پایان نامه بررسی طراحی و کاربرد آسانسور و تاریخچه صنعت آسانسور در ایران،مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه بررسی طراحی و کاربرد آسانسور و تاریخچه صنعت آسانسور در ایران،مهندسی مکانیک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۸۱
چکیده:
آسانسور به صورت امروزی در حدود ۵۰ سال پیش وارد کشور شده است و اولین نمایندگی فروش آسانسور در کشور مربوط به یک شرکت سوئیسی می باشد که توسط یک شرکت ایرانی وارد شد و بعد از آن نیز شرکت های خارجی دیگر در این زمینه فعالیت داشتند اولین کارخانه در ایران توسط وزارت مسکن و شهر سازی در سال ۱۳۵۰ در شهر صنعتی البرز قزوین تحت لیسانس یک شرکت سوئیسی بنا گردید و بعد از آن نیز کارخانجات دیگری توسط شرکت های خارجی در ایران فعالیت نمودند ولی با توجه به تحریم وسایل بعد از انقلاب و بر اساس ضرورت و نیاز شروع به فعالیتهای تولیدی در زمینه ساخت قطعات یدکی آسانسور نمودند و در واقع آسانسور به صورت تلفیقی در کشور تولید و نصب گردید تا اینکه در دهه ۷۰ مجوز واردات آزاد شده وبه تبع آن واحدهای فروش آسانسور به صورت رسمی و غیر رسمی بوجود آمدند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه. ۱
فصل اول: تعاریف
۱-۱- آسانسور :
۱-۱-۱- آسانسور کششی :
۱-۱-۲- آسانسور هیدرولیکی :
۱-۲- اجزا و اصطلاحات استفاده شده
۱-۲-۱- بالاسری :
۱-۲-۲- تابلو کنترل آسانسور :
۱-۲-۳- تعمیرکار :
۱-۲-۴- تراز طبقه شدن :
۱-۲-۵- سیستم اضافه بار :
۱-۲-۶- سیستم ترمز ایمنی (سیستم پاراشوت) :
۱-۲-۷- چاه :
۱-۲-۸- چاهک :
۱-۲-۹- درهای طبقاتی :
۱-۲-۱۰- درب کابین :
۱-۲-۱۱- ریل های راهنما :
۱-۲-۱۲- زنجیر جبران (سیم بکسل جبران) :
۱-۲-۱۳- ساختمان غیر مسکونی :
۱-۲-۱۴- سرعت نامی :
۱-۲-۱۵- سیستم های فراخوانی آسانسور :
۱-۲-۱۵-۱- ساده (پوش باتن ) :
۱-۲-۱۵-۲- جمع کن رو به پائین (کالکتیو دان) :
۱-۲-۱۵-۳- جمع کن رو به بالا (کالکتیو آپ) :
۱-۲-۱۵-۴- جمع کن انتخابی (کالکتیو سلکتیو):
۱-۲-۱۶- فراخوانی گروهی:
۱-۲-۱۷- سطح مفید کابین:
۱-۲-۱۸- شیر اطمینان :
۱-۲-۱۹- ضربه گیر (بافر) :
۱-۲-۲۰- طبقه اصلی ورودی :
۱-۲-۲۱- طول مسیر حرکت :
۱-۲-۲۲- کابین :
۱-۲-۲۲-۱- کابین دو درب :
۱-۲-۲۳- کلید آتش نشان :
۱-۲-۲۴- کنترل کننده مکانیکی سرعت (گاورنر) :
۱-۲-۲۵- موتور خانه :
۱-۲-۲۶- نگهدارنده ریل ها:
۱-۲-۲۷- وزنه تعادل :
۱-۲-۲۸- یوک کابین:
فصل دوم: تاریخچه آسانسور
۲-۱- تاریخچه صنعت آسانسور در ایران..
۲-۲- پس از انقلاب:
۲-۳- شروع جنگ:
۲-۴- خاتمه جنگ و دوران بازسازی:
۲-۵- انواع آسانسور از نظر کاربرد:
فصل سوم: بررسی و طراحی آسانسور
۳-۱- اطلاعات اولیه برای انتخاب آسانسور:
۳-۲- طراحی و آماده سازی محل آسانسور
۳-۲-۱- جانمایی آسانسور (ها) :
۳-۲-۲- چاه آسانسور :
۳-۲-۳- سازه ها و دیواره ها و سقف چاه آسانسورها
۳-۲-۴- تأثیرات آسانسور بر سازه ساختمان..
۳-۲-۵- موتور خانه.
۳-۲-۶- چاهک :
۳-۲-۷- درهای طبقات ، درها و دریچه های اضطراری و بازدید.
۳-۲-۸- تخلیه هوای چاه و موتور خانه.
۳-۳- ملاحظات سازه ای آسانسور:
۳-۳-۱- نیروهای طراحی..
۳-۳-۲- اثرات ضربه ای بارها:
۳-۴- ویژگی های آسانسورهای هیدرولیک:
فصل چهارم: آزمایش و تحویل گیری
۴-۱- آزمایش و تحویل..
۴-۲- حفاظت در مقابل آتش….
۴-۳- برق اضطراری :
۴-۴- نمونه شناسایی اطلاعاتب آسانسور
فصل پنجم: تحلیل و آنالیز اجزاء آسانسور
۵-۱- اجزای آسانسور
۵-۱-۱- موتورخانه :
۵-۱-۲- چاه آسانسور :
۵-۱-۳- چاهک :
۵-۲- انواع آسانسور از نظر کاربرد :
۵-۲-۱- آسانسور حمل بار و مسافر :
۵-۲-۲- آسانسور خدماتی :
۵-۲-۳- آسانسور خودرو بر :
۵-۳- آنالیز مراحل طراحی آسانسور:
۵-۴- طراحی آسانسور
۵-۴-۱- فاز اول طراحی: طراحی ابعاد و اندازه ها
۵-۴-۲- فاز دوم طراحی: تعیین مشخصات فنی قطعات..
۵-۴-۲-۱- عوامل موثر در انتخاب تجهیزات:
۵-۴-۳- فاز سوم طراحی: تهیه نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی..
۵-۵- مختصری بر طرز کار آسانسور:
۵-۵-۱- نحوه کار آسانسور:
۵-۵-۲- انواع کابل کشی:
۵-۵-۳- اتاق ماشین آلات در سطح پایین :
۵-۵-۴- محرک استونه ای:
۵-۵-۵- کابلهای سیمی :
۵-۵-۶- موتورهای کابل پیچی:
۵-۵-۷- موتورهای گیربکسی تک سرعته کششی:
۵-۵-۸- موتورهای گیربکسی دو سرعته کششی:
۵-۵-۹- موتورهای گیربکسی ولتاژ متغیر کششی:
۵-۵-۱۰- موتورهای بدون گیربکس ولتاژ متغیر کشش:
۵-۵-۱۱- ترمزهای آسانسور:
۵-۵-۱۲- اتاق ماشین آلات:
۵-۵-۱۳- روشنایی چاه آسانسور:
۵-۶- قطعات آسانسور:
۵-۶-۱- الکتروموتور گیربکس:
۵-۶-۲- کابین:
۵-۶-۳- گاورنر:
۵-۶-۴- شستی:
۵-۶-۵- سیم بکسل:
۵-۶-۶- ریل:
۵-۶-۶-۱- ریل کابین :
۵-۶-۶-۲- ریل وزنه :
۵-۶-۷- درب آسانسور:
۵-۶-۸- تابلو فرمان:
۵-۷- اصول اولیه ایمنی در استفاده از آسانسور:
۵-۸- طریقه نجات افراد از آسانسور:
فصل ششم: جداول و پیوستها
۶-۱- جداول استاندارد ابعادی آسانسور
۶-۲- آسانسورهای کنار هم دارای چاه مشترک…
۶-۳- هدف و زمینه کاربرد.
۶-۴- تعاریف…
۶-۴-۱- طبقه اصلی :
۶-۴-۲- میانگین زمان انتظار در طبقه اصلی :
۶-۴-۳- ظرفیت جابجایی ( یک یا چند آسانسور ):
۶-۴-۴- زمان تئوری سفر :
۶-۴-۵- زمان اوج ( ترافیک ورودی ):
۶-۵- قواعد کلی :
۶-۵-۱- تعداد آسانسورها و مشخصات آنها :
۶-۵-۲- ترتیب استقرار آسانسورها
۶-۵-۳- تیپ درها
۶-۵-۴- انتخاب برنامه.
نتیجه گیری:
منابع :
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۵-۱ شماتیک کلی روند آنالیز طراحی آسانسور
شکل ۵-۲ الکتروموتور گیربکس….
شکل ۵-۳ الکتروموتور گیربکس….
شکل ۵-۴ کابین..
شکل ۵-۵ شستی..
شکل ۵-۶ سیم بکسل..
شکل ۵-۷ ریل..
شکل ۵-۸ درب آسانسور
شکل ۵-۹ تابلو فرمان..
فهرست جداول
عنوان
جدول ۳-۱ عمق ( عرض یا طول هم راستای عمق کابین ) راهرو مقابل ورودیهای کابین..
جدول ۳-۲ حداکثر مساحت کابین متناسب با ظرفیت…
جدول ۳-۳ حداقل مساحت کابین مناسب باتعداد نفرات..
جدول ۳-۴ حداقل ابعاد موتور خانه.
جدول ۳-۵ بار وارده به قلاب سقف موتورخانه.
جدول ۳-۶ حداقل فاصله کف به کف طبقات با توجه به نحوه باز شدن و حداکثر ارتفاع در
جدول۳-۷ حداکثر ناشاقولی ابعاد چاه آسانسور
جدول۵-۱ عمق ( عرض یا طول هم راستای عمق کابین ) راهرو مقابل ورودیهای کابین..
جدول ۶-۱ زمان – ثانیه.
جدول ۶-۲ فاصله بین دو طبقه متوالی به متر.
جدول ۶-۳ سرعت مجاز متر بر ثانیه.
مقدمه
از بررسی معماری ساختمانها در گذشته میتوان فهمید که در گذشته توان ساخت ساختمانهای بلند وچود داشتهاست ولی شاید دلیل اینکه چرا این کار چندان رواج نداشته، وجود پلههای بسیار بودهباشد. این مشکل همچنان پابرجا بود تا اینکه یک مکانیک آمریکایی به نام الیشا اوتیس ایمنی را در بالابر با به کارگیری چرخی ضامندار که در صورت پارهشدن طناب، اندکی پس از سقوط بالابر را متوقف میکرد، فراهم کرد. این اختراع که در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاهی در نیویورک پردهبرداری شد، مقدمهای برای کاربرد گستردهٔ بالابر بود.
در حال حاضر یکی از مشکلات ساختمانهای بزرگ کافی نبودن فضای در نظر گرفته شده برای آسانسور است. این امر یعنی پیشبینی و منظور نمودن فضای کافی با محاسبه تعداد ظرفیت و سرعت مناسب آسانسورها باتوجه به ارتفاع و جمعیت ساکن و کاربری ساختمان باید در ابتدای کار یعنی در زمان طراحی ساختمانها مد نظر قرار گیرد؛ وگرنه پس از اجرای ساختمان معمولاً افزایش فضای چاه آسانسور بسیار مشکل و در اکثر موارد غیر ممکن است.
آسانسور وسیلهای است الکترومکانیکی، در ابتدای اختراع آسانسور به شکل امروزی، بیشتر قطعات و لوازم آسانسورها مکانیکی و الکتریکی بود ولی با پیشرفت علوم در حوزه الکترونیک و نیمههادیها و همچنین ورود حوزه علوم هوش مصنوعی به صنعت این وسیله نیز تکامل یافت و به عنوان یک وسیله کاملا کاربردی با حوزه سطح دسترسی کاملا گسترده در بین جوامع شهری قرار گرفت.
دیدگاه ها