سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه راه اندازی دستگاه دینامومتر دانشگاه شهید رجایی ‏مدل ‏MPA 130‎، مهندسی مکانیک

عنوان: پایان نامه راه اندازی دستگاه دینامومتر دانشگاه شهید رجایی ‏مدل ‏MPA 130‎، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 83

 

فهرست

مقدمه
تعریف دینامومتر
هدف از تست موتو
تجهیزات دینامومت
نقشه های الکتریکی دینامومتر
بررسی نرم افزار
انواع سیکلها‎
نصب وتنظیمات برنامه‎

مقدمه:‏
با اختراع موتور احتراقی داخلي ‏‎ ‎و تکمیل ان توسط یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو  ‏كه به موتور های امروزی شبیه  است انقلاب بزرگي در صنعت بوجود امد  و كم كم اين ‏تكنولوژي بزرگ بشري  نقش مهمي در زندگي بشري به خود گرفت.‏
با افزايش جمعيت شهرها، گسترش صنايع خودروسازي و بدنبال آن ازدياد تعداد وسايل ‏نقليه موتوري و بيان  مسائلي نظير احتراق ناقص و آلودگي شديد محيط زيست و اثرات ‏زيانبار پديده گلخانه اي‎ ‎كه بخش اعظم ان توسط خودروها بوجود مي ايد،  روز به روز ‏حيات موجودات زنده كره زمين مورد  تهديد قرار ميدهد و چه مهم  كه به بتوان به عنوان ‏خانواده اي از جامعه خودرو   تاثيري  كما نا قابل در  اين مسير گذاشت.‏
‏ شايد از مهمترين وظايفي كه بر ماست، شناخت خودرو و به معناي شناخت فرهنگ واقعي ‏آن  كه امريست مهم و كاربردي.‏
‏ شناخت خودرو به معناي سلامت حركت وپيدايش تحليل كاربردي براي شناخت بهترين ‏رويه بر عهده ماست ‏
‏ خداوند را شاكریم كه در صحت سلامت و لطف خداوند متعال توانستیم  خدمتي  همچنان ‏كوتاه و كوچك به خانواده بزرگ خودرو سازي داشته باشیم  افتخار خواهم كرد كه در اين ‏مسير شاگرد اساتيد بزرگي چون جناب دكتر جديدي ودکتر علیاری بودیم كه بي شك ‏نه تنها كه معلم علم و دانش است بلكه   همچون پدري مهربان معلم معرفت نيز براي ‏اینجانبان وخيلي از هم كيشان ما بوده اند كه از ايشان سپاس گذاریم، و براي ايشان وتمام ‏اساتيد كه براي ما تلاش كرده اند آرزوي سلامتي داریم ودست ايشان را مي بوسیم و عرض ‏مي كنیم با ياري خداوند متعال، پروژه پايان‌نامه اينجانبان خاتمه يافت.             ‏
تعریف دینامو متر‎:‎
دینامومتر وسیله ای است برای تست کردن موتور از لحاظ قدرت، گشتاور، مصرف بنزین ‏وهمچنین  کنترل و تست استقامت قطعات موتو ر و…‏
‏  به این منظور موتور را به دینامومتر متصل کرده وتوسط اعمال نیروهای ترمزی به روشهای ‏مختلف بر روی شفت خروجی موتور می توانند قدرت، گشتاور و فشار موثر متوسط ترمزی را ‏به دست آورند.  همچنین با تعیین مقدار سرعت موتور، بار دهی و …  می توان استحکام و ‏عمر قطعات مختلف را تخمین زد و نیز با استفاده از تعیین مقدارسوخت مصرفی میتوان ‏مصرف سوخت ویژه و راندمان مو تور را بدست آورد.  علاوه بر این می توان با استفاده از ‏پارامتر های کنترلی مانند فشار روغن، دمای روغن، دمای اب ورودی به موتور، دمای اب ‏خروجی موتور، دمای گاز خروجی، دمای گاز ورودی، دبی هوای ورودی و…  موتور را کنترل ‏و موارد مختلف را بررسی کرد.‏

‏   یک دستگاه دینامومتر برای تست موتور از چند بخش متنوع تشکیل شده است:‏
‏ 1 یک تابلو سوخت  که مقدار سوخت مصرفی را اندازه  می کند
‏2  یک دستگاه (دینام) که می تواند نیروی ترمزی به شفت خروجی موتور (میل لنگ) ‏اعمال  کند  ‏
‏3  تابلو سنسورها که پارامترهای کنترلی را اندازه گیری می کند
‏4  کامپیوتر که از سیگنال ها ی ورودی اطلا عات را دریافت وتوسط سیگنال های خروجی ‏دستورهایی را صادر می کند   ( برنامه ریزی دستگاه )‏
‏5 اینترفیس  که جریان و ولتاژ گرفته شده از سنسورها را به ولتاژ و سیگنال ملزوم کامپیوتر ‏تبدیل می کند ‏
‏6  کارت داده برداری که سیگنال های انالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند ‏
‏7  رک اصلی  که منبع تغذیه ومدارات الکترونیکی  دستگاه در ان قرار  دارد  ‏
‏     ‏

بررسی نرم افزار مربوط به دینامو متر دانشگاه شهید رجایی‎
:‎
برنامه همراه اين راهنما بگونه‌اي طراحي شده كه اطلاعات مورد نياز مانند دور موتور، گشتاور، ‏مصرف‌ سوخت‌، دماي آب و روغن، خلاء مانيفولد و ساير پارامترهاي مورد نياز موتور را از طريق ‏سنسورهاي الكترونيكي نصب ‌شده بر روي اسـتند موتور و كارت داده‌برداري ‏شركتAdvantech ‎‏ به كامپيوتر انتقال دهد و بكمك كنترل دريچه گاز و تحريك دينامومتر ‏مي‌توان دور و گشتاور موتور را كنترل كرده و يا موتور را مجبور به حركت در سيكل قابل تعريف ‏نمود0  براي كنترل دماي آب، روغن و ساير پارامترها امكان استفاده از رله هائي جهت فرمان به ‏لوازم جانبي وجود دارد0 در اين سيستم امكان تعيين ميزان غير مجاز هر پارامتر جهت آلارم، كم ‏كردن قدرت(بطور خودكار بار موتور كاهش يافته، دريچه گاز بسته شده و موتور به شرايط بي‌باري ‏مي‌رود) و خاموش نمودن موتور وجود دارد0  برنامه‌هاي‌ موجود و روش استفاده ازآنها در بخشهاي ‏بعدي اين راهنما آورده‌شده‌است.
برنامه ‏‎  Cycle Defined‏ ‏
بكمك اين برنامه قابليت تعريف سيكل براي موتور وجود دارد0 اين سيكلها مي‌توانند شامل ‏بخشهاي از پيش تعريف شده زير باشند:‏
‏-‏    فاز 1 -‏Full Load  ‎
در اين حالت دريچه گاز در صورت آنكه در انتهاي كورس خود نباشد بتدريج به انتهاي ‏كورس خود خواهد رفت و اگر دريچه گاز در انتهاي كورس خود باشد در همان حالت باقي ‏مانده و دور موتور نيز بكمك تحريك دينامومتر در حد مطلوب باقي مي‌ماند0 در هر فاز ‏زمان سيكل(‏Phase Duration‏)،  دور مطلوب شروع سيكل(‏From RPM‏) تا ‏دور مطلوب انتهاي سيكل(‏‏To RPM‏) و خطاي مجاز دور و زمان(‏RPM Tol, ‎Time Tol‏) تعريف مي‌شود، در مراحل مياني دور موتور مطلوب بصورت يك خط ‏مستقيم ميان دور ابتدا و انتهاي سيكل در نظر گرفته مي‌شود0 ‏
‏-‏    فاز 2 –  ‏No Load
در اين حالت از مرحله قبل باري روي موتور وجود نداشته تحريك دينامومتر صفر بوده و در ‏ادامه اين سيكل تحريك صفر باقي ‌مانده و با تغيير دريچه گاز، دور موتور نيز در حد مطلوب ‏باقي مي‌ماند.
‏-‏    فاز 3 – ‏Full 2 No Load
در اين حالت بار از روي موتور بر داشته شده و دريچه گاز بطوري بسته مي‌شود كه دور ‏موتور نيز در حد مطلوب باقي بماند  بطوريكه بتدريج تحريك دينامومتر كاملاً صفر شود0 ‏در ادامه اين سيكل تحريك صفر باقي مانده با تغيير دريچه گاز، دور موتور نيز در حد ‏مطلوب باقي مي‌ماند.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...