عنوان: پایان نامه نقش روشنايي شهري و طراحي رنگ و نورپردازي در چهره شهري، مهندسی شهرسازی
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی، مهندسی شهرسازی
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 145
چکیده
نور یکی از مهم ترین عوامل کیفی و نمادین بوده و از نظر کارکرد عملی از جایگاه ویژه ای در معماری و شهرسازی اسلامي برخوردار است. اصلی ترین کارکرد نور ، چه طبیعی و چه مصنوعی، روشن کردن فضا و فرم-های ساختمانی است که باعث تحقق هدف ما يعني ساماندهي و بهبود شهر از نظر نور و عملكرد هاي آن مي شود .با این حال نور با استفاده از نبوغ معمارانه و توجه به سه عامل 1- زیبایی شناسی 2- مفهومی و معنایی و 3 – نمادین جهت تعریف مجدد فضاهای شهری مورد استفاده قرار می گیرد که آن را نورپردازی می نامیم. نورپردازي كه همچون معماري با حس فضا سروكار دارد، مقوله اي هنري است و به همين دليل نبايد و نمي توان براي آن دستورالعمل هاي مشخص و از پيشي ارائه كرد .
نتايج حاصله از اين پروزه رسيدن به فضايي است كه بر اساس معماري اسلامي امنيت وآرامش، حسی از تکاپو و فعالیت به شهروندان ،افزایش بار هویتی مراكز، نمایان كردن نشانهها، میراث فرهنگی و طبیعی و فضاهای شهری همچون پیاده راه ها و میادین میباشد و با دادن طرحي مناسب با محيط به اين نتايج مي رسيم.سازگاري و هماهنگي اجزاي روشنايي عمومي ،طرح نورپردازي را قوام مي دهد و حسي از وحدت را القا مي كند. رنگ يكي از جنبه هاي مهم زندگي شهري است. رنگ از جمله خصوصياتي است كه در كنار شكل ، ابعاد ، جنسيت و بافت هر شيء ، حجم يا فضاي آن را به ما مي شناساند. در بيشتر موارد نخستين چيزي كه بيننده در مورد يك شكل شناسايي مي كند ، رنگ است.
رنگ ها نه فقط از نظر زيبايي بخشيدن به دنياي اطراف ما اهميت دارند ، بلكه تاثيرات عاطفي – رواني قوي نيز براشخاص مي گذارند.
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول
مقدمه.
1-1: بيان مساله.
1-2: ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق.
1-3: اهدف تحقیق..
1-4: پیشینه تحقیق ( ادبیات مربوطه )
1-5: سوالات تحقیق.
1-6: فرضیات تحقیق..
1-7: نوع ، مراحل و روش تحقیق..
1-8: قلمرو تحقیق- محدوده تحقیق- ناحیه مورد مطالعه.
1-9: محدودیت های تحقیق و نحوه برطرف نمودن آن..
نتیجه گیری.
فصل دوم
مقدمه.
2-1: تعاریف و مفاهیم
2-1-1: تعاریف روشنائی..
2-1-2: تعاریف نور و نورپردازی..
2-1-3: تعاریف رنگ…
2-2: مباحثي از نور و نورپردازي و روشنايي شهري..
2-2-1: نقش نور در زیبا سازی فضاهای شهری..
2-2-2: تاریخچه یكصد ساله نورپردازي در ایران..
2-2-3: خیابان چراغ گاز اولین كارخانه تولید روشنایی در تهران..
2-2-4: روشنایی در شهر.
2-2-5: نورپس از دهه 50.
2-2-6: بازي نور در معماري شبانه.
2-2-7: آلودگی نوری چيست؟.
2-2-8: تأثير نور در ادراك فضاي شهر از نظر احساسي..
2-2-9: مكانيسم تأثير روشنايي بر عملكرد انسا ن ها در جامعه.
2-2-10: روشنايي مناسب در فضاي شهري را چگونه ايجاد كنيم؟.
2-2-11: اهميت وجود روشنايي شهري و نقش آن در تامين امنيت…
2-2-12: امنيت اجتماعي و نقش بازدارنده روشنايي در مقابل جرم و جنايت در محيط شهري..
2-2-13: استفاده از فن آوری LED در روشنایی فضاهای شهری..
2-2-13-1: مزایای خاص استفاده از تجیزات روشنایی LED در رابطه با مصرف انرژی..
2-2-13-2: مزایای خاص استفاده از تجهیزات روشنایی LED در رابطه با عمر لامپ…
2-2-13-3: مزایای خاص استفاده از تجهیزات روشنایی LED در رابطه با مصرف وهزینه اولیه.
2-2-13-4: مزایای خاص استفاده از تجهیزات روشنایی LED در رابطه با پیش بینی زمان طول عمر لامپ…
2-2-13-5: استفاده از LED در فضای باز
2-2-13-6: از دیگر مزایای استفاده از نور های LED می توان به:
2-3: مباحثي از رنگ…
2-3-1: رنگ، هويت شهرها
2-3-2: رنگ در شهر از ديدگاه طراحي شهري..
2-3-3: رنگ و زمان..
2-3-4: تأثیر رنگ بر ادراک شهر.
2-3-4-1: تاثیر زمان و حرکت در ادراک رنگی شهر.
2-3-4-2: خوانایی و هویت شهر.
2-3-4-3: تنوع و سرزندگی..
2-3-5: عناصر تشکیل دهنده رنگ در شهر.
2-3-5-1: رنگ در عناصر طبیعی..
2-3-5-2: رنگ در عناصر مصنوع.
2-3-6: مدیریت رنگ..
2-3-7: مبانی رنگ شناسی..
2-4: نور و رنگ در منظر آیات و روایات..
2-5: اصول مربوط به روشنايي و نورپردازي..
2-6: مواد و روش ها
نتیجه گيري..
فصل سوم
مقدمه. 63
3-1: بررسي نمونه هاي مربوط به موضوع تحقيق در جهان..
3-1-1: طرح جامع نورپردازي ليون (فرانسه)
3-1-1-1: روند کلي تهيه ي طرح و تصويب آن..
3-1-1-2: اصول عام و اساسي طرح جامع نورپردازي ليون عبارت اند از
3-1-2: نورپردازی شهر مونترال..
3-1-3: نيو يورك…
3-1-3-1: روشنايی خيابان های نیویورک و طراحی آن..
3-1-3-2: اهميت وجود روشنايی در سطح شهر.
3-1-3-3: چراغانی شهر.
3-1-3-4: ايستگاههای وسايط نقليه شهری..
3-1-4: تجربه ي نروژ
3-1-5: تجربه ي انگلستان (لندن و هارلو)
3-1-6: رنگي ترين شهرهاي جهان..
3-1-6-1: بوینس آیرس…
3-1-6-2: بوکاپ در کیپ تاون..
3-1-6-3: جیپور هندوستان..
3-1-6-4: نیهوان..
3-1-7: بررسي نمونه هاي مربوط به موضوع تحقيق در ايران.
3-1-7-1: طرح جامع روشنايي تهران..
3-1-7-2: طرح جامع نورپردازي شيراز
3-1-7-3: نمونه اي از نقاشي هاي ديواري در شهرهاي ايران..
نتيجه گيري..
فصل چهارم
مقدمه.
4-1: خصوصيات جغرافيايي و تقسيمات كشوري منطقه مورد بررسي..
4-1-1: موقعيت و وسعت و قلمرو شهرعجب شير، طول و عرض جغرافيايي شهرعجب شير.
4-1-2: جداول مربوط به شهر عجب شير.
4-2: بررسي محدوده مورد مطالعه به لحاظ روشنايي شهري نحوه نورپردازي و رنگ در سيماي شهري..
4-2-1: نمونه اي از نقشه هاي عجب شير.
4-2-2: نمونه هايي از نورپردازي و روشنايي و رنگ در چهره و سيماي شهري(معابر و اماكن عمومي) عجب شير در شب
4-2-3: نمونه هايي از نورپردازي و روشنايي و رنگ در چهره و سيماي شهري(معابر و اماكن عمومي) عجب شير در روز
4-2-5: ميزان نور و روشنايي در پارك عجب شير.
4-2-6: عكس هايي از پارك عجب شير در روز
4-2-7: نمونه هايي از نقاشي هاي ديواري در شهر عجب شير.
4-2-8: نمونه اي از عكس هايي در رابطه با وجود رنگ در سيماي شهري اعم از گل كاري هاي موجود در شهر و ساير بدنه هاي شهري
4-3: ارزيابي محدوده مورد مطالعه.
4-3-1: پرسشنامه نظرسنجی..
4-3-2: توصیف یافتهها
4-3-2-1: جنس پاسخگویان..
4-3-2-2: سن پاسخگویان..
4-3-2-3: سطح تحصیلات پاسخگویان..
4-3-2-4: امکان استفاده از رنگ نور برای زیباسازی شهر، از نظر پاسخگویان..
4-3-2-5: ميزان توجه مسولان به رنگ و نور مورد استفاده در شهر.
4-3-2-6: ميزان رنگ و نور استفاده شده در شهر عجب شير جهت زيباسازي آن..
4-3-2-7: ميزان روشنايي در شهر عجب شير.
4-3-2-8: افزايش امنيت اجتماعي شهري از طريق نور و روشنايي بكار رفته در شهر.
4-3-2-9: پیشنهاد پاسخگویان درمورد استفاده از رنگ و نور برای زیباسازی شهر.
4-3-2-10: تاثیر رنگ و نورهای بکار رفته در سطح شهر، روی شهروندان؛ از نظر پاسخگویان..
نتيجه.
فصل پنجم
5-1: ارزيابي موضوع توسط مدل swot
5-1-1: فرضيه اول..
5-1-3: فرضيه سوم.
فصل ششم
6-1: جمع بندي و نتيجه گيري..
6-2: پيشنهادها
منابع.
فهرست جداول
جدول شماره (2-1) انواع لامپ ها
جدول شماره (2-2) نحوه توزيع پرسشنامه.
جدول شماره (4-1) توزیع پاسخگویان بر اساس جنس….
جدول شماره (4-2) توزیع پاسخگویان بر اساس سن..
جدول شماره (4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سطح تحصیلات..
جدول شماره (4-4) توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره استفاده از رنگ و نور در زیباسازی شهر.
جدول شماره (4-5) توزيع پاسخگويان براساس نظر آنان درباره ميزان توجه مسولان به رنگ و نور مورد استفاده در شهر
جدول شماره (4-6) توزيع پاسخگويان براساس نظر آنان درباره ميزان رنگ و نور استفاده شده در شهر عجب شير جهت زيباسازي آن
جدول شماره (4-7) توزيع پاسخگويان براساس نظر آنان درباره ميزان روشنايي در شهر عجب شير.
جدول شماره (4-8) توزيع پاسخگويان براساس نظر آنان درباره ميزان افزايش امنيت اجتماعي شهري از طريق نور و روشنايي بكار رفته در شهر
جدول شماره (4-9) توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره پیشنهاد برای زیباسازی شهر با استفاده از رنگ و نور
جدول شماره (4-10) توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره تاثیر رنگهای بکاررفته در سطح شهر، روی شهروندان
جدول شماره(5-1):ارزيابي نقش روشنايي و نورپردازي و رنگ در شهر عجب شير توسط مدل swot
فهرست نمودارها
نمودار شماره (2-1) نشانگرعمر و هزینه انرژی نورهای LED و متداول..
نمودار شماره (2-2)مصرف و هزينه لامپ هاي LED و رشته اي..
نمودار شماره (2-3)عمر لامپ ها
نمودار شماره (4-1)پراکندگی پاسخگویان بر اساس جنس…
نمودار شماره (4-2) پراکندگی پاسخگویان بر اساس سن..
نمودار شماره (4-3) پراکندگی پاسخگویان بر اساس سطح تحصیلات..
نمودار شماره (4-4) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره استفاده از رنگ و نور در زیباسازی شهر.
نمودار شماره (4-5) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره ميزان توجه مسولان به رنگ و نور مورد استفاده در شهر
نمودار شماره (4-6) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره ميزان رنگ و نور استفاده شده در شهر عجب شير جهت زيباسازي آن
نمودار شماره (4-7) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره ميزان ميزان روشنايي در شهر عجب شير.
نمودار شماره (4-8) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره افزايش امنيت اجتماعي شهري از طريق نور و روشنايي بكار رفته در شهر
نمودار شماره (4-9) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره پیشنهاد برای زیباسازی شهر تهران با استفاده از رنگ نور
نمودار شماره (4-10) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره تاثیر رنگ و نورهای بکار رفته در سطح شهر، روی شهروندان
فهرست نقشه ها
نقشه شماره (4-1) نقشه عجب شير.
نقشه شماره(4-2) نقشه عجب شیر.
نقشه شماره (4-3) نقشه ادارات برق موجود در عجب شیر.
نقشه شماره (4-4) نقشه محدوده مورد مطالعه(خیابان امام عجب شیر)
نقشه شماره (4-5) نقشه موقعیت قرارگیری ادارات دولتی..
مقدمه
طراحي روشنايي شهري نه تنها موضوعي صرفاً تزئيني نيست، بلكه روشي در جهت پاسخ به جست و جوي ما براي روش پيشرفته تأمين امنيت و آسودگي بهتر و محيط مي باشد. امروزه نورپردازي، تعريف كننده هويت و سيماي شبانه شهر است و نبود نور و وجود تاريكي شب عوارضي همچون افزايش حوادث، تصادفات، جرايم و بزه كاري و كاهش امنيت اجتماعي را سبب مي شود.
در معماري و شهرسازي نور عملكردي فراتر از رو شن كردن فضا داشته و به عنوان يكي از اجزاء اصلي مورد توجه طراحان قرار مي گيرد . امروزه زندگي شهري سبب گشته دامنه فعاليت شهروندان تا پاسي از شب ادامه يابد و بدين ترتيب حيات شبانه تبديل به قسمتي از زندگي شهري شده است .بنابراين جهت ايجاد بستر مناسب و امن زندگي شبانه شهري و ارتقاء كيفيت بصري، طراحي نورپردازي مورد توجه طراحان قرار مي گيرد.
سيماي شهري چه در روشنايي روز و چه در تاريكي شب مي بايست داراي شكل و محتوي باشد . نور در طراحي شهري داراي كيفيات و ويژگي هاي متفاوت از قبيل ابزار اطلاع رساني، شناساندن در مناطق و محلات و افزايش بار هويتي و امنيتي مراكز، نمايان كردن نشانه ها،ميراث فرهنگي و طبيعي و فضاهاي شهري همچون پياده راه ها و ميادين مي باشد.
از اهميت نورپردازي محيط شهر ي مي توان به ايجاد امنيت، دلپذير كردن فضاي شهر و تأثير مثبت آن بر روان شهروندان اشاره كرد وبيان داشت » : نور يك عنصر معماري طراحي محيط است و شهروندان نيز اهميت نورپردازي شهري را درك كرده اند كه نور پتانسيل بالايي در افزايش راندمان و كارايي افراد داشته و علاوه بر آن مي تواند طراحي مجددي براي فضاي شهري و معماري محيط و تأمين زيبايي و امنيت در شب را عهده دار باشد. «
وامارنگ زندگی است؛زیرا دنیای بدون رنگ به نظر ما همچون مرده است رنگ ها مثل های ازلیاند.
در طراحی فضا میتوان از عنصر رنگ بهره فراوان برد؛زیرا رنگ به کاهش خستگی و انرژی دادن به چشم کمک میکند.رنگ ها هریک دارای معنایی نمادی هستند و تصورات ذهنی ما نیز با هر بنا،با رنگ های خاص تداعی میشود.
توجه به جنبههای عملکردی و فیزیکی رنگ بدون توجه به ابعاد و تاثیرات روانی آن باعث آزاردهنده جلوه کردن رنگها، در محیط میشود. رنگها دارای معانی نمادین هستند، حتی در تصورات ذهنی ما نیز با رنگهای خاصی تداعی میشود. مثلا رنگهای فیروزهای و آبی یاد آور بناهای مذهبی و مساجد هستند یا با دیدن رنگهای قرمز و نارنجی به یاد فستفودها میافتیم. هر رنگی، سمبل و یادآور معانی و وقایع خاصی هستند. برای مثال رنگهای زرد، سرخ، نارنجی یاد آور فصل پاییز و آغاز مدارس است. یا رنگ سفید به نشانه صلح و آرامش یا آغاز فصل زمستان است.
رنگ ها زبان احساسات ما هستند و میتوانند زندگی شهری را زنده کنند. همچنین رنگ ها از ارکان مهم بیان هویت و خوانایی شهرها به شمار میروند.
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.