پایان نامه مخازن کامپوزیتی CNG، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه مخازن کامپوزیتی CNG، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۱۰۴
بهمرا فایل پاورپوینت جهت ارائه پایان نامه
چکیده:
مخازن تمام کامپوزیتی دارای آستری از جنس پلیمر بدون درز بوده که تمام سطح بیرونی این لایه داخلی توسط الیاف شیشه، کربن و آرامید یا مخلوطی از آنها که آغشته به رزین است، پیچیده شده و این ساختار تمام کامپوزیت از سبک ترین نوع انواع مخازن CNG می باشد. این مخازن با الیاف در جهات شعاعی و محوری تقویت شده و قایلیت تولید در ابعاد بزرگ تر و یا قطر بیشتر را دارند. روش های تولید آستری پلاستیکی به چهار روش تقسیم می شوند که شامل روش های قالب گیری چرخشی، قالب گیری تزریقی، قالب گیری اکستروژنی و قالب گیری دمشی (که خود به دو روش دمشی اکستروژنی و دمشی تزریقی تقسیم می شود)، می باشند. در مخازنی که با الیاف پیچیده شده اند، الیاف پیچی به دو روش پیچش تر و پیچش الیاف از پیش آغشته به رزین تقسیم می شوند. الگوهای الیاف پیچی محیطی، الیاف پیچی مارپیچی و الیاف پیچی قطبی می باشد. از مزیت های مخازن کامپوزیتی، می توان به احتمال ترکیدگی کم آنها در حوادث، سبکی و استحکام بالاترشان نسبت به مخازن فلزی و عمری بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ چرخه سوخت گیری نام برد. مشکل عمده آنها، مرور زمان در محل اتصال نافی فلزی انتهایی و آستری پلیمری می باشد.
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: کلیات
۱- ۱- استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت…
۱- ۲- تاریخچه تولید مخازن CNG..
۱- ۳- انواع مخازن CNG..
۱- ۳- ۱- مخازن نوع اول
۱- ۳- ۲- مخزن نوع دوم.
۱- ۳- ۳- مخازن نوع سوم.
۱- ۳- ۴- مخازن نوع چهارم.
فصل دوم: روش های تولید مخازن CNG کامپیوزیتی
۲- ۱- مقدمه.
۲- ۲- اجزای مخازن..
۲- ۲- ۱- آستری..
۲- ۲- ۲) نافی فلزی.
۲- ۲- ۳- بخش کامپوزیتی مخزن..
۲- ۲- ۴- ساختار کاهش آسیب در قسمت های گنبدی شکل..
۲- ۲- ۵- رنگ مخزن..
۲- ۳- تولید آستری مخازن..
۲- ۳- ۱- موارد مورد استفاده در آستری
۲- ۳- ۱-۱- فرآیند فشار بالا.
۲- ۳- ۱-۲- فرآیندزیگلر- ناتا
۲- ۳- ۱- ۳- فرآیند فیلیپس….
۲- ۳- ۱-۴- فرآیند نفت استاندارد (ایند یانا)
۲- ۳-۲- انواع پلی اتیلن..
۲- ۳- ۲-۱- پلی اتیلن با دانسیته بالا (HDPE)
۲- ۳- ۲-۲- پلی اتیلن با دانسیته پایین (LDPE)
۲- ۳- ۲-۳- پلی اتیلن یا دانسیته پایین (LDPE)
۲- ۳- ۲-۴- پلی اتیلن خطی یا دانسیته پایین (LDPE)
۲- ۳-۲-۵- پلی اتیلن یا وزن مولکولی بسیار بالا (UHMWPE)
۲- ۳- ۳- روش های تولید آستری..
۲- ۳- ۳- ۱- روش قالب گیری چرخشی..
۲- ۳- ۳- ۲- ر وش قالب گیری تزریقی..
۲- ۳- ۳- ۳- روش قالب گیری اکستروژنی..
۲- ۳- ۳- ۴- روش قالب گیری دمشی.
۲- ۴- تولید لایه های کامپوزیتی در مخازن نوع دوم، نوع سوم، نوع چهارم.
۲- ۴- ۱- مواد مورد استفاده
۲- ۴- ۱- ۱- الیاف شیشه ای..
۲- ۴- ۱- ۲- الیاف کربنی..
۲- ۴- ۱- ۳- الیاف آرامیدی..
۲- ۴- ۲- رزین ها
۲- ۴- ۳- پرکننده ها (افزودنی ها)
۲- ۵- الیاف پیچی..
۲- ۵- ۱- روش های الیاف پیچی..
۲- ۵- ۱- ۱- پیچش تر.
۲- ۵- ۱- ۲- پیچش الیاف از پیش آغشته به رزین.
۲- ۵- ۲- الگوی الیاف پیچی..
۲- ۵- ۲- ۱- الیاف پیچی محیطی..
۲- ۵- ۲- ۲- الیاف پیچی مارپیچی..
۲- ۵- ۲- ۳- الیاف پیچی قطبی..
۲- ۵- ۳- عمل آوری..
۲- ۶- فناوری های جدید در مخازن CNG کامپوزیتی..
۲- ۶- ۱- سیستم ذخیره سازی یک پارچه.
۲- ۶- ۲- مخازن تطابق پذیر.
۲- ۷- علامت گذاری مخازن..
۲- ۷- ۱- اطلاعات ضروری..
۲- ۷-۲- اطلاعات اختیاری..
۲- ۸- آزمون های مخازن نوع چهارم.
۲- ۸- ۱- آزمون های نمونه اولیه.
۲- ۸- ۱- ۱- آزمون نشتی پیش از شکست…
۲- ۸- ۱- ۲- آزمون فشار ترکیدن هیدرواستاتیک…
۲- ۸- ۱- ۳ – آزمون چرخه فشار در دمای محیط..
۲- ۸- ۱- ۴- آزمون چرخه فشار در دمای محیط..
۲- ۸- ۱- ۵- آزمون محیط اسیدی..
۲- ۸-۱-۶- آزمون قرارگیری در معرض آتش….
۲- ۸- ۱- ۷- آزمون نفوذ گلوله.
۲- ۸- ۱- ۸- آزمون اندازه مجاز شکاف روی بخش کامپوزیتی..
۲- ۸- ۱- ۹- آزمون خزش در دمای بالا.
۲- ۸- ۱- ۱۰- آزمون تسریع گسیختگی ناشی از تنش….
۲- ۸- ۱- ۱۱- آزمون سقوط..
۲- ۸- ۱- ۱۲- آزمون نفوذی پذیری گاز
۲- ۸- ۱- ۱۳- خواص کششی پلاستیک…
۲- ۸- ۱- ۱۴- دمای نرم شدن پلاستیک…
۲- ۸- ۱- ۱۵- آزمون مقاومت برشی رزین..
۲- ۸- ۱- ۱۶- آزمون گشتاور نافی..
۲- ۸- ۲- آزمون های بهر.
۲- ۸- ۲- ۱- آزمون هایی که باید روی هر بهر انجام شود
۲- ۸- ۲- ۲- آزمون دوره ای چرخه فشار
۲- ۸- ۳- آزمون های در حین تولید روی هر مخزن..
۲- ۸- ۴- گواهی پذیرش بهر.
۲- ۸- ۵- برآورده نشدن الزامات آزمون..
فصل سوم: مقایسه مخازن CNG (نوع کامپوزیتی با نوع فلزی)
۳- ۱- مقایسه از نظر خواص مخازن..
۳- ۲- مقایسه از نظر عمر مخازن..
۳- ۳- مقایسه از نظر طراحی ایمن مخازن..
۳- ۴- مقایسه از نظر هزینه و وزن.
۳- ۵- مقایسه از نظر پر کردن سریع آنها
۳- ۶- مقایسه از نظر دو شرکت سازنده مخازن..
فصل چهارم: تحلیل مخازن کامپوزیتی با استفاده از نرم افزار CATIA
۴-۱- تحلیل مخازن کامپوزیتی با استفاده از نرم افزار CATIA..
۴-۲- نتایج تحلیل انجام شده بر روی مقطع برش خورده مخزن مورد نظر.
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵- ۱- نتیجه گیری..
۵- ۲- پیشنهادات..
منابع :
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۱- ۱: مخزن نوع اول[۳]
شکل ۱- ۲: مخزن نوع دوم[۳]
شکل ۱- ۳: مخزن نوع سوم [۳]
شکل ۱- ۴: مخزن نوع چهارم [۳]
شکل ۲- ۱: نمای برش خورده مخازن کامپیوزیتی [۶]
شکل ۲- ۲: روش قالب گیری چرخشی [۲]
شکل ۲- ۳: روش قالب گیری تزریقی [۲]
شکل ۲- ۴: روش قالب گیری اکستروژنی [۲]
شکل ۲- ۵: روش قالب گیری دمشی اکستروژنی[۱]
شکل ۲- ۶: روش قالب گیری دمشی تزریقی [۱]
شکل ۲- ۷: کوره ذوب الیاف شیشه ای [۳]
شکل ۲- ۸: مراحل فرآوری الیاف از مواد پایه قیر مروفاز و پلی آکریلونیتریل PAN [4]
شکل ۲- ۹: ساختار محوری الیاف پایه PAN [4]
شکل ۲- ۱۰: رابطه بین مدول و جهت گیری ترجیهی برای الیاف کربنی پایه قیر [۴]
شکل ۲- ۱۱: الیاف پیچی محیطی [۷]
شکل ۲- ۱۲: الیاف پیچی مارپیچی [۷]
شکل ۲- ۱۳: الیاف پیچی قطبی [۷]
شکل ۲- ۱۴: فناوری ذخیره سازی یک پارچه [۷]
شکل ۲- ۱۵: سطح مقطع مخازن تطابق پذیر [۷]
شکل ۲- ۱۶: علامت گذاری مخزن [۷]
شکل ۲- ۱۷: نمونه فشار ترکیدن هیدرواستاتیک [۷]
شکل ۳- ۱: مقایسه قیمت انواع مخازن [۲]
شکل ۳- ۲: مقایسه انواع مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی[۲]
شکل ۳-۳: وزن مخصوص انواع مخازن در مقابل هزینه ذخیره سازی مخصوص [۲]
شکل ۴-۱: مخزن کامپوزیتی با آلیاژ استیل..
شکل ۴-۲: قسمت برش خورده مخزن کامپوزیتی برای تحلیل در محیط نرم افزازcatia.
شکل ۴-۳: مش بندی از نوع octree tetra hedron مقطع بریده شده از مخزن مورد نظر.
شکل ۴-۴: نحوه اعمال فشار و قیدهای تکیه گاهی بر روی مقطع بریده شده محزن مورد نظر.
شکل ۴-۵: تنش معادل von mises.
شکل ۴-۶: بردارهای جابجایی انتقال..
شکل ۴-۷:تنسور تنش های اصلی..
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.
دیدگاه ها