عنوان: پایان نامه بررسی انواع سیستم های تعلیق، مهندسي مکانیکک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 190
بهمرا فایل پاورپوینت ppt قابل ویرایش
فهرست :
فصل اول : وظایف عمده سیستم های تعلیق
1- 2 جرم معلق و نامعلق
1-3 درجات آزادی خودرو
1-4 مودهای حرکتی خودرو
1- 4-1کارکرد
1- 4-2سواری
1-4-2-1 خوش سواری
1-4 -2-2 قرار پذیری
1-4-2-3 برانگیختگی خودرو
1- 4-2 – 4 احساس انسان
1- 4- 3 فرمان پذیری:
1- 4 – 4 پایداری
1 – 5ارزیابی عملکرد تعلیق :
1- 6 سازو کار های موثر بر دینامیک خودرو
1-7 تاثیر سیستم های تعلیق بر فرمانپذیری
1-7 -1 دیدگاه سینماتیکی (مکانیزمی)
1-7- 2 دیدگاه نرمی
فصل دوم : اجزاء سیستم های تعلیق
2-1 فنر:
2-1-1 انواع فنر ها
2-1-1-1 فنر مارپیچ :
2-1-1-2 فنر تخت :
2-1-1-3 میله پیچشی :
2-1-1-4 فنرهای هوایی :
2-2 لرزه گیر
2-2-1 کاربرد
2-2-2 کارکرد
2-2-3 ویژگی های کارکردی لرزه گیر
2-2-4 نصب و جای گذاری لرزه گیر
2-2-5 دسته بندی لرزه گیرها
فصل سوم : دسته بندی سیستم های تعلیق
3-1 سیستم تعلیق غیر فعال(passive)
3-1-1-1سیستم تعلیق ها چکیس
3-1-1-2 سیستم تعلیق چهار میله ای
3-1-2سیستم تعلیق جداگانه
3-1-2-1 سیستم تعلیق بازوهای پیروجلو
3-1-2-2سیستم تعلیق دو جناغی جلو
3-1-2-3ستون مک فرسون
3-1-2-4 سیستم تعلق چند میله ای
3-1-2-5سیستم تعلیق بازوی پیرو پشت
3-1-2-6سیستم تعلیق بازوهای نیمه پیرو
3-1-2-7 سیستم تعلیق محور اونگی
3-1-2-8 سیستم تعلیق دودیون
3-1-3انالیز مرکز غلت
3-2 سیستم تعلیق نیمه فعال(Semi Active)
3- 3سیستم تعلیق فعال
3-3-1 تعلیق فعال
3-3-2سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک
3-3-3هیدرواکتیو 1:
3-3-4 هیدرو اکتیو 2 :
سیستم ارتفاع هوشمند:
3-3-5سیستم ضد نشست
3-3-6 تعلیق اکتیوا:
3-3-7هیدرواکتیو 3
3-3- 8 هیدرواکتیو 3+
3-3-9چکیدهای از سیستم های هیدرواکتیو
3-3-10سیستم کنترل پویای بدنه
3-3-11دیدگاه خریدار از سیستم های تعلیق غیر فعال و فعال
3-3-12چالش های تعلیق فعال
3-3-13 سیستم تعلیق هوائی
3-3-14مزیت سیستم های تعلیق بادی نسبت به سیستم های تعلیق مکانیکی
3-3-15 سیستم های تعلیق بادی در خودروهای سواری
3-3-16 سیستم های تعلیق بادی در خودروهای سنگین
3-3-17 سیستم های تعلیق
فصل چهارم :مدلسازی سیستم های تعلیق
4-1 مدل یک چهارم خودرو
4-1-2 مدل یک چهارم سیستم تعلیق نیمه فعال
4-2 مدل یک دوم خودرو با دو درجه آزادی برای سیستم تعلیق غیر فعال
4-3 مدل یک دوم خودرو با چهار درجه آزادی برای سیستم تعلیق نیمه فعال
4-4مدل کامل خودرو
نتیجه گیری
پیوست
Plotting the root locus
Adding a notch filter
Finding the gain from the root locus
Plotting the closed-loop response
Adding a PID controller
Plotting the closed-loop response
Choosing the gains for the PID controller
منابع
مقدمه :
سیستم تعلیق خودرو به عنوان یکی از سیستم های مهم در خودرو یکی از کانون های اصلی مهندسی اتومبیل می باشد . تعلیق اصطلاحی است که به مجموعه فنر ها، کمک فنرها واهر مبندی هایی که به چرخ های خودرو متصل می گردد اطلاق می شود
در وسائل نقليه موتوري سبك و سنگين جهت تعديل اثرات نامطلوب ناشي از ناهمواري سطح جاده ازسيستم تعليق استفاده مي كنند . اين اثرات باعث خستگي راننده و سرنشينان آن مي شود به طوريكه اين وضع موجب بخطر افتادن سلامتي انسان شده و نهايتاً كاهش بازده راننده و همچنين كاهش عمر مفيدقطعات خودرو را به دنبال خواهد داشت . سيستم تعليق از همان زمان اختراع خودرو بكار گرفته شده بود و در طول زمان كاملتر شده است . اين تكامل جنبه هاي مختلفي داشته كه نتيجتاً قابليتهاي جديدي را به دنبال آورده است . به طوريكه درصد قابل توجهي از انرژي حاصل از ارتعاشات و نوسانات ناشي از ناهممواري سطح جاده توسط فنر و دمپر سيستم تعليق جذب و مستهلك مي شود
مهمترين اهداف اين پروژه به شرح زير هستند :
-شناخت وظایف و پارامترهاي مهم طراحي سيستم تعليق
- شناخت تقابلهاي موجود در طراحي
- شناخت اجزاء سيستم تعليق
- شناخت انواع سيستم تعليق
- شبیه سازی سیستم تعلیق
-1 وظایف عمده سیستم تعلیق عبارت اند از :
مجزا نمودن بدنه خودرو از ارتعاشات تحمیلی از سوی جاده
بر قرار نمودن اتصال میان تایرو جاده
کنترل نمودن بدنه خودرو در برابر پیچش و ناوش
محدود نمودن حرکت چرخ
عملکرد بهینه در اقسام جاده
1- 2 جرم معلق و نامعلق
در بررسی های دینامیکی , خودرو متشکل از دو جرم عمده زیر است :
جرم معلق : بخش هایی از خودرو که روی فنر ها سوار است , مانند اسکلت خوردو , موتور,سرنشین, صندلی, درب و…
جرم نامعلق : بخش هایی از خودرو که روی فنرها سوار نیستند , مانند چرخ, محور, پوسته محور, کله گاوی و…
1-3 درجات آزادی خودرو
ديدگاه عمده در ديناميک خودرو نگرش اجسام صلب است، بنابراين خودرو يک جسم صلب با گستره حرکت فضايي در نظر گرفته ميشود. بر پايه تعريف درجات آزادي، يک جسم صلب داراي6 درجه آزادي ميباشد که حرکات متناظر با اين درجات، حرکات مستقل جسم را تشکيل ميدهد. بنابراين براي نمايش حرکات خودرو درجات آزادي زير بکار ميرود:
حرکت طولي : حرکت خطي خودرو در راستاي طولي
حرکت کناري : حرکت خطي خودرو در راستاي کناري
حرکت عمودي : حرکت خطي خودرو در راستاي عمودي
حرکت غلتزني : حرکت زاويهاي حول محور طولي
-4 مودهای حرکتی خودرو
1- 4-1کارکرد
ویژگی های کارکردی یک خودرو به طور عمده مرتبط با توانایی های شتاب گیری, ترمزدهی, چیرگی بر شیب جاده و گنجایش بار و بارکشی است . بازدهی زنجیره توان ویژگی های اصطکاکی تایر , پسای ایرودینامیکی و ارایش زنجیره توان ( جای قرار گیری موتور و محور رانش ) شاخص های کارکردی خودرو بوده , که در شتاب گیری توان موتور و در ترمزدهی ویژگی های سیستم ترمز نیز افزوده می شود لغزش و قفل شدگی تایر از پارامتر های مهم کارکردی بوده که سبب کاهش شتاب و کندش خودرو است . امروزه با بهره گیری از سیستم های پاد قفل خود (اصطکاک ایستایی ) کار کند .
1- 4-2سواری
سواری نمایشگر دو ویژگی خوش سواری و قرارپذیری خودرو است
1-4-2-1 خوش سواری
خوش سواری مرتبط با لرزه های خودرو بر اثر ناهمواری های جاده و دیگر منابع اشفتگی , تاثیرات ان بر سرنشین و جداسازی سرنشین از لرزه های خودرو است.
خودروهای جاده ای در گستره حرکتی مجاز خود می توانند در معرض پهنه گسترده ای از لرزش ها و ارتعاشات قرار گیرند این اتعاشات از طریق حواس لامسه , بینایی و شنوایی به سرنشینان منتقل می شود کلمه سواری دربرگیرنده برانگیزش های بساوایی و بینایی است , در حالی که ارتعاشات شنوایی در پهنه نوفه های صوتی
1-4 -2-2 قرار پذیری
قرارپذیری سنجه چسبیدگی تایر و جاده است . در برخورد با ناهمواری های جاده , چرخ ها تلاش می کنند تا از شکل پروفیل جاده پیروی نمایند , اما ممکن است که از جاده کنده شده و در نتیجه سبب کاهش کنترل پذیری خودرو گردند شاخص قرار پذیری نیروهای عمودی میان تایر و جاده است , که هر چه تغییرات انها کمتر باشد , قرار پذیری مطلوبتری وجود دارد قیود سیستم تعلیق که بیانگر جابجایی بیشینه مجاز میان محور و بدنه (جابجایی اولیه سیستم تعلیق ) و جابجایی میان محور و جاده (جابجایی ثانویه سیستم تعلیق) است , نمایانگر رفتار و کیفیت قرارپذیری خودرو می باشد.
1-4-2-3 برانگیختگی خودرو
چشمه های برانگیختگی لرزشی خودرو به دو گروه زیر تقسیم می شوند:
درونی : لرزه های موتور و خط رانش , نابالانسی چرخ و محور
بیرونی : ناهمواری های جاده , نیروهای ایرودینامیکی
1- 4-2 - 4 احساس انسان
شاخص انسانی خوش سواری خودرو شتاب اعمالی به سرنشین است . این شتاب در برگیرنده شتاب عمودی بدنه و شتاب زاویه ای کله زنی خودرو است . بر گزینی مرز اسایشی انسان (سرنشین خودرو) به سبب نایکسانی احساس افراد از لرزه ها و نبود یک روش پذیرفته شده عمومی برای ارزیابی پاسخ انسان به ارتعاشات دشوار می باشد استاندارد هایی برای مرزهای اسایشی و واکنش انسان به لرزه های اعمالی نگاشته شده است .