عنوان: پایان نامه بررسی سیستم توربین های گازی، مهندسي مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 115
فهرست مطالب
عنوان
ـ تشكر و قدرداني
فصل اول: توربین گازی چیست؟
– کمپرسور
– مواد بکار رفته در کمپرسور
– محفظه احتراق
– نتیجه گیری فصل
فصل دوم: سوپر آلیاژها
– تعریف و تاریخچه سوپرآیاژها
– علت و بررسی کاربرد سوپرآلیاژها در صنایع
– بکارگیری سوپر آلیاژها در صنعت هوا و فضا
– انواع سوپر آلیاژها
– متالوژی و مکانیکی سوپر آلیاژهای پایه نیکل
– فازهای موجود در سوپر آلیاژهای پایه نیکل
– نتیجه گیری
I
ـ منابع
توربين گازي چيست؟
استفاده از توربين گازي مزاياي زيادي نسبت به روشهاي ديگر توليد الكتريسيته دارد. در اولين توربيني كه ساخته شد، از آب به عنوان سيال محرك استفاده شد و هنوز هم توربين آبي براي توليد الكتريسيته استفاده ميشود. توربين بخار در اواخر قرن نوزدهم ميلادي ساخته شد و از همان زمان به عنوان يكي از روشهاي عمده توليد الكتريسيته مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به حجيم بودن تجهيزات مورد نياز براي توليد بخار، متخصصين به اين فكر افتادند كه اگر بتوانند گازهاي داغ مورد استفاده براي توليد بخار را مستقيما به داخل توربين برانند، قادر خواهند بود تا نيروگاهي با حجم كمتر طراحي نمايند.
تلاشهاي اوليه براي ساخت توربين گازي به دلايلي موفقيتآميز نبودند. دليل عمده ناموفق بودن تلاشهاي مذكور عدم وجود آلياژها و موادي بود كه بتوانند در تنشها و دماهاي مورد نظر كار كنند. اما تلاشهايي كه در طول جنگ جهاني دوم روي ساخت توربينهاي گازي براي استفاده در هواپيماها بعمل آمد وضعيت مذكور را تغيير داد. در دهه 1950 ميلادي، از توربين گازي در هواپيماي مسافربري نيز استفاده شد و از آن پس توربين گازي در زمينههاي ديگر نيز با موفقيت به رقابت پرداخت. امروزه استفاده از توربين گازي براي توليد الكتريسيته امري كاملا جا افتاده است و پيشرفتهايي كه در تكنولوژي ساخت آنها صورت گرفته، چشمگير و قابل توجه ميباشد. توربين گازي موتوري است كه براي تبديل انرژي حاصل از احتراق سوخت به يك انرژي مفيد (مانند انرژي مكانيكي)طراحي شده است. يك توربين گازي كلا از دو قسمت مولد گاز و تبديل انرژي تشكيل شده است قسمت مولد گاز خود شامل كمپرسور، محفظه احتراق و توربين ميباشد.