عنوان پروژه: پایان نامه فناوری اطلاعات و پردازش اطلاعات، مهندسی برق
رشته: مهندسی برق،پروژه تحقيقاتي دوره كارشناسي
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 300
فهرست مطالب
مقدمه و کلیات ۱۱
کلیات ۱۱
۱-۱- فناوری اطلاعات و پردازش اطلاعات در ذهن ۱۹
۱-۲- فن آوری اطلاعات و آموزش ۲۳
۱-۳- مروری بر آموزش الکترونیکی ۲۶
تاریخچه پیدایش E-LEARNING 29
آموزش از راه دور در ایران ۳۰
۱-۵- تعریف فن آوری اطلاعات ۳۱
۱-۶- نسلهای تکنولوژی اطلاعات ۳۱
۱-۷- مفهوم تکنولوژی آموزشی و ابعاد آن ۳۳
۱-۸- اثر بخشی تکنولوژی در آموزش ۳۶
۱-۹- کامپیوتر در خدمت آموزش ۳۸
۱-۱۰- فناوری آموزشی به کدام سو حرکت میکند؟ ۴۰
۱-۱۱- گرایشهای نوین در فنآوری آموزشی ۴۱
۱-۱۲- تحول نحوة آموزش و یادگیری ۴۴
۱-۱۳- تغییر وظیفه و کار معلم ۴۵
۱-۱۴- کار گروهی و از بین رفتن موانع روانی تعلیم گیرندگان ۴۶
۱-۱۵- کامپیوتر، استاد همیشه در دسترس ۴۶
۱-۱۶- مراحل فناوری در محیط آموزشی ۴۷
۱-۱۶-۱- فناوری توزیعی (Distribution technology) 47
1-16-2- فناوری تعاملی (Interactive technology) 47
1-16-3- فناوری اشتراکی (collaborative technology) 48
2-1- مفهوم و ماهیت رویکرد تکنولوژی آموزشی ۵۱
۲-۲- روش پژوهش در علم و تکنولوژی آموزشی ۵۴
۲-۳- تکنولوژی آموزشی، رویکردی مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی ۵۶
۲-۴- تکنولوژی آموزشی ، رویکردی مؤثر در توسعه کمی و کیفی نظام آموزشی عالی ۵۹
۲-۵- ارزشیابی و تجدید نظر در نظام آموزش عالی با تکیه بر کاربرد علوم و تکنولوژی آموزشی ۶۴
۲-۶- همکاریهای بین المللی و منطقهای ۶۹
۲-۷- تکنولوژی آموزشی، چارچوبی مؤثر در توسعه یادگیری و بهبود آموزش ۷۲
۲-۸- تکنولوژی آموزشی، نیروی محرکه فرآیند توسعه آموزشی ۷۳
۲-۹- جهان گرایی تکنولوژی آموزشی ۷۶
۲-۱۰- رویکردهای فناوری آموزشی ۸۲
۲-۱۰-۱ – رویکرد سنتی (فناوری اطلاعات به مثابه تکنولوژی آموزشی) ۸۲
۲-۱۰-۲- رویکردهای نوین ۸۳
۳-۱- آموزش ۸۷
۳-۲- رئوس کار سیستم آموزشی جوامع ۸۸
۳-۳- نیازهای اساسی آموزشی ۸۹
۳-۴- آموزش باز ۹۰
۳-۵- آموزش از راه دور و شکل گیری دانشگاه مجازی ۹۰
۳-۶- آموزش از راه دور ، فرصتها و چشم اندازها ۹۳
۳-۷- دلایل نیاز به آموزش الکترونیکی ۹۵
۳-۸- ویژگی آموزش از راه دور ۹۷
۳-۹- فلسفههای آموزش ۱۰۰
۳-۱۰- تعریف آموزش الکترونیکی ۱۰۳
۳-۱۱- آموزش مجازی ۱۰۶
۳-۱۲- انواع آموزشهای وب – محور ۱۰۷
۳-۱۲-۱- مکاتبه غیر همزمان ۱۰۸
۳-۱۲-۲- مکاتبه همزمان ۱۰۸
۳-۱۲-۳- کلاسهای برتر وب ۱۰۹
۳-۱۲-۴- کلاسهای تحت مدیریت وب ۱۱۰
۳-۱۲-۵- توزیع دو جانبه ۱۱۰
۳-۱۳- طبقه بندی پنج گانه آموزش وب – محور ۱۱۱
۳-۱۴- ضرورت ایجاد آموزشهای الکترونیکی (مجازی) ۱۱۴
۳-۱۵- سرویسهای آموزش الکترونیکی ۱۱۴
۳-۱۵-۱- آموزش الکترونیکی برای آموزشهای شغلی ۱۱۵
۳-۱۵-۲- آموزش الکترونیکی در سطح دانشگاهها ۱۱۵
۳-۱۵-۲-۱- دانشگاههایی که فقط دارای سرویس آموزش از راه دور اینترنت میباشند ۱۱۶
۳-۱۵-۲-۲- دانشگاههای سنتی به همراه دانشگاههای اینترنتی ۱۱۶
۳-۱۵-۲-۳- سیستمهای آموزش از راه دور با همکاری دانشگاههای مختلف ۱۱۷
۳-۱۵-۳- آموزش الکترونیکی برای جستجو کنندگان کار ۱۱۷
۳-۱۵-۴- آموزش الکترونیکی برای عموم ۱۱۸
۳-۱۵-۵- آموزش الکترونیکی جهت ایجاد ارتباط بین کشورها ۱۱۸
۳-۱۶- روشها و ابزارهای آموزش الکترونیکی ۱۲۰
۳-۱۶-۱- تلویزیون آموزشی ۱۲۱
۳-۱۶-۲- ویدئو کنفرانس تعاملی ۱۲۲
۳-۱۶-۳- آموزش مبتنی بر اینترنت ۱۲۴
۳-۱۶-۴- آموزش مبتنی بر وب WBT 127
3-16-4-1- WWW چیست؟ (World Wide Web) 127
3-16-4-2- روند اجرایی سیستم آموزشی اینترنتی ۱۲۹
۳-۱۷- مؤسسات آموزش از راه دور ۱۳۲
۳-۱۷-۱- مؤسسات آموزش از راه دور مستقل ۱۳۲
۳-۱۷-۲- مؤسسات مرکب (دانشکدههای آموزش از راه دور بصورت سازمانهای غیر رسمی) ۱۳۴
۳-۱۸-تمهیداتلازمبرای استفاده از آموزش از راه دور آغاز هزاره سوم ۱۳۶
۳-۱۸-۱- آمادگی دانشجویان ۱۳۷
۳-۱۸-۲- آمادگی نظام آموزشی ۱۳۸
۳-۱۸-۳- آمادگی مؤسسه آموزشی ۱۴۰
۳-۱۹- رسانهها و مواد آموزشی در آموزش از راه دور ۱۴۱
رسانههای مورد استفاده در آموزش از راه دور ۱۴۲
۳-۲۰- محصولات آموزش الکترونیکی و امکانات آن ۱۴۷
۳-۲۱- ایفا کنندگان نقش اصلی در آموزش ۱۴۹
۳-۲۱-۱- کاربران ۱۴۹
۳-۲۱-۲- استادان ۱۴۹
۳-۲۱-۳- کاربران و استادان ۱۴۹
۳-۲۱-۴- مدیران ۱۵۰
۳-۲۲- ابزار آموزش الکترونیکی ۱۵۰
۴-۱- مقدمه ۱۵۲
۴-۲- تاریخچه دانشگاه مجازی ۱۵۴
۴-۳- انواع دانشگاه مجازی ۱۵۵
۴-۴- خصوصیات دانشگاه مجازی ۱۵۶
۴-۴-۱- لایه سازمانی ۱۵۷
۴-۴-۲- صدور حق تکثیر ۱۵۸
۴-۴-۳- تضمین کیفیت ۱۵۸
۴-۴-۴- لایه زیرساختاری ۱۵۹
۴-۵- صحن دانشگاه مجازی ۱۵۹
۴-۶- ثبت نام و پرداخت شهریه ۱۶۰
۴-۷- پارهای از مزایای دانشگاههای مجازی ۱۶۰
۴-۸- مزایای استفاده از اینترنت در آموزش ۱۶۱
۴-۸-۱- مزایا برای فراگیران ۱۶۱
۴-۸-۲- مزایا برای مربیان ۱۶۲
۴-۸-۳- مزایا برای مؤسسات آموزشی ۱۶۲
۴-۹- نقش معلم در دانشگاه مجازی ۱۶۴
۴-۱۰- یادگیری و یادگیرنده در دانشگاه مجازی ۱۶۷
۵-۱- مشکلات و موانع ۱۷۱
۵-۲- سودها برای مصرف کنندهها ۱۷۲
۵-۳- چگونه محتوای آموزشی الکترونیک در سازمان شما توسعه مییابد؟ ۱۷۲
۵-۴- چگونه سازمان شما خدمات آموزش الکترونیک را ارائه میدهد؟ ۱۷۳
۵-۵- سازمان شما چگونه میزان موفقیت آموزش الکترونیک را اندازه میگیرد؟ ۱۷۳
دعوت اصلی ۱۷۳
۵-۶- تجربیات جهانی در زمینه اجرای طرحهای آموزش الکترونیکی ۱۷۴
۵-۷- کاربرد چند رسانهای در آموزش ۱۷۶
۵-۸- نمونههایی از روشهای مبتنی بر فناوریهای مدرن ۱۸۰
نمونه عملی انجام شده در خصوص آموزش حین خدمت ۱۸۰
۵-۹- دانشگاه مجازی چیست؟ ۱۸۱
۵-۹-۱- دانشگاه ماسا چوست MIT 182
5-9-2- دانشگاه آزاد کاتولینا Universitat oberta ole catalunya(UOC) 183
5-9-2-1- خصوصیات متمایز UOC 185
5-9-2-2- راهکارهای آموزشی در دانشکده مجازی ۱۸۷
۵-۹-۲-۲-۱- درس خواندن ۱۸۷
۵-۹-۲-۲-۲- مواد درسی ۱۸۹
۵-۹-۲-۲-۳- آموزش ۱۸۹
۵-۹-۲-۲-۴- کلاس مجازی ۱۹۰
۵-۱۰- سیاستهای استراتژیک فن آوری اطلاعات و جایگاه آموزش الکترونیکی در برنامه تکفا ۱۹۲
۵-۱۱- کاربرد تکنولوژی آموزشی در آموزش عالی ۱۹۴
۵-۱۲- آموزش الکترونیکی در ایران ۱۹۷
فعالیتهای انجام شده در زمینه آموزشهای مجازی در کشور ۲۰۱
طرح جامع آموزش الکترونیکی ۲۰۲
دانشگاه مجازی شریف ۲۰۲
آموزش الکترونیکی در دانشگاه تهران ۲۰۳
دانشگاه مجازی امیرکبیر ۲۰۴
دانشگاه مجازی شیراز ۲۰۴
۵-۱۳- موانع رشد و انتقال تکنولوژی آموزشی به کلاس درس در دانشگاهها و ارائه پیشنهاد برخورد با موانع ۲۰۵
۵-۱۴- پیشنهادات
مقدمه و كليات
كليات
تاريخ نشانگر تغيير و تحول بسيار در عصرهاي مختلف ميباشد. با هر نسل ابزارها، سنتها و عقايد جديد رشد ميكنند و اين موضوع در آغاز قرن بيستم از جايگاه ويژهاي برخوردار است. نظامهاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي در حال تحول ميباشند. ابزارهاي جديد موجب پديد آمدن روشهاي نوين و نيز چالش در انديشه انساني شده و با اين چالش تفكرات جديد متولد ميشوند و در نتيجه نظامهايي متنوع و سازگار با نيازهاي اجتماعي جديد خلق ميشوند. زماني كه ايده مرتبط ساختن كامپيوتر به وسيله تلفن در سال 1965 به وسيله دو نفر از محققان به نامهاي لري رابرتز (Lary Roberts) و توماس مريل (Thomas Merril) مطرح گرديد و توانستند دو كامپيوتر يكي در كاليفرنيا و ديگري در ماساچوست را به هم وصل نمايند هيچ كس تصور نميكرد كه اين فناوري بتواند چنين تحولي در جوامع بشري ايجاد كند. در سال 1972، رابرتز اولين حافظه E-mail را نوشت. در سال 1980 ساخت كامپيوترهاي شخصي با سرت و حافظه بيشتر توسعه يافت و در دهة 1990 با طراحي شبكه جهاني وب (world wideweb) و گسترش ناگهاني اينترنت تحولي عظم در فناوري اطلاعات به وجود آمد كه اين فناوري بر روي دانش، آموزش، يادگيري، ارتباطات و دهها مقوله ديگر تأثير بسزايي گذشت و اين موضوع آنچنان سريع رخ داد كه بسياري از دستاندركاران، سياستگذاران و رهبران آموزش عالي را حتي در كشورهاي پيشرفته غافلگير نمود. به طوريكه پيش بيني ميشود پس از پايان دهة اول 21 كمتر فعاليت آموزشي و پژوهشي بدون استفاده از اينترنت و ارتباطات كامپيوتري صورت پذيرد. (chronicle of Higher Education, 2001)
فناوري اطلاعات و پردازش اطلاعات در ذهن
ميتوان كاربرد فناوري مدرن را به دو طبقه مهم تقسيم كرد: در يك طبقه فناوري اطلاعات و كاربرد آن در آموزش مورد تأكيد است كه عمدتا به پردازش اطلاعات در محدودة رايانههاي شخصي بدون اتصال به شبكه قابل طرح است. از سوي ديگر فناوري ارتباطات كه موضوع شبكه و نقش آن در تبادل اطلاعات پيرامون موضوعات آموزشي را مورد بررسي قرار ميدهد. به بيان ديگر در فناوري اطلاعات دريافت دادهها، پردازش آنها و به نمايش در آوردن نتيجه اين پردازش به اشكال گوناگون مانند تصوير، متن، صورت و در فناوري ارتباطات موضوع ارتباط بين مراكز اطلاعاتي، بين افراد و بالاخره بين افراد و مراكز اطلاعاتي در سطح محلي و جهاني مطرح است.
فن آوري اطلاعات و آموزش
اگر سرعت را از ويژگيهاي عصر حاضر بدانيم بايد همسوئي و همگرايي پيشرفتهاي تكنولوژيكي را نيز جزء الزامات و ضروريات آن تلقي نموده زيانهاي جبران ناپذير اقتصادي ناشي از تعلل در اين زمينه را بپذيريم هر چنداختراع ماشين بخار و انرژي برق زمينه ساز وقوع انقلاب صنعتي در اروپا و تسري آن به ساير نقاط شد ولي نبايد فراموش كرد كه اين تحولات با آهنگي بسيار كند و به مرور زمان صورت گرفت، چرا كه نبود زير ساختهاي لازم و امكانات مكفي مالي از يك سو و آگاهي اندك و فقدان ارتباطات از سوي ديگر موجب ميشد تا تغييرات به كندي و در فواصل زياد زماني تحقق پذيرد. به طور قطع هر چند از پيدايش اينترنت ورود آن به زندگي مردم مدت زيادي نميگذرد ولي اين پديده به سرعت در كليه جوامع اعم از توسعه يافته و در حال توسعه و در بين تمام اقشار دانشگاهي تا افراد معمولي جايگاه خود را به دست آورده و هر كس در حد ظرفيت و استغنا خود از آن بهره ميگيرد.