عنوان: پایان نامه راه اندازی دستگاه دینامومتر دانشگاه شهید رجایی مدل MPA 130، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 83
فهرست
مقدمه
تعریف دینامومتر
هدف از تست موتو
تجهیزات دینامومت
نقشه های الکتریکی دینامومتر
بررسی نرم افزار
انواع سیکلها
نصب وتنظیمات برنامه
مقدمه:
با اختراع موتور احتراقی داخلي و تکمیل ان توسط یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو كه به موتور های امروزی شبیه است انقلاب بزرگي در صنعت بوجود امد و كم كم اين تكنولوژي بزرگ بشري نقش مهمي در زندگي بشري به خود گرفت.
با افزايش جمعيت شهرها، گسترش صنايع خودروسازي و بدنبال آن ازدياد تعداد وسايل نقليه موتوري و بيان مسائلي نظير احتراق ناقص و آلودگي شديد محيط زيست و اثرات زيانبار پديده گلخانه اي كه بخش اعظم ان توسط خودروها بوجود مي ايد، روز به روز حيات موجودات زنده كره زمين مورد تهديد قرار ميدهد و چه مهم كه به بتوان به عنوان خانواده اي از جامعه خودرو تاثيري كما نا قابل در اين مسير گذاشت.
شايد از مهمترين وظايفي كه بر ماست، شناخت خودرو و به معناي شناخت فرهنگ واقعي آن كه امريست مهم و كاربردي.
شناخت خودرو به معناي سلامت حركت وپيدايش تحليل كاربردي براي شناخت بهترين رويه بر عهده ماست
خداوند را شاكریم كه در صحت سلامت و لطف خداوند متعال توانستیم خدمتي همچنان كوتاه و كوچك به خانواده بزرگ خودرو سازي داشته باشیم افتخار خواهم كرد كه در اين مسير شاگرد اساتيد بزرگي چون جناب دكتر جديدي ودکتر علیاری بودیم كه بي شك نه تنها كه معلم علم و دانش است بلكه همچون پدري مهربان معلم معرفت نيز براي اینجانبان وخيلي از هم كيشان ما بوده اند كه از ايشان سپاس گذاریم، و براي ايشان وتمام اساتيد كه براي ما تلاش كرده اند آرزوي سلامتي داریم ودست ايشان را مي بوسیم و عرض مي كنیم با ياري خداوند متعال، پروژه پاياننامه اينجانبان خاتمه يافت.
تعریف دینامو متر:
دینامومتر وسیله ای است برای تست کردن موتور از لحاظ قدرت، گشتاور، مصرف بنزین وهمچنین کنترل و تست استقامت قطعات موتو ر و…
به این منظور موتور را به دینامومتر متصل کرده وتوسط اعمال نیروهای ترمزی به روشهای مختلف بر روی شفت خروجی موتور می توانند قدرت، گشتاور و فشار موثر متوسط ترمزی را به دست آورند. همچنین با تعیین مقدار سرعت موتور، بار دهی و … می توان استحکام و عمر قطعات مختلف را تخمین زد و نیز با استفاده از تعیین مقدارسوخت مصرفی میتوان مصرف سوخت ویژه و راندمان مو تور را بدست آورد. علاوه بر این می توان با استفاده از پارامتر های کنترلی مانند فشار روغن، دمای روغن، دمای اب ورودی به موتور، دمای اب خروجی موتور، دمای گاز خروجی، دمای گاز ورودی، دبی هوای ورودی و… موتور را کنترل و موارد مختلف را بررسی کرد.
یک دستگاه دینامومتر برای تست موتور از چند بخش متنوع تشکیل شده است:
1 یک تابلو سوخت که مقدار سوخت مصرفی را اندازه می کند
2 یک دستگاه (دینام) که می تواند نیروی ترمزی به شفت خروجی موتور (میل لنگ) اعمال کند
3 تابلو سنسورها که پارامترهای کنترلی را اندازه گیری می کند
4 کامپیوتر که از سیگنال ها ی ورودی اطلا عات را دریافت وتوسط سیگنال های خروجی دستورهایی را صادر می کند ( برنامه ریزی دستگاه )
5 اینترفیس که جریان و ولتاژ گرفته شده از سنسورها را به ولتاژ و سیگنال ملزوم کامپیوتر تبدیل می کند
6 کارت داده برداری که سیگنال های انالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند
7 رک اصلی که منبع تغذیه ومدارات الکترونیکی دستگاه در ان قرار دارد
بررسی نرم افزار مربوط به دینامو متر دانشگاه شهید رجایی:
برنامه همراه اين راهنما بگونهاي طراحي شده كه اطلاعات مورد نياز مانند دور موتور، گشتاور، مصرف سوخت، دماي آب و روغن، خلاء مانيفولد و ساير پارامترهاي مورد نياز موتور را از طريق سنسورهاي الكترونيكي نصب شده بر روي اسـتند موتور و كارت دادهبرداري شركتAdvantech به كامپيوتر انتقال دهد و بكمك كنترل دريچه گاز و تحريك دينامومتر ميتوان دور و گشتاور موتور را كنترل كرده و يا موتور را مجبور به حركت در سيكل قابل تعريف نمود0 براي كنترل دماي آب، روغن و ساير پارامترها امكان استفاده از رله هائي جهت فرمان به لوازم جانبي وجود دارد0 در اين سيستم امكان تعيين ميزان غير مجاز هر پارامتر جهت آلارم، كم كردن قدرت(بطور خودكار بار موتور كاهش يافته، دريچه گاز بسته شده و موتور به شرايط بيباري ميرود) و خاموش نمودن موتور وجود دارد0 برنامههاي موجود و روش استفاده ازآنها در بخشهاي بعدي اين راهنما آوردهشدهاست.
برنامه Cycle Defined
بكمك اين برنامه قابليت تعريف سيكل براي موتور وجود دارد0 اين سيكلها ميتوانند شامل بخشهاي از پيش تعريف شده زير باشند:
- فاز 1 -Full Load
در اين حالت دريچه گاز در صورت آنكه در انتهاي كورس خود نباشد بتدريج به انتهاي كورس خود خواهد رفت و اگر دريچه گاز در انتهاي كورس خود باشد در همان حالت باقي مانده و دور موتور نيز بكمك تحريك دينامومتر در حد مطلوب باقي ميماند0 در هر فاز زمان سيكل(Phase Duration)، دور مطلوب شروع سيكل(From RPM) تا دور مطلوب انتهاي سيكل(To RPM) و خطاي مجاز دور و زمان(RPM Tol, Time Tol) تعريف ميشود، در مراحل مياني دور موتور مطلوب بصورت يك خط مستقيم ميان دور ابتدا و انتهاي سيكل در نظر گرفته ميشود0
- فاز 2 – No Load
در اين حالت از مرحله قبل باري روي موتور وجود نداشته تحريك دينامومتر صفر بوده و در ادامه اين سيكل تحريك صفر باقي مانده و با تغيير دريچه گاز، دور موتور نيز در حد مطلوب باقي ميماند.
- فاز 3 – Full 2 No Load
در اين حالت بار از روي موتور بر داشته شده و دريچه گاز بطوري بسته ميشود كه دور موتور نيز در حد مطلوب باقي بماند بطوريكه بتدريج تحريك دينامومتر كاملاً صفر شود0 در ادامه اين سيكل تحريك صفر باقي مانده با تغيير دريچه گاز، دور موتور نيز در حد مطلوب باقي ميماند.