پایان نامه عملکرد سیستم تعلیق و سوخت رسانی زانتیا، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه عملکرد سیستم تعلیق و سوخت رسانی زانتیا، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه:۱۲۵
بهمرا فایل پاورپوینت ppt قابل ویرایش(۱۶اسلاید)
Xantia suspension performance and fuel
فهرست مطالب
عنوان
مقدمه
فصل اول
سیستم انژکتوری مدل BOSCH MP5.
۱-۱- معرفی سیستم انژکتوری BOSCH MP5.2:
۱-۱-۱- مقدمه
۱-۱-۱-۱- کاربرد : در موتورهای بنزینی
۱-۱-۱-۲- سیستم جرقه زنی
۱-۱-۱-۳- سیستم تزریق سوخت
۱-۱-۲- بررسی اجمالی سیستم تزریق سوخت
۱-۲- مدار تامین کننده سوخت :
۱-۲-۱- بررسی اجمالی
۱-۲-۲- پمپ سوخت
۱-۲-۳- فیلتر بنزین
۱-۲-۴- رگولاتور تنظیم فشار سوخت
۱-۲-۴-۱- موقعیت :
۱-۲-۴-۲- عملکرد :
۱-۲-۴-۳- توضیحات
۱-۲-۵- انژکتورها
۱-۲-۵-۱- موقعیت :
۱-۲-۵-۲- عملکرد :
۱-۲-۶- کنیستر
۱-۲-۷- شیر برقی تخلیه کنیستر
۱-۳- توضیحات مدار تامین کننده هوا :
۱-۳-۱- بررسی اجمالی
۱-۳-۲- مبدل کاتالیتیکی
۱-۴- توضیحات مبدل کاتالیزور
۱-۴-۱- تعریف
۱-۴-۲- اجزای تشکیل دهنده
۱-۴-۳- عملکرد مبدل کاتالزور:
۱-۴-۴- انواع مبدل کاتالیزوری
۱-۴-۴-۱- از نظر تعداد راه:
۱-۴-۴-۲- مبدلهای کاتالیزوری بسته به پایه بکار رفته در آنها به دو دسته تقسیم بندی میشوند:
۱-۴-۵- مقایسه عملی میزان انتشارآلاینده را قبل و بعد از وجود مبدل کاتالیتیکی
۱-۴-۶- میزان تاثیر مبدل بر اساس میزان اختلاط بنزین و هوا
۱-۵- توضیحات سیستم جرقه
۱-۵-۱- بررسی اجمالی
۱-۵-۲- قاب کویل
۱-۵-۳- شمعها
۱-۶- مشخصات کلی انژکتور سوخت
۱-۶-۱- دیاگرام مدار
۱-۷- عملکرد اجزاء سیستم
۱-۷-۱- ECU پاشش سوخت
۱-۷-۱-۱- عملکرد
۱-۷-۱-۲- توضیحات
۱-۷-۲- سنسور TDC
۱-۷-۲-۱- عملکرد
۱-۷-۲-۲- توضیحات
۱-۷-۳- سنسور اکسیژن
۱-۷-۳-۱- عملکرد
۱-۷-۳-۲- توضیحات
۱-۷-۴- سنسور ضربه
۱-۷-۴-۱- عملکرد
۱-۷-۴-۲- توضیحات
۱-۷-۵- سنسور فشار
۱-۷-۵-۱- توضیحات
۱-۷-۶- پتانسیومتر دریچه گاز (عکس سوم)
۱-۷-۶-۱- عملکرد
۱-۷-۶-۲- توضیحات
۱-۷-۷- سنسور درجه حرارت آب موتور
۱-۷-۷-۱- عملکرد
۱-۷-۷-۲- توضیحات
۱-۷-۸- سنسور دمای هوا
۱-۷-۸-۱- عملکرد
۱-۷-۸-۲- توضیحات
۱-۷-۹- سنسور سرعت خودرو
۱-۷-۱۰- موتور پله ای
۱-۷-۱۰-۱- عملکرد
۱-۷-۱۰-۲- توضیحات
۱-۸- عملکرد انژکتور سوخت MP5.2
۱-۸-۱- پاشش سوخت / جرقه زدن
۱-۸-۱-۱- اصلاحاتی که در حین استارت زدن موتور سرد انجام می شود
۱-۸-۱-۲- کنترل در دور آرام
۱-۸-۱-۳- کارکرد در دورهای گذرا
۱-۸-۱-۴- اصلاحاتی که در هنگام بارگیری کامل (full load ) انجام می شود:
۱-۸-۱-۵- هماهنگی پاشش سوخت و جرقه ـ ناهماهنگی پاشش سوخت و جرقه
۱-۸-۱-۶- قطع پاشش سوخت هنگام کاهش شتاب :
۱-۸-۱-۷- اصطلاحاتی که توسط سنسور اکسیژن انجام می شود.
۱-۸-۱-۸- اصلاح Altimetric ( این تصحیح توسط فشار هوا انجام می شود)
۱-۸-۱-۹- تغیین آوانس جرقه
۱-۸-۱-۱۰- حالت های پشتیبانی
۱-۸-۲- سیستم بازیافت بخارات بنزین (canister )
۱-۸-۳- فعالیتهای دیگر :
۱-۸-۳-۱- کلاچ الکترومغناطیسی
۱-۸-۳-۲- گیربکس اتوماتیک
۱-۸-۳-۳- نشانگر زمان تغییرات
۱-۸-۳-۴- دزدگیر کددار
۱-۹- سرویس و نگهداری
۱-۹-۱- موتور پله ای
۱-۹-۳- اجزاء غیر قابل تنظیم
۱-۹-۴- سنور اکسیژن
فصل دوم
سیستم انژکتوری مدلBOSCH MP7.3
۲-۱- سیستمهای انژکتوری BOSCH MP7.3
۲-۱-۱- مقدمه
۲-۱-۱-۱- کاربرد
۲-۱-۱-۲- ویژگیها
۲-۱-۲- سیستم انژکتوری BOSCH MP7.3
۲-۱-۳- استاندارد L4
۲-۱-۴- سیستم عیب یاب نصب شده ( EOBD )
۲-۲- برررسی اجمالی سیستم انژکتوری بوش bosch
۲-۳- عملکرد مدار سوخت
۲-۳-۱- بررسی اجمالی
۲-۳-۲- سوئیچ اینرسی
۲-۳-۳- پمپ سوخت ( با فشار پائین )
۲-۳-۳-۱- وظیفه
۲-۳-۳-۲- توضیحات
۲-۳-۴- فیلتر بنزین
۲-۳-۴-۱- توضیحات
۲-۳-۴-۲- موقعیت قرار گیری
۲-۳-۵- رگولاتور فشار سوخت
۲-۳-۵-۱- وظیفه
۲-۳-۵-۲- مجموعه” a ”
۲-۳-۶- ریل سوخت انژکتور
۲-۳-۶-۱- وظیفه
۲-۳-۶-۲- مجموعه “a”
۲-۳-۷- انژکتورهای سوخت
۲-۳-۷-۱- وظیفه
۲-۳-۷-۲- نحوه عملکرد
۲-۳-۷-۳- ویژگیهای الکتریکی
۲-۴- عملکرد مدار هوا
۲-۴-۱- بررسی اجمالی
۲-۴-۲- فیلتر هوا
۲-۴-۳- محفظه دریچه گاز
۲-۴-۴- موتور حرفه ای ( استپر موتور Stepper motor ) تنظیم کننده دور آرام
۲-۴-۴-۱- وظیفه
۲-۴-۴-۲- توضیحات
۲-۴-۴-۳- ویژگیهای الکترو.نیکی
۲-۴-۵- المنت گرم کننده محفظه دریچه گاز
۲-۴-۵-۱- وظیفه
۲-۴-۵-۲- توضیحات
۲-۴-۶- سنسور فشار منیفولد ورودی
۲-۴-۶-۱- وظیفه
۲-۴-۶-۲- توضیحات
۲-۴-۶-۳- ویژگیهای الکتریکی
۲-۴-۶-۴- موقعیت قرار گیری
۲-۴-۷- مبدل کاتالیتیکی
۲-۴-۷-۱- وظیفه
۲-۴-۷-۲- توضیحات
۲-۵- عملکرد سیستم جرقه
۲-۵-۱- بررسی اجمالی
۲-۵-۲- قاب کویل
۲-۵-۳- شمعها
۲-۵-۴- ECU انژکتور
۲-۶- عملکرد سیستم انژکتور
۲-۶-۱- رله دوبل انژکتور
۲-۶-۱-۱-سوئیچ در حالت off باشد .
۲-۶-۱-۲- سوئیچ در حالت On باشد .
۲-۶-۱-۳- هنگامیکه موتور در حال کار باشد قطعات زیر را تغذیه میکند .
۲-۶-۲- سنسور سرعت خودرو
۲-۶-۲-۱- وظیفه
۲-۶-۲-۲- توضیحات
۲-۶-۲-۳- ویژگیهای الکتریکی
۲-۶-۲-۴- موقعیت قرار گیری
۲-۶-۳- سنسور دور موتور
۲-۶-۳-۱- وظیفه
۲-۶-۳-۲- توضیحات
۲-۶-۳-۳- ویژگیهای الکتریکی
۲-۶-۳-۴- موقعیت قرار گیری
۲-۶-۴- سنسور تعیین موقعیتن میل سوپاپ
۲-۶-۴-۱- وظیفه
۲-۶-۴-۲- توضیحات
۲-۶-۴-۳- ویژگیهای الکتریکی
۲-۶-۴-۴- موقعیت قرار گیری
۲-۶-۵- سنسور دمای مایع خنک کننده موتور را به ECU اطلاع می دهد .
۲-۶-۵-۱- توضیحات
۲-۶-۵-۲- ویژگیهای الکتریکی
۲-۶-۶- سنسورهای دمای هوا
۲-۶-۶-۱- وظیفه
۲-۶-۶-۲- توضیحات
۲-۶-۶-۳- ویژگیهای الکتریکی
۲-۶-۷- سنسور ضربه
۲-۶-۷-۱- وظیفه
۲-۶-۷-۲- ویژگیهای الکتریکی
۲-۶-۷-۳- موقعیت قرار گیری
۲-۶-۸- سنسور اکسیژن بالا دست ( UP Stream )
۲-۶-۸-۱- وظیفه
۲-۶-۸-۲- توضیحات
۲-۶-۸-۳- ویژگیهای الکتریکی
۲-۶-۹- سنسور وضعیت دریچه گاز
۲-۶-۹-۱- وظیفه
۲-۶-۹-۲- ویژگی الکتریکی
۲-۶-۱۰- سوئیچ فشار فرمان هیدرولیک
۲-۶-۱۰-۱- وظیفه
۲-۶-۱۰-۲- موقعیت قرار گیری
۲-۶-۱۱- ECU انژکتور
۲-۶-۱۱-۱- وظیفه
۲-۶-۱۱-۲- ترتیب قرار گیری کانالهای سوکت
۲-۷- چگونگی عملکرد ورود هوا به داخل اگزوز
۲-۷-۱- بررسی اجمالی
۲-۷-۲- پمپ هوای ثانویه
۲-۷-۲-۱- وظیفه
۲-۷-۲-۲- توضیحات
۲-۷-۲-۳- ویژگیهای الکتریکی
۲-۷-۲-۴- موقعیت قرار گیری
۲-۷-۳- سوپاپ ورودی هوا روی اگزوز
۲-۷-۳-۱- وظیفه
۲-۷-۳-۲- توضیحات
۲-۷-۳-۳- موقعیت قرار گیری
۲-۷-۴- ECU انژکتور
۲-۸- عملکرد سیستم بازیافت بخارات بنزین ( کنیستر )
۲-۸-۱- بررسی اجمالی
۲-۸-۲- باک بنزین
۲-۸-۳- کنیستر
۲-۸-۴- شیر برقی کنیستر
۲-۸-۴-۱- وظیفه
۲-۸-۴-۲- نحوه انجام عملیات
۲-۸-۴-۳- ویژگیهای الکتریکی
۲-۸-۴-۴- موقعیت قرار گیری
۲-۸-۵- محفظه دریچه گاز
۲-۸-۶- ECU انژکتور و جرقه
۲-۹- چگونگی عملکرد سیستم عیب یاب ( EOBD )
۲-۹-۱- بررسی اجمالی
۲-۹-۲- سنسور موقعیت میل سوپاپ
۲-۹-۳- شتاب سنج
۲-۹-۳-۱- وظیفه
۲-۹-۳-۲- توضیحات
۲-۹-۳-۳- ویژگیهای الکتریکی
۲-۹-۴- سنسور اکسیژن بالا دست
۲-۹-۴-۱- وظیفه
۲-۹-۴-۲- موقعیت قرار گیری
۲-۹-۵- سنسور اکسیژن پائین دست
۲-۹-۵-۱- وظیفه
۲-۹-۵-۲- توضیحات
۲-۹-۵-۳- موقعیت قرار گیری
۲-۹-۶- لامپ هشدار دهنده تست سیستم جرقه انژکتور
۲-۱۰- نحوه عملکرد سیستم انژکتوری bosch mp7.3
۲-۱۰-۱- بررسی اجمالی
۲-۱۰-۲- سیکل جرقه و پاشش سوخت
۲-۱۰-۳- پاشش سوخت
۲-۱۰-۳-۱- تنظیم سوخت هنگامیکه موتور سرد ، استارت زده می شود .
۲-۱۰-۳-۲- تنظیم سوخت دور آرام
۲-۱۰-۳-۳- عملکرد در دوره های گذرا
۲-۱۰-۳-۴- تنظیم دور در بار کامل
۲-۱۰-۳-۵- هماهنگی در سیکل پاشش سوخت
۲-۱۰-۳-۶- قطع پاشش سوخت هنگام شتاب منفی
۲-۱۰-۳-۷- اصلاح پاشش سوخت بوسیله سنسور اکسیژن
۲-۱۰-۳-۸- سیستم بهینه ساز مصرف سوخت با توجه به ارتفاع میزان هوای وارد شده به موتور با تغییر فشار اتمسفر ، تغییر میکند .
۲-۱۰-۴- سیستم جرقه
۲-۱۰-۵- تنظیم اتوماتیک
۲-۱۰-۶- عملکرد سیستم تزریق هوا درون اگزوز
۲-۱۰-۷- عملکرد سیستم عیب یاب EOBD
۲-۱۰-۷-۱- شناسایی احتراق ناقص
۲-۱۰-۷-۲- پاشش هوا به اگزوز
۲-۱۰-۷-۳- دیاگرام راندمان مبدل کاتالیتیکی
۲-۱۰-۷-۴- خرابی سنسورهای اکسیژن
۲-۱۰-۸- نحوه محافظت از موتور
۲-۱۰-۹- سیستم تهویه مطبوع ( مطابق با تجهیزات خودرو )
۲-۱۰-۱۰- عملکرد ساکن کننده خودرو
۲-۱۰-۱۰-۱- باز کردن قفل سیستم
۲-۱۰-۱۰-۲- قفل شدن با بستن سوئیچ
۲-۱۰-۱۰-۳- نحوه تعویض قطعات
۲-۱۰-۱۱- سیستم اطلاع رسانی به راننده
۲-۱۰-۱۱-۱- لامپ هشدار دهنده کنترل کارکرد موتور
۲-۱۰-۱۱-۲- سیگنال دور سنج
۲-۱۰-۱۱-۳- سیگنال مصرف سوخت لحظه ای ( با توجه به مدل خودرو )
۲-۱۰-۱۲- نمایش معایب موجود در سیستم و حالتهای هشدار دهنده
۲-۱۱- سرویس و نگهداری سیستم انژکتوری BOSCH MP7.3
۲-۱۱-۱- عیب یابی قبل از تعمیرات
۲-۱۱-۲- ویژگیهای قابل توجه برای تعویض فیلتر بنزین
۲-۱۱-۳- قطعات غیر قابل تنظیم
۲-۱۱-۴- تنظیم مجدد موتور مرحله ای
۲-۱۱-۵- تعویض سنسور دریچه گاز
۲-۱۱-۶- شناساندن ECU موتور
۲-۱۲- مقایسه Xantia 1800 , 2000 از نظر سیستم سوخت رسانی
۲-۱۲-۱- ویژگی موتور ۱۸۰۰ زانتیا:
۲-۱۲-۲- ویژگی موتور ۲۰۰۰ زانتیا:
فصل سوم
سیستم هیدرو پنوماتیک زانتیا CITROEN
۳-۱- مقدماتی از تکنولوژی هیدروپنوماتیک
۳-۱-۱- تکنولوژی
۳-۱-۲- تقسیم بندی مدار
۳-۲- مدار تامین کننده و حفظ فشار
۳-۲-۱- مخزن روغن:
۳-۲-۱-۱- توضیحات:
۳-۲-۱-۲- وظایف:
۳-۲-۲- پمپ روغن:
۳-۲-۳- انباره اصلی:
۳-۲-۴- شیر اطمینان:
۳-۲-۴-۱- وظیفه:
۳-۲-۴-۲- شرایط عملکرد:
۳-۳- سیستم تعلیق suspension
۳-۳-۱- وظیفه:
۳-۳-۲-سیلندر ها:
۳-۳-۳- تصحیح کننده های ارتفاع
۳-۳-۳-۱- توضیح
۳-۳-۳-۲- عملکرد:
۳-۳-۴- شیر ضد نشست:
۳-۴- سیستم ترمز هیدرولیک Braking system
۳-۴-۱- بررسی اجمالی:
۳-۴-۲- ساختمان شیر:
۳-۴-۳- نحوه عملکرد:
۳-۵- سیستم فرمان هیدرولیک Power assisted steering
۳-۵-۱- وظیفه:
۳-۵-۲- عملکرد:
نتیجه گیری:
منابع :
فهرست اشکال
عنوان
شکل۱-۱: سیستم تزریق سوخت
شکل ۱-۲: مدار تامین کننده سوخت
شکل ۱-۳: فیلتر بنزین
شکل ۱-۴: رگولاتور تنظیم فشار سوخت
شکل ۱-۵: اجزا رگولاتور تنظیم فشار سوخت
شکل ۱-۶: مدار تامین هوا
شکل ۱-۷: اجزا مدار تامین هوا
شکل ۱-۸: مبدل کاتالیتیکی
شکل ۱-۹: نمائی از یک مبدل کاتالیزور
شکل ۱-۱۰: اجزای تشکیل دهنده
شکل ۱-۱۱: عملکرد مبدل کاتالزور
شکل ۱-۱۲: مبدل کاتالیزوری
شکل ۱-۱۳: مقایسه میزان انتشار HC و CO و NOx را قبل و بعد از وجود مبدل کاتالیتیکی
شکل۱-۱۴: میزان تاثیر مبدل بر اساس میزان اختلاط بنزین و هوا
شکل ۱-۱۵: سیستم جرقه
شکل ۱-۱۶: قاب کویل
شکل ۱-۱۷: دیاگرام مدار
شکل ۱-۱۸: مشخصات کلی انژکتور سوخت
شکل ۱-۱۹: سنسور TDC
شکل ۱-۲۰: سنسور اکسیژن
شکل ۱-۲۱: موتور پله ای
شکل ۲-۱: سیستم عیب یاب نصب شده ( EOBD )
شکل۲-۲: Mp7.3 ( موتورهای UX )
شکل ۲-۳: عملکرد مدار سوخت
شکل ۲-۴: عملکرد مدار هوا
شکل ۲-۵: عملکرد سیستم جرقه
شکل ۲-۶: چگونگی عملکرد ورود هوا به داخل اگزوز
شکل ۲-۷: رله پمپ
شکل ۲-۸: سوپاپ ورودی هوا روی اگزوز
شکل ۲-۹: عملکرد سیستم بازیافت بخارات بنزین ( کنیستر )
شکل۲-۱۰: چگونگی عملکرد سیستم عیب یاب ( EOBD )
شکل ۲-۱۱: شتاب سنج
شکل ۲-۱۲: نحوه عملکرد سیستم انژکتوری bosch mp7.3
شکل ۲-۱۳: سیکل جرقه و پاشش سوخت
شکل ۲-۱۴: نمودار احتراق ناقص
شکل ۲-۱۵: دیاگرام راندمان مبدل کاتالیتیکی
شکل ۳-۱: تکنولوژی
شکل ۳-۲: پمپ روغن
شکل ۳-۳: شیر اطمینان
شکل ۳-۴: تصحیح کننده های ارتفاع
شکل ۳-۵: شیر ضد نشست
شکل ۳-۶: سیستم ترمز هیدرولیک
شکل ۳-۷: ساختمان شیر
شکل ۳-۸: نحوه عملکرد
شکل ۳-۹: سیستم فرمان هیدرولیک
نتیجه گیری:
میتوان از این خودرو عیب های را از نظیر پائین بودن مدل ECU نام برد و همچنین بجای استفاده از سوپاپهای معمولی با توجه به کارکرد بالای موتور از سوپاپ های سدیمی استفاده کرد .
و از نگات مثبت این خودرو که این خودرو را نسبت به خودرو های دیگر برتر میکند میتوان به حالات ایرو دینامیک بالای این خودرو اشاره کرد .
منابع :
۱ تحلیل نتایج تجربی کاربرد مبدلهای کاتالیزوری در ایران / مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
۲ تاثیر مبدلهای کاتالیتیکی / تحقیقی از دکتر مجید شفیع پور مطلق.
۳ khodrosite.persianblog.com
۴ فیلم راهنمای هیدرو پنوماتیک / شرکت سایپا.
۵ راهنمای سیستم سوخت رسانی انژکتوری bosch MP5.2 / اداره فنی مهندسی سایپا یدک.
۶ راهنمای سیستم سوخت رسانی انژکتوری bosch MP7.3 / اداره فنی مهندسی سایپا یدک.
۷ ۴٫۰ liter multi point fuel injection / jeep and AMC.
۸ -EFI (Electronic Fuel Injection) / vol 5 / training manual Touta motor corporation.
۹ -/ Haynes Haynes publishing fuel injection pre 1983
۱۰ Haynes publishing fuel injection pre 2005 / Haynes
دیدگاه ها