پایان نامه تکنولوژیهای بخدمت گرفته شده برای کاهش آلاینده ها در خودرو، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه تکنولوژیهای بخدمت گرفته شده برای کاهش آلاینده ها در خودرو، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۱۱۰
چکیده:
با توجه به جایگاه و اهمیت مسئله آلودگی ناشی از سوخت خودروها، در این پایان نامه برآن شدیم که پیرامون کاهش آلاینده های خودرو، راهکارها و تکنولوژی های مربوط به آن، مطالبی را ارائه دهیم. منابع به کارگرفته شده در این پایان نامه شامل کتاب ها، پایان نامه های منتشره در باب این موضوع و وب سایتهای رسمی می باشد. با توجه به اهمیت موضوع و اینکه یکی از دستاوردهای بی نظیر و رؤیایی انسان که حضور قدرتمند آن از اواخر قرن نوزدهم بوده است، صنعت خودرو می باشد باید تلاش ها جهت کاهش آلودگی خودرو ها جدی تر شود. برای کمتر کردن آلودگی تلاش های فراوانی انجام شده، از تبدیل خودروهای کاربراتوری به انژکتوری و استفاده از سنسورها گرفته تا کنار گذاشتن سوخت های فسیلی و استفاده از دیگر منابع انرژی. امیدواریم این پایان نامه بتواند مصداق خوبی پیرامون این موضوع باشد.
کلمات کلیدی: صنعت خودرو، الاینده ها، تکنولوژی ، سوخت
فهرست مطالب
عنوان
مقدمه
فصل اول: آلاینده ها
۱-۱- جایگاه ایران در استانداردهای زیست محیطی
۱-۱-۱- آغازین استاندارهای آلودگی
۱-۱-۱-۱- استاندارد EEC
۱-۱-۱-۲- استاندارد ECE
۱-۲- آلودگی ها
۱-۲-۱- مونو اکسید کربن
۱-۲-۱-۱- تاثیرات
۱-۲-۲- هیدروکربن های نسوخته
۱-۲-۳- اکسیدهای ازت
۱-۲-۳-۱- تاثیرات
۱-۲-۴- ترکیبات سرب
۱-۲-۵- ذرات معلّق
۱-۲-۵-۱- تاثیرات
فصل دوم: انواع سوخت مصرفی
۲-۱- سوختهای مایع
۲-۱-۱- بنزین بدون سرب
۲-۱-۲-گازوئیل
۲-۱-۳- الکلها
۲-۱-۳-۱- متانول
۲-۱-۳-۲- اتانول
۲-۱-۴- سوختهای گیاهی
۲-۱-۴-۱- متانول
۲-۱-۴-۲- اتانول
۲-۱-۴-۳- بیودیزل
۲-۲- سوختهای گاز
۲-۲-۲- گاز طبیعی متراکم (CNG)
۲-۲-۳- گاز طبیعی مایع (LNG)
۲-۲-۴ گاز نفتی مایع
۲-۲-۵- هیدروژن
۲-۲-۶- بیوگاز
۲-۳- سوخت های دوگانه
۲-۳-۱- استفاده از سوخت مخلوط
۲-۳-۲-سیستم SVO دو مخزنه
فصل سوم: انواع تکنولوژی های به خدمت گرفته شده
۳-۱- مصرف مخصوص سوخت
۳-۲- نسبت تراکم
۳-۲-۱- عدد اکتان
۳-۳- محفظه احتراق
۳-۳-۱- محفظه احتراق معمولی
۳-۳-۲- محفظه پیش احتراق
۳-۴- نوع و محل پاشش سوخت
۳-۴-۱- کاربراتور
۳-۴-۲- تزریق سوخت
۳-۴-۲-۱- سیستم تزریق سوخت زمان بندی شده الکترونیکی
۳-۴-۲-۲- تزریق سوخت با جریان مداوم
۳-۴-۲-۳- تزریق سوخت در محل دریچه گاز (TBI)
۳-۵- درصد هوای اضافی
۳-۵-۱- توربوشارژینگ موتورهای احتراق داخلی
۳-۵-۲- توربوشارژینگ ضربه ای
۳-۵-۳- توربوشارژینگ فشار ثابت
۳-۶- انتشار شعله
۳-۶-۱- نرخهای سوختن
۳-۶-۲- تئوری انتشار شعله
۳-۷- مجاری تنفس
۳-۷-۱- طرح راهگاه ورودی
۳-۷-۲- منیفولدهای ورودی متغیر
۳-۷-۳- منیفولدهای ورودی طول متغیر
۳-۸- محل قرار گیری شمع
۳-۹- زمانبندی سوپاپها
۳-۹-۱- انواع تایمینگ متغیر سوپاپ
۳-۹-۲- تئوری
فصل چهارم: انواع تصحیح کننده ها
۴-۱- مبدل های کاتالیست
۴-۱-۱- کاتالسیت کنورتور سه راهه :
۴-۱-۲- تئوری سیستم کاتالیست کتورتور سه راهه
۴-۲-سنسور اکسیژن
۴-۳ – EGR
۴-۴- MAXPower
۴-۴-۱-سیستم هاﻯ مغناﻃﻳﺴﻰ
۴-۴-۲- نتایج آزمایشات بر روﻯ MAXPower
۴-۴-۳- کاهش گازهای خروجی
فصل پنجم: انواع تامین انرژی
۵-۱- خودورهای ترکیبی (هیبریدی )
۵-۱-۱- کنترل کننده ها / موتورهای هیبریدی
۵-۱-۲- باتری خودرو هیبریدی
۵-۱-۳- فراخازن های خودروهای هیبریدی
۵-۱-۴- انتشارات پایین و راندمان بالا
۵-۱-۵- خاصیت تقویت کردن ترمز :
۵-۲- انواع خودروهای هیبریدی
۵-۲-۱- سیستم هیبریدی سری
۵-۲-۲- سیستم هیبریدی موازی
۵-۲-۳- سیستم هیبریدی سری ـ موازی
۵-۳- ویژگیها
۵-۴- مقایسه عملکردی خودروهای برقی خالص و خودروهای هایبرید
۵-۵- پیل های سوختی
۵-۵-۱- پیل سوختی اکسید جامد (SOFC)
۵-۵-۲-پیل سوختی کربنات مذاب (MCFC)
۵-۵-۳- پیل سوختی اسید فسفریک (PAFC)
۵-۵-۴- پیل سوختی قلیایی (AFC)
۵-۶- موتورهای شش زمانه
۵-۶-۱- مزایای موتور شش زمانه
۵-۶-۲- طراحی و عملکرد
۵-۶-۳- عوامل موثر در افزایش راندمان حرارتی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی:
۵-۶-۳-۱- اینرسی کم به علت سبک بودن قطعات محرک
۵-۶-۴- مزایای مهم موتورهای شش زمانه
نتیجه گیری
منابع
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۲-۱: نمودار کاهش آلاینده های منتشره از خودروهای دیزلی در اثر اجرای استاندارد ECER-49
شکل ۳-۱: انواع محفظه احتراق روی پیستون
شکل۳-۲:حرکت های افقی و عمودی سیال در محفظه سیلندر
شکل ۳-۳: کاربراتور
شکل ۳-۴: نمایی از توربوشارژینگ موتورهای احتراق داخلی
شکل ۳-۵: نمایی از حرکت مارپیچ راهگاه ورودی
شکل ۳-۶: منیفولدهای ورودی طول متغیر
شکل ۳-۷: زمانبندی سوپاپ ها
شکل ۴-۱:کاتالیست سه راهه که علاوه بر HC و CO، Nox را نیز به خوبی تجزیه می کند
شکل ۴-۲: نمایی از تئوری سیستم کاتالیست کتورتور سه راهه
شکل ۴-۳: دستگاه مکس پاور
شکل ۵-۱: نمایی از سیستم هیبریدی سری
شکل ۵-۲: نمایی از سیستم هیبریدی موازی
شکل ۵-۳: سیستم الکتروشیمیایی پیل های سوختی
شکل ۵-۴: نمایی از پیل سوختی اکسید جامد
شکل ۵-۵: نمایی از پیل سختی کربنات مذاب
شکل ۵-۶: نمایی از پیل سوختی قلیایی
شکل ۵-۷: نمودار اولین سیکل چهار فرایندی احتراق خارجی
شکل ۵-۸: نمودار دومین سیکل چهار فرایندی احتراق داخلی
شکل ۵-۹: نمودار کلی مقایسه دو سیکل فرایند
شکل ۵-۱۰: اجزای سوپاپ دو زمانه
شکل ۵-۱۱: مراحل عملکرد موتورهای شش زمانه
مقدمه
آلودگی هوا عبارتست از وجود یک یا چند مورد از مواد آلوده کننده در فضا نظیر گرد و خاک ، دوده ، گاز ، مایعات معلق ، بو ، دود یا بخار در اندازه یا مدت زمانی که بتواند برای زندگی انسان زیان آور باشد و یا اینکه بدون دلیل در آرامش و لذایذ زندگی و حیات جامعه مداخله نماید .
اگزوز اتومبیل شماری گازهای سمی را در اتمسفر رها می کند و در بین آنها گازهایی که بیشتر سبب نگرانی هستند ، عبارتند از: مونوکسید کربن ( CO )، هیدروکربن ها ( CH ) ، اکسیدهای ازت و ذرات معلق(pm). این موارد آلودگی زا ، مستقیم و غیر مستقیم به باران اسیدی ، مه دود ، مسمومیت از مونوکسید کربن و ازدیاد در تجمعات سطح پائین اوزون ربط داده شده اند . اگرچه نشر اگزوز بستگی به میزان مخلوط شدن بنزین و هوا در موتور وسیله نقلیه بنزینی دارد ولی بیش از ۹۰ درصد مونوکسید کربن موجود در شهرها و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد اکسیدهای ازت موجود در محیطهای شهری ، از اگزوز اتومبیل ناشی می شود .
روند فراینده افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری در خیابانهای شهرهای بزرگ ، گذشته از مشکلات گوناگون اجتماعی ، مسأله افزایش بی رویه میزان آلودگی محیط زیست ، بخصوص آلودگی هوا و تأثیرات مخرب ناشی از آنرا پدید آورده است . برای از بین بردن یا لااقل کنترل این خطر جدید جدی باید چاره ای اندیشید تا مانع ظهور نتیجه معکوس از این اختراع بی بدیل بشر در طول تاریخ گردیم و همواره آن را به چشم وسیله ای مفید و ابزاری برای آسایش بیشتر انسان تلقی کنیم.در این پروژه سعی بر آن شده تا تکنولوژی هایی که هر کدام به نحوی باعث تصحیح و تکامل این وسیله در زمینه کاهش آلاینده های خروجی از آنشده را معرفی و در حد توان به نحوه عملکرد آنها بپردازیم. امید است تا موجبات رضایت و خرسندی خوانندگان آن را فراهم آورم.
دیدگاه ها