عنوان: پاور پوینت سوخت رساني الكترونيكي در موتور هاي ديزل، مهندسي مکانیک
رشته: پروژه پایانی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک
درس: تكنولوژي پيشرفته درصنعت خودرو
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات وورد : 16
تعدد اسلاید پاورپوینت : 49
(فایل WORD قابل ویرایش )
(فایل به صورت POWER POINT قابل ارائه )
مقدمه
امروزه در ورای پیشرفتهای که درزمینه تزریق سوخت موتور دیزل صورت گرفته ، کاهش مصرف و افزایش توان و گشتاور فاکتورهای مهمی به شمار می آیند.
علاوه براین موتورهای مدرن امروزی بیشتر در معرض مقرارت سخت مربوط به گاز اگزوز وصدا هستند این امرباعث شده است که ازسیستم تزریق سوخت موتور دیزل انتظاربیشتری مطرح شود از جمله :
1- فشارهای بالا در تزریق سوخت
2- منحنی بنیادی تراز آهنگ سوخت دهی
3- تزریق پیلوتی
4- شروع تزریق متغییر
5- سازگاری مقدار سوخت تزریقی ، فشار تقویت یافته وکمیت سوخت تزریقی در یک مرحله ی کاری معین
6- کمیت سوخت راه انداز وابسته به درجه ی حرارت
7- کنترل دور آرام مستقل از بار وارده بر موتور
8- به کارگیری چرخش دو باره گاز اگزوز EGR با کنترل خودکار
9- کاهش در تلرانس و افزایش در دقت در تمام طول عمر مفید وسیله ی نقلیه
10- در سیستم های جدید مقدارسوخت تزریقی حاصل متقییرهای مختلف ازجمله وضعیت کاری خودرو، داده های که توسط راننده دریافت میشود ، آلاینده های اگزوز و سنسورها و غیره تعیین می شود و راننده نمی تواند به تنهای به سیستم دستور دهد.
پمپ های انژکتور ردیفی PE با کنترل الکترونیکی
این سیستم از سه قسمت اساسی تشکیل شده است که عبارتند از :
1- حس گرها و مولد کمیت های مطلوب جهت بررسی دقیق شرایط کاری موتور و ایجاد کمیت های مطلوب این ادوات کمیت های فیزیکی متنوعی را به سیگنالهای الکترونیکی تبدیل می کند.
2- واحد کنترل الکترونیکی ECU با به کارگیری محاسبات عددی مخصوص اطلاعات دریافتی از حسگرها را مورد پردازش قرار داده و آنها را به صورت یک سری سیگنالهای الکتریکی مناسب بیرون می فرستد.
3- عمل کننده ی سولنوئیدی که سیگنال خارج شده از واحد کنترل الکترونیکی را تبدیل به حرکت مکانیکی در شانه گاز می کند این عمل کننده به پمپ انژکتور بسته شده است و به شانه در شرایط متفاوت شانه گاز را به صورت خطی به طور مناسب حرکت می دهد این عمل کننده در واقع جای گاورنرهای مکانیکی و خلایی را گرفته است.
حس گرهاي مورد نياز:
حس گر دور پمپ 2- حس گر حرکت شانه گاز 3- حس گر سرعت دورانی فلایویل 4- حس گر پدال گاز 5- حس گرهوای ورودی 6- حس گر درجه ی حرارت سوخت،روغن و آب
حس گر سرعت دورانی فلایویل و پدال گاز دو سنسور اصلی هستند و سنسورهای دیگر به عنوان متغییرهای کمکی هستند.
عمل کنندهی سولنوئیدی :
عمل کننده ی سولنوئیدی به طور مستقیم به پمپ وصل است و می تواند به شانه گاز حرکت خطی دهد وقتی جریان برق از سولنوئید عبور نمی کند و یک فنر شانه گاز را در جهت خاموشی حرکت می دهد
و سوخت به موتور ارسال نمی شود و موتور خاموش است ولی وقتی سولنوئید انرژی دار شد نیرویی در جهت مخالف نیروی فنر به شانه وارد می سازد با افزایش این نیرو که همراه با افزایش جریان برق در سولنوئید است مقدار سوخت تزرریقی در موتور بیشتر می شود بدین معنی که حرکت شانه به نسبت جریان برق به طور پیوسته تغییر می یابد و مقدار سوخت تزیقی را بین مقادیر صفر و حداکثر تنظیم میکند.
مقدار سوخت تزريقي:
مقدار سوخت تزریقی بر روی مشخصات راه اندازی موتور ، دور آرام ، توان موتور ، قابلیت رانندگی
و نیز بر روی ذرات خروجی از اگزوز تاثیر زیادی دارد در راستای همین اثرات می باشد که در
ECU نقشه هایی به صورت نقشه های رایانه ای برای راه اندازی موتور، دور آرام ، وضعیت تمام
بار ، مشخصه پدال گاز ، محدودیت دود ، و مشخصه پمپ انژکتور آماده می شود وضعیتی که شانه درآن قرار گرفته در واقع تعیین کننده مقدارسوخت تزریقی است .راننده گشتاور و یا دور مورد نیاز
موتوررا بوسیله یک پتانسیومتر تعیین می کند وبا استفاده از آن وضعیت پدال گاز را تعیین می شود
با استفاده از اطلاعات نقشه های ذخیره شده و نیز کمیت های حقیقی که ازحسگر ها دریافت میشود
ECU مقدار سوخت لازم و یا به عبارتی دیگر موقعیت لازم در حرکت شانه را محاسبه می کند.
وظایف دیگر ECU :
در زمان ترمز تزریق سوخت را صفر می کند یا در حد دور آرام نگه می دارد
به محض آنکه درجه حرارت خنک کننده ازحد تعیین شده تجاوزکند حداکثرگشتاورموتور را کاهش می دهد.
هر وقت جریان از سولنوئید گرفته شود موتور خاموش می شود .
مزایای استفاده از پمپ های انژکتوری ردیفی با کنترل الکترونیک :
1- بررسی دقیق نقشه های مربوط به موتورموجب کار مطلوب
2- موتوردرهرکدام ازمراحل می گردد
3- کار های که انجام می یابد بطور کامل ازهم مجزا هستند به عنوان مثال در این سیستم مشخصات
گاورنر و منحنی سوخت تزریقی وابستگی متقابل نشان نمی دهند . این امر در کاربرد های مهندسی
موجب افزایش توان سازگاری می شود .
3-پردازش گسترده ای پارامترها که پیشتر بطور مکانیکی این امکان وجود نداشت به عنوان مثال
جبران درجه حرارت سوخت،کنترل دور آرام مستقل از بار موتور .
4-کاهش اثرات تلرانس ها موجب افزایش دقت در کنترل و یکنواختی کنترل در تمام طول عمر یک
موتور می گردد.
4- با توجه به این که دیگرنیازی به اضافه کردن بعضی ازواحدهای مکانیکی به پمپ انژکتورنیست
نیاز به فضا در زیر پمپ انژکتور بطور محسوسی کاهش می یابد.
کنترل شروع تزریق در پمپ انژکتور ردیفی با کنترل الکترونیکی :
این پمپ ها به ما اجازه می دهند که دارای شروع تزریق متغییری باشد. به عنوان مثال در بعضی ازانواع این پمپ از دو قطب هم نام در بالای تایپتی که بالای میل بادامک قرار دارد استفاده می کنند که با توجه به جریانی که ازسیم پیچ می گذرد بوسیله این دو قطب تغییر می کند . البته میزان جریان عبوری توسط ECU کنترل می شود بنابراین ما زمان دارای زمان شروع تزریق متغییری خواهیم بودبه این منظور ما از 4 عنصر استفاده می کنیم :
1- حسگر حرکت سوزن
2- حسگر حرکت دورانی فلایویل
3- واحد کنترل الکترونیکی
4- عمل کننده الکترونیکی