پایان نامه بررسی سیستم سرمایش جذبی، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه بررسی سیستم سرمایش جذبی، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۱۱۴
بهمرا فایل پاورپوینت جهت ارائه پایان نامه
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: آشنایی
۱-۱- ماشین جذبی و کاربردهای آن
۱-۱-۱- مفاهیم و اصول
۱-۱-۲- فرایندهای ترمودینامیکی درسیکل تبرید جذبی
۱-۱-۳- فشارهای بالا و پایین ماشین
۱-۱-۴- یک قرارداد
۱-۱-۵- کاربردهای ماشین جذبی در مقیاس تجارتی
۱-۲- انواع ماشینهای جذبی و تفاوت های آنها
۱-۲-۱- جفت مبرد- جاذب
۱-۲-۲- روش های مختلف گرمایش
۱-۲-۳- طبقه های ژنراتور
۱-۲-۴- سیکل جذبی برای گرمایش و سرمایش
۱-۳- اهداف این تحقیق
۱-۳-۱- ماشین جذبی در مقایسه با ماشین تراکمی
۱-۳-۲- محلول آب- برومیدلیتیم در مقایسه با محلول آمونیاک- آب
۱-۳-۳- سیستم هوا- خنک در مقایسه با آب- خنک
۱-۳-۴- استفاده مستقیم از گاز شهری در مقایسه با منابع حرارتی دیگر نظیر بخار داغ و انرژی خورشیدی
۱-۳-۵- ظرفیت دستگاه
فصل دوم: ترمودینامیک سیکل
۲-۱- روش های مختلف خنک کردن
۲-۱-۱- خنک کردن با آب
۲-۱-۲- خنک کردن با هوا
۲-۱-۳- خنک کردن تبخیری
۲-۲- طرح مناسب به همراه مدل فیزیکی و دیاگرام جریان
۲-۳- پیش فرضها و داده های ورودی
۲-۴- خواص ترمودینامیکی و ترموفیزیکی نقاط
۲-۵- ضریب عملکرد
۲-۵-۱- تعریف کلی
۲-۵-۲- ضریب عملکرد ماشین جذبی
۲-۵-۳- ضریب عملکرد اصلاح شده
فصل سوم: بررسی اوپراتور
۳-۱- مقدمه
۳-۲- اوپراتور پاششی
۳-۳- روشی برای تخمین طول لوله در اواپراتور – طراحی اولیه
۳-۳-۱- انتقال حرارت
۳-۳-۲- ضریب انتقال حرارت سمت مایع سرد شده
۳-۳-۳- ضریب انتقال حرارت سمت مبرد
۳-۴- تبخیر لایه ای
۳-۵- روش بررسی اواپراتور
۳-۶- روش محاسبات
۳-۶-۱- محاسبات آب خنک شونده
۳-۶-۲- محاسبات داخل لوله
۳-۶-۳- محاسبه برای دیواره لوله
۳-۶-۴- محاسبات خارج لوله
۳-۶-۵- انتقال حرارت در اواپراتور
۳-۶-۷- حل نهایی و محاسبه طول لوله
فصل چهارم: بررسی کندانسور
۴-۱- مقدمه
۴-۲- توضیح
۴-۳- انتقال حرارت
۴-۴- محدوده های تغییرات درشرایط محاسبه
۴-۵- بیان پارامترها
۴-۶- ناحیه خنک شدن فاز بخار
۴-۷- محاسبه ha، ضریب انتقال حرارت سطح لوله با هوا
۴-۸- تعاریف و معادلات برای ضریب انتقال حرارت کلی
۴-۹- تقطیر لایه ای داخل لوله
۴-۱۰- افت فشار
۴-۱۱- چگونگی محاسبات:
فصل پنجم: بررسی محفظه جاذب
۵-۱- مقدمه
۵-۲- کریستالیزاسیون
۵-۳- مقایسه سه نوع جاذب از نظر کارکرد آنها در سیکل هوا- خنک جذبی
۵-۳-۱- توضیحات ضروری
۵-۳-۲- محاسبات مشابه برای هر سه سیکل
۵-۳-۳- مدل اول- مدل EISA
۵-۳-۴- محاسبات مدل ESIA
۵-۳-۵- مدل دوم- مدل KURSOAWA
۵-۳-۶- مدل تلفیقی:
۵-۴- طراحی جاذب
فصل ششم: بررسی ژنراتور
۶-۱- مقدمه:
۶-۲- مدل فیزیکی
۶-۳- ضریب انتقال حرارت سمت آب- برومید لیتیم
۶-۴- آنالیز سوختن سوخت
۶-۵- محاسبات سوختن سوخت
۶-۶- انتقال حرارت در سمت گاز
۶-۶-۱- انتقال حرارت جابه جایی
۶-۶-۲- انتقال حرارت تابشی
۶-۶-۳- محاسبه سطح لوله:
۶-۷- مدل های عملی
نتیجه گیری:
منابع :
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۱-۱: ماشین جذبی
شکل ۱-۲: محفظه خشک کننده
شکل ۱-۳: تغلیظ دوباره
شکل ۱-۴: بخار آب در محفظه خشک کن به وسیله آب خنک کن، سرد می شود
شکل ۱-۵: فرایند مخلوط شدن جریان دائم و آدیاباتیک
شکل ۱-۶: مخلوط شدن دائم دو جریان با انتقال حرارت
شکل ۱-۷: فرایند خفگی برای مخلوط مایع دوتایی تحت شرایط جریان دائم
شکل ۱-۸: دیاگرام اجزا و نمودار جریان ها برای یک سرما ساز جذبی
شکل ۱-۹: دیاگرام سیکل آب-برمیدلیتیم با گرمایش مستقیم
شکل ۱-۱۰: دیاگرام سیکل آب- برمید لیتیم با پوسته عمودی برای سرمایش خورشیدی
شکل ۱-۱۱: دیاگرام چیلر هوا خنک با گرمایش مستقیم که با آب و آمونیاک کار می کند.
شکل ۱-۱۲: ماشین جذبی تک اثره با ظرفیت بالا که با بخار گرم می شود و از آب و برومید لتیوم بهره می گیرد
شکل ۱-۱۳: ماشین جذبی دواثره برای گرمایش و سرمایش با اواپراتور DX
شکل ۱-۱۴: ماشین جذبی دو اثره برای سرمایش
شکل ۱-۱۵: ماشین جذبی دو اثره برای گرمایش
شکل ۲-۱: طرح مناسب
شکل ۲-۲: دیاگرام جریان
شکل ۲-۳: مدل فیزیکی
شکل ۲-۴: خواص مبرد برومید لیتیوم آب
شکل ۲-۵: سیکل ساده جذبی
شکل ۴-۱: مبدل حرارتی هوا خنک
شکل ۴-۲: شماتیک کندانسور بهمراه توزیع دما در آن
شکل ۵-۱: دیاگرام جعبه ای ساده شده برای یک سیستم سرمایش جذبی پایه
شکل ۵-۲: سیکل جذبی بر روی نمودار تعادل آب- برومید لیتیم
شکل ۵-۳: سیکل جذبی ساده شده
شکل ۵-۴: دیاگرام شماتیک سیکل جذبی با استفاده از مدل EISA
شکل ۵-۵: جاذب مدل اول
شکل ۵-۶: پیکربندی محفظه جاذب هوا- خنک در مدل دوم
شکل ۵-۷: دیاگرام سیکل جذبی با استفاده از محفظه جاذب مدل دوم
شکل ۵-۸: یکی از لوله ها
شکل ۵-۹: سیکل جذبی با کمک جاذب هوا- خنک با تلفیقی از دو مدل ۱و ۲
شکل ۶-۱: لوله حاوی گازهای احتراقی (L,D)
شکل ۶-۲: منحنی ضریب صدور برای دی اکسید کربن
شکل ۶-۳: منحنی ضریب صدور برای بخار آب
شکل ۶-۴: منحنی ضریب تصحیح برای بخار آب
شکل ۶-۵: ساختمان ژنراتور مشعل
شکل ۶-۶: چگونگی قرار گرفتن ژنراتور در سیکل
شکل ۶-۷: مدل دیگری از ژنراتور لوله آتشی
ماشین جذبی و کاربردهای آن
در سال ۱۷۷۷ یعنی بیش از ۲۰۰ سال پیش یک فرانسوی به نام «نایرن» (Nairne)تئوری تبرید جذبی را ارائه کرد. در سال ۱۸۶۰ اولین چیلر جذبی که با آمونیاک و آب کار می کرد ساخته شد. در سال ۱۹۴۵ اولین چیلر جذبی به وسیله کمپانی «کریر» به فروش رسید. چیلر جذبی سرگذشتی طولانی دارد، اما در دنیا چندان نام آور نیست. شاید درک این مطلب که ماشینی بتواند با استفاده از بخار آب یا سوختن سوخت آب سرد تولید کند کمی مشکل باشد! [۱] اما هم اکنون در دنیا به دلیل استفاده از منابع جدید انرژی (گاز، نور خورشید و …) استفاده ناچیز انرژی برق و عدم استفاده از مبردهای مخرب لایه ازن به این ماشین توجه خاصی شده است.
۱-۱-۱- مفاهیم و اصول
تئوری ماشین جذبی از مفهوم «افزایش نقطه جوش» گرفته شده است. زمانی که یک مول از محلولی با یک لیتر آب مخلوط شود نقطه جوش در حدود افزایش می یابد. آب خالص در شرایط استاندارد در می جوشد، اما وقتی که چند مول از محلولی به آب افزوده شود نقطه جوش آن چند درجه زیاد خواهد شد. این مطلب که در دبیرستان آموزش داده شده برای چیلر جذبی مورد استفاده قرار گرفته است.
تولید آب سردشده: زمانی که یک خشک کننده در محفظه خالی از هوا وجود دارد، بخار آب موجود در محفظه به وسیله آن جذب خواهد شد. فشار این محفظه ممکن است تقریبا در حد خلاء با دمایی حدود باشد چرا که مقدار بخار آب بسیار کم است.
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.
دیدگاه ها