عنوان: پایان نامه موتور های احتراق داخلی، مهندسی مکانيک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 68
بهمرا فایل پاورپوینت جهت ارائه پایان نامه
چکیده:
موتورهای درون سوز اتو: این موتورها را به دسته کلی موتور چهارزمانه و موتورهای دوزمانه میتوان تقسیم کرد. اصول کاری این موتورها مشابهاست. لیکن نحوه عمل آنها به علت تفاوتهای ساختاری اندکی متفاوت است.
موتور چهارزمانه: این موتورها برای هر انفجار (مرحله تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی) میبایست چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را انجام دهند.
موتورهای دوزمانه: این موتورها در هر دور چرخش دارای یک انفجار هستند. این کار با ترکیب کردن مراحل انفجار و دم و بازدم به عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به عنوان مرحله بعدی صورت میگیرد
موتور درون سوز دیزل : موتور دیزل گونهای موتور درونسوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده میشود. فرق اصلی آن با موتور اتو ایجاد احتراق در اثر تراکم است.یعنی انفجار بر اثر تراکم سوخت و هوابدون نیاز به جرقه زنی میباشد(سیستم احتراق داخلی دیزل).
موتور درون سوز وانکل : موتور دورانی که مخترع آن دکتر فلیکس وانکل بود، گاهی موتور وانکل یا موتور دورانی وانکل نامیده می شود. اجزائ اصلی آن روتور، محفظه روتور، محور خروجی، شمع جرقه زنی، قطعات آبندی می باشد.در موتور وانکل مانند موتور های بنزینی چهار زمانه مخلوط هوا و بنزین وارد محفظه ی بزرگی از موتور می شود سپس با کو چک شدن حجم آن مخلوط هوا و بنزین تحت فشار قرار گرفته و با ایجاد جرقه به وسیله شمع انفجار حاصل می شود، مولکول های گاز دراثر احتراق منبسط می گردند و فشار محفظه ی تراکم به شدّت بالا می رودو نیروی حاصل از آن به رو تور اعمال شده وبه علّت اختلاف مرکز دوران بین روتورومیل لنگ نیروی چرخشی درروتور ایجاد می گردد.این نیروی چرخشی به بادامک محور لنگ که در داخل روتور قرار دارد، وارد شده و به فلایویل و سیستم انتقال قدرت می رسد.
فهرست مطالب
عنوان
مقدمه.
فصل اول
آشنایی با موتور درون سوز
1-1- موتور های احتراق داخلی..
1-2- انواع موتور های احتراق داخلی..
1-2-1- موتور های احتراق داخلی رفت و برگشتی.
1-2-2- موتورهای احتراق داخلی دورانی:
1-2-3- موتورهای احتراق داخلی با احتراق دائم:
فصل دوم
موتورهای رفت و برگشتی
2-1- موتور های احتراق داخلی رفت و برگشتی.
2-2- موتورهای دوزمانه :
2-2-1- نحوه ی کار چرخه.
2-2-1-1- موتورهایGeneral Motors EMD..
2-2-2- اصول موتور های دوزمانه.
2-2-2-1- معایب موتور های دو زمانه.
2-3- موتور چهارزمانه.
2-3-1- دید کلی..
2-3-2- تاریخچه.
2-3-2- انواع موتورهای چهار زمانه.
2-3-2-1- موتورهای اشتعال جرقهای :
2-3-2-2- موتورهای دیزل :
2-3-3- ساختمان موتور چهارزمانه.
2-3-4- سیستم سوخت رسانی و تنظیم سوخت..
2-3-5- سیستم زمان بندی اشتعال..
2-3-5-1- طرز کار
2-3-5-2- مرحله اول (مرحله مکش)
2-3-5-3- مرحله دوم(مرحله تراکم)
2-3-5-4- مرحله سوم (مرحله توان) :
2-3-5-5- مرحله چهارم (مرحله تخلیه) :
2-3-5- کاربرد.
2-4- موتورهای شش زمانه
2-4-1- عملکرد موتور شش زمانه:
2-4-2- طراحي سرسيلندر:
2-4-3- عوامل موثر در افزایش راندمان حرارتی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگي:
2-4-4- مزایای موتورهای شش زمانه نسبت به موتورهاي چهارزمانه:
2-5- موتور دیزلی..
2-5-1- تفاوت موتور های دیزلی و موتور های بنزینی:
2-5-2- تزریق سوخت در موتور های دیزل:
فصل سوم
موتورهای احتراق داخلی دورانی
3-1- موتورهای دورانی (وانکل)
3-2- توضیحات فنی:
3-2-1- روتور:
3-2-2- محفظه سيلندر :
3-2-3- محور خروجی:
3-3- نحوه قرار گيری اجزاء کنار هم :
3-4- مقایسه با موتورهای معمولی:
3-5- کاربردها:
فصل چهارم
موتورهای احتراق داخلی با احتراق دائم
4-1- موتور جت…
4-1-1- انواع موتور های جت:
4-1-1-1- انفجار:
4-1-1-2- سیکل کارکرد پالس جت بدون دریچه :
4-1-1-3- طرز کار موتور توربو جت:
4-2- توربین های گازی..
4-2-1- سيكل توربينهاي گازي:
فصل پنجم
موتورهای استرلینگ
5-1- موتور استرلینگ..
5-2- چرخه ی استرلینگ.
5-3- مرحل سیکل استرلینگ…
5-4- نوع جا به جا شونده ی موتور
5-4-1- توضیح چند اصطلاح.
5-5- موتور استرلینگ دو پیستونه.
5-6- طبقه بندی موتورهای استرلینگ از نظر اتّصال سیلندرها
5-6-1- موتورهای نوع آلفا
5-6-2- موتورهای نوع بتا
5-6-3- موتورهای نوع گاما
5-7- کلام آخر.
نتیجه گیری:
منابع :
فهرست اشکال
عنوان
شکل 2-1: موتورهای درون سوز چهار زمانه.
شکل 2-2: طرح بندی نوعی از یک موتور دیزل دو زمانه.
شکل 2-3: یک موتور دو زمانه.
شکل 2-4: معایب موتورهای دو زمانه.
شكل 2-5: فرايندهاي موتور شش زمانه.
شكل 2-6: فرايند احتراق خارجی..
شكل 2-7: فرايند احتراق داخلي..
شكل 2-8: سرسيلندر موتور شش زمانه.
شكل 2-9: شش مرحله عملكرد موتور شش زمانه.
شکل 3-1: موتور وانکل..
شکل 3-2: خودرویی با موتور وانکل..
شکل 3-3: اجزائ موتور وانکل..
شکل 3-4: روتور
شکل 3-5: محفظه سیلندر
شکل 3-6: محور خروجی..
شکل 3-7: مونتاژ لایه لایه موتور
شکل 3-8: دوره چرخش روتور
شکل 4-1: توربین گازی..
شکل 4-2: درون یک توربین گازی..
شکل 4-3: موتور توربوجت…
تصویر 5-1: موتور طرّاحی شده ی رابرت استرلینگ…
تصویر 5-2: یک موتور استرلینگ مدرن و دستگاه ژنراتور با خروجی الکتریکی ۵۵kW برای کاربردهای ترکیب شده ی قدرت و حرارت
تصویر 5-3: موتور حرارتی استرلینگ که با استفاده از حرارت کف دست کار می کند.
تصویر 5-4: موتور استرلینگ نوع آلفا
تصویر 5-5: موتور استرلینگ نوع بتا
تصویر 5-6: موتور استرلینگ نوع گاما
مقدمه
موتورهای درونسوز یا موتورهای احتراق داخلی به موتورهایی گفته میشود که در آنها مخلوط سوخت و اکسیدکننده (معمولا هوا یا اکسیژن) در داخل محفظه بستهای واکنش داده و محترق میشوند. در اثر احتراق گازهای داغ با دما و فشار بالا حاصل میشوند و در اثر انبساط این گازها قطعات متحرک موتور به حرکت در آمده و کار انجام میدهند هر چند غالباً منظور از بهکار بردن اصطلاح موتورهای درونسوز موتورهای معمول در خودروها میباشند با این حال موتورهای موشک و انواع موتورهای جت نیز شامل تعریف موتورهای درونسوز میشوند.
موتور درونسوز یک وسیله گردندهاست که در خودروها، هواگردها، قایق موتوری، موتورسیکلتها و صنایع کاربرد دارد. بدون بهرهگیری از موتورهای درونسوز، اختراع و ساخت هواپیماها ممکن نبود. تا پیش از پرواز نخستین هواپیمای جت در سال ۱۹۳۹، نیروی محرکه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درونسوز تأمین میشد..
نخستین موتور درونسوز چهارزمانه توسط نیکلاس اوگوست اوتو، مخترع آلمانی و در سال ۱۸۷۶ ساختهشد.
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.