سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه بررسي طراحی و کاربرد آسانسور و تاريخچه صنعت آسانسور در ايران،مهندسی مکانيک

عنوان:  پایان نامه بررسي طراحی و کاربرد آسانسور و تاريخچه صنعت آسانسور در ايران،مهندسی مکانيک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 81

چکیده:

آسانسور به صورت امروزی در حدود 50 سال پیش وارد کشور شده است و اولین نمایندگی فروش آسانسور در کشور مربوط به یک شرکت سوئیسی می باشد که توسط یک شرکت ایرانی وارد شد و بعد از آن نیز شرکت های خارجی دیگر در این زمینه فعالیت داشتند اولین کارخانه در ایران توسط وزارت مسکن و شهر سازی در سال 1350 در شهر صنعتی البرز قزوین تحت لیسانس یک شرکت سوئیسی بنا گردید و بعد از آن نیز کارخانجات دیگری توسط شرکت های خارجی در ایران فعالیت نمودند ولی با توجه به تحریم وسایل بعد از انقلاب و بر اساس ضرورت و نیاز شروع به فعالیتهای تولیدی در زمینه ساخت قطعات یدکی آسانسور نمودند و در واقع آسانسور به صورت تلفیقی در کشور تولید و نصب گردید تا اینکه در دهه 70 مجوز واردات آزاد شده وبه تبع آن واحدهای فروش آسانسور به صورت رسمی و غیر رسمی بوجود آمدند.

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                            صفحه

مقدمه. 1

فصل اول: تعاریف

1-1- آسانسور  :

1-1-1- آسانسور کششی :

1-1-2- آسانسور هیدرولیکی :

1-2- اجزا و اصطلاحات استفاده شده

1-2-1- بالاسری :

1-2-2- تابلو کنترل آسانسور :

1-2-3- تعمیرکار :

1-2-4- تراز طبقه شدن :

1-2-5- سیستم اضافه بار :

1-2-6- سیستم ترمز ایمنی (سیستم پاراشوت) :

1-2-7- چاه :

1-2-8- چاهک :

1-2-9- درهای طبقاتی :

1-2-10- درب کابین :

1-2-11- ریل های راهنما :

1-2-12- زنجیر جبران (سیم بکسل جبران) :

1-2-13- ساختمان غیر مسکونی :

1-2-14- سرعت نامی :

1-2-15- سیستم های فراخوانی آسانسور :

1-2-15-1- ساده (پوش باتن ) :

1-2-15-2- جمع کن رو به پائین (کالکتیو دان) :

1-2-15-3- جمع کن رو به بالا (کالکتیو آپ) :

1-2-15-4- جمع کن انتخابی (کالکتیو سلکتیو):

1-2-16- فراخوانی گروهی:

1-2-17- سطح مفید کابین:

1-2-18- شیر اطمینان :

1-2-19- ضربه گیر (بافر) :

1-2-20- طبقه اصلی ورودی :

1-2-21- طول مسیر حرکت :

1-2-22- کابین :

1-2-22-1- کابین دو درب :

1-2-23- کلید آتش نشان :

1-2-24- کنترل کننده مکانیکی سرعت (گاورنر) :

1-2-25- موتور خانه :

1-2-26- نگهدارنده ریل ها:

1-2-27- وزنه تعادل :

1-2-28- یوک کابین:

فصل دوم: تاریخچه آسانسور

2-1- تاريخچه صنعت آسانسور در ايران..

2-2- پس از انقلاب:

2-3- شروع جنگ:

2-4- خاتمه جنگ و دوران بازسازی:

2-5- انواع آسانسور از نظر کاربرد:

فصل سوم: بررسی و طراحی آسانسور

3-1- اطلاعات اولیه برای انتخاب آسانسور:

3-2- طراحی و آماده سازی محل آسانسور

3-2-1- جانمایی آسانسور (ها) :

3-2-2- چاه آسانسور :

3-2-3- سازه ها و دیواره ها و سقف چاه آسانسورها

3-2-4- تأثيرات آسانسور بر سازه ساختمان..

3-2-5- موتور خانه.

3-2-6- چاهك :

3-2-7- درهای طبقات ، درها و دریچه های اضطراری و بازدید.

3-2-8- تخلیه هوای چاه و موتور خانه.

3-3- ملاحظات سازه اي آسانسور:

3-3-1- نيروهاي طراحي..

3-3-2- اثرات ضربه اي بارها:

3-4- ويژگي هاي آسانسورهاي هيدروليك:

فصل چهارم: آزمایش و تحویل گیری

4-1- آزمايش و تحويل..

4-2- حفاظت در مقابل آتش….

4-3- برق اضطراري :

4-4- نمونه شناسايي اطلاعاتب آسانسور

فصل پنجم: تحلیل و آنالیز اجزاء آسانسور

5-1- اجزاي آسانسور

5-1-1- موتورخانه :

5-1-2- چاه آسانسور :

5-1-3- چاهک :

5-2-  انواع آسانسور از نظر کاربرد :

5-2-1-  آسانسور حمل بار و مسافر :

5-2-2-  آسانسور خدماتی :

5-2-3-  آسانسور خودرو بر :

5-3- آناليز مراحل طراحي آسانسور:

5-4- طراحي آسانسور

5-4-1- فاز اول طراحي: طراحي ابعاد و اندازه ها

5-4-2- فاز دوم طراحي: تعيين مشخصات فني قطعات..

5-4-2-1- عوامل موثر در انتخاب تجهيزات:

5-4-3- فاز سوم طراحي: تهيه نقشه هاي اجرايي جهت عمليات نصب و راه اندازي..

5-5- مختصری بر طرز کار آسانسور:

5-5-1- نحوه کار آسانسور:

5-5-2- انواع کابل کشی:

5-5-3- اتاق ماشین آلات در سطح پایین :

5-5-4- محرک استونه ای:

5-5-5- کابلهای سیمی :

5-5-6-  موتورهای کابل پیچی:

5-5-7- موتورهای گیربکسی تک سرعته کششی:

5-5-8- موتورهای گیربکسی دو سرعته کششی:

5-5-9- موتورهای گیربکسی ولتاژ متغیر کششی:

5-5-10- موتورهای بدون گیربکس ولتاژ متغیر کشش:

5-5-11- ترمزهای آسانسور:

5-5-12- اتاق ماشین آلات:

5-5-13- روشنايی چاه آسانسور:

5-6- قطعات آسانسور:

5-6-1- الكتروموتور گيربكس:

5-6-2- كابين:

5-6-3- گاورنر:

5-6-4- شستي:

5-6-5- سيم بكسل:

5-6-6- ريل:

5-6-6-1- ريل كابين :

5-6-6-2- ريل وزنه :

5-6-7- درب آسانسور:

5-6-8- تابلو فرمان:

5-7- اصول اولیه ایمنی در استفاده از آسانسور:

5-8- طريقه نجات افراد از آسانسور:

فصل ششم: جداول و پيوستها

6-1- جداول استاندارد ابعادي آسانسور

6-2- آسانسورهاي كنار هم داراي چاه مشترك…

6-3- هدف و زمينه كاربرد.

6-4- تعاريف…

6-4-1- طبقه اصلي :

6-4-2- ميانگين زمان انتظار در طبقه اصلي :

6-4-3- ظرفيت جابجايي ( يك يا چند آسانسور ):

6-4-4- زمان تئوري سفر :

6-4-5- زمان اوج ( ترافيك ورودي ):

6-5- قواعد كلي :

6-5-1- تعداد آسانسورها و مشخصات آنها :

6-5-2- ترتيب استقرار آسانسورها

6-5-3- تيپ درها

6-5-4- انتخاب برنامه.

نتیجه گیری:

منابع :

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                   

شکل 5-1 شماتیک کلی روند آنالیز طراحی آسانسور

شکل 5-2 الكتروموتور گيربكس….

شکل 5-3 الكتروموتور گيربكس….

شکل 5-4 کابين..

شکل 5-5 شستي..

شکل 5-6 سيم بکسل..

شکل 5-7 ريل..

شکل 5-8 درب آسانسور

شکل 5-9 تابلو فرمان..

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                         

جدول 3-1 عمق ( عرض يا طول هم راستاي عمق كابين ) راهرو مقابل وروديهاي كابين..

جدول 3-2 حداكثر مساحت كابين متناسب با ظرفيت…

جدول 3-3 حداقل مساحت كابين مناسب باتعداد نفرات..

جدول 3-4 حداقل ابعاد موتور خانه.

جدول 3-5 بار وارده به قلاب سقف موتورخانه.

جدول 3-6 حداقل فاصله کف به کف طبقات با توجه به نحوه باز شدن و حداکثر ارتفاع در

جدول3-7 حداكثر ناشاقولي ابعاد چاه آسانسور

جدول5-1 عمق ( عرض يا طول هم راستاي عمق كابين ) راهرو مقابل وروديهاي كابين..

جدول 6-1 زمان – ثانيه.

جدول 6-2 فاصله بين دو طبقه متوالي به متر.

جدول 6-3 سرعت مجاز متر بر ثانيه.

 

 

 

مقدمه

 

از بررسی معماری ساختمان‌ها در گذشته می‌توان فهمید که در گذشته توان ساخت ساختمان‌های بلند وچود داشته‌است ولی شاید دلیل اینکه چرا این کار چندان رواج نداشته، وجود پله‌های بسیار بوده‌باشد. این مشکل همچنان پابرجا بود تا اینکه یک مکانیک آمریکایی به نام الیشا اوتیس ایمنی را در بالابر با به کارگیری چرخی ضامن‌دار که در صورت پاره‌شدن طناب، اندکی پس از سقوط بالابر را متوقف می‌کرد، فراهم کرد. این اختراع که در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاهی در نیویورک پرده‌برداری شد، مقدمه‌ای برای کاربرد گستردهٔ بالابر بود.

در حال حاضر یکی از مشکلات ساختمانهای بزرگ کافی نبودن فضای در نظر گرفته شده برای آسانسور است. این امر یعنی پیش‌بینی و منظور نمودن فضای کافی با محاسبه تعداد ظرفیت و سرعت مناسب آسانسورها باتوجه به ارتفاع و جمعیت ساکن و کاربری ساختمان باید در ابتدای کار یعنی در زمان طراحی ساختمانها مد نظر قرار گیرد؛ وگرنه پس از اجرای ساختمان معمولاً افزایش فضای چاه آسانسور بسیار مشکل و در اکثر موارد غیر ممکن است.

آسانسور وسیله‌ای است الکترومکانیکی، در ابتدای اختراع آسانسور به شکل امروزی، بیشتر قطعات و لوازم آسانسورها مکانیکی و الکتریکی بود ولی با پیشرفت علوم در حوزه الکترونیک و نیمه‌هادیها و همچنین ورود حوزه علوم هوش مصنوعی به صنعت این وسیله نیز تکامل یافت و به عنوان یک وسیله کاملا کاربردی با حوزه سطح دسترسی کاملا گسترده در بین جوامع شهری قرار گرفت.

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...