پایان نامه نقش روشنایی شهری و طراحی رنگ و نورپردازی در چهره شهری، مهندسی شهرسازی
عنوان: پایان نامه نقش روشنایی شهری و طراحی رنگ و نورپردازی در چهره شهری، مهندسی شهرسازی
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی، مهندسی شهرسازی
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۱۴۵
چکیده
نور یکی از مهم ترین عوامل کیفی و نمادین بوده و از نظر کارکرد عملی از جایگاه ویژه ای در معماری و شهرسازی اسلامی برخوردار است. اصلی ترین کارکرد نور ، چه طبیعی و چه مصنوعی، روشن کردن فضا و فرم-های ساختمانی است که باعث تحقق هدف ما یعنی ساماندهی و بهبود شهر از نظر نور و عملکرد های آن می شود .با این حال نور با استفاده از نبوغ معمارانه و توجه به سه عامل ۱- زیبایی شناسی ۲- مفهومی و معنایی و ۳ – نمادین جهت تعریف مجدد فضاهای شهری مورد استفاده قرار می گیرد که آن را نورپردازی می نامیم. نورپردازی که همچون معماری با حس فضا سروکار دارد، مقوله ای هنری است و به همین دلیل نباید و نمی توان برای آن دستورالعمل های مشخص و از پیشی ارائه کرد .
نتایج حاصله از این پروزه رسیدن به فضایی است که بر اساس معماری اسلامی امنیت وآرامش، حسی از تکاپو و فعالیت به شهروندان ،افزایش بار هویتی مراکز، نمایان کردن نشانهها، میراث فرهنگی و طبیعی و فضاهای شهری همچون پیاده راه ها و میادین میباشد و با دادن طرحی مناسب با محیط به این نتایج می رسیم.سازگاری و هماهنگی اجزای روشنایی عمومی ،طرح نورپردازی را قوام می دهد و حسی از وحدت را القا می کند. رنگ یکی از جنبه های مهم زندگی شهری است. رنگ از جمله خصوصیاتی است که در کنار شکل ، ابعاد ، جنسیت و بافت هر شیء ، حجم یا فضای آن را به ما می شناساند. در بیشتر موارد نخستین چیزی که بیننده در مورد یک شکل شناسایی می کند ، رنگ است.
رنگ ها نه فقط از نظر زیبایی بخشیدن به دنیای اطراف ما اهمیت دارند ، بلکه تاثیرات عاطفی – روانی قوی نیز براشخاص می گذارند.
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول
مقدمه.
۱-۱: بیان مساله.
۱-۲: ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق.
۱-۳: اهدف تحقیق..
۱-۴: پیشینه تحقیق ( ادبیات مربوطه )
۱-۵: سوالات تحقیق.
۱-۶: فرضیات تحقیق..
۱-۷: نوع ، مراحل و روش تحقیق..
۱-۸: قلمرو تحقیق- محدوده تحقیق- ناحیه مورد مطالعه.
۱-۹: محدودیت های تحقیق و نحوه برطرف نمودن آن..
نتیجه گیری.
فصل دوم
مقدمه.
۲-۱: تعاریف و مفاهیم
۲-۱-۱: تعاریف روشنائی..
۲-۱-۲: تعاریف نور و نورپردازی..
۲-۱-۳: تعاریف رنگ…
۲-۲: مباحثی از نور و نورپردازی و روشنایی شهری..
۲-۲-۱: نقش نور در زیبا سازی فضاهای شهری..
۲-۲-۲: تاریخچه یکصد ساله نورپردازی در ایران..
۲-۲-۳: خیابان چراغ گاز اولین کارخانه تولید روشنایی در تهران..
۲-۲-۴: روشنایی در شهر.
۲-۲-۵: نورپس از دهه ۵۰٫
۲-۲-۶: بازی نور در معماری شبانه.
۲-۲-۷: آلودگی نوری چیست؟.
۲-۲-۸: تأثیر نور در ادراک فضای شهر از نظر احساسی..
۲-۲-۹: مکانیسم تأثیر روشنایی بر عملکرد انسا ن ها در جامعه.
۲-۲-۱۰: روشنایی مناسب در فضای شهری را چگونه ایجاد کنیم؟.
۲-۲-۱۱: اهمیت وجود روشنایی شهری و نقش آن در تامین امنیت…
۲-۲-۱۲: امنیت اجتماعی و نقش بازدارنده روشنایی در مقابل جرم و جنایت در محیط شهری..
۲-۲-۱۳: استفاده از فن آوری LED در روشنایی فضاهای شهری..
۲-۲-۱۳-۱: مزایای خاص استفاده از تجیزات روشنایی LED در رابطه با مصرف انرژی..
۲-۲-۱۳-۲: مزایای خاص استفاده از تجهیزات روشنایی LED در رابطه با عمر لامپ…
۲-۲-۱۳-۳: مزایای خاص استفاده از تجهیزات روشنایی LED در رابطه با مصرف وهزینه اولیه.
۲-۲-۱۳-۴: مزایای خاص استفاده از تجهیزات روشنایی LED در رابطه با پیش بینی زمان طول عمر لامپ…
۲-۲-۱۳-۵: استفاده از LED در فضای باز
۲-۲-۱۳-۶: از دیگر مزایای استفاده از نور های LED می توان به:
۲-۳: مباحثی از رنگ…
۲-۳-۱: رنگ، هویت شهرها
۲-۳-۲: رنگ در شهر از دیدگاه طراحی شهری..
۲-۳-۳: رنگ و زمان..
۲-۳-۴: تأثیر رنگ بر ادراک شهر.
۲-۳-۴-۱: تاثیر زمان و حرکت در ادراک رنگی شهر.
۲-۳-۴-۲: خوانایی و هویت شهر.
۲-۳-۴-۳: تنوع و سرزندگی..
۲-۳-۵: عناصر تشکیل دهنده رنگ در شهر.
۲-۳-۵-۱: رنگ در عناصر طبیعی..
۲-۳-۵-۲: رنگ در عناصر مصنوع.
۲-۳-۶: مدیریت رنگ..
۲-۳-۷: مبانی رنگ شناسی..
۲-۴: نور و رنگ در منظر آیات و روایات..
۲-۵: اصول مربوط به روشنایی و نورپردازی..
۲-۶: مواد و روش ها
نتیجه گیری..
فصل سوم
مقدمه. ۶۳
۳-۱: بررسی نمونه های مربوط به موضوع تحقیق در جهان..
۳-۱-۱: طرح جامع نورپردازی لیون (فرانسه)
۳-۱-۱-۱: روند کلی تهیه ی طرح و تصویب آن..
۳-۱-۱-۲: اصول عام و اساسی طرح جامع نورپردازی لیون عبارت اند از
۳-۱-۲: نورپردازی شهر مونترال..
۳-۱-۳: نیو یورک…
۳-۱-۳-۱: روشنایی خیابان های نیویورک و طراحی آن..
۳-۱-۳-۲: اهمیت وجود روشنایی در سطح شهر.
۳-۱-۳-۳: چراغانی شهر.
۳-۱-۳-۴: ایستگاههای وسایط نقلیه شهری..
۳-۱-۴: تجربه ی نروژ
۳-۱-۵: تجربه ی انگلستان (لندن و هارلو)
۳-۱-۶: رنگی ترین شهرهای جهان..
۳-۱-۶-۱: بوینس آیرس…
۳-۱-۶-۲: بوکاپ در کیپ تاون..
۳-۱-۶-۳: جیپور هندوستان..
۳-۱-۶-۴: نیهوان..
۳-۱-۷: بررسی نمونه های مربوط به موضوع تحقیق در ایران.
۳-۱-۷-۱: طرح جامع روشنایی تهران..
۳-۱-۷-۲: طرح جامع نورپردازی شیراز
۳-۱-۷-۳: نمونه ای از نقاشی های دیواری در شهرهای ایران..
نتیجه گیری..
فصل چهارم
مقدمه.
۴-۱: خصوصیات جغرافیایی و تقسیمات کشوری منطقه مورد بررسی..
۴-۱-۱: موقعیت و وسعت و قلمرو شهرعجب شیر، طول و عرض جغرافیایی شهرعجب شیر.
۴-۱-۲: جداول مربوط به شهر عجب شیر.
۴-۲: بررسی محدوده مورد مطالعه به لحاظ روشنایی شهری نحوه نورپردازی و رنگ در سیمای شهری..
۴-۲-۱: نمونه ای از نقشه های عجب شیر.
۴-۲-۲: نمونه هایی از نورپردازی و روشنایی و رنگ در چهره و سیمای شهری(معابر و اماکن عمومی) عجب شیر در شب
۴-۲-۳: نمونه هایی از نورپردازی و روشنایی و رنگ در چهره و سیمای شهری(معابر و اماکن عمومی) عجب شیر در روز
۴-۲-۵: میزان نور و روشنایی در پارک عجب شیر.
۴-۲-۶: عکس هایی از پارک عجب شیر در روز
۴-۲-۷: نمونه هایی از نقاشی های دیواری در شهر عجب شیر.
۴-۲-۸: نمونه ای از عکس هایی در رابطه با وجود رنگ در سیمای شهری اعم از گل کاری های موجود در شهر و سایر بدنه های شهری
۴-۳: ارزیابی محدوده مورد مطالعه.
۴-۳-۱: پرسشنامه نظرسنجی..
۴-۳-۲: توصیف یافتهها
۴-۳-۲-۱: جنس پاسخگویان..
۴-۳-۲-۲: سن پاسخگویان..
۴-۳-۲-۳: سطح تحصیلات پاسخگویان..
۴-۳-۲-۴: امکان استفاده از رنگ نور برای زیباسازی شهر، از نظر پاسخگویان..
۴-۳-۲-۵: میزان توجه مسولان به رنگ و نور مورد استفاده در شهر.
۴-۳-۲-۶: میزان رنگ و نور استفاده شده در شهر عجب شیر جهت زیباسازی آن..
۴-۳-۲-۷: میزان روشنایی در شهر عجب شیر.
۴-۳-۲-۸: افزایش امنیت اجتماعی شهری از طریق نور و روشنایی بکار رفته در شهر.
۴-۳-۲-۹: پیشنهاد پاسخگویان درمورد استفاده از رنگ و نور برای زیباسازی شهر.
۴-۳-۲-۱۰: تاثیر رنگ و نورهای بکار رفته در سطح شهر، روی شهروندان؛ از نظر پاسخگویان..
نتیجه.
فصل پنجم
۵-۱: ارزیابی موضوع توسط مدل swot
۵-۱-۱: فرضیه اول..
۵-۱-۳: فرضیه سوم.
فصل ششم
۶-۱: جمع بندی و نتیجه گیری..
۶-۲: پیشنهادها
منابع.
فهرست جداول
جدول شماره (۲-۱) انواع لامپ ها
جدول شماره (۲-۲) نحوه توزیع پرسشنامه.
جدول شماره (۴-۱) توزیع پاسخگویان بر اساس جنس….
جدول شماره (۴-۲) توزیع پاسخگویان بر اساس سن..
جدول شماره (۴-۳) توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سطح تحصیلات..
جدول شماره (۴-۴) توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره استفاده از رنگ و نور در زیباسازی شهر.
جدول شماره (۴-۵) توزیع پاسخگویان براساس نظر آنان درباره میزان توجه مسولان به رنگ و نور مورد استفاده در شهر
جدول شماره (۴-۶) توزیع پاسخگویان براساس نظر آنان درباره میزان رنگ و نور استفاده شده در شهر عجب شیر جهت زیباسازی آن
جدول شماره (۴-۷) توزیع پاسخگویان براساس نظر آنان درباره میزان روشنایی در شهر عجب شیر.
جدول شماره (۴-۸) توزیع پاسخگویان براساس نظر آنان درباره میزان افزایش امنیت اجتماعی شهری از طریق نور و روشنایی بکار رفته در شهر
جدول شماره (۴-۹) توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره پیشنهاد برای زیباسازی شهر با استفاده از رنگ و نور
جدول شماره (۴-۱۰) توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره تاثیر رنگهای بکاررفته در سطح شهر، روی شهروندان
جدول شماره(۵-۱):ارزیابی نقش روشنایی و نورپردازی و رنگ در شهر عجب شیر توسط مدل swot
فهرست نمودارها
نمودار شماره (۲-۱) نشانگرعمر و هزینه انرژی نورهای LED و متداول..
نمودار شماره (۲-۲)مصرف و هزینه لامپ های LED و رشته ای..
نمودار شماره (۲-۳)عمر لامپ ها
نمودار شماره (۴-۱)پراکندگی پاسخگویان بر اساس جنس…
نمودار شماره (۴-۲) پراکندگی پاسخگویان بر اساس سن..
نمودار شماره (۴-۳) پراکندگی پاسخگویان بر اساس سطح تحصیلات..
نمودار شماره (۴-۴) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره استفاده از رنگ و نور در زیباسازی شهر.
نمودار شماره (۴-۵) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره میزان توجه مسولان به رنگ و نور مورد استفاده در شهر
نمودار شماره (۴-۶) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره میزان رنگ و نور استفاده شده در شهر عجب شیر جهت زیباسازی آن
نمودار شماره (۴-۷) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره میزان میزان روشنایی در شهر عجب شیر.
نمودار شماره (۴-۸) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره افزایش امنیت اجتماعی شهری از طریق نور و روشنایی بکار رفته در شهر
نمودار شماره (۴-۹) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره پیشنهاد برای زیباسازی شهر تهران با استفاده از رنگ نور
نمودار شماره (۴-۱۰) پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره تاثیر رنگ و نورهای بکار رفته در سطح شهر، روی شهروندان
فهرست نقشه ها
نقشه شماره (۴-۱) نقشه عجب شیر.
نقشه شماره(۴-۲) نقشه عجب شیر.
نقشه شماره (۴-۳) نقشه ادارات برق موجود در عجب شیر.
نقشه شماره (۴-۴) نقشه محدوده مورد مطالعه(خیابان امام عجب شیر)
نقشه شماره (۴-۵) نقشه موقعیت قرارگیری ادارات دولتی..
مقدمه
طراحی روشنایی شهری نه تنها موضوعی صرفاً تزئینی نیست، بلکه روشی در جهت پاسخ به جست و جوی ما برای روش پیشرفته تأمین امنیت و آسودگی بهتر و محیط می باشد. امروزه نورپردازی، تعریف کننده هویت و سیمای شبانه شهر است و نبود نور و وجود تاریکی شب عوارضی همچون افزایش حوادث، تصادفات، جرایم و بزه کاری و کاهش امنیت اجتماعی را سبب می شود.
در معماری و شهرسازی نور عملکردی فراتر از رو شن کردن فضا داشته و به عنوان یکی از اجزاء اصلی مورد توجه طراحان قرار می گیرد . امروزه زندگی شهری سبب گشته دامنه فعالیت شهروندان تا پاسی از شب ادامه یابد و بدین ترتیب حیات شبانه تبدیل به قسمتی از زندگی شهری شده است .بنابراین جهت ایجاد بستر مناسب و امن زندگی شبانه شهری و ارتقاء کیفیت بصری، طراحی نورپردازی مورد توجه طراحان قرار می گیرد.
سیمای شهری چه در روشنایی روز و چه در تاریکی شب می بایست دارای شکل و محتوی باشد . نور در طراحی شهری دارای کیفیات و ویژگی های متفاوت از قبیل ابزار اطلاع رسانی، شناساندن در مناطق و محلات و افزایش بار هویتی و امنیتی مراکز، نمایان کردن نشانه ها،میراث فرهنگی و طبیعی و فضاهای شهری همچون پیاده راه ها و میادین می باشد.
از اهمیت نورپردازی محیط شهر ی می توان به ایجاد امنیت، دلپذیر کردن فضای شهر و تأثیر مثبت آن بر روان شهروندان اشاره کرد وبیان داشت » : نور یک عنصر معماری طراحی محیط است و شهروندان نیز اهمیت نورپردازی شهری را درک کرده اند که نور پتانسیل بالایی در افزایش راندمان و کارایی افراد داشته و علاوه بر آن می تواند طراحی مجددی برای فضای شهری و معماری محیط و تأمین زیبایی و امنیت در شب را عهده دار باشد. «
وامارنگ زندگی است؛زیرا دنیای بدون رنگ به نظر ما همچون مرده است رنگ ها مثل های ازلیاند.
در طراحی فضا میتوان از عنصر رنگ بهره فراوان برد؛زیرا رنگ به کاهش خستگی و انرژی دادن به چشم کمک میکند.رنگ ها هریک دارای معنایی نمادی هستند و تصورات ذهنی ما نیز با هر بنا،با رنگ های خاص تداعی میشود.
توجه به جنبههای عملکردی و فیزیکی رنگ بدون توجه به ابعاد و تاثیرات روانی آن باعث آزاردهنده جلوه کردن رنگها، در محیط میشود. رنگها دارای معانی نمادین هستند، حتی در تصورات ذهنی ما نیز با رنگهای خاصی تداعی میشود. مثلا رنگهای فیروزهای و آبی یاد آور بناهای مذهبی و مساجد هستند یا با دیدن رنگهای قرمز و نارنجی به یاد فستفودها میافتیم. هر رنگی، سمبل و یادآور معانی و وقایع خاصی هستند. برای مثال رنگهای زرد، سرخ، نارنجی یاد آور فصل پاییز و آغاز مدارس است. یا رنگ سفید به نشانه صلح و آرامش یا آغاز فصل زمستان است.
رنگ ها زبان احساسات ما هستند و میتوانند زندگی شهری را زنده کنند. همچنین رنگ ها از ارکان مهم بیان هویت و خوانایی شهرها به شمار میروند.
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.
دیدگاه ها