پایان نامه اصول کار سنسورها و عملگرهای به کار رفته در موتورهای پراید، مهندسی مکانیک
عنوان: پایان نامه اصول کار سنسورها و عملگرهای به کار رفته در موتورهای پراید، مهندسی مکانیک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: ۸۰
بهمرا فایل پاورپوینت جهت ارائه پایان نامه
چکیده
همانطور که مطلع هستید پروژه بنده در مورد اصول کار سنسورها و عملگرهای بکار رفته در موتور پراید است.
سنسور و عملگر در خودروهای مجهز به موتور انژکتوری کاربرد دارند که در این خودروها مصرف سوخت وآلودگی هوا کاهش یافته و موتور نیز از راندمان و شتاب بالاتری برخوردار می گردد.
همچنین در موتورهای انژکتوری قطعاتی نظیر دلکو.کاربراتورو… حذف شده و به جای آن از قطعاتی نظیر ECU.انژکتور.کوئل دوبل.ریل سوخت و… استفاده می شود که علاوه بر دارا بودن عمر مفید بالا دارای قدرت بیشتر و همچنین سهولت تعویض و عیب یابی می باشند.
من در فصل اول این پروژه انواع سنسورها و عملکرد آنها و جنس و نحوه کارکردشان را نوشته ام و در فصل دوم به معرفی موتور پله ای و مشخصاتش و مزایا و معایبش پرداخته ام و در فصل سوم که بحث اصلی پروژه من است سنسورها و عملگرهای موتور پراید را با شکل ومحل نصبشان ونحوه کارکردشان معرفی کرده ام.
فهرست مطالب
عنوان
چکیده
مقدمه.
فصل اول: معرفی انواع سنسور و عملکرد آن
۱-۱- سنسور موقعیت دریچه گاز
۱-۲- سنسورهای MAP/MAF (فشار مطلق منیفولد/جرم جریان هوا)
۱-۲-۱- روش های اندازه گیری جریان هوا
۱-۲-۲- سیستم های MAP SPEED DENSITY..
۱-۲-۳- ساختمان سنسورMAP.
۱-۳- سنسور اکسیژن..
۱-۳-۱- خصوصیات ساختمانی سنسور اکسیژن..
۱-۳-۲- عملکرد سنسور اکسیژن (دارای گرمکن و فاقد گرمکن )
۱-۳-۳-عملکرد CLOOSE LOOP سنسور اکسیژن..
۱-۴- سنسور ضربه.
۱-۴-۱-عملکرد.
۱-۵- سنسور های دما
۱-۵-۱-عملکرد سنسور دمای مایع خنک کننده أ
۱-۵-۲-انواع سنسورهای دما
۱-۵-۳-سنسور دمای هوای ورودی / دمای هوای منیفولد.
۱-۵-۴-سنسورهای دمای هوا
۱-۶- سنسور موقعیت میل لنگ…
۱-۶-۱- ساختار
۱-۶-۲- عملکرد سنسور موقعیت میل لنگ نوع القایی..
۱-۷- سنسور اثر هال..
۱-۸- سنسور موقعیت میل بادامک..
۱-۸-۱- ساختار
۱-۸-۲- موقعیت مکانی..
۱-۹- سنسور موقعیت میل بادامک کمپانی جنرال موتورز
۱-۹-۱- سنسور موقعیت میل بادامک کادیلاک…
۱-۹-۲- سنسور موقعیت میل بادامک کرایسلر.
۱-۱۰- سنسور سرعت خودرو
فصل دوم: موتور
۲-۱- موتور پله ای..
۲-۱-۱- مشخصات یک موتور پله ای:
۲-۱-۲- مزایای موتور پله ای:
۲-۱-۳- معایب موتور پله ای:
۲-۲- انژکتور
فصل سوم: معرفی سنسورهای موتور پراید
۳-۱- ECU..
۳-۲- سنسورفشار منیفولد و دمای هوای ورودی..
۳-۳- سنسور دور موتور و موقعیت میل لنگ…
۳-۴- سنسور موقعیت میل بادامک…
۳-۵- سنسور دمای مایع خنک کننده
۳-۶- سنسور اکسیژن..
۳-۷- سنسور ضـربه.
۳-۸- سنسور موقعیت دریچه گاز
۳-۹- سنسور سرعت خودرو
۳-۱۰- سوییچ اینرسی..
۳-۱۱- موتور پله ای.
نتیجه گیری..
منابع.
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۱-۱ نحوه پاشش در بدنه دریچه گاز TBI در خودروی جنرال موتورز استفاده شده در یک موتور V6 ۳٫۸L..
شکل ۱-۲ پتاسیومتر شامل یک مقاومت با یک اتصال متحرک داخلی..
شکل ۱-۳ سنسور موقعیت دریچه گاز شرکت فورد.
شکل ۱-۴- سنسورهای MAP/MAF.
شکل ۱-۵ سیستم MAP SPEED DENSITY..
شکل ۱-۶ مفاهیم پایه کارکرد سنسورMAP.
شکل ۱-۷یک مثال از سنسورMAP strain-gauge.
شکل ۱-۸ نمونه ای از سنسور شرکت فورد.
شکل ۱-۹ مفاهیم اساسی سنسور اکسیژن
شکل ۱-۱۰ نمونه سنسور اکسیژن دارای گرمکن..
شکل ۱-۱۱ شمای کلی سیستم CLOSE LOOP یک موتور V..
شکل ۱-۱۲ واکنش های سنسور اکسیژن در شرایط مختلف…
شکل ۱-۱۳ ولتاژ انالوگ یک سنسور اکسیژن ، رابطه تغییر مقدار HC ، CO و وکارآیی کاتالیست کانورتر را با نسبت هوا و سوخت
شکل ۱-۱۴- سنسور اکسیژن شرکت فورد.
شکل ۱-۱۵ موقعیت سنسور ضربه ، نوعی از پیزوالکتریک مورد استفاده
شکل ۱-۱۶ ولتاژ خروجی آنالوگ سنسور
شکل ۱-۱۷ نمایش سنسور ضربه و موج ولتاژ آن را هنگام کارکرد در ۷۰۰۰Hz.
شکل ۱-۱۸ نمایش یک سنسور ضربه نوع FLAT RESPONCE و موج ولتاژش..
شکل ۱-۱۹ نحوه و ترکیب سیم کشی یک سنسور ضربه.
شکل ۱-۲۰ درمدار ترکیب پایه سنسور ضربه.
شکل ۱-۲۱ مثالی از یک CTS.
شکل ۱-۲۲ مقایسه دو سنسوردما
شکل ۱-۲۳ سنسور دمای مایع خنک کننده موتور شرکت فورد.
شکل ۱-۲۴ نصب سنسور lAT، مثالی از سنسور MAT..
شکل ۱-۲۵- نمای سنسور شرکت فورد.
شکل ۱-۲۶ نمایی از جلوی موتور که سنسور به دسته یا سوراخی پیچ می شود.
شکل ۱-۲۷ نمایی از جلوی موتور که سنسور به یک سمت بلوکه سیلندر نصب می شوند.
شکل ۱-۲۸ القایی متغیر (جنرال موتورز و فورد)
شکل ۱-۲۹ نمایش نحوه نصب نوک انتهایی سنسور و چرخ شیاردار دوار در فاصله معینی از یکدیگر.
شکل ۱-۳۰- نمایش موج ولتاژ خروجی سنسور هنگام گردش دیسک رلاکتور وقرار گرفتن شیار مقابل سنسور
شکل ۱-۳۱ تکیه سنسور اثر هال برای فعالیت، به یک میدان مغناطیسی..
شکل ۱-۳۲ تولید شدن ولتاژ هال ..
شکل ۱-۳۳ مثل تشریحی اثر هال در یک مرحله بالاتر.
شکل ۱-۳۴ خاموشی ترانزیستور در هنگام قطعی میدان مغناطیسی.
شکل ۱-۳۵ سیستم اثر هال در سنسور موقعیت میل لنگ…
شکل ۱-۳۶ نمایش برابری سه سیگنال میل لنگ در زمان و دامنه
شکل ۱-۳۷ نصب سنسور موقعیت میل بادامک ،در لبه عقبی سیلندر ،روبروی میل بادامک سوپاپ دود.
شکل ۱-۳۸ نمایش ایجاد چهار قطب نامتقارن توسط آهنربای نصب شده
شکل ۱-۳۹ موقعیت سنسور را در یک خودرو جنرال موتورز
شکل ۱-۴۰ نمایش آهنربای دایمی مولد پالسکه بر روی مجموعه خروجی گیربکس پرس شده است،
شکل ۱-۴۱ نمایش یک سنسور سیم پیچ مغناطیسی..
شکل ۱-۴۲ نمونه ای از سنسور سرعت خورو شرکت فورد.
شکل ۲-۱ نمایش مقطع عرضی ساختار موتور پله ای..
شکل ۲-۲ تغذیه جریان از یک منبع تغذیه DCاز طریق کلید های I III,II,
شکل ۲-۳ به کارگیری سوییچ های الکترونیکی در درایو یک موتور پله ای..
شکل ۲-۴ نمایی از انژکتور
شکل ۲-۵ معرفی قسمت های مختلف انژکتور
شکل ۲-۶٫
شکل ۲-۷- نمایی از رگلاتور فشار
شکل ۳-۱نمایی از ECU..
شکل ۳-۲ نمایی از سنسورفشار منیفولد.
شکل ۳-۳ سنسور دور موتور و موقعیت میل لنگ…
شکل ۳-۴ سنسور موقعیت میل بادامک…
شکل ۳-۵- سنسور دمای مایع خنک کننده
شکل ۳-۶ نمایی از سنسور اکسیژن..
شکل ۳-۷- نمایی از سنسور ضربه.
شکل ۳-۸ نمایی از سنسور موقعیت دریچه گاز
شکل ۳-۹ نمایی از سنسور سرعت خودرو
شکل ۳-۱۰نمایی از سوییچ اینرسی..
شکل ۳-۱۱ نمایی از موتور پله ای..
نتیجه گیری
نتیجه گیری که می توانیم از این پروژه داشته باشیم این است که خودروهای انژکتوری که مجهز به سنسور و عملگرهستند نسبت به خودروهای کاربراتوری که فاقد سنسور و عملگر هستند مصرف سوخت کمتری دارند و آلودگی کمتری نسبت به خودروهای کاربراتوری دارند.
خودروهای انژکتوری دارای E.CU هستند که این E.C.U در واقع مغز خودرو بوده و خودرو را از همه کاستی ها و عیوب باخبر می سازد تا راننده نسبت به رفع عیوب اقدام کند.
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.
دیدگاه ها