no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

طراحي جرثقيل هاي سقفي، پایان نامه | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه طراحی جرثقیل های سقفی، مهندسی مکانیک
امتیاز 1.00 ( 1 رای )
doc
سپتامبر 12, 2015
۲۵,۰۰۰ تومان
15 فروش
۲۵,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه طراحی جرثقیل های سقفی، مهندسی مکانیک


عنوان: پایان نامه طراحی جرثقیل های سقفی، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۷۴

 

بهمرا فایل پاورپوینت  جهت ارائه پایان نامه

 

چکیده :
از دیر باز انسان در این فکر بوده برای بلند کردن اجسام سنگین که توان بلند کردن آن را نداشته است ابزاری بسازد، این امر بدیهی است که همیشه در صدد تسهیل کار با بازده بیشتر بوده است و با گذشت زمان و نیاز به افزایش تولید و پیشرفت صنعت این امر به سمت مکانیزه شدن فرایند تولید حرکت نموده است. اولین نشانه ها این امر وسایلی چون منجنیق و چرخ چاه که بی شباهت با وسایل مدرن امروزی نبوده اند در ۴۰۰۰ سال پیش مورد استفاده بشر قرارگرفته است. بی شک با صنعتی شدن مراکز و کارگاه های صنعتی وسایل حمل و نقل و مکانیز م های بالابر کاربرد فراوان دارند . از عمده وسایل بالابر و حمل مواد صنعتی جرثقیل ها می باشند. جرثقیل ها بسته به شرایط مراکز صنعتی از تنوع فراوانی برخوردارهستند این تحقیق در مورد جرثقیل هایی است که درمراکز صنعتی بزرگی چون صنایع فولاد سازی و مراکز ذوب فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع جرثقیل ها که به کمک نیروی محرکه الکتریسته حرکت می کنند به جرثقیل های الکتریکی پلی معروفند و بدین جهت که ساختمان آن ها همانند پل می باشد و روی ستون های کارگاه قرار داده می شوند به آن ها جرثقیل های پلی می گویند. پل به وسیله ی چرخ هایی در طول کارگاه می تواند حرکت نماید.

فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: آشنایی با جرثقیل های سقفی
۱-۱- تعریف جرثقیل پلی:
۱-۲- جرثقیل پلی الکتریکی:
۱-۳- قسمت های مختلف و طرز کار ترولی مجهز به صفحه مغناطیسی:
۱-۴- جرثقیل پلی چنگکی:
۱-۴-۱- مکانیزم های جرثقیل چنگکی:
۱-۵- جرثقیل های مخصوص مراکز ذوب فلز:
۱-۶- مکانیزم بلند کننده ی اصلی جرثقیل ریخته گری:
فصل دوم : مکانیزم بالابرجرثقیل سقفی
۲-۱- مکانیزم های مورد استفاده در بالابر:
۲-۲- مکانیزم بالابر جرثقیل: ۱
۲-۳- مکانیزم ترمز بالابر جرثقیل:
۲-۳-۱- تقسیم بندی ترمز بر اساس عملکرد آن ها:
۲-۳-۲- انواع ترمز بر اساس مکانیزم لنت ها :
۲-۳-۲-۱-تحلیل نیروی ترمز کفشکی :
۲-۳-۳-۲ – تحلیل نیروی ترمز تسمه ای:
۲-۴- جعبه دنده کاهنده دور در مکانیزم بالابر:
۲-۵ – سیم بکسل:
۲-۵-۱- ضریب اطمینان سیم بکسل:
۲-۵-۲ – وازدگی سیم بکسل:
۲-۶ – استوانه ی سیم جمع کن:
فصل سوم : مکانیزم حرکت ترولی بر روی پل
۳-۱- مکانیزم های حرکتی:
۳-۲- مکانیزم حرکت ترولی:
فصل چهارم : پل جرثقیل
۴-۱- مقدمه:
۴-۲ – اسکلت سازه ی پل:
۴-۲-۱- انواع شاسی:
۴-۳- پل جرثقیل
۴-۴ – قواعد ایمنی بهره برداری از پل و ترولی جرثقیل:
۴-۵ – خرپا:
۴-۵- ۱- انواع خرپا:
۴-۵-۲- خرپای مسطح:
۴-۵-۳- خرپای ساده:
۴-۵-۳-۱- طراحی و تحلیل خر پای ساده:
۴-۵-۴- خر پاهای فضایی
۴-۶- تیرها
۴-۶-۱- تنش های عمومی در تیرها
۴-۶-۲- چرا مقطع I تیرها کاربرد فراوان دارد؟
۴-۶-۳- بررسی تنش برشی در تیرهای با مقطع مستطیلی :
۴-۶-۴- بررسی تنش برش در جان تیرهای I
فصل پنجم : محورهای انتقال
۵-۱- مقدمه
۵-۲- ملزومات طراحی در شافت ها
۵-۲-۱- تحلیل نیرو و گشتاور
۵-۲-۲- شکست خستگی ناشی از بارگذاری متغیر
۵-۲-۲-۱- حد دوام
۵-۲-۲-۲- مقاومت خستگی
۵-۲-۲-۳- ضرایب تصحیح حد دوام
۵-۲-۲-۴- تمرکز تنش و حساسیت شیار
فصل ششم:طراحی خار وکوپلینگ ها
۶-۱- مقدمه :
۶-۲- طراحی خار:
۶-۳-کوپلنیگ ها:
۶-۳-۱- انواع کوپلنیگ:
۶-۳-۲- از نظر ساختمانی متداولترین کوپلینگ ها عبارتند از:
فصل هفتم : بستن سیم بکسل، قرقره، بلوک قرقره و قلاب
۷-۱- بستن سیم بکسل بر روی استوانه سیم جمع کن:
۷-۲- قرقره ها:
۷-۲-۱- انواع قرقره
۷-۳- قرقره های مرکب و ساده
۷-۴- طرح ساختمانی بلوک ها:
۷-۵- محاسبه قرقره ها:
۷-۶- قواعد ایمنی کار صحیح با بلوک ها و قرقره ها:
۷-۷- قلاب بار:
۷-۷-۱- انتخاب قلاب:
۷-۸ – قواعد ایمنی در بهره برداری و کار با قلاب های جراثقال
۷-۹ – تعویض قلاب ها:
۷-۱۰- مجموعه قلاب با بلوک قرقره:
منابع
فهرست اشکال
عنوان
شکل (۱-۱) نمای کلی جرثقیل پلی
شکل (۱-۲) نمای ترولی مجهز به صفحه مغناطیسی
شکل (۱-۳) نمای کلی جرثقیل چنگکی
شکل (۱-۴) ترولی جرثقیل چنگکی
شکل (۱-۵) الف ) دو چنگک ب) چنگک معمولی
شکل (۱-۶) ۱- فک های چنگک ۲- سیم های جمع کننده ۳- سیم های بلند کننده
شکل (۱-۷) جرثقیل چدن ریزی(میکسچر)
شکل (۱-۸) جرثقیل ریخته گری
شکل (۱- ۹) مکانیزم بلند کننده ی اصلی جرثقیل ریخته گری
شکل (۲-۱) مکانیزم بالابر جرثقیل
شکل (۲-۲) نمونه ای از ترمز کفشکی
شکل (۲-۳) تحلیل نیروی ترمز کفشکی متقارن نسبت به لولا
شکل (۲-۴) نمایی از ترمز تسمه ای
شکل (۲-۵) تحلیل نیروی ترمز تسمه ای
شکل (۲-۶) جعبه دنده ۳ مرحله ای
شکل (۲-۷) سیم بکسل
شکل (۲-۸) الف )سیم بکسل۶×۱۹ ب) سیم بکسل۶×۳۱
شکل (۲-۹) سیم بکسل های راستگرد وچپگرد
شکل (۲-۱۰) معایب سیم بکسل
شکل (۲-۱۳) نمایی از استوانه سیم جمع کن
شکل (۳-۱) انواع نقشه های سینماتیکی مکانیزم حرکتی جرثقیل سقفی
شکل (۳-۲) مکانیزم حرکتی ترولی
شکل (۴- ۱) نقشه اسکلت فلزی پل
شکل (۴- ۲) ساختمان پل جرثقیل یک پلی
شکل (۴-۳) پل جرثقیل الف – مشبک ب- یکپارچه فلزی
شکل (۴-۴) اتصال پل اصلی با قطعات دیگر و سطح مقطع پل اصلی در جرثقیل
شکل (۴-۵) شکل شاسی کناری پل
شکل (۵-۱) تحلیل نیرو ها وگشتاور
شکل (۶-۱) انواع خارها وهزار خارها
شکل (۶-۲) کوپلینگ ثابت دیسکی
شکل (۶-۳)کوپلینگ بستی
شکل (۶-۴)کوپلینگ لاستیکی
شکل (۷-۱) سیم جمع کن همراه با جعبه دنده
شکل (۷-۲) روش های اتصال سیم بکسل به سیم جمع کن
شکل (۷-۳) الف ) قرقره ساده ب ) قرقره دوبل
شکل (۷-۴) طرح مکانیزم بالابر
شکل (۷-۵) طرح قرقره ها و اتصال آن ها به سیم جمع کن
شکل (۷-۶) طرح قرقره های تعادل
شکل (۷-۷) شیار قرقره الف) نمای کلی ب) قرار گرفتن سیم بکسل در شیار
شکل (۷-۸) الف) قلاب ریخته شده ب) قلاب ورقه ای
شکل (۷-۹) الف) قلاب یک شاخه ریخته شده ب) قلاب های دو شاخه
شکل (۷-۱۰) وسایل ایمنی در بهره برداری از قلاب ها
شکل (۷-۱۱) قلاب کوتاه
شکل (۷-۱۲) قلاب بلند
شکل (۷-۱۳) نقشه بلوک قرقره و قلاب جرثقیل۴۰ تنی
شکل (۷-۱۴) نقشه ی قلاب جرثقیل۴۰ تنی
شکل (۷-۱۵) محل نگاه داری یاتاقان کف گرد

 

آشنایی با جرثقیل های سقفی

۱-۱- تعریف جرثقیل پلی:
جرثقیل های پلی وسایل حمل و نقلی هستند که برای بلند کردن بار، جابه جایی آن ها به طور افقی در فواصل کوتاه انجام وظیفه می نمایند و به این دلیل به آن ها پلی می گوییم که فرم آنها مثل پل می باشد و بر روی ستون های کارگاه تکیه داده می شوند. حرکت افقی جرثقیل توسط چرخ هایی انجام می گیرد که بر روی ریل های مخصوص قرار دارند. با توجه به شرایط حمل و نقل و شکل هندسی بار وسیله گیرنده بار ممکن است به یکی از اشکال زیر باشد :
۱- قلاب ۲- گیره ۳ – چنگک ۴- مگنت (صفحه مغناطیسی)
ولی از متداول ترین آن ها، جرثقیل ها با قلاب می باشد که بار توسط زنجیر یا سیم بکسل به قلاب آویزان می گردد، ولی در مراکز ذوب از نوع مغناطیسی و قلابی استفاده می شود .
۱-۲- جرثقیل پلی الکتریکی :
با توجه به شکل (۱-۱) هدایت کلی جرثقیل شامل هدایت حرکت پل در امتداد کارگاه حرکت ترولی در امتداد پل که این حرکت عمود بر راستای کارگاه می باشد و حرکت مکانیزم بالابرنده توسط راننده ای ماهر در قسمت کابین انجام می پذیرد، کابین باید دارای دید کافی نسبت به هدایت جرثقیل درسه راستای فوق الذکر بوده واز نظر رفـاهی و تهویه مطبوع آسایش را برای راننده (اپراتور جرثقیل) فراهم آورد.
جرثقیل ها معمولا ًدارای چند مکانیزم بالا بر می باشد، بالابر اصلی و بالا بر فرعی در جرثقیل ها وظیفه حمل بارهای سنگین تر با بالابر اصلی و بارهای سبک با بالابر فرعی است. در مراکز ذوب ، بالا بر فرعی برای کج نمودن ظرف حامل مذاب(پاتیل) مورد استفاده قرار می گیرد.
مکانیزم های بالابر در انواع زیر وجود دارند:
مکانیزم بالابر و حمل و نقل مواد با استفاده از قلاب.
مکانیزم بالابر و حمل و نقل مواد با استفاده از چنگک.
مکانیزم بالابرنده و حمل و نقل مواد آهنی و فولادی توسط نیروی مغناطیسی.
در توضیح موارد بالا لازم بذکر است یکی از متداول ترین جرثقیل ها در مراکز صنعتی جرثقیل مغناطیسی است که در بارگیری و حمل و نقل به جای استفاده از قلاب از نیروی مغناطــیس برای بلند کردن اجسام فولادی سود می جوید و از این جهت نسبت به دیگر انواع جرثقیل که از مکانیزم های مکانیکی استفاده می کنند، می تواند مجزا باشد این جرثقیل دارای مکانیزم حرکت پل و ترولی دارای صفحه مغناطیسی بوده که توسط راننده هدایت می گردد.
۱-۳- قسمت های مختلف و طرز کار ترولی مجهز به صفحه مغناطیسی:
باتوجه به شکل (۱-۲) ترولی مجهز به صفحه مغناطیسی شامل قسمت های زیر می باشد:
۱- اسکلت ۲- شافت چرخ محرک ۳- موتور الکتریکی ۴- جعبه دنده کاهنده عمودی ۵- قرقره آویزان ۶-کابل ۷- صفحه مغناطیسی ۸- الکتروموتور مکانیزم بالابر ۹- شافت میانی ۱۰ – مکانیزم ترمز ۱۱- جعبه دنده کاهنده ۱۲- سیم جمع کن ۱۳- جعبه دنـده ۱۴- کابل جمع کن (کابل برق )

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.



ads

درباره نویسنده

admin 785 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange