پایان نامه راه اندازی توربین گازی بوسیله موتور دیزل دیترویت Detroit Diesel Engine، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه راه اندازی توربین گازی بوسیله موتور دیزل دیترویت Detroit Diesel Engine، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۱۵۰
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: معرفی و عملکرد موتور دیزل دیترویت
۱-۱- مقدمه
۱-۲- توضیحات عمومی
۱-۲-۱- معرفینامه کاربردی
۱-۲-۲- معرفی نامه مدل شماره سریال موتور
۱-۳- مجموعه موتور دیزل
۱-۳-۱- بخش موتور
۱-۳-۱-۱- بوش سیلندر
۱-۳-۱-۲- پیستون
۱-۳-۱-۳- پیستون دو تکه
۱-۳-۱-۴- پل سوپاپ (صلیبی)
۱-۳-۲- سیستم سوخت رسانی
۱-۳-۲-۱- فیلترهای با المنت قابل تعویض
۱-۳-۲-۲- فیلترهای یکبار مصرف
۱-۳-۲-۳- پمپ انتقال دهنده سوخت
۱-۳-۲-۴- پمپ و انژکتورهای یکپارچه
۱-۳-۲-۵- کنترل سوخت
۱-۳-۲-۶- اتصالات کنترل
۱-۳-۲-۷- طراحی ساختمان انژکتور
۱-۳-۲-۸- باز کردن و بستن انژکتور
۱-۳-۲-۹- نصب انژکتور
۱-۳-۲-۱۰- آزمایش های انژکتور
۱-۳-۲-۱۱- تعمیر انژکتور
۱-۳-۲-۱۲- گاورنر
۱-۳-۳- سیستم هوا
۱-۳-۳-۱- صافی های هوای، نوع حمام روغنی
۱-۳-۳-۲- صافی هوای خشک،کار سنگین
۱-۳-۳-۳- صافی هوای خشک دو مرحله ای
۱-۳-۳-۴- صدا خفه کن
۱-۳-۳-۵- تخلیه آب جعبه هوا
۱-۳-۴- سیستم روغن کاری
۱-۳-۴-۱- فیلترهای روغن
۱-۳-۵- سیستم خنک کاری
۱-۳-۵-۱- سیستم خنک کاری رادیاتور و فن
۱-۳-۵-۲- سیستم خنک کن مبدل حرارتی
۱-۳-۵-۳- خنک کردن مایع خنک کاری
۱-۴- تجهیزات موتور
۱-۴-۱- داشبرد، دستگاه اندازه گیر و کنترل کننده ها
۱-۴-۲- سیستم های حفاظتی موتور
۱-۴-۲-۱- سیستم خاموش کن دستی
۱-۴-۲-۲- سیستم اتوماتیک خاموش کن مکانیکی
۱-۴-۲-۳- سیستم اتوماتیک خفه کن الکتریکی
۱-۴-۲-۴- سیستم آلارم (آژیر)
۱-۴-۳- سیستم های استارت
۱-۴-۳-۱- سیستم استارت هیدرولیک( هیدرو استارت)
۱-۴-۳-۲- نخستین استارت موتور
۱-۴-۴- طرز عمل تنظیم موتور
۱-۴-۴-۱- تنظیم متوالی برای گاورنرهای مکانیکی
۱-۴-۵- تنظیمات لقی سوپاپ دود
۱-۴-۵-۱- موتورهایی با سرسیلندرهای چهار سوپاپ
۱-۴-۵-۲- تنظیمات پل سوپاپ دود
۱-۴-۵-۳- تنظیمات لقی سوپاپ دود (موتور سرد)
۱-۴-۵-۴- تنظیم لقی سوپاپ دود (موتورگرم)
۱-۴-۶- تنظیم زمان انژکتور سوخت
۱-۴-۷- تنظیم زمان انژکتور سوخت
۱-۴-۸- تنظیمات گاورنر مکانیکی سرعت ثابت و کنترل شان های انژکتور
۱-۴-۸-۱- تنظیم لقی گاورنر
۱-۴-۸-۲- موقعیت اهرم های کنترل شانه انژکتور
۱-۴-۸-۳- تنظیم ماکزیمم سرعت بدون بار موتور
۱-۴-۸-۴- تنظیم سرعت بی بار
۱-۴-۸-۵- تنظیم پیچ ضربه گیر
۱-۵- رفع اشکال
۱-۵-۱- تعیین احتراق ناقص سیلندر
۱-۵-۲- بازرسی فشار کمپرس (تراکم)
۱-۵-۳- موتور بدون سوخت
۱-۵-۴- تست جریان سوخت
۱-۵-۵- فشار کارتل
۱-۵-۶- فشار برگشت دودهای خروجی
۱-۵-۷- محدودیت در داخل شدن هوا
۱-۵-۸- فشار جعبه هوا
۱-۶- طرز باز و بسته کردن موتور
۱-۷- تفاوت موتورهای سوار شده بر روی سیستم راه اندازی توربین باموتورهای سوارشده بر روی وسایل نقلیه سنگین
فصل دوم: سیستم های توربین گازی
۲-۱- مقدمه
۲-۲- آرایش سیکل های باز تک محوره و دو محوره
۲-۳- سیکل های بسته
۲-۴- کاربردهای صنعتی
۲-۴-۱- نتیجه
۲-۵- مباحث عملی توربین گاز
۲-۵-۱- اجزای توربین های گازی
۲-۵-۲- اصول کارکمپرسور محوری
۲-۵-۳- توربین
۲-۵-۴- طرز کار توربین
۲-۵-۵- سیستم احتراق
۲-۵-۵-۱- اجزای سیستم احتراق
۲-۵-۶- سیستم روغن کاری
۲-۵-۷- نتیجه
فصل سوم: راه اندازها و وسایل انتقال دهنده نیرو از راه انداز به توربین
۳-۱- انواع راه اندازهای توربین گاز
۳-۲- مشخصات راه اندازها
۳-۲-۱- توربین گاز آ.اِ. گ (A.E.G)
۳-۲-۲- توربین گاز میتسوبیشی
۳-۳- وسایل ارتباطی انتقال گشتاور از راه انداز به محور توربین گاز
۳-۳-۱- سیستم راه اندازی توربین گاز آ.اِ.گ
۳-۳-۱-۱- جعبه دنده کمکی
۳-۳-۱-۲- توضیح بیشتر در مورد راچت
۳-۳-۲- سیستم راه اندازی توربین گاز میتسوبیشی
نتیجه گیری
منابع
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۱-۱: چرخه موتور دو زمانه
شکل ۱-۲: سیستم هوای ورودی به موتور
شکل ۱-۳: حالت های نشان داده شده از موتور v-71
شکل ۱-۴: موتور ۶ و ۸ سیلندر دیترویت
شکل۱-۵: موتور ۱۲ و ۱۶ سیلندر دیترویت
شکل ۱-۶: موتور های چپ گرد و راست گرد وچگونگی قرار گرفتن استارت و کولر روغن
شکل ۱-۷: ترتیب احتراق موتور های چپ گرد و راست گرد
شکل ۱-۸: مشخصات عمومی
شکل ۱-۹: شماره سریال
شکل ۱-۱۰: بوش سیلندر
شکل ۱-۱۱: نمایی از پیستون دو تیکه
شکل ۱-۱۲: تصویر شماتیک از سیستم سوخت رسانی در موتورهای دیزل دیترویت
شکل ۱-۱۳: فیلتر سوخت رسانی
شکل ۱-۱۴: ترتیب قرارگیری یک پمپ و انژکتور یکپارچه در موتور
شکل ۱-۱۵: نمای برش خورده یک پمپ انژکتور یکپارچه
شکل ۱-۱۶: طرز کار انژکتور
شکل ۱-۱۷: قطعات پمپ و انژکتور و ترکیب ساختمانی آن
شکل ۱-۱۸: طرز در آوردن انژکتور
شکل ۱-۱۹: گاورنر محدود کننده سرعت
شکل ۱-۲۰: ترتیب کنترول شانه ها
شکل ۱-۲۱: سیستم هوای وارد شده به میان دمنده و موتور
شکل ۱-۲۲: صافی هوای روغنی ، سبک کار
شکل ۱-۲۳: صافی هوای روغنی ،سنکین کار
شکل ۱-۲۴: صافی هوای خشک
شکل ۱-۲۵: جریان هوای میان المنت فیلتر
شکل ۱-۲۶: صافی هوای خشک منتاژ شده
شکل ۱-۲۷: صدا خفه کن هوا
شکل ۱-۲۸: تخلیه جعبه هوا
شکل ۱-۲۹: تخلیه جعبه هوا
شکل ۱-۳۰: لوله تخلیه بخارات روغن
شکل ۱-۳۱: بالشتک های هوا کش روی بلوک سیلندر
شکل ۱-۳۲: سیستم روغن کاری موتور ۶ و ۸ سیلندر
شکل ۱-۳۳: سیستم روغن کاری موتور های ۱۲ سیلندر
شکل ۱-۳۴: سیستم روغن کاری موتورها ی ۱۶ سیلندر
شکل ۱-۳۵: نمایی از فیلتر گردش کامل
شکل ۱-۳۶: سیستم خنک کاری
شکل ۱-۳۷: اجزای پمپ آب تصفیه نشده
شکل ۱-۳۸: نوعی داشبرد
شکل ۱-۳۹: دریچه سیستم خا موش کن
شکل ۱-۴۰: سیستم اتوماتیک خاموش کن مکانیکی
شکل ۱-۴۱: اجزای سیستم اتوماتیک خاموش کن مکانیکی با گاورنر اورسپید
شکل ۱-۴۲: سیستم اتوماتیک خا موش کن الکتریکی
شکل ۱-۴۳: دیاگرام سیستم آلارم
شکل ۱-۴۴: کنتاکت های زنگ آلارم
شکل ۱-۴۵: سییتم آلارم با سنسور مکانیکی
شکل ۱-۴۶: دیاگرام سیستم هیدرواستارت که با جریان روغن
شکل ۱-۴۷: تنظیمات پل سوپاپ دود
شکل ۱-۴۸: تنظیمات لقی سوپاپ دود (موتور سرد)
شکل ۱-۴۹: تایمینگ انژکتور سوخت
شکل ۱-۵۰: تنظیم لقی گاورنر
شکل ۱-۵۱: تنظیم اهرم کنترول شانه انژکتور وضعیت حالت ۱
شکل ۱-۵۲: تنظیم اهرم کنترول شانه انژکتور وضعیت حالت ۱(مجموعه ی یک پیچ و یک مهره)
شکل ۱-۵۳: چک کردن حرکت چرخشی شانه کنترول انژکتور
شکل ۱-۵۴: چک کردن حالت فنریت شانه کنترول انژکتور
شکل ۱-۵۵: دو رنج درجه گاورنر
شکل ۱-۵۶: تنظیم سرعت بی بار موتور
شکل ۱-۵۷: تنظیم پیچ ضربه گیر
شکل ۱-۵۸: چک کردن فشارکمپرس
شکل ۱-۵۹: چک کردن رینگ ها با ابزاری بی نوک
شکل ۱-۶۰: آزمایش جریان سوخت
شکل ۱-۶۱: اجزای میل لنگ
شکل ۱-۶۲: اجزای در پوش جلوی میل لنگ
شکل ۱-۶۳: اجزای میل بادامک
شکل ۱-۶۴: اجزای پیستون ۲ تیکه
شکل ۱-۶۵: اجزای پیستون یک تیکه
شکل ۱-۶۶: اجزای میل اسبک سوپاپ
شکل ۱-۶۷: اجزای سر سیلندر
شکل ۱-۶۸: اجزای دمنده هوا
شکل ۱-۶۹: اجزای مبادله کننده گرما
شکل ۱-۷۰: اجزای واتر پمپ
شکل ۱-۷۱: اجزای پولی پروانه
شکل ۱-۷۲: اجزای مجموعه دنده محرک
شکل ۱-۷۳: مجموعه محرک پمپ سوخت عقب
شکل ۱-۷۴: اجزای پایه فیلتر و پوسته فیلتر
شکل ۱-۷۵: اجزای محفظه ترموستات و پایه ، و پوسته فیلتر
شکل ۱-۷۶: اجزای پولی
شکل ۱-۷۷: اجزای ارتعاش گیر و پولی
شکل ۱-۷۸: اجزای پولی
شکل ۱-۷۹: در پوش و اداپتور محرک سرعت سنج
شکل ۱-۸۰: اجزای پمپ سوخت سه گوش
شکل ۲-۱: سیکل ساده برایتون
شکل ۲-۲: نمایی از یک سیکل بسته
شکل ۲-۳: نمایی از یک سیکل ترکیبی
شکل ۲-۴: آرایش سیکل های باز تک محوره
شکل ۲-۵: سیکل باز تک محوره با شارژر گرمایی
شکل ۲-۶: گاز توریبن با توربین قدرت
شکل ۲-۷: آرایش چند محوره
شکل ۲-۸: یک نوع آرایش از سیکل بسته گاز توربین
شکل ۲-۹: کمپرسور گریز از مرکز
شکل ۲-۱۰: روتور
شکل ۲-۱۱: استاتور
شکل ۲-۱۲: روتور و پره های توربین میتسوبیشی
شکل ۲-۱۳: دیاگرام فشار و سرعت در کمپرسور محوری
شکل ۲-۱۴: جریان گاز در توربین
شکل ۲-۱۵: روتور توربین گاز
شکل ۲-۱۶: روتور توربین گاز
شکل ۲-۱۷: روتور توربین گاز میتسو بیشی
شکل ۲-۱۸: موتور توربو جت
شکل ۲-۱۹: موتور توربو پراپ
شکل ۲-۲۰: موتور توربوشافت
شکل ۲-۲۱: محفظه احتراق لوله ای حلقوی
شکل ۲-۲۲: محفظه احتراق حلقوی
شکل ۲-۲۳: محفظه احتراق لوله ای
شکل ۲-۲۴: نوعی محفظه احتراق
شکل ۲-۲۵: محفظه احتراق توربین میتسوبیشی
شکل ۲-۲۶: محفظه احتراق توربین میتسوبیشی
شکل ۲-۲۷: اجزای توربین میتسوبیشی
شکل ۲-۲۸: توربین گاز H-25
شکل ۲-۲۹: توربین گاز
شکل ۲-۳۰: توربین گاز
شکل ۲-۳۱: محور ژنراتور
شکل ۳-۱: توربین گاز h-25
شکل ۳-۲: کلاچ راه انداز
شکل ۳-۳: شکل شماتیک اجزای راه انداز توربین
شکل ۳-۴: کلاچ بادی توربین میتسوبیشی
شکل ۳-۵: کلاچ بادی توربین میتسوبیشی
شکل ۳-۶: گیربکس و ترینیگر و بارینیگر توربین میتسوبیشی
شکل ۳-۷: اجزای دنده ترینیگر و بارینیگر توربین میتسوبیشی
شکل ۳-۸: اجزای دنده ترینیگر و بارینیگر توربین میتسوبیشی
فهرست جداول
عنوان
جدول ۱-۱: طرح تغییرات
جدول ۱-۲: تمایل گردش شفت در واحدهای گوناگون
جدول ۱-۳: تایمینگ گیج انژکتور (تاج سوپاپ)
جدول ۱-۴: تایمینگ گیج انژکتور (سوزن سوپلپ)
جدول ۱-۵: فشار کمپرس
جدول ۱-۶: مثال
جدول ۱-۷: فشار کارتل
جدول ۱-۸: فشار برگشت دودهای خروجی
جدول ۱-۹: محدودیت در داخل شدن هوا
جدول ۱-۱۰: فشار جعبه هوا
معرفی و عملکرد موتور دیزل دیترویت
از آنجایی که موتور دیزل دیترویت ۲ زمانه می باشد به شرح مختصری از کارکرد موتور دو زمانه در موتورهای دیزل می پردازیم.
موتور دیزل دو زمانه با دو کورس پیستون یک چرخه کامل خود را طی می کند یک کورس به طرف بالا و یک کورس به طرف پایین. در موتورهای دیزل دو زمانه مجراهایی در دیواره سیلندر تعبیه شده اند که حرکت پیستون، به بالا و پایین، سبب بسته و باز شدن آنها می شود این همان مجراهایی هستند که از طریق آنها هوا وارد سیلندر می شود. در موتورهای دیزل دو زمانه هم از مجرای و هم از سوپاپ (مجرا برای ورود هوا و سوپاپ برای خروج دود از سیلندر ) استفاده می شود.
این موتورها به یک پمپ باد مجهز شده اند که هوا را با فشار اندکی بیشتر از دود خروجی سیلندر به داخل آن می دمد. این پمپ نه تنها سیلندر را از هوای تازه کاملاَ پر می کند، بلکه به خروج سریعتر و بهتر گازهای سوخته پس از احتراق کمک می کند و این عمل به تمیز شدن محفظه سیلندر از دود و گازهای سوخته کمک می کند.
شکل ۱-۱: چرخه موتور دو زمانه
شکل ۱-۱ کار یک سیلندر موتور دیزل دیترویت دو زمانه را نشان می دهد. طراحی این موتور به گونه است که یک پمپ دمنده هوای تازه را از طریق مجرای ورودی هوا به داخل سیلندر می دمد و گازهای سوخه شده از طریق سوپاپ دود تخلیه می شود.
عملیات کار این موتور به شرح زیر است:
SCAVEN GING: پیستون در نقطه BDC است. هوا به وسیله پمپ دمنده و از طریق مجراهای ورودی هوا در دیواره سیلندر به داخل دمیده می شود این عمل باعث پرشدن محفظه سیلندر از هوای تازه و خارج شدن گازهای سوخته از طریق سوپاپ دود در سر سیلندر خواهد شد که در این زمان باز میباشد.
COMPRESSION : پیستون در این زمان رو به بالا حرکت کرده و مجرای ورود هوا را می بندد تا ورود هوای دمیده شده توسط پمپ قطع گردد. حرکت پیستون به سمت بالا ادامه می یابد و هوای محبوس در قسمت فوقانی پیستون به نسبت یک شانزدهم حجم اولیه فشره می شود بنابراین حرارت هوای فشرده افزایش می یابد.
POWER: پیستون تقربیاَ در کورس تراکم به نقطه TDC رسیده است. سوخت پودر شده از طریق انژکتور به داخل اطاقک احتراق پاشیده می شود و به دلیل
وجود حرارت بسیار زیاد، در هوای متراکم این محفظه، مشتعل می گردد. فشار حاصل از احتراق در کورس قدرت پیستون را به سمت پایین می راند.
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.
دیدگاه ها