پایان نامه طراحی جرثقیل های ستونی بازویی، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه طراحی جرثقیل های ستونی بازویی، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۶۵
چکیده:
بطور کلی جرثقیل وسیله است برای جابجایی بارها, اما جرثقیلها انواع گوناگونی دارند و برای کارهای مختلف از جرثقیلهای مختلف استفاده میشود. بیشترین موارد استفاده از جرثقیل در ساخت پروژهای عمرانی و صنعت است اما در امور عمرانی استفاده از جرثقیل معمولا موقتی است و تا زمانی که پروژه به اتمام برسد از آن استفاده میشود. طراحی اجزاء اصلی جرثقیل را هم از نظر تئوری و هم با کمک نرم افزار مورد بررسی قرار خواهیم داد در فصل دوم بخش طراحی بازو و بخش طراحی ستون را مورد بررسی قرار می دهیم و اطلاعات بدست آمده را ثبت می کنیم ودر فصل سوم طراحی این دو بخش مهم که ذکر شد بعلاوه فرکانس بازو(تیر) را توسط نرم افزار انسیس مورد بررسی قرار میدهیم.
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: معرفی انواع جرثقیل و روشهای طراحی و نصب
۱-۱- انواع جرثقیل :
۱-۱-۱- جرثقیل متحرک :
۱-۱-۲- جرثقیل تلسکوپی :
۱-۱-۲-۱- تاور کرین ( جرثقیل برجی ):
۱-۱-۳- جرثقیلهای کامیونی :
۱-۱-۴- جرثقیل مخصوص زمینهای ناهموار :
۱-۱-۵- لودر جرثقیل :
۱-۱-۶- جرثقیل معلق :
۱-۱-۷- جرثقیل های دروازه ای
۱-۱-۸- جرثقیل بازویی
۱-۱-۸-۱- جرثقیل بازویی ستونی:
۱-۲- بررسی موارد ایمنی و طراحی ساخت و تعیین ویژگی های نصب و راه اندازی:
۱-۲-۱- بازرسی فنی حین ساخت :
۱-۲-۲- بازرسی حین نصب و راه اندازی جرثقیل :
۱-۲-۳- بازرسی های فنی ادواری :
فصل دوم: بررسی اجزای اصلی و اتصالات به صورت عددی
۲-۱- ساخت سازه
۲-۲- طراحی تیر(بازوی جرثقیل)
۲-۲-۱- بدست آوردن مشخصات بازو:
۲-۲-۲- محاسبه خیز و شیب
۲-۲-۳- بدست آوردن تنش های نرمال:
۲-۲-۴- طراحی بر اساس تئوری وون میزز:
۲-۳- طراحی ستون
۲-۳-۱- کمانش:
۲-۴- طراحی پیچ برای اتصال تیر به ستون و تکیه گاه متصل به آن:
۲-۵- طراحی جوش :
فصل سوم: بررسی اجزای اصلی به کمک نرم افزار ASYS و مقایسه آن با نتایج تئوری
۳-۱- طراحی بازو:
۳-۱-۱- تغییر شکل تیر (خیز) :
۳-۱-۲- شیب بوجود آمده:
۳-۱-۲-۱- شیب بدست آمده:
۳-۱-۳- بررسی فرکانس در بازو(به کمک نرم افزار) :
۳-۱-۴- بررسی تنش وون میزز وارده بر بازو:
۳-۱-۵- مشاهده عکس العمل تکیه گاهها:
۳-۱-۶- بررسی تیر به عنوان المان:
۳-۱-۶-۱- خیز تیر:
۳-۱-۶-۲- شیب تیر:
۳-۱-۶-۳- تنش به وجود آمده :
۳-۲- طراحی و تحلیل ستون به کمک نرم افزار:
۳-۲-۱- بار بحرانی ستون :
۳-۲-۲- تغییرات ستون و خمش در جهت Y :
۳-۲-۳- تغییرات در جهت X که بار عمودی باعث کرنش در جهت منفی X شده است:
۳-۲-۴- زاویه خمش ستون بخاطر گشتاور وارد شده توسط بار وارده به سر تیر:
۳-۲-۵- نمودار کمانش بر حسب بار وارده:
نتیجه گیری:
منابع :
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۱-۱: جرثقیل متحرک
شکل ۱-۲: تاور کرین ( جرثقیل برجی )
شکل ۱-۳: جرثقیل کامیونی
شکل ۱-۴: جرثقیل مخصوص زمینهای ناهموار
شکل ۱-۵: لودر جرثقیل
شکل ۱-۶: جرثقیل معلق
شکل ۱-۷: جرثقیل دروازه ای
شکل ۱-۸: جرثقیل بازویی ستونی
شکل ۲-۱: صفحاتی که برای جوش انتخاب شده
شکل ۲-۲: حلقه ضخیم که حول ستون دوران می کند
شکل ۳-۱: طراحی بازو
شکل ۳-۲: تغییر شکل تیر (خیز)
شکل ۳-۳: شیب بدست آمده
شکل ۳-۲: فرکانس۱
شکل ۳-۳: فرکانس۲
شکل ۳-۴: فرکانس ۳
شکل ۳-۵: فرکانس ۴
شکل ۳-۶: شکل توزیع تنش بر اساس تئوری وون میزز
شکل ۳-۷: خیز تیر
شکل ۳-۸: شیب تیز
شکل ۳-۹: بار بحرانی ستون
شکل ۳-۱۰: تغییرات ستون و خمش در جهت Y
شکل ۳-۱۱: تغییرات در جهت X که بار عمودی باعث کرنش در جهت منفی X شده است
شکل ۳-۱۲: زاویه خمش ستون بخاطر گشتاور وارد شده توسط بار وارده به سر تیر
شکل ۳-۱۳: نمودار کمانش بر حسب بار وارده
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.
دیدگاه ها