پایان نامه راه اندازی دستگاه دینامومتر دانشگاه شهید رجایی مدل MPA 130، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه راه اندازی دستگاه دینامومتر دانشگاه شهید رجایی مدل MPA 130، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۸۳
فهرست
مقدمه
تعریف دینامومتر
هدف از تست موتو
تجهیزات دینامومت
نقشه های الکتریکی دینامومتر
بررسی نرم افزار
انواع سیکلها
نصب وتنظیمات برنامه
مقدمه:
با اختراع موتور احتراقی داخلی و تکمیل ان توسط یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو که به موتور های امروزی شبیه است انقلاب بزرگی در صنعت بوجود امد و کم کم این تکنولوژی بزرگ بشری نقش مهمی در زندگی بشری به خود گرفت.
با افزایش جمعیت شهرها، گسترش صنایع خودروسازی و بدنبال آن ازدیاد تعداد وسایل نقلیه موتوری و بیان مسائلی نظیر احتراق ناقص و آلودگی شدید محیط زیست و اثرات زیانبار پدیده گلخانه ای که بخش اعظم ان توسط خودروها بوجود می اید، روز به روز حیات موجودات زنده کره زمین مورد تهدید قرار میدهد و چه مهم که به بتوان به عنوان خانواده ای از جامعه خودرو تاثیری کما نا قابل در این مسیر گذاشت.
شاید از مهمترین وظایفی که بر ماست، شناخت خودرو و به معنای شناخت فرهنگ واقعی آن که امریست مهم و کاربردی.
شناخت خودرو به معنای سلامت حرکت وپیدایش تحلیل کاربردی برای شناخت بهترین رویه بر عهده ماست
خداوند را شاکریم که در صحت سلامت و لطف خداوند متعال توانستیم خدمتی همچنان کوتاه و کوچک به خانواده بزرگ خودرو سازی داشته باشیم افتخار خواهم کرد که در این مسیر شاگرد اساتید بزرگی چون جناب دکتر جدیدی ودکتر علیاری بودیم که بی شک نه تنها که معلم علم و دانش است بلکه همچون پدری مهربان معلم معرفت نیز برای اینجانبان وخیلی از هم کیشان ما بوده اند که از ایشان سپاس گذاریم، و برای ایشان وتمام اساتید که برای ما تلاش کرده اند آرزوی سلامتی داریم ودست ایشان را می بوسیم و عرض می کنیم با یاری خداوند متعال، پروژه پایاننامه اینجانبان خاتمه یافت.
تعریف دینامو متر:
دینامومتر وسیله ای است برای تست کردن موتور از لحاظ قدرت، گشتاور، مصرف بنزین وهمچنین کنترل و تست استقامت قطعات موتو ر و…
به این منظور موتور را به دینامومتر متصل کرده وتوسط اعمال نیروهای ترمزی به روشهای مختلف بر روی شفت خروجی موتور می توانند قدرت، گشتاور و فشار موثر متوسط ترمزی را به دست آورند. همچنین با تعیین مقدار سرعت موتور، بار دهی و … می توان استحکام و عمر قطعات مختلف را تخمین زد و نیز با استفاده از تعیین مقدارسوخت مصرفی میتوان مصرف سوخت ویژه و راندمان مو تور را بدست آورد. علاوه بر این می توان با استفاده از پارامتر های کنترلی مانند فشار روغن، دمای روغن، دمای اب ورودی به موتور، دمای اب خروجی موتور، دمای گاز خروجی، دمای گاز ورودی، دبی هوای ورودی و… موتور را کنترل و موارد مختلف را بررسی کرد.
یک دستگاه دینامومتر برای تست موتور از چند بخش متنوع تشکیل شده است:
۱ یک تابلو سوخت که مقدار سوخت مصرفی را اندازه می کند
۲ یک دستگاه (دینام) که می تواند نیروی ترمزی به شفت خروجی موتور (میل لنگ) اعمال کند
۳ تابلو سنسورها که پارامترهای کنترلی را اندازه گیری می کند
۴ کامپیوتر که از سیگنال ها ی ورودی اطلا عات را دریافت وتوسط سیگنال های خروجی دستورهایی را صادر می کند ( برنامه ریزی دستگاه )
۵ اینترفیس که جریان و ولتاژ گرفته شده از سنسورها را به ولتاژ و سیگنال ملزوم کامپیوتر تبدیل می کند
۶ کارت داده برداری که سیگنال های انالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند
۷ رک اصلی که منبع تغذیه ومدارات الکترونیکی دستگاه در ان قرار دارد
بررسی نرم افزار مربوط به دینامو متر دانشگاه شهید رجایی:
برنامه همراه این راهنما بگونهای طراحی شده که اطلاعات مورد نیاز مانند دور موتور، گشتاور، مصرف سوخت، دمای آب و روغن، خلاء مانیفولد و سایر پارامترهای مورد نیاز موتور را از طریق سنسورهای الکترونیکی نصب شده بر روی اسـتند موتور و کارت دادهبرداری شرکتAdvantech به کامپیوتر انتقال دهد و بکمک کنترل دریچه گاز و تحریک دینامومتر میتوان دور و گشتاور موتور را کنترل کرده و یا موتور را مجبور به حرکت در سیکل قابل تعریف نمود۰ برای کنترل دمای آب، روغن و سایر پارامترها امکان استفاده از رله هائی جهت فرمان به لوازم جانبی وجود دارد۰ در این سیستم امکان تعیین میزان غیر مجاز هر پارامتر جهت آلارم، کم کردن قدرت(بطور خودکار بار موتور کاهش یافته، دریچه گاز بسته شده و موتور به شرایط بیباری میرود) و خاموش نمودن موتور وجود دارد۰ برنامههای موجود و روش استفاده ازآنها در بخشهای بعدی این راهنما آوردهشدهاست.
برنامه Cycle Defined
بکمک این برنامه قابلیت تعریف سیکل برای موتور وجود دارد۰ این سیکلها میتوانند شامل بخشهای از پیش تعریف شده زیر باشند:
- فاز ۱ -Full Load
در این حالت دریچه گاز در صورت آنکه در انتهای کورس خود نباشد بتدریج به انتهای کورس خود خواهد رفت و اگر دریچه گاز در انتهای کورس خود باشد در همان حالت باقی مانده و دور موتور نیز بکمک تحریک دینامومتر در حد مطلوب باقی میماند۰ در هر فاز زمان سیکل(Phase Duration)، دور مطلوب شروع سیکل(From RPM) تا دور مطلوب انتهای سیکل(To RPM) و خطای مجاز دور و زمان(RPM Tol, Time Tol) تعریف میشود، در مراحل میانی دور موتور مطلوب بصورت یک خط مستقیم میان دور ابتدا و انتهای سیکل در نظر گرفته میشود۰
- فاز ۲ – No Load
در این حالت از مرحله قبل باری روی موتور وجود نداشته تحریک دینامومتر صفر بوده و در ادامه این سیکل تحریک صفر باقی مانده و با تغییر دریچه گاز، دور موتور نیز در حد مطلوب باقی میماند.
- فاز ۳ – Full 2 No Load
در این حالت بار از روی موتور بر داشته شده و دریچه گاز بطوری بسته میشود که دور موتور نیز در حد مطلوب باقی بماند بطوریکه بتدریج تحریک دینامومتر کاملاً صفر شود۰ در ادامه این سیکل تحریک صفر باقی مانده با تغییر دریچه گاز، دور موتور نیز در حد مطلوب باقی میماند.
دیدگاه ها