عنوان: پایان نامه اصول كار سنسورها و عملگرهاي به كار رفته در موتورهاي پرايد،پژو 206 و پارس، مهندسي مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 140
مقدمه
در چند سال اخير تمام خودروها مجهز به سيستم سوخت رساني انژكتوري شدند.سيستم انژكتوري كارآيي بيشتري داشته و آلاينده كمتري نسبت به سيستم كاربراتوري توليد مي كند.اساس كار سيستم سوخترساني انژكتوري بر پايه سنسورها و عملگرها مي باشد.اما اطلاعات كمي در مورد اين مبحث موجود مي باشد.در اين مجموعه بر آن شديم كه اطلاعاتي در مورد سنسورهاي موتور پرايد ، پژو 206 و پارس جمع آوري كنيم.ابتدا به توضيح نحوه عملكرد سنسورها مي پردازيم و سپس به معرفي سنسور موتورهاي مربوطه مي پردازيم.
در پايان از اساتيد گرانقدر آقايان دكتر علياري و مهندس نصيري كمال تشكر و قدرداني را دارم و از خداوند متعال براي تمامي اساتيد و دانشجويان سلامتي و توفيقات روزافزون را خواستارم.
فهرست
سنسور موقعيت دريچه گاز
سنسورهاي MAP/MAF
سنسور اكسيژن .
سنسور ضربه
سنسور هاي دما
سنسور دماي مايع خنك كننده
سنسور دماي هواي ورودي
سنسورهاي اثر هال
سنسور موقعيت ميل لنگ
سنسور موقعيت ميل بادامك
سنسور سرعت خودرو
موتور پله اي
انژكتور
رگلاتور فشار
معرفي سنسورهاي موتور پرايد
معرفي سنسورهاي موتورپژو 206
معرفي سنسورهاي موتورپژو پارس
منابع
سنسور موقعيت دريچه گاز
سنسور موقعيت دريچه گاز در موتورهاي بنزيني يا ديزلي مقدار سوخت مطلوب راننده را به ECU نشان مي دهد. سنسور موقعيت دريچه گاز يك پتاسيومتر دوار يا يك اثر هال (برخي خودروهاي شركت فورد) است كه سيگنالي به ECU مي فرستد كه اين سيگنال با موقعيت شفت / صفحه دريچه گاز به صورت خطي متناسب است.معمولا سنسور موقعيت دريچه گاز يك سنسور با سه سيم است. سنسور براي نظارت بر سوخت مورد نياز موتور هنگام باز و بسته شدن دريچه گاز توسط راننده طراحي شده است.چهار شرايط كاري كه ECU توسط سيگنال سنسور مشخص مي كند ،عبارتند از :
• دريچه گاز بسته (شامل دور آرام يا شتاب منفي )
• دريچه گاز كمي باز (شامل شتاب ميانه رو يا گشت زني )
• دريچه گاز كاملا باز (بيشترين شتاب )
• سرعت افزايش زاويه دريچه گاز
روش آشكارسازي اين چهار شرايط استفاده از يك پتانسيومتر كوچك براي اندازه گيري زاويه صفحه دريچه گاز مي باشد.معمولا صفحه دريچه گاز به اتصالات مكانيكي متصل شده است و سنسور موقعيت دريچه گاز بر روي بدنه دريچه گاز نصب مي شود كه در شكل (1) نشان داده شده است،اين شكل سيستم پاشش در بدنه دريچه گاز TBI يك خودروي جنرال موتورز كه در يك موتور V6 3.8L استفاده مي شود را شرح مي دهد.
سنسورهاي MAP/MAF (فشار مطلق منيفولد/جرم جريان هوا)
هر دو اين سنسورها MAP (فشار مطلق منيفولد Manifold Absolute Pressure ) و MAF (جرم جريان هوا Mass Air Flow ) براي اندازه گيري جريان هواي ورودي به سيلندرهاي موتور حياتي هستند.از اين اندازه گيري ECU مي تواند ولتاژ سولونوييد انژكتور سوخت را تعيين كند.سنسور MAP معمولا بر روي منيفولد ورودي نصب مي شودهر چند ممكن است كه در برخي موتورها،سنسور از راه دور نصب شده و بوسيله لوله خلايي به منيفولد ورودي متصل شود.شكل (a)-3 يك مثال از موقعيت مكاني سنسور MAP را نشان مي دهد.
سيستم هاي MAP SPEED DENSITY
سيستم هاي اندازه گيري جريان هواي ورودي S.D مقدار سوخت مورد نياز را بر پايه چگالي هواي ورودي محاسبه مي كنند.
ساختمان سنسورMAP
در سنسورMAP استفاده شده در سيستم S.D ،فشار منيفولد ورودي بر روي ديافراگم عمل مي كند كه اين ديافراگم توسط فشار هواي ورودي و جريان يافته از طريق منيفولد جابه جا مي شود.ديافراگم سنسورMAP از يك لايه نازك سيليكوني ساخته شده است.شكل 5 مفاهيم پايه كاركرد سنسورMAP را نشان مي دهد.لايه
خصوصيات ساختماني سنسور اكسيژن
ساختار سنسور اكسيزن (داراي گرمكن ،فاقد گرم كن) در بين شركت هاي توليد كننده آن، خيلي با يكديگر متفاوت نيست.شكل10 يك سنسور اكسيژن داراي گرمكن را نشان مي دهد.