پایان نامه سیستم های کاهش آلودگی خودرو Catalyst Convorter، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه سیستم های کاهش آلودگی خودرو Catalyst Convorter، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۹۲
فصل اول عملیاتهای پس از احتراق
-۱- شرایط فیزیکی و ترکیبات گازهای خروجی قبل از عملیات
-۲- مکانیسمهای واسطه ای ( کاتالیک )
-۲-۲- مکانیسم اکسیداسیون هیدروکربن
۱-۲-۳- مکانیسم کاهش اکسید نیتروژن
-۲-۴- کاتالیزور دو سویه
-۳- مخلوطهای رقیق
-۴- واکنشگرهای حرارتی
-۴-۱- تزریق هوای اضافی به دستگاهها
فصل دوم بررسی کاتالیزور
-۱- ساختمان کاتالیزور
-۱-۱- تقویت کننده های کاتالیزور
-۱-۲- تقویت کننده های خاص ( ویژه )
-۱-۳- تقویت کننده های مونولیت
-۱-۳-۱- مونولیت های سرامیکی
-۱-۳-۲- مونولیت های متالیکی
۲-۱-۴- انواع فعال :
-۱-۵- افزاینده های کاتالیزوری
۲-۲-۱- wash-coat :
-۲- فراهم کردن تقویت کننده هایی برای کاتالیزور
-۲-۲- شرکت کردن در کاتالیزورها :
-۳- سمی(سمیت ) شدن کاتالیزور :
-۳-۱- سمیت با سرب
۲-۳-۱-۱- ترکیبات تغیر شکل یافته سرب :
۲-۳-۱-۳- اثرات هالوژنهای ناخالصی زدا :
-۳-۱-۴- کاتالیزورهای مقاوم در برابر سرب :
-۳-۲- مسمومیت با فسفرها
۲-۳-۳- مسمومیت با سولفور :
-۳-۴- ناخالصی سیلیسیوم :
-۴- زمانی که کاتالیزور به کارآیی لازم می رسد
-۴-۱- تاثیر کاتالیزور :
-۴-۲- عملکرد افزودنی های تقویت کننده
-۴-۳- اثر ترکیب با فاز گاز :
-۴-۳-۱- تأثیر نسبت سوخت به هوا :
-۴-۳-۲- نقش ساختار سطح کاتالیزور :
-۴-۴- تأثیر نوع و محا تعیین کننده
-۵- فرسوده شدن کاتالیزور
فصل سوم بحث کاتالیزور در موتور
-۱- اثر کاتالیزور بر روی آلودگی های کنترل نشده
۱۳-۱-۱- آلودگی های اکسیژنی :
-۱-۲- آلودگی با اکسیدهای سولفور
-۱-۳- کاهش ترکیبات سولفور :
-۱-۴- آلودگی با نیتروژن :
-۱-۵- آلودگی با نیتروژن :
۳-۱-۶- آلودگی با نیتروژن :
-۱-۷- هیدروکربنهای آروماتیک :
۳-۲- اکسیداسیون کاتالیزور : ( موتورهای اشتعالی جرقه ای )
-۳- کاتالیزور ها برای موتورهای دو زمانه :
-۴- اکسیداسیون دیزل خروجی :
-۴-۱- پوشش محافظ کاتالیزور
۳-۴-۲- انتخاب انواع کاتالیزور :
-۵- عملکرد در موتورهای دیزلی
فصل چهارم اکسید کننده های دریچه دیزل
۴-۱- اکسید کننده های دریچه دیزل :
-۱-۱- تله ها :
-۱-۱-۱- مکانیسم های تله :
-۱-۱-۲- تله های مونولیتی :
۴-۱-۱-۲- تله های سرامیکی :
-۱-۱-۳- تله های فیبری بدون بافت
۴-۱-۱-۵- تله الکتروستاتیک :
۴-۱-۲- احیاء تله :
-۱-۲-۱- احیاء حرارتی :
۴-۱-۲-۲- تله دیزل راه اندازی الکتروستاتیک :
-۱-۳- احیاء کاتالیزور
-۱-۳-۱- تله های کاتالیزور :
۴-۱-۳-۲- افزودنی کاتالیزور:
نتیجه گیری:
منبع :
مقدمه
برای کاهش انتشار مواد ناخالص موموتورها استانداردهایی معین شده است که در بخش ۶ به آنها اشاره خواهیم کرد . این عملیاتها ابتدا برای موتورهای احتراق جرقه ای در لوله اگزوز بکار گرفته شد . طبق مقررات این عملیات با مونوکسید کربن و ئیدروکربن نسوز که از یک اکسید کننده ساده تشکیل شده بود انجام می شد . این عملیات مشکلات را زیاد کرد ولی برای موتورهای دیزلی این بهترین و آسانترین روش بود . انتشار زیاد منجر به طرح و استفاده زیاد از کاتالیزور ۳ مرحلهای برای وسایلی که با بنزین کار میکنند ، شد ، همچنین برای کاهش اکسیدها و آلودگیهای مربوط به آن و همچنین کاهش اکسیدهای نیتروژن نیز بکار گزفته می شود . برای جلوگیری از انتشار آلودگی توسط موتورهای دیزلی از فیلترها ( صافیهای ) مخصوصی استفاده می شود . هدف این روش ، بر قراری تعادل شیمیایی در سیستم خروجی موتور و تشخیص ترکیب ناخالصی که ممکن است که در مخلوط بخار آب و دی اکسید کربن گرفتار شود ، قبل از آنکه از لوله آن روز خارج شود . این فصل ، در مورد واکنشهای اکسیدهای ( واسطه ) کاتالیزو و روش سه مرحله ای آن در هنگام احتراق پرداخته است . کاتالیزور ( واسطه ها ) ( اکسیداسیون کاتالیزور ) در موتورهای دیزلی با نصب فیلترهای ( صافیهای ) مخصوصی مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت و مشکلاتیبوجود آمد که از احتراق و دود تولید شده که توسط صافیها گرفته شده بود نیز مورد بررسی قرارگرفت .
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.
دیدگاه ها