پایان نامه شناسائی عوامل و شرایط موثر برای احراز پست مدیریت، مدیران واحدهای آموزشی
عنوان: پایان نامه شناسائی عوامل و شرایط موثر برای احراز پست مدیریت، مدیران واحدهای آموزشی
رشته: کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۱۷۰
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت
اهمیت مسأله
ضرورت مسأله
گذاره های تحقیق
اهداف اصلی
اهداف فرعی
سوالات تحقیق
شیوه تحقیق
روش تحقیق (توصیفی – کتابخانه ای)
مدل عملیاتی تحقیق
تنوع مطالعات انجام شده
قلمرو موضوعی
واژگان تحقیق
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه
بررسی و تحلیل مطالعات (ادبیات) نظری
بررسی و تحلیل مطالعات میدانی (پیشینه نظری)
ویژگی مدیران آموزشی
ویژگیهای تخصصی مدیر کارآمد
درآمدی بر مدیریت آموزشی و بحث استاندارد سازی
ویژگیها، وظایف، نقشها و مهارتهای مورد نیاز مدیران آموزشی
ویژگیها و خصوصیات مدیران
آسیب شناسی فرآیند انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران آموزشی
تاریخچه مدیریت
پیشینه مختصر مدیریت
سیر تاریخی انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای آموزشی
شرایط احراز مدیریت مدارس
پژوهشهای انجام شده
نقدی بر دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران
ارائه مدل مفهومی
فصل سوم: نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
نتایج تحقیق
پیشنهادات
فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای آموزشی
پیشنهاد تدوین فرم سنجش شرایط احراز مدیران واحدهای آموزشی بر اساس مولفه ها و متغیرهای مدل مفهومی و ارائه شیوه نامه پیشنهادی آن
منابع و مآخذ
-۱ مقدمه :
مدیریت یکی از مهمترین فعالیتهای انسان است. سابقه تئوریک مدیریت هرچند از لحاظ زمانی به حدود ۱۹۰۰ می رسد ولی بی شک از زمانی که انسان گروه را ساخت و جامعه اولیه را بنیاد نهاد و نیز از آن هنگام که به شکار و در غار زیستن پرداخت و برای مشکلاتش چاره جویی کرد، در عمل مدیریت نیز پدیدار شد. حتی این مفهوم در فرهنگ قرآنی نیز مطرح است زیرا خداوند بارها خودش را مُدَبِّرُ الامور دانسته است، مانند : (( اِنَّ رَبَّکُمُ اللهُ الَذی خَلَقَ السَّمواتِ و الاَرضَ فی سِتَّهِ اَیّام ثُمَّ استَوی عَلَی العَرشِ یُدَبِّرُ الاَمرَ )) که اوج تدبیر خود را در آفرینش انسان می داند و به خود آفرین می گوید.
در عصر حاضر مدیریت را به عنوان یکی از شاخص های مهم تمدن معاصر و از جمله عوامل رشد توسعه اجتماعی و فرهنگ جوامع کنونی بحساب می آورند. توسعه هر جامعه ای مستلزم توسعه در نظام آموزش و پرورش آن جامعه است. شناسائی عوامل مؤثر در بهبود کار این نظام پیدا کردن نقاط ضعف آن و ایجاد تغییرات مفید با توجه به نیازهای جامعه از ضروریات است. برخی از صاحبنظران دنیای امروز را دنیای مدیران آگاه می دانند و علم مدیریت را در شمار یکی از پیچیده ترین رشته های علوم انسانی به حساب می آورند. زیرا به کمک مدیران توانمند و آگاه به اصول نظریه ها و سبک های مدیریت و افزایش مهارتهای انسانی، اوراکی و فنی می توان چهره سازمانها را دگرگون ساخت. از بین مدیریتها، مدیریت آموزشی از دشوارترین، پر اهمیت ترین و حساس ترین انواع مدیریت در سازمانهای عمومی و دولتی است. در واحدهای آموزشی به لحاظ اهداف پیچیده و بسیار گسترده ، فعالیتهای متعدد و متنوع و روشهای اجرایی گوناگون ، مدیریت و رهبری آموزشی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.
مدیریت آموزشی در مدارس، مرکز ثقل فعالیتهای گوناگون قرار گرفته و به عنوان منبع انرژی روانی ، شرایط مساعد انگیزشی را برای عوامل آموزشی و پرورشی مدرسه، عوامل اداری و اجرایی و از همه مهمتر فراگیران هموار سازد.
ماندگاری و بقا، رشد و پویایی واحدهای آموزشی در عصر انفجار اطلاعات و انفجار جمعیت اتکال به محوریتی توانا و دانا دارد، رهیافت به کمال و تعالی با رهبری و هدایت سکانداران شایسته صورت خواهد گرفت.
۲-۱ بیان مسأله
انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای آموزشی با توجه به نقش حساس و تحول آفرینی که آنان بر عهده دارند،از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع توفیق نظام آموزشی به تدبیر و دور اندیشی مدیران به عنوان رهبران آموزشی بستگی دارد. البته مساله انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس ملاک ها و شایستگی ها، موضوع جدیدی نیست و بدون تردید در طول تاریخ آموزش و پرورش همواره یکی از دلمشغولی های متولیان امر گزینش و انتخاب افراد صاحب صلاحیت بوده و سعی در بکارگیری شایستگان در این سمت بوده است و پیمایش پیشینه ۹۱ ساله آن، آسیب شناسی، جمع آوری نظرات صاحبنظران دانشگاهی، مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش کشورهای پیشرو در این پژوهش نشان از عنایت و توجه و دغدغه آمیز و حساسیت فوق العاده به آن در طول این سالیان بوده است. از طرفی نیز نبود ابزاری که بتوان براساس آن با حداقل خطا به تصمیم گیری در این مهم پرداخت از نگرانیهای مسئولین می باشد.
۳ – ۱ اهمیت و ضرورت
۱-۳-۱ اهمیت مسأله
مدیریت و رهبری از ارکان هر سازمان و جامعه است. مدیریت آموزشی در بین سایر انواع مدیریت ها از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر آموزش و پرورش هر جامعه ای در رأس همه مسائل جامعه باشد. مدیریت آموزش نیز با همان منطق اهمیت به سزایی در بهسازی و توسعه جامعه دارد. اگر مدیران آموزش یک جامعه دارای دانش و درایت های کافی باشند ، بدون تردید نظام آموزش نیز از اثر بخشی، کارائی و اعتبار بالائی برخوردار خواهد بود. در همین راستا به اعتقاد صاحبنظران سازمانی، یکی از بهترین روشهای اجرایی ایجاد و حفظ نظام آموزش خوب، تربیت افراد کارآمد و متخصص به منظور مدیریت و رهبری آموزشی است. به نظر می رسد مدیران آموزش علاوه بر دانش و معلومات در زمینه آموزش و پرورش و روان شناسی، و تسلط بر روشها و مهارت های علمی، به اندازه کافی سابقه آموزش داشته باشند تا بتوانند مأموریت اصلی و مشکلات کار خود را بدرستی درک کنند. با توجه به جملات فوق اهمیت امر در چگونگی انتخاب و انتصاب مدیران آموزشی را دوچندان می نماید.
۲-۳-۱ ضرورت مسأله :
هرکس در زندگی خود به نحوی با مسأله مدیریت مواجه است، در سطوح بالا یا پائین، نه تنها دولت مردان و مدیران و … بلکه هر انسانی در محدوده کسب و کار و خانه و خانواده خود، با نوعی از مدیریت سر و کار دارد. که اگر بطور صحیح اعمال شود، راههای نزدیک، فعالیت ها پرثمر، کوشش ها پربار، مشکلات کم و موفقیت و پیروزی قطعی خواهد بود.
۴-۱ گذاره های تحقیق
۱-۴-۱ اهداف اصلی :
– تبیین اصول حاکم بر فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران و مدارس.
– شناسائی عوامل و شرایط مؤثر برای احراز پست مدیریت مدیران و اولویت دهی آن
۲-۴-۱ اهداف فرعی :
– به حداقل رساندن انتخاب غیر علمی در فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس.
– ایجاد زمینه برای انتخاب و انتصاب مطلوب مدیران و مدارس آموزشی بر اساس ضوابط و معیار های قابل سنجش.
– تمهید مقدمات استاندارد نمودن فرایند انتخاب و انتصاب مدیرانو مدارس.
۵-۱ شیوه تحقیق
هر محقق و پژوهشگری بعد از تعیین و تنظیم موضوع تحقیق باتوجه به ویژگی های موضوع باید درصدد انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از روش تحقیق این است که مشخص کنیم از چه راه و شیوه ای می توان به موضوع مورد نظر دست یافت. تعیین روش، بستگی به ماهیت موضوع، اهداف و امکانات و منابع در دسترس دارد.
کتاب نامه (فهرست منابع و مأخذ)
الف: قرآن
ب: نهج البلاغه
۱- آقازاده احمد، آموزش و پرورش تطبیقی- مهر قم، چاپ دوم، بهار ۱۳۸۱٫
۲- ادیزس، ایساک؛ چگونه بر بحرانهای مدیریت غلبه کنیم. ترجمه کاوه محمد سیروس، امیرکبیر ۱۳۸۰٫
۳- ازگلی، محمدی، «ویژگیهای و مهارتهای رهبران بصیر برای ایجاد تغییر در سازمان، تغییر در سازمان، تغییر و نوآوری در سازمان و مدیریت آموزشی، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
۴- افیونی زاده، محبوبه. «بررسی شرایط انتخاب مدیران مدارس از دیدگاه مدیران و دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان» (پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی احمد علی فروغی ابری، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان. ۱۳۷۳٫
۵- ام. ا. انوتینگهام. «مدیران کارآمد چه ویژگی هایی دارند «ترجمه نوشین سرآمد، تازههای مدیریت شماره ۲ و ۱۱ – ۱۳۷۳٫
۶- ایرانی، یوسف؛ بختیای، ابوالفضل؛ روش تحقیق عملی (اقدام پژوهی) تهران: لوح زرین ۱۳۸۲٫
۷- برزگری محمود، «بررسی ویژگی های مدیران ( تخصص، آگاهی، نگرش) مدارس نظام جدید آ‚وزش متوسطه در مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران» (پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی عزتالله نادری دانشگاه تربیت معلم ۱۳۷۷٫
۸- بسطامی، ایرج، «الگوی پینشهادی در جهت خود سنجی مدیران» فصل مدیریت در آموزش و پرورش شماره ۲۰٫
۹- بهشتی لنگرودی محمد، «انتخاب مدیران مدارس، نمایشی فرمایشی» همبستگی (۱۶ مرداد ۸۱)
۱۰- پویا امیر، «ماهیت مدیریت آموزشی و شرایط احراز آن در مقطع راهنمایی تحصیلی، (پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی مصطفی نیکنامی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۷۴٫
۱۱- پناهی، محمود، «مقایسه نظرات مدیران و معلمان مدارس شهر تهران درباره شرایط انتخاب و انتصاب مدیران آموزشی، (پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی علی علاقه بند، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۷۳٫
۱۲- جعفری مصطفی،« بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی در موفقیت مدیران ارشد سازمانهای دولتی استان زنجان» (پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی بهروز دری، دانشگاه علوم اداری ۱۳۷۷٫
۱۳- جوام، محمد حسین؛ مدیریت آموزشی ۱۳۶۹٫
۱۴- جهانیان، رمضان «طرح پژوهشی توانمندسازی دانش و مهارتهای مورد نیاز مدیران مدارس» پژوهشکده تعلیم و تربیت ۱۳۸۰٫
۱۵-خالقیان، بلال. «مقایسه نظرات مدیران و دبیران درباره ویژگیهای مطلوب مدیران مدارس متوسطه «پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی مصطفی نیکنامی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ۱۳۷۳٫
۱۶-خنیفر، حسین؛ درآمد بر مدیریت آموزشی و بحث استانداردسازی، ۱۳۸۲٫
۱۷- رحیمی، شهرام؛ «تدوین استانداردهای عملکرد اثر بخش مدیران مدارس ابتدائی در ایران» تهران: معاونت برنامهریز و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، دفتر بهبود کیفیت و راهبری استاندارد اسفند ۱۳۸۱٫
۱۸-سازمان مدیریت و برنامهریزی؛ نگاهی اجمالی به موضوع: انتخاب و انتصاب و تغییر مدیران: معاونت امور مدیریت و منابع انسانی دفتر بهبود مدیریت و ارزیابی عملکرد آذر
۱۳۸۱٫
۱۹- سلیمانی، محمد علی. «بررسی نظرات دبیران و مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان در مورد شرایط لازم برای احراز پست مدیریت دبیرستان» (پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی مصطفی عسگریان، دانشگاه تربیت معلم تهران، ۱۳۷۳٫
۲۰- صافی، احمد، سازمان و اداره امور مدارس، انتشارات رشد. ۱۳۷۸٫
۲۱- صافی، احمد، «بررسی استانداردهای مدیران مدارس در بستر تاریخ آموزش و پرورش»، ۱۳۸۲٫
۲۲- صافی، احمد، بررسی استانداردهای مدیران مدارس در بستر تاریخ آموزش و پرورش ایران، ۱۳۸۲ .
۲۳- طوسی محمد علی «رهبری آموزشگاهها در جهان امروز» ۱۳۱٫
۲۴- عبدلی معصومه، « بررسی علل عدم تمایل افراد واجد شرایط نسبت به احراز پست مدرسه در دوره های راهنمایی و متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی ۷۵» (پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی ولی الله فرزاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۵٫
۲۵- عزیز پور شوبی، علی اکبر، «بررسی شیوههای انتصاب مدیران آموزشی و نحوه بهبود آن» (پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی حسام الدین بیان، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۰٫
۲۶- علاقه بند، ؛ مقدمات مدیریت آموزشی. تهران: نشر روان، ۱۳۷۶٫
۲۷- غفاریان، وفا؛ شایستگیهای مدیریتی. تهران: سازمان مدیریت صنعتی، ۱۳۷۸
۲۸- فام و هووئه- مدیریت مدارس، ترجمه محمد علی نائلی، انتشارات دانشگاه چمران اهواز ۱۳۷۰٫
۲۹-فانی، علی اصغر، سخنرانی در مجمع مدیران هنرستانها و مناطق ۱ و ۲ کشور، مرکز انقلاب اسلامی ۱۳۷۹٫
۳۰- فرهنگ ابوالقاسم، «بررسی نظرات دبیران دبیرستانهای شهر اصفهان در مورد شرایط انتخاب مدیر نمونه و مقایسه ضوابط مصوب انتخاب مدیر نمونه و غیر مصوب به منظور ادامه پیشنهاداتی سازنده در این زمینه»، (پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی حسن افشار، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ۱۳۷۵٫
۳۱- قرائی مقدم، امان ا… ؛ مدیریت آموزشی، تهران: ابجد ۱۳۷۵٫
۳۲- کازرونی «ویژگیهای مطلوب مدیریت در آموزش و پرورش»، ماهنامه تربیت.
۳۳-گروه آموزشی مدیران دفتر آموزش عمومی آموزش و پرورش؛ راهبردیهای در مدیریت آموزشگاهی؛ دفتر آموزش عمومی آموزش و پرورش ۱۳۷۹٫
۳۴- ماهرویی، ابوالحسن، نگاهی دوبارهی به مسائل مدیریت آموزشی؛ نشریه: ندای عدالت ۱۳۸۱٫
۳۵- محمدلو، ابراهیم، «شخصیتی و توانایی های علمی و عملی مورد نیاز مدیران مدارس متوسطه» فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش.
۳۶-منتظر الظهور اکرم، بررسی نظرات مسئولین ادارات آموزش و پروش، مدیران، دبیران و اولیاء دانشآموزان در مورد ویژگی های مدیر آموزش موفق دوره متوسطه شهر اصفهان، (پایان نامه کارشناسی ارشد)، به راهنمایی مصطفی عماد زاده، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ۱۳۷۳٫
۳۷- موسوی محمود،« مقایسه نظر مدیران و دبیران مدارس راهنمایی شهرستان خمین درباره ویژگیهای مدیران موفق سال تحصیلی ۷۳-۷۴» (پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی مصطفی عسگریان دانشگاه تربیت معلم، ۱۳۷۴٫
۳۸- میرکمالی- محمد، مدیریت و رهبری آموزشی تهران: نشر رامین ۱۳۷۴٫
۳۹- مهدیان، محمد جعفر، ماهنامه تربیت، سال نهم. شماره سوم، شماره مسلسل ۸۳٫
۴۰- نوروزی عادل، «بررسی تواناییها و شایستگیهای مدیران دبیرستانهای استان ایلام در مقایسه با وضع مطلوب» (پایان نامه کارشناسی ارشد) به راهنمایی محمد رضا بهرنگی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد تهران ، ۱۳۷۴٫
۴۱- وزارت آموزش و پرورش؛ مجموعه گفتگوها با صاحبنظران و فرهیختگان؛ دفتر بهبود کیفیت و راهبری استانداردها، ۱۳۸۲٫
۴۲- وزارت آموزش و پرورش؛ مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری: معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی ۱۳۸۰٫
دیدگاه ها