پایان نامه اصول کار سنسورها و عملگرهای به کار رفته در موتورهای پراید، پژو ۲۰۶ و پارس، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه اصول کار سنسورها و عملگرهای به کار رفته در موتورهای پراید،پژو ۲۰۶ و پارس، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۱۴۰
مقدمه
در چند سال اخیر تمام خودروها مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری شدند.سیستم انژکتوری کارآیی بیشتری داشته و آلاینده کمتری نسبت به سیستم کاربراتوری تولید می کند.اساس کار سیستم سوخترسانی انژکتوری بر پایه سنسورها و عملگرها می باشد.اما اطلاعات کمی در مورد این مبحث موجود می باشد.در این مجموعه بر آن شدیم که اطلاعاتی در مورد سنسورهای موتور پراید ، پژو ۲۰۶ و پارس جمع آوری کنیم.ابتدا به توضیح نحوه عملکرد سنسورها می پردازیم و سپس به معرفی سنسور موتورهای مربوطه می پردازیم.
در پایان از اساتید گرانقدر آقایان دکتر علیاری و مهندس نصیری کمال تشکر و قدردانی را دارم و از خداوند متعال برای تمامی اساتید و دانشجویان سلامتی و توفیقات روزافزون را خواستارم.
فهرست
سنسور موقعیت دریچه گاز
سنسورهای MAP/MAF
سنسور اکسیژن .
سنسور ضربه
سنسور های دما
سنسور دمای مایع خنک کننده
سنسور دمای هوای ورودی
سنسورهای اثر هال
سنسور موقعیت میل لنگ
سنسور موقعیت میل بادامک
سنسور سرعت خودرو
موتور پله ای
انژکتور
رگلاتور فشار
معرفی سنسورهای موتور پراید
معرفی سنسورهای موتورپژو ۲۰۶
معرفی سنسورهای موتورپژو پارس
منابع
سنسور موقعیت دریچه گاز
سنسور موقعیت دریچه گاز در موتورهای بنزینی یا دیزلی مقدار سوخت مطلوب راننده را به ECU نشان می دهد. سنسور موقعیت دریچه گاز یک پتاسیومتر دوار یا یک اثر هال (برخی خودروهای شرکت فورد) است که سیگنالی به ECU می فرستد که این سیگنال با موقعیت شفت / صفحه دریچه گاز به صورت خطی متناسب است.معمولا سنسور موقعیت دریچه گاز یک سنسور با سه سیم است. سنسور برای نظارت بر سوخت مورد نیاز موتور هنگام باز و بسته شدن دریچه گاز توسط راننده طراحی شده است.چهار شرایط کاری که ECU توسط سیگنال سنسور مشخص می کند ،عبارتند از :
• دریچه گاز بسته (شامل دور آرام یا شتاب منفی )
• دریچه گاز کمی باز (شامل شتاب میانه رو یا گشت زنی )
• دریچه گاز کاملا باز (بیشترین شتاب )
• سرعت افزایش زاویه دریچه گاز
روش آشکارسازی این چهار شرایط استفاده از یک پتانسیومتر کوچک برای اندازه گیری زاویه صفحه دریچه گاز می باشد.معمولا صفحه دریچه گاز به اتصالات مکانیکی متصل شده است و سنسور موقعیت دریچه گاز بر روی بدنه دریچه گاز نصب می شود که در شکل (۱) نشان داده شده است،این شکل سیستم پاشش در بدنه دریچه گاز TBI یک خودروی جنرال موتورز که در یک موتور V6 ۳٫۸L استفاده می شود را شرح می دهد.
سنسورهای MAP/MAF (فشار مطلق منیفولد/جرم جریان هوا)
هر دو این سنسورها MAP (فشار مطلق منیفولد Manifold Absolute Pressure ) و MAF (جرم جریان هوا Mass Air Flow ) برای اندازه گیری جریان هوای ورودی به سیلندرهای موتور حیاتی هستند.از این اندازه گیری ECU می تواند ولتاژ سولونویید انژکتور سوخت را تعیین کند.سنسور MAP معمولا بر روی منیفولد ورودی نصب می شودهر چند ممکن است که در برخی موتورها،سنسور از راه دور نصب شده و بوسیله لوله خلایی به منیفولد ورودی متصل شود.شکل (a)-۳ یک مثال از موقعیت مکانی سنسور MAP را نشان می دهد.
سیستم های MAP SPEED DENSITY
سیستم های اندازه گیری جریان هوای ورودی S.D مقدار سوخت مورد نیاز را بر پایه چگالی هوای ورودی محاسبه می کنند.
ساختمان سنسورMAP
در سنسورMAP استفاده شده در سیستم S.D ،فشار منیفولد ورودی بر روی دیافراگم عمل می کند که این دیافراگم توسط فشار هوای ورودی و جریان یافته از طریق منیفولد جابه جا می شود.دیافراگم سنسورMAP از یک لایه نازک سیلیکونی ساخته شده است.شکل ۵ مفاهیم پایه کارکرد سنسورMAP را نشان می دهد.لایه
خصوصیات ساختمانی سنسور اکسیژن
ساختار سنسور اکسیزن (دارای گرمکن ،فاقد گرم کن) در بین شرکت های تولید کننده آن، خیلی با یکدیگر متفاوت نیست.شکل۱۰ یک سنسور اکسیژن دارای گرمکن را نشان می دهد.
دیدگاه ها