلاچ یکطرفه
کلاچ لوک آپ
دستگاه دنده خورشیدی:
دستگاه دنده خورشیدی دوبل
دستگاه دنده خورشیدی طرح سیمپسون
دستگاه دنده خورشیدی طرح ویلسون
کلاچهای عملگر چند صفحه ای :

فصل سوم
       سیستم کنترل تغییر دنده اتوماتیک هیدرولیکی :
فصل چهارم
گیربکس اتوماتیک  A/T
مدار کنترل هیدرولیک
نقشه مدار برقی
موقعیت قطعات برقی گیربکس اتوماتیکA/T
نمای برش خورده
مکانیزم تعویض دنده
عملکرد کلاچ و ترمز در گیربکس A/T
جدول کلاچ و ترمز حلقه‌ای
مسیر انتقال قدرت
حالت P و N
حالت دنده ۱
حالت D1 و ۲۱
حالت D2 و ۲۲ و ۱۲-
حالت D3
حالت D4 ( O/D)
حالت R (دنده عقب)
خلاصه-
سیستم کنترل
عملکرد TCM (کامپیوتر پردازشگر)
سیگنال‌های ورودی / خروجی TCM
مکانیزم کنترل
کنترل فشار مدار روغن
رابطه بین شیر برقی تعویض دنده A) و B) و وضعیت دنده
کنترل شیرهای تعویض دنده A و B
کنترل شیر برقی کلاچ تورک کانورتور (مبدل دور)
کنترل حالت قفل
شرایط عمل قفل شدن
عملکرد شیر کنترل کلاچ تورک کانورتور (مبدل دور)
کنترل کلاچ دور مازاد (کنترل ترمز موتوری)
شرایط کار کلاچ دور مازاد
کنترل شیر برقی کلاچ دور مازاد
عملکرد شیر کنترل کلاچ دور مازاد
شیر کنترل
عملکرد شیرهای کنترل
سنسور سرعت خودرو. A/T (سنسور دور)
مدار سیم کشی VSSA/T – AT
سنسور سرعت خودرو. MTR
نقشه سیم کشی – VSSMTR
سنسور موقعیت دریچه گاز
نقشه سیم کشی TPS – AT
شیر برقی تعویض دنده A
نقشه سیم کشی – SSV/A – AT
شیر برقی تعویض دنده B
نقشه سیم کشی – SSV/B – AT
شیر برقی تعویض کلاچ
نقشه سیم کشی – OVRCSV – AT
نقشه سیم کشی – TCV – AT
سنسور باطری/ دمای روغن
(مدار سنسور دمای روغن گیربکس A/T و برق TCM)
نقشه سیم کشی BA/FTS – AT
سیگنال دور موتور
نقشه سیم کشی – ENGSS – AT
شیر برقی فشار مدا
نقشه سیم کشی – LPSV – AT
واحد کنترل (RAM) ، واحد کنترل (ROM
واحد کنترل (EEP ROM)
نقشه سیم کشی NONDTC – AT-
سیستم قفل دنده گیربکس A/T
نقشه سیم کشی – تعویض دنده
سیستم قفل دنده، موقعیت قطعات برقی
نمای سوکت سیم کشی TCM
جدول بررسی TCM
منبع تغذیه نقشه سیم کشی – A/T – اصلی
عیب یابی – شرح عمومی
جدول علائم
مشخصات و اطلاعات  تعمیرات سرویس

مقدمه
وظیفه خط انتقال قدرت(transmission)دریک سیستم انتقال قدرت به صورت مطلوب از قسمت محرک به قسمت متحرک است و در خودروها این خط انتقال قدرت توان تولیدی در قسمت موتور را با گشتاور ودور مناسب به چرخهای خودرومنتقل می کند.
حال خط انتقال قدرت خود شامل قسمتهایی مانند کلاچ – جعبه دنده(گیربکس)- میل گاردان- دیفرانسیل و…می شود

کلاچ:کلیدقطع و وصل قدرت ازموتور به جعبه دنده است بدین صورت که بافشردن یک پدال (پدال کلاچ)ارتباط انتقال قدرت قطع می شود وبا آزادشدن پدال کلاچ ارتباط برقرار می شود
میل گاردان:یک میله گردان توخالی و بلند می باشد و توان شفت خروجی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می کند
دیفرانسیل:به وسیله مکانیزم چرخ دنده های خود کارهای زیر را انجام می دهد
انتقال قدرت از میل گاردان به چرخها
تغییر مسیر انتقال قدرت به اندازه ۹۰درجه
ایجاد اختلاف سرعت دورانی در سر پیچها

باتوجه به نمودار قدرت گشتاورموتور احتراق داخلی (شکل الف) وبررسی آن متوجه می شویم که:
باافزایش دور موتور قدرت مفید موتور افزایش می یابد ولی گشتاور آن تا یک نقطه افزایش می یابد و سپس کاهش می یابد

شکل الف : نمودار قدرت گشتاور بر حسب دور موتورهای احتراق داخلی
ما باید به گونه ای عمل کنیم که موتور را در دوری تنظیم می کند که حداکثر گشتاور را داشته باشیم یعنی در زمانی که با گاز دادن بیشترگشتاور به حداکثر رسید کاری کنیم که نیروی مقاوم در قسمتهای دیگر روی موتور افزایش یابد و به جای افزایش گشتاور-که به آن نیازی نداریم-افزایش سرعت داشته باشیم این کار به وسیله گیربکس صورت می گیرد
با توجه به شرایط جاده که دارای ناهمواریها و پستی و بلندی ها و پیچ جاده می باشد و همچنین با توجه به وزن و بار وسیله نقلیه و همچنین لزوم گشتاور زیاد در آغاز حرکت برای غلبه بر اینرسی باید کاری صورت گیرد که در این حالتها گشتاوری بیش از گشتاور موتور داشته باشیم این کار نیز به وسیله گیربکس صورت می گیرد
وظیفه دیگر گیربکس امکان تغییر جهت دور خروجی نسبت به دور ورودی آن است که حالت دنده عقب (Reverse Gear) به وجود می آورد
گفتیم که وظیفه جعبه دنده کم و زیاد کردن نسبت گشتاور است و این متناسب با کم و زیاد کردن سرعت خروجی است یعنی گشتاور ودور نسبت معکوس دارند البته این رابطه زمانی درست است که توان شفت ورودی گیربکس یا به عبارت دیگر دور وگشتاور اولیه ثابت باشد
در اینجا مفهوم دیگری به نام نسبت دنده داریم که عبارت است از:
دور خروجی /  دور ورودی = گشتاور ورودی / گشتاور خروجی = نسبت دنده IG
پس نتیجه می گیریم نسبت دنده در آغاز حرکت و همچنین در دنده معکوس باید بزرگتر باشد که معمولا حدود ۲٫۵ می باشد ودر ادامه حرکت این نسبت دنده کاهش  می یابد و معمولا در آخرین دنده این نسبت دنده ۱ می باشد و اگر نسبت دنده کوچکتر از ۱ باشد حالت فوق سرعت (overdrive) خواهیم داشت
با اجزای سیستم انتقال قدرت در خودرو تا حدودی آشنا شدیم در ادامه به نحوه عملکرد جعبه دنده ها مخصوصاً جعبه دنده های اتوماتیک پرداخته شود.



ads

درباره نویسنده

admin 785 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange