پایان نامه شبیه سازی و بررسی عوامل چپ کردن خودرو، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه شبیه سازی و بررسی عوامل چپ کردن خودرو، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۷۰
Simulate and check the car out of the left
چکیده
مقدمه
فصل اول : ادبیات و پیشینه تحقیق
۱-۱- ویژگی های چپ کردن
۱-۲- ضریب چپ کردن
فصل دوم : مدل سازی و شبیه سازی چپ کردن خودرو
۲-۱- مدل دوچرخه ای
۲-۲- مدل ROWL
۲-۳- انتقال وزن جانبی
۲-۴- مدل تایر PACEJKA.
۲-۵- خلاصه ای از فرضیات مدل
۲-۶- اریابی مدل شبیه سازی شده در محیط MATLAB
۲-۷- آنالیز ROLL در حالت پایدار در مقابل ROLL در حالت لحظه ای
۲-۸- شبیه سازی انتقال وزن جانبی
فصل سوم : برنامه نویسی در محیط MATLAB
۳-۱- مسیر جستجو در MATLAB
۳-۲- تابع DISP
۳-۳- شاخه ها
۳-۳-۱- ساختار IF
۳-۳-۲- ساختار switch
۳-۴- حلقه ها
۳-۴-۱- حلقه .while
۳-۴-۲- حلقه for
۳-۵- عبارت break و continue
فصل چهارم : تشریح گام به گام عملیات شبیه سازی
۴-۱- آرایش و طرح کلی شبیه سای خودرو
۴-۲- ترتیب اجزا و نحوه عملکرد شبه سازی
نتیجه گیری
منابع
ضمائم
چکیده
در این پایان نامه تاثیر پارامترهایی نظیر وزن طولی , مانور های مختلف فرمان , مانورهای مختلف سرعت , انواع مدل تایر و … برای تعیین تاثیر در گرایش خودرو به چپ کردن مورد بررسی قرار گرفته است . . هدف از این کار استفاده از شبیه سازی خودرو و مقایسه پاسخ ها با نتایج حاصل از آزمایشها می باشد. برای این کار از یک مدل سه درجه آزادی خودرو و مدل لحظه ای و حالت پایدار roll و دینامیک yaw برای بدست آوردن دینامیک واقعی خودرو استفاده شده . عملیات
شبیه سازی توسط نرم افزار Matlab/Simulink صورت گرفته است
مقدمه
از آنجایی که در کشور ما تحقیقات در زمینه شبیه سازی و تحلیل دینامیکی خودرو خصوصاً در زمینه چپ کردن خودرو بسیار اندک بود یا اصلاً وجود نداشت , بر آن شدیم که در حد توان تحقیقی را در این زمینه انجام دهیم . به همین علت تصمیم به استفاده از نرم افزار Matlab/simulink برای انجام شبیه سازی را گرفتیم . نرم افزار سیمولینک به علت محدودیت های خاص خود قادر به انجام شبیه سازی نبود . این نرم افزار به خاطر مواجهه با حلقه های جبری پاسخ های دقیقی از خود نشان نمی داد یا پاسخ های کندی را ارایه می کرد . حلقه های جبری را می توان از بین برد و نرم افزار سیمولینک راه حل هایی را برای برطرف کردن این مشکل ارایه کرده است نظیر: استفاده از بلوک حافظه , تغییر و تصحیح زمان های نمونه برداری , استفاده از گزینه state port بلوک integrator در غیر این صورت با تغییر روش های حل معادله می توان به پاسخ صحیح دست یافت . با وجود این راه حل ها به خاطر پیچیدگی معادلات باز هم نتوانستیم به پاسخ صحیح دست بیابیم . به همین خاطر برنامه نویسی در محیط Matlab را دنبال کردیم . نتایج حاصل را می توانید در فصل های بعد بیابید که در چهار فصل گردآوری شده است. درفصل اول پیشینه و ادبیات تحقیق و عوامل موثر بر حادثه چپ کردن در فصل دوم مدلسازی و شبیه سازی دینامیکی خودرو , در فصل سوم مختصری در خصوص برنامه نویسی در محیط Matlab توضیح داده شده و در فصل چهارم عملیات شبیه سازی به صورت گام به گام توضیح داده شده است .
نتیجه گیری :
به طور کلی می توان گفت با شبیه سازی خودروها می توانیم از نظر اقتصادی خیلی به صرفه تر کار کنیم و از اتلاف هزینه های گزاف جلوگیری کنیم .
در نرم افزار MATLAB یک سری داده ها بر اساس پارامترهایی که بر روی چپ کردن خودرو اثر می گذارند به نرم افزار می دهیم و یک سری نتیجه گیری به دست می اوریم و با توجه به این نتیجه های به دست آمده خودرو را برای شرایط مختلف جاده ای طراحی میکنیم .
با پایین آمدن مرکز ثقل خودرو طراحی آیرودینامیک بهتر و آسانتر صورت می گیرد و از لحاظ پایداری خودرو در سر پیچها و سرعت های بالا پایداری بیشتری دارد بنابراین به عنوان یک پیشنهاد حتی الامکان باید در طراحی خودرو سعی شود مرکز ثقل پایین آورده شود.
منابع و مآخذ :
۱) استیفن، چاپمن ،۱۹۸۹، مترجمین: دکتر ذکایی، سعدان , حجام، آرش , مجذوبی، مهرداد , “برنامه نویسی Matlab برای مهندسین ” اردیبهشت ۸۴ , دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی , شابک ۸-۰۷-۸۷۰۳-۹۶۴٫
۲) مولف: James.B.Dabeny , مترجم : علی سالکی، ۱۳۸۱،, ” راهنمای جامع سیمولینک ۴ ” آذر ۸۱ کانون نشر علوم .
۳) Eric D. Hildebrand ,Frank R. Wilson , Transportation Group ,” FINDINGS FROM A LEVEL III HEAVY TRUCK STUDY”University of New Brunswick
۴) DirkWollherr_, J¨org Mareczek_, Martin Buss_, G¨unther Schmidt_”ROLLOVER AVOIDANCE FOR STEERABLE VEHICLES BY INVARIANCE CONTROL”Proceedings of the2001 European Control Conference,Porto, Portugal, pp. 3522–۳۵۲۷٫
۵) Randy WhiteheadBen , Clark , Matt Breland , Kenny Lambert , David M. Bevly , George Flowers ” Scaled Vehicle Electronic Stability , Control “25,march, 2005 , North American Regional Review
۶) Roman Kamnik , Friedrich Boettiger , , Ken Hunt , ” Roll Dynamics and Lateral Load Transfer Estimation in Articulated Heavy Freight Vehicles: A Simulation Study ”
۷) Dirk Odenthal, Tilman Bunte, Jurgen Ackermann” NONLINEAR STEERING AND BRAKING CONTROL FOR VEHICLE ROLLOVER AVOIDANCE “1999 , DLR, German Aerospace Center, Institute of Robotics and System Dynamics,
۸) Oberpfa_enhofen, D-82230 Wessling, Germany.
۹) D.J.M. SAMPSON, G. McKEVITT AND D. CEBON , “The Development of an Active Roll Control System for Heavy Vehicles “2000 , Cambridge University Engineering Department, Trumpington Street, Cambridge CB2 1PZ. U.K.
۱۰) Christopher R. Carlson , J. Christian Gerdes ” OPTIMAL ROLLOVER PREVENTION WITH STEER BY WIRE AND DIFFERENTIAL BRAKING ” 16-21 November 2003 IMECE2003-41825 , ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition
۱۱) Manfred Frimberger, Florian Wolf , Gerd Scholpp, Juergen Schmidt ” Influences of Parameters at Vehicle Rollover “, 2000 , SAE PAPER NO 2000-01-2669
۱۲) Randall John Whitehead ” A STUDY OF THE PROPERTIES THAT INFLUENCE VEHICLE ROLLOVER PROPENSITY ” 16 Desember 2005 ,A Thesis Submitted to the Graduate Faculty of Auburn University
۱۳) http://www.rs.tu-berlin.de
۱۴) http://www.nhtsa.dot.gov
۱۵) http://www-cdr.stanford.edu
۱۶) http://www.eng.auburn.edu
دیدگاه ها