پایان نامه عیب یابی موتور از طریق رنگ دود اگزوز، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه عیب یابی موتور از طریق رنگ دود اگزوز،مهندسی مکانیک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۸۸
چکیده:
در این پروژه با خطای ناچیزی با استفاده از رنگ دود اگزوز خواهیم توانست به عیب یابی موتور بپردازیم و عوامل مرتبط با این چهار حالت دود یعنی بدون دود و دود سفید و دود سیاه و دود آبی راکه شامل سیستم جرقه زنی و نحوه کارکرد موتور شامل اجزای آن مانند اویل پمپ واتر پمپ سرسیلندر و رینگ و پیستون و… میباشد به تفصیل بحث خواهد شد ضمنا موارد فوق را راجع به موتور دیزل دوزمانه و چهار زمانه نیز برسی خواهیم کرد و راجع به تمامی موارد مرتبط با موضوع مورد بحث.
فهرست مطالب
عنوان
مقدمه.
فصل اول
دود اگزوز
۱-۱- عیب یابی موتور از طریق رنگ دود اگزوز
۱-۱-۱- بدون دود:
۱-۱-۲- دود سفید:
۱-۱-۳- دود سیاه:
۱-۱-۴- دود آبی ؛
۱-۲- ساختمان سرسیلندر :
۱-۳- روشهای شناسائی سوپاپ گاز از دود:
۱-۴- عنواع سیستم استاندارد : اینچ IN..
۱-۵- عواملی که باعث روغن سوزی می شود:
۱-۶- نحوی تشخیص اینکه عیب مربوط به کدام قسمت است:
فصل دوم
طرز کار موتور
۲-۱- طرز کار موتور خودرو
۲-۲- احتراق داخلی:
۲-۳- قسمت های اصلی موتور:
۲-۳-۱- شمع.
۲-۳-۲- سوپاپ ها
۲-۳-۳- پیستون..
۲-۳-۴- رینگ های پیستون..
۲-۳-۵- رینگ ها برای دو هدف زیر مورد استفاده قرار می گیرند:
۲-۳-۶- شاتون:
۲-۳-۷- میل لنگ:
۲-۳-۸- محفظه روغن(کارتر):
۲-۴- مشکلات موتور :
۲-۴-۱- اختلاط بد سوخت…
۲-۴-۲- کمبود تراکم.
۲-۴-۳- وجود سوراخ در سیلندر
۲-۵- سیستم سوخت رسانی و محرک سوپاپ های موتور
۲-۶- خنک کننده موتور،مکش هوا و شروع کار سیستم:
۲-۷- سیستم روغن کاری،سوخت رسانی،اگزوز و سیستم الکتریکی:
۲-۸- تولید قدرت بیشتر در موتور
۲-۹- پرسش و پاسخ در مورد موتور
۲-۹-۱- تفاوت بین موتورهای دیزلی و بنزینی چیست ؟.
۲-۹-۲- تفاوت بین موتورهای دوزمانه و چهار زمانه چیست ؟.
۲-۹-۳- مزایای موتورهای بخار نسبت به موتورهای احتراق داخلی چیست ؟.
۲-۹-۴- آیا سیکل دیگری علاوه بر سیکل اتو وجود دارد که در موتور خودرو استفاده شود ؟.
۲-۹-۵- چرا بعضی خودرو ها ۸ سیلندر در یک موتور دارند ؟چرا آنها از یک سیلندر بزرگ با حجم مساوی به جای هشت سیلندر استفاده نمی کنند ؟
۲-۱۰- سنسورهای سرعت چرخ:
۲-۱۱- سیستم الکترونیکی ترمز ABS:
۲-۱۱-۱- سیستم الکترونیکی :
۲-۱۱-۲- سیستم روغنکاری قطعات:
۲-۱۲- اصول کلی لزوم و خواص روغن در موتور:
۲-۱۳- اویل پمپ:
۲-۱۳-۱- تقسیمات کانال روغن :
۲-۱۴- روغن سوزی..
۲-۱۵- علل زدن کمپرس به کارتر.
۲-۱۶- مختصری در مورد میل لنگ…
۲-۱۶-۱- ساختمان میل لنگ :
فصل سوم
موتور دیزل
۳-۱- ریشه لغوی کلمه دیزل:
۳-۲- تاریخچه :
۳-۳- تقسیمات :
۳-۴- ساختمان :
۳-۴-۱- پمپ انژکتور :
۳-۴-۲- انژکتورها :
۳-۴-۳- فیلترهای سوخت :
۳-۴-۴- لولههای انتقال سوخت :
۳-۴-۵- توربوشارژر :
۳-۵- طرزکار :
۳-۶- سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه.
۳-۷- سیکل موتور دوزمانه دیزل :
فصل چهارم
سوالات مطرح
۴-۱- برخی از سوالات مطرحی..
۴-۲- ساختمان واترپمپ:
۴-۳- ترموستات :
۴-۴- طریقه امتحان ضدیخ:
۴-۵- طریقه تعویض فیلتر هوای تهویه :
فصل پنجم
طرز کار سیستم جرقه زنی خودرو
۵-۱- طرز کار سیستم جرقه زنی خودرو (اهمیت و بهینه سازی آن)
۵-۲- تایمینگ ( تنظیم زمانی جرقه زنی )
۵-۳- شمع.
۵-۴- کویل..
۵-۵- دلکو.
۵-۶- سیستم های جرقه زنی بدون دلکو:
نتیجه گیری:
منابع :
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۱-۱: دود سفید.
شکل۱-۲: دود سیاه
شکل ۱-۳: دود آبی..
شکل ۲-۱: خطی- سیلندرها
شکل۲-۲: V شکل (خورجینی)- سیلندرها
شکل۲-۳:تخت- سیلندرها
شکل ۲-۴ Figure.the camshaft
شکل ۲-۵: خنک کننده موتور
شکل ۲-۶: موتور ۲۰۶٫
شکل ۵-۱: شمع.
شکل ۵-۲: ساختمان شمع.
شکل ۵-۳: طرز کار شمع.
شکل ۵-۴: کویل..
شکل ۵-۵: دلکو.
شکل ۵-۶: سیستم جرقه زنی بلون دلکو.
مقدمه
همه ما از اهمیت جلوگیری از اتلاف انرژی افزایش بهره وری و رسیدن به اهداف و جوابها و عیب یابی در حداقل زمان ممکن آگاهیم کم آنکه عدم تشخیص بموقع و آشنا نبودن با نحوه عملکرد و آشنایی نداشتن به ساختار سیستم در حال عیب یابی مارا دچار مشکل خواهد خواهد کرد.. ساده سازی پروسه عیب یابی علاوه بر کاهش تست های انجام گرفته و بالاتر بردن سرعت و دقت عیب یابی باعث کاهش هزینه های ناشی (باز و بست های بی مورد و تعویض قطعاتی که نیاز به تعویض آنها نیست) یکی از اهاف اصلی پروژه بنده است ما در ادامه با مطالعه اطلاعیه های زیادی منتشره از خودروسازان و طراحان فعال و بنام خودرو مشاهده کردیم تا حدود بسیار زیادی کارکرد انواع موتورها با آنالیز دود اگزوز آنها قابل شبیه سازی و عیب یابی سریع است چنانچه در ایستگاههای معاینه فنی اتومبیل نیز از این موضوع برای ارزیابی کارکرد موتور انواع خودرو بهره گرفته میشود.
با تشخیص رنگ دود و گاهی هم با آنالیز عناصر موجود در دود میتوان با تقریب بسیار خوبی عامل مشکل ساز در احتراق کامل سوخت و کاهنده بازده موتور را برطرف کرد..
به علاوه رشد صنعت و موتوریزه شدن آن در جهان، تقاضا برای سوختهای فسیلی را افزایش داده است. از طرف دیگر، براساس براوردها، ذخایر نفت خام دنیا کمتر از ۴۱ سال دیگر تمام خواهد شد . بنابراین، افزایش تقاضا، کاهش ذخایر موجود سوختهای فسیلی و افزایش آلودگیهای زیست محیطی ناشی از این سوختها باعث گرایش محققان برای یافتن سوختهای جایگزین شده است که از مهمترین این سوختها میتوان سوختهای گیاهی را نام برد. سوختهای گیاهی دارای انواع مختلفی هستند و به طور عمده آلودگیهای کمتری نسبت به سوختهای فسیلی دارند. سوختهای گیاهی را امروزه میتوان از منابع مختلف تولید کرد. این سوختها هم به صورت گاز و هم به صورت مایع موجودند. از جمله سوختهای گازی شکل میتوان به بیوگاز یا بیومتان اشاره کرد. این سوختها از تخمیر ضایعات و همچنین فاضلاب تهیه میشوند.
دیدگاه ها