سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه مطالعه و بررسی سیستم اگزوز یا پارامتر طراحی، مهندسي مکانیک

عنوان:  پایان نامه مطالعه و بررسی سیستم اگزوز یا پارامتر طراحی، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 85

 

بهمرا فایل پاورپوینت جهت ارائه پایان نامه

 

فهرست مطالب
عنوان
مقدمه
فصل اول: اجزاء تشکیل دهنده سیستم اگزوز
1-1- سیکل تخلیه
1-2- سوپاپ دود
1-3- ماني فولد خروجي
1-4- لوله مياني اگزوز
1-5- صدا خفه کن
1-5-1- صدا از کجا می آید؟
1-5-2- طرز کار صدا خفه کن
1-5-3 فشار برگشتی صدا خفه کن
1-6- لوله انتهایی اگزوز
فصل دوم: آلودگی های منتشر شده توسط سیستم اگزوز
2-1- مقدمه
2-2- تاريخچه و حوادث تاريخي آلودگي هوا
2-3- طبقه بندي آلاينده هاي هوا
2-3-1- از نظر منشاء
2-3-2- از نظر اثرات فيزيولوژيكي
2-3-3- منابع آلودگي هوا
2-3-4- انواع آلاینده های خودرو
2-3-4-1- مونواکسید کربن(CO) و اثرات آن
2-3-4-2- اکسید ازت NOX
2-3-4-3- ذرات معلّق
2-3-4-4- دي اكسيد گوگرد
2-3-4-5- هیدرو کربن های نسوخته(HC)
2-3-5- آلودگي هوا و سرطان
فصل سوم: سیستم های اضافه شده به اگزوز برای کارکرد بهتر خودرو
3-1- سنسور اکسیژن
3-2- کاتالیست کنورتور
3-2-1- وظیفه کاتالیست کنورتور
3-2-2- نحوه کار کاتالیست
3-2-3- اجزاء تشكيل دهنده كاتاليست
3-2-4- Wash coat
3-2-5 اجزاء داخلي
3-2-6- دماي Light off
3-2-7- مشخصات اصلي يك كاتاليست
3-2-8- عوامل موثردر كاهش طول عمر كاتاليست
3-2-9- واکنش های صورت گرفته در کاتالیست
3-2-10- نتیجه گيري
3-3- EGR – EXHAUST GAS RECIRCULATION
3-3-1- نحوه کار
3-4- سوپر شارژر
3-4-1- سوپر شارژر چیست؟
3-4-2- ساختار توربو شارژر:
3-4-3- محاسبات و مسائل مرتبط بین سیستم اگزوز وسوپرشارژر
فصل چهارم: استفاده از تکنولو ژی های جدید در سیستم اگزوز
4-1- استفاده از نانو تكنولوژي در ساخت كاتاليست
4-1-1- نانو تكنولوژي چيست؟
4-1-2- كاتاليستهاي نانوساختاري
4-2- کاهش مصرف سوخت از طریق تولید جریان الکتریسیته از گرمای هدر شده از سیستم اگزوز
4-2-1- برنامه ریزی ترمو الکتریکی
4-2-2- هدف طراحی از طراحی این سیستم
4-2-3- پیکربندی مدل تولید الکتریسیته از گرما با حلقه کنترل اولیه
4-2-4- معایب
4-2-5- پایان
4-3- طرح دوم تولید الکتریسیته از گرمای هدر شده اگزوز
4-4- تحلیل ساختمان سیستم اگزوز برای تولید (استفاده از کامپیوتر در تولید (CAM )
فصل پنجم: محاسبات مربوط به سیستم اگزوز (پیوستها)
5-1- روابط تعیین محل مبدل کاتالیستی
5-1-1- رژیم جریان
5-1-2- پیش فرضهای این مطالعه
5-1-3- معادلات پیوستگی ، ممنتم و انرژی
5-1-4- انتخاب مدل آشفتگی مناسب
5-2- معادلات انتقال
5-3- ملاحظات مربوط به تعيين محل تعبيه مبدل كاتاليستي
5-3-1- نحوه مدل سازی مبدل کاتالیستی
5-4- محاسبه تأثيرات مبدل کاتالیستی بر جريان گازهاي خروجي
5-5- مقايسه نتايج
5-6- بحث و نتیجه گیری
5-7- جداول به دست آمده
نتیجه گیری:
منابع :

فهرست اشکال
عنوان
شکل 1-1 اجزاء تشکیل دهنده سیستم اگزوز
شکل 1-2 نمای داخلی یک صدا خفه کن
شکل 1-3 صدا خفه کن
شکل 1-4 عایق صدا خفه کن
شکل 3-1 سنسور اکسیژن
شکل3-2 شماتیک سنسور اکسیژن
شکل3-3 کاتالیست کنورتور
شکل 3-4 نحوه کار کاتالیست
شکل 3-5 واکنشهای کاتالیست در معرض حرارت اگزوز
شکل3-6 كاتاليست با ساختمان لانه زنبوري
شکل 3-7 راندمان كاتاليست
شکل 3-9 واکنش های صورت گرفته در کاتالیست
شکل 3-10 شير برقي ( EGR )
شکل 3-11 شکل شیر خلاء
شکل 3-12 نمایی از سیستم EGR – EXHAUST GAS RECIRCULATION
شکل 3-13 ساختار توربو شارژر
شکل 3-14 مسیر توربو شارژر
شکل 3-15 سوپر شارژر
شکل 3-16 سیستم اگزوز وسوپرشارژر
شکل 4-1 برنامه ریزی ترمو الکتریکی
شکل 4-2 یک نمونه از مبادله کننده گرما
شکل 4-3 نمای داخل ترمو الکتریک
شکل 4-4 دمای سیستم اگزوز را در موتور دیزل و بنزینی
شکل 4-5 طرح دوم تولید الکتریسیته از گرمای هدر شده اگزوز
شکل 4-6 مدل کامیون شامل چهار چوب شاسی وکابین و موتور وبدنه و اعضای دیگر مانند باک سوخت و باطری
شکل 4-7 خستگی مدل اولیه لچکی که نشان داده شده
شکل 4-8 لچکی اول اغلب در زیر محدوده مجاز تنش هر 3 آنالیز انجام میگیرد
شکل 4-9 مانی فولد دود خودرو فورد
شکل 4-10 تحلیل دمایی سوپاپ دود و هوا
شکل 5-1 شبکه ایجاد شده در مسیر جریان
شکل 5-2 توزیع دمای (کلوین) جریان گاز در طول سیستم خروجی خودرو RD [1]
شکل 5-3 دمای جریان گازهای خروجی اگزوز RD در ورودی انبار [1]
شکل 5-4 دمای جریان گازهای خروجی اگزوز RD در محل اولین خم شاخه اصلی

فهرست نمودار
عنوان
نمودار 2-1 درصد ترکیب گازهای خروجی از اگزوز
نمودار 2-2 مقدار NOX را در شهر های بزرگ در سال 1988 تا 1993
نمودار 2-3 آلودگی های تولیدی توسط خودرها
نمودار 4-1 دمای اگزوزمتناسب با بار و سرعت موتور
نمودار 4-2 راندمان موتور

فهرست جداول
عنوان
جدول 2-1 اثرات بهداشتي مونوكسيد كربن
جدول 2-2 اثرات افزايش كربوكسي هموگلوبين خون
جدول 2-3 استاندارد گاز co در آمریکا
جدول2-4 رابطه مرگ و مير به علت ذرات در 5 شهر آلوده آمريكا
جدول 2-5 بعضي مواد سمي در هواي تهران
جدول2-6 خطر ابتلاء به سرطان ريه ناشي از تركيبات مختلف حاصل احتراق
جدول 2-7 استاندارد‌هاي هواي آزاد به صورت راهنما براي اروپا (17)
جدول 4-1 مسایل تحلیل با نرم افزار انسیز
جدول 5-1 نتایج آزمون مبدل کاتالیستی [1]

مقدمه
صنعت خودرو از رشته صنایعی است که در ایجاد ارتباط بین شهرهای مختلف از نظر داد و ستدو تجارت و حمل و نقل کالا و رساندن آنها به نقاط مورد لزوم و حتی مبادلات فرهنگی اهمیت فراوانی دارد . یکی از قسمتهای یک اتو مبیل سیستم اگزوز است .در این تحقیق به برسی و مطالعه سیستم اگزوز خودروهای سواری پرداخته شده است .
سیستم اگزوز دارای قسمت های مختلفی است که هر یک وظیفه ای خاص دارند اما در نگاه کلی وظیفه سیستم اگزوز هدایت گازهای خروجی و مستهلک کردن ضربه های ناشی از فشار متغیر گازهای وارد شده به دستگاه اگزوز را که در موقع باز شدن سوپاپ دود به وجود می آید دارد .

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...