پایان نامه بررسی نقش شهر الکترونیک در کاهش ترافیک شهری، مهندسی شهر سازی
عنوان: پایان نامه بررسی نقش شهر الکترونیک در کاهش ترافیک شهری،مهندسی شهرسازی
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی، مهندسی شهرسازی
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۱۱۵
نمونه موردی، شهرستان میاندوآب
چکیده
امروز در کلان شهرهای ایران، شهروندان زمان زیادی را صرف فعالیت های تکراری و غیر مفید نظیر پیمودن مسافت های طولانی برای خرید کالا و دریافت خدمات، معطل شدن در ترافیک های سنگین انتظار در صف بانک ها می کنند. در عصر حاضر فناوری اطلاعات مهمترین ابزار برای مدیریت صحیح کلیه واحدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی محسوب میگردد. در شهر الکترونیک، شهروندان در تمام اوقات شبانه روز به پایگاه های داده خدمات دولتی و بخش خصوصی بر روی شبکه وب دسترسی دارند. ایجاد شهر الکترونیک تاثیرات بسیاری را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای اداره شهر و شهروندان به دنبال خواهد داشت.
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش اساسی در حل مسائل ترافیکی کلان شهرها دارد. امروزه ترافیک در بسیاری از کلا ن شهرهای کشور به بزرگترین معضل شهر نشینی تبدیل شده است. در آسیب شناسی معضل ترافیک که منشا خیلی از مشکلا ت امروز شهرها محسوب می شود به مواردی بر می خوریم که نشان می دهد ریشه های حل ترافیک به حوزه های فرابخش شهرداری و شهروندی می رسد.ابتدا باید تعریفی ساده از واقعه ترافیک داشته باشیم.
ترافیک به معنای افزایش حجم رفت و آمد در فضای محدودی از معبر تعریف شده است.حال ریشه های افزایش حجم رفت و آمد مردم و وسائط نقلیه شان چیست، سوژه ای است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.رفت و آمدها در شهرها اکثرا برای مراجعه به دفاتر، نمایندگی و ادارات گوناگون صورت می گیرد. هنگامی که این مراجعات در تعداد ادارات و تعداد ارباب رجوع آنها ضرب می شود عدد کلانی را ارایه می کند که برابر است با همان حجم فزاینده ترافیک در خیابان های اصلی و مرکزی شهرها.این وضع ترافیکی زمانی غیر قابل تحمل تر می شود که مراجعات ارباب رجوعان به دلایل متعدد بروکراسی اداری برابر چندین بار در یک مقطع زمانی کوتاه تکرار می شود.در این راه بن بست گونه معضل ترافیک توجه به دولت الکترونیک و توسعه آن خودنمایی می کند.
دولت الکترونیک در ابعاد گوناگون زندگی یک شهروند ساکن شهرهای بزرگ نقش ایفا می کند از دوره کودکی تا زمان پیری استفاده از امکانات فضای مجازی ادارات می تواند شهروندان را بدون جابه جایی به دریافت خدمات گوناگون شهری برساند . باید یک مرور ساده البته در حجم بسیار بالا می توان متوجه شد که خیلی از مراجعات روزمره شهروندان کاهش پیدا خواهد کرد.
کلیدواژه ها: شهر الکترونیک – آی تی در ترافیک – ترافیک شهری – شهرالکترونیک میاندوآب
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
فصل اول :کلیات تحقیق و پروپوزال
پرسش آغازین
طرح مسئله
تعریف شهر الکترونیک
چند شهر الترونیک برتر در جهان در سال ۲۰۰۰ میلادی
تعریف ترافیک شهری
اهمیت موضوع
اهداف
سوالات
فرضیات
پیشینه تحقیق ( ادبیات تحقیق )
روش تحقیق
روش و نحوه گرد آوری اطلاعات
مفهوم
متغییر ها
شاخص ها
جمع بندی فصل اول
فصل دوم :مبانی نظری
زندگی و حمل و نقل در شهر هوشمند
مفهوم I T S
زیرساخت های آی تی اس شامل چه تخصص هایی است ؟
حمل و نقل هوشمند
تأثیرات بالقوه سیستم فناوری اطلاعات در رفتارهای سفری
تغییرات ساختاری در حمل و نقل کالا
رانندگی در شهر الکترونیک
از مدیریت ترافیک سنگین چه می دانیم؟
منافع ATM
چرا؟ ATM
مهار ترافیک در شهر هوشمند
مهمترین اهداف و عملکردها از پیاده سازی آی تی اس
نظریات مربوط به رابطه بین حمل و نقل و ارتباطات
نظریه جایگزینی یا جانشینی
نظریه تئوری مکمل بودن
کاربرد سامانه اطلاعات مکانی در مدیریت حمل و نقل و ترافیک
سامانه اطلاعات مکانی
سازمان الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی۲
آموزش
فصل سوم:نمونه هایی از شهر الکترونیک در ایران
نمو نه هایی از شهر الکترونیک در ایران
شهر الکترونیکی کیش
شهر الکترونیکی مشهد
ایران و ضرورت رویکرد به شهر الکترونیک
فصل جهارم:معرفی منطقه مورد مطالعه (میاندوآب)
میاندوآب
موقعیت، حدود و وسعت شهر میاندوآب
وضعیت کاربری اراضی
کمبودهای زمین در وضع موجود
نقشه کاربری اراضی
دشت های میاندوآب
دره ها و تالابهای شهر میاندوآب
سدهای شهر میاندوآب
دریاچه ها
خاکشناسی شهر میاندوآب
جغرافیای اقتصادی شهرستان میاندوآب
وضعیت بخش کشاورزی در شهر میاندوآب
امور دام ، طیور و زنبور عسل
شهرک صنعتی میاندوآب
بازارهای محلی شهر میاندوآب
فصل پنجم :تجزیه و تحلیل و یافته های تحقیق
یافته ها را می توان در ۳ آیتم اصلی ذیل خلاصه کرد
تجزیه و تحلیل وضعیت گرهها و تقاطع های اصلی شهر میاندوآب
مهمترین مشکلات ترافیک درون شهری میاندوآب
تصویری از ترافیک در شهرستان میانوآب
فصل ششم:نتیجه گیری و ارایه راهکارها و پیشنهادات
جمع بندی و نتیجه گیری تحقیق
اقدامات مهم در زمینه شهر الکترونیک در شهرستان میاندوآب
ارایه راهکارهها و پیشنهادات
راه حل های حل مساله ترافیک در شهرستان میاندوآب
منابع و مآخذ
مقدمه
نیاز به حمل و نقل ، به تاریخ تمدن بر می گردد . اولین یا ابتدایی ترین تسهیلات حمل و نقل ، گذرگاههایی بودند که از طریق باز کردن مسیر ، در جنگل ها ساخته شدند . و نیزبرای عبور حیوانات اهلی راه ها عریض تر و بهتر گردیدند . با اختراع چرخ و استفاده از آن راه سازی پیشرفت کرد . اکثر راه های اولیه به واسطه رومیها ساخته شد . تا قرن هفده و هجده روشهای راه سازی رومیان در بسیاری از کشورها و به ویژه اروپا ، مورد استفاده قرار گرفت . اولین اصول راه سازی مدرن بوسیله Telford Macadam و Tri saguet توسعه یافت . این افراد روشهای سنتی راه را بهبود بخشیدند .
در سال ۱۸۸۵م با اختراع موتور درون سوز بنزینی به وسیله Dimlerو Benz ، چهره کلی حمل و نقل دگرگون گردید . در سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ ، طرح هندسی و سازه ای راه اهمیت ویژه ای یافت و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفت و مهندسی راه به عنوان یکی از مواد درسی در دانشگاهها مطرح گردید .
با رشد سریع شهرها و ترافیک در جاده ها و همچنین افزایش سرعت ، مسئله تراکم و تصادفات مطرح گردید . بدین ترتیب مسائل ترافیک و جاده ها ، با همه پیچیدگی های آن مورد توجه واقع شدند . این مسائل شامل ارتباط داخلی طبیعت شهر و قوانین فیزیکی زمان ، فاصله و حرکت می گردیدند.)مقاله شهر سازی مدرن ایران)
رفت و آمد یکی از ارکان زندگی بشر به شمار می رود و شاید ذهنیتی نادرست یا غریبانه باشد که بشر روزی بی رفت و آمد به کارهایش بپردازد.
یکی از مهمترین ابزارهای پیشرفت و توسعه در دنیای کنونی بهره برداری موثراز فناوری اطلاعات و ارتباطات است که از دهه ۱۹۸۰میلادی به بعد ابزار استفاده از این امکانات در جهان ایجاد شده ومیتوان گفت که مهمترین شاخصه آن استفاده از اینترنت میباشد. وسعت پیشرفتهای صورت گرفته به شکلی است که بسیاری از متخصصان امر بر این عقیده اند که انقلابی مثل انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته وجهان را وارد عصر اطلاعات مینماید واین انقلاب بسیاری از جنبه های اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی حیات بشر را دست خوش تحول عمیق کرده است . یکی از ابعاد این تحول تغییرات عمیقی است که در روابط اقتصادی بین افراد با یکدیگر ،افراد با شرکتها وسازمانهای دولتی به سرعت از حالت سنتی خود خارج شده وبه سوی انجام مبادلات از طریق بهره گیری از سامانه های مبتنی بر اطلاعات الکترونیکی که به به تجارت الکترونیکی معروف میباشد در حرکت است .استفاده از تکنولوژی جدید چندی است که در خدمت کنترل ترافیک در کلان شهرهای در آمده است .استفاده از این تکنولوژی ها اغلب به دو صورت به کاهش ترافیک کمک میکند :
۱ – استفاده از طریق طراحی سامانه کنترل هوشمند ترافیک
. ۲ – از طریق ایجاد دولت الکترونیک (شهرهای اکترونیکی ) افزایش استفاده از تلفنهای همراه وکامپیوتر های خانگی وسایر دستگاههای ارتباطی موجب شده که خانه به عنوان محل مناسبی برای انجام برخی فعالیتها که قبلا از طریق حضور در اماکن عمومی وسازمانهای مربوطه انجام میگرفت مطرح شده است که این مسئله باعث کاهش رفت وآمد های غیر ضروری در شهرها میشود .
دیدگاه ها