پایان نامه طراحی انواع ترمز ها، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه طراحی انواع ترمز ها، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۸۴
بهمرا فایل پاورپوینت جهت ارائه پایان نامه
چکیده:
این پایان نامه که مشتمل بر دو فصل می باشد به بررسی پیرامون موضوع سیستم ترمز هیدرولیک و مزایای ترمز ABS می پردازد که فصل اول آن درباره تجزیه سیستم های ترمز هیدرولیکی می باشد. سیستم ترمزهای هیدرولیکی همانگونه که می دانیم یکی از بهترین و مطمئن ترین ها است ولی اغلب این سیستم به صورت نخستین خود ( تک کاناله ) دارای عیب بزرگی بود بدین ترتیب که اگر هر گاه بدلیلی شکستگی جزئی در یکی از لوله های ترمز بوجود می آمد در اثر نشت مایع و یا ترمز و یا وارد شدن هوا در سیستم کلی، تمام سیستم ترمز از حالت فعالیت خود بیرون آمده و خطر آفرین می شد. برای از میان برداشتن این عیب ، خودروسازان و یا شرکتهای تولید کننده سیستمهای ترمز مجبور به تقسیم کردن نیروی ترمز در دو مدار یا کانال جداگانه بودند بدین ترتیب که نیروی ترمز ( از طریق فشار هیدرولیک ) به دو بخش یکی برای چرخهای جلو و دیگری برای چرخهای عقب تقسیم شدند .
پیشرفت و بهینه سازی سیستم ترمز اتومبیل ها با سرعتی نه چندان سریع صورت گرفته است و خوشبختانه امروزه ترمزهای سه و چهار کاناله ضد بلوکه ABS در بیشتر اتومبیلها بصورت استاندارد وجود ندارد حال ما در فصل دوم قصد داریم به بررسی قسمتهای مختلف ترمز ABS بپردازیم و سپس نقش آن را در جلوگیری از تصادفات بررسی کنیم.
کلمات کلیدی: ترمز هیدرولیکی، ABS، بوستر، سوپاپ، تقویت کننده.
فهرست مطالب
عنوان
مقدمه
فصل اول: تجزیه سیستم های ترمز هیدرولیک
۱-۱- ترمزهای هیدرولیکی بدون تقویت کننده
۱-۲- تجزیه سیستم تقویت کننده
۱-۲-۱- نگاهی کلی
۱-۲-۲- ترمز بوستردار( ترمزهای تقویت شده با خلاء)
۱-۲-۲-۱- تجزیه تقویت کننده خلائی مدل Mastervac
۱-۲-۲-۲- تجزیه و تحلیل تقویت کننده خلائی مدل Hydrovac
۱-۲-۳- تقویت کننده های روغنی ترمز
۱-۲-۴- ترمزهای هیدرولیک ( روغنی ) پر قدرت
۱-۲-۵- مقایسه ای بین سیستم های تقویت کننده ترمزها
۱-۳- وسایل تنظیم فشار لوله ترمز
۱-۳-۱- دریچه های محدود کننده فشار لوله ترمز
۱-۳-۲ – دریچه کاهنده فشار لوله ترمز
۱-۳-۳- سوپاپهای ترکیبی
۱-۳-۴- سوپاپهای کاهنده حساس به کاهش سرعت
۱-۳-۵- سیلندر اصلی با قطر پله ای
۱-۳-۶ – سیلندرهای اصلی با قطر پله ای قابل تنظیم
۱-۳-۷- مقایسه بین سوپاپهای لوله ترمز
۱-۴- تجزیه مقدار روغن موتور
۱-۴-۱- نظریات اولیه
۱-۴-۲- تجزیه حجم روغن ترمز
۱-۴-۳- تجزیه جزء به جزء حجم روغن موتور
۱-۴-۳-۱- تجزیه اندازه و حجم سیلندر اصلی
۱-۴-۳-۲- مقدار نیاز هر یک از اجزاء به روغن موتور
۱-۴-۳-۳- محاسبه میزان حرکت پدال
۱-۵- واکنش دینامیکی سیستم های ترمز هیدرولیک
۱-۵-۱- مسائل اصلی
۱-۵-۲- ویسکوزیته روغن ترمز ( مایع ترمز )
۱-۵-۳ – اتصال پدال ترمز
۱-۵-۴- بوستر مکش
۱-۵-۵- سیلندر اصلی
۱-۵-۶- لوله ترمز
۱-۵-۷- ترمز چرخ
۱-۵-۸ – سیستم های تقویت هیدرولیک
فصل دوم: سیستم ترمز ABSو نقش آن در جلوگیری از تصادفات
۲-۱- مقدمه
۲-۲- تاریخچه سیستم ABS
۲-۳- سیستم ABS چیست
۲-۴- اصول کارکرد سیستم ABS
۲-۵- عملکرد کلی سیستم ABS
۲-۵-۱- سنسورهای سرعت چرخ
۲-۵-۱-۱- عملکرد سنسور سرعت چرخ
۲-۵-۲- سنسور شتاب
۲-۵-۲-۱- ساختار سنسور شتاب
۲-۵-۲-۲- عملکرد سنسور شتاب
۲-۵-۳- فعال کننده ABS
۲-۵-۴- عملکرد فعال کننده ECU
۲-۵-۴-۱- حالت کاهش فشار
۲-۵-۴-۲- وضعیت ثابت نگهداشتن فشار
۲-۵-۴-۳- وضعیت افزایش فشار
۲-۵-۵- فعال کننده ABS با شیر سلونوئیدی دو وضعیته
۲-۵-۶- کنترل سرعت چرخها
۲-۵-۶-۱- بخش A
۲-۵-۶-۲- بخش B
۲-۵-۶-۳- بخش C
۲-۵-۶-۴- بخش D
نتیجه گیری
منابع
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۱-۱: سیلندر اصلی بوستر خلاء
شکل ۱-۲: یک دیافراگم متسروک Bendix
شکل ۱-۳: نمودار ویژه مستروک
شکل ۱-۴: طرح نقشه بوستر خلاء
شکل ۱-۵: وضع هیدرولیک در حالت روشن
شکل ۱-۶: سیستم بوستر هیدرو (بندیکس )
شکل ۱-۷: شمایی از بوستر هیدرولیک
شکل ۱-۸: فشار سیلندراصلی و نیروی وورودی بوستر
شکل ۱-۹: طرح نقشه آکومولاتور
شکل ۱-۱۰: سوپاپ فشار خط ترمز عقب
شکل ۱-۱۱: سوپاپ محدود کننده (ITT.Teves )
شکل ۱-۱۲: سوپاپ کاهنده فشار خط ترمز (ITT.Teves )
شکل ۱-۱۳: سه وظیفه دسته سوپاپ
شکل ۱-۱۴: سوپاپ G گیرلینک
شکل ۱-۱۵: نیروهای ترمزی برای سوپاپG
شکل ۱-۱۶: سیستم دوگانه سیلندر اصلی
شکل ۱-۱۷: گام سیلندر اصلی
شکل ۱-۱۸: تنظیم کد سیلندر اصلی
شکل ۱-۱۹: فشار خط ترمز برای تنظیم گر سیلندر اصلی
شکل ۱-۲۰: سیستم ترمز هیدرولیک
شکل ۱-۲۱: جاذب سریع سیلندر اصلی دلکوموراین (Bendix)
شکل ۱-۲۲: اولین مرحله عمل مهر کردن
شکل ۱-۲۳: ضریب توانایی تراکم CFL برای مایع ترمز خشک بدون حجم گاز
شکل۱-۲۴: حالت پایدار و زود گذار اندازه گرفته شده فشار خط ترمز در مقابل عکس العمل نیروی پدال
مقدمه
بررسی سیر تکامل ترمز اتومبیل ها از ابتدا تا امروز:امروزه استفاده از ترمزهای ضد بلوکه ABS به صورت استاندارد در اکثر اتومبیلها دیده می شود و کمپانی بوش از ابتدای سال ۱۹۸۷ تاکنون بیش از ده ملیون دستگاه ترمز ضد بلوکه ABS تولید و روانه بازار کرده است برای آگاهی از سیر تکامل ترمز اتومبیلها ، تاریخچه ساخت و چگونگی بهینه سازی و پیشرفت آنها را با هم مرور می کنیم در گذشته برای بیشتر رانندگان ، راندن و بحرکت درآوردن و یا ادامه حرکت اتومبیلها جالبتر از ترمز کردن به نظر می رسید و شاید کمتر کسی به ترمز اتومبیل و نقش حیاتی آن توجه نشان می داد .
با ورق زدن برگهای تاریخ صنعت اتومبیل سازی و توقف در سال ۱۸۸۵ به زمانی می رسیم که کارل بنز برای نخستین بار از لنتهای ترمز چوبی و دیسکها یا صفحه های تسمه ای برای متوقف کردن اتومبیل های ساخت خود ، استفاده کرد کارل بنز این ایده را دقیقا ً از روی قطارها یا لوکوموتیوهای آن زمان کپی کرده بود بتدریج راه حلهای دیگری برای توقف اتومبیل توسط مبتکرین در این زمینه بکار بسته شد مثلا ً ترمزهای دایملر که شامل یک کابل فولادی بود و به دور یک صفحه فلزی در قسمت درونی چرخ پیچیده شده بود و در زمانی که این کابل کشیده می شد پس از مدتی وسیله نقلیه را مجبور به توقف می کرد ولی یکی از بزرگترین معایب اینگونه ترمزها این بود که در زمانی که راننده اتومبیل خود را در سر بالایی متوقف می کرد درست پس از توقف ، از فشار این کابل کاسته و خودرو به طرف عقب کشیده می شد بعدها راه حلی برای این مشکل پیدا شد و آن راه حل این بود که به وسیله یک اهرم بلند نیزه مانند که با بازوهای کششی در قسمت پشت اتومبیل در ارتباط بود درست در لحظه پس زدن خودرو این اهرم نیزه مانند به درون زمین فرو می رفت و اتومبیل را در سر بالایی متوقف می کرد .
پیش از پایان قرن هجدهم فکر ساختن ترمزهای مؤثرتر وارد فازهای جدی تری شد و در سال ۱۸۹۵ ” فردریک لانکستر ” انگلیسی نوعی ترمز کلاچ مانند را برای متوقف کردن اتومبیل بکار برد ساختار این ترمز بدینگونه بود که یک کلاچ مخروطی شکل که دارای یک صفحه سایشی (اصطکاکی ) در پشت بود وظیفه برقراری ارتباط بین موتور و جعبه دنده را بعهده داشت در زمانی که این کلاچ بطرف عقب کشیده می شد ارتباط موتور وجعبه دنده با یکدیگر قطع می شد و هنگامی که بیشتر به طرف عقب کشیده می شد از طریق صفحه سایشی خود با یک دیسک مرتبط شده و اتومبیل را بحالت ایست وا می داشت بدین ترتیب می توان گفت که ترمز گیری در تمام خودروها از طریق دستگاه انتقال قدرت صورت می گرفت و این شروعی بود برای ترمزهای دیسکی .
دیدگاه ها