no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

كنترل الكترونيكي موتور ديزل ‏‎(EDC)‎، مهندسی برق | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
کنترل الکترونیکی موتور دیزل ‏‎(EDC)‎، مهندسی برق
doc
دسامبر 10, 2015
۳,۰۰۰ تومان
0 فروش
۳,۰۰۰ تومان – خرید

کنترل الکترونیکی موتور دیزل ‏‎(EDC)‎، مهندسی برق


عنوان پروژه: کنترل الکترونیکی موتور دیزل ‏‎(EDC)‎، مهندسی برق

رشته: مهندسی برق،پروژه تحقیقاتی دوره کارشناسی

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات: ۵۸

 

فهرست مطالب ‏
کنترل الکترونیکی موتور دیزل ‏EDC
شرایط فنی
مرور کلی سیستم
پردازش داده‌های ‏EDC
سیگنال‌های ورودی
اصلاح سیگنال
پردازش سیگنال در ‏ECU
سیگنال‌های خروجی
انتقال داده‌ها به سایر سیستم‌ها
مرور کلی سیستم
انتقال داده‌ها به روش متداول
انتقال داده‌های سریال ‏CAN
پمپ‌های انژکتور ردیفی ‏PEبا کنترل الکترونیکی
بلوک‌های سیستم

اجزاء تشکیل‌دهنده

مدارهای کنترل (شکل ۵-۹)‏

دیگر وظایف

سیستم ایمنی

مزایا

پمپ‌های انژکتور ردیفی با کنترل غلافی

کنترل شروع تزریق

ملحقات

حلقه کنترل خودکار

کنترل الکترونیکی پمپ‌های انژکتور آسیابی

محوری ‏VE-EDC

بلوک‌های سیستم

اجزاء سیستم

کنترل‌های حلقه بسته (خودکار)‏

اقدامات ایمنی

مزیت‌ها

‏ ‏

خاموش کردن موتور

کنترل الکترونیکی موتور دیزل ‏‎(EDC)‎

شرایط فنی ‏
امروزه، در ورای پیشرفت‌هائی که در زمینه‌ی تزریق ‏سوخت موتور دیزل صورت گرفته، کاهش مصرف سوخت و ‏افزایش در توان و گشتاور، فاکتورهای بسیار مهمی به ‏شمار می‌آیند. در گذشته، اهمیت این فاکتورها موجب ‏استفاده‌ی بیشتر از موتورهای دیزل با تزریق مستقیم ‏‎(DI)‎‏ بوده است. در مقام مقایسه با موتورهای دیزل با ‏پیش محفظه و یا مجهز به محفظه‌ی گردابی، که به نام ‏موتورهای با تزریق غیر مستقیم ‏‎(IDI)‎‏ معروفند، ‏موتورهای با تزریق مستقیم دارای فشار تزریق بیشتری ‏هستند. این امر منجر به اختلاط بهتر سوخت- هوا گشته ‏و احتراق در ان کاملتر صورت می‌گیرد. در موتورهای ‏با تزریق مستقیم، با توجه به این واقعیت که اختلاط ‏بهتر انجام می‌شود و به علت عدم وجود پیش محفظه و ‏یا محفظه گردابی، هیچ گونه تلفات ناشی از سریز ‏سوخت وجود ندارد و نسبت به موتورهای با تزریق غیر ‏مستقیم، مصرف سوخت ۱۵-۱۰ درصد کاهش می‌یابد.‏
علاوه بر این، موتورهای مدرن امروزی بیشتر در معرض ‏مقررات سخت مربوط به گاز اگزوز و صدا هستند. این ‏امر باعث شده است که از سیستم تزریق سوخت موتور ‏دیزل، انتظارات بیشتری مطرح شود، از جمله:‏
‏- فشارهای بالا در تزریق سوخت،
‏- منحنی بنیادی‌تری از آهنگ سوخت‌دهی،
‏- شروع تزریق متغیر، ‏
‏- تزریق پیلوتی، ‏
‏- سازگاری مقدار سوخت تزریقی، فشار تقویت یافته، و ‏کمیت سوخت تزریقی در یک مرحله‌ی کاری معین،
‏- کمیت سوخت راه‌انداز وابسته به درجه‌ی حرارت، ‏
‏- کنترل دور آرام مستقل از بار وارده بر موتور،
‏- تنظیم سرعت مطلوب با توجه به مصرف سوخت و بازده،
‏- به کارگیری چرخش دوباره‌ی گاز اگزوز، ‏EGR‏ با ‏کنترل خودکار،
‏- کاهش در تولرانس‌ها و افزایش در دقت، در تمام طول ‏عمر مفید وسیله‌ی نقلیه.‏
مرور کلی سیستم
در سال‌های گذشته، به علت افزایش، چشم‌گیر در توان ‏محاسبه‌ای میکروکنترلرهای موجود در بازار، تبعیت ‏کنترل الکترونیکی دیزل ‏‎(EDC)‎‏ از مقررات و شرایطی را ‏که پیشتر یادآور شدیم را ممکن ساخته است.‏
پردازش داده‌های ‏EDC
سیگنال‌های ورودی ‏
حس‌گرها همراه با عمل کننده‌ها، وسیله ارتباطی بین ‏خودرو و واحد پردازش داده‌های آن هستند. سیگنال‌های ‏حاصل از حس گرها، از طریق مدار الکتریکی محافظ و ‏اگر لازم باشد از طریق مبدل‌های سیگنال و ‏آمپلی‌فایرها، وارد یک واحد و یا واحدهای متعدد ‏کنترل الکترونیکی ‏‎(ECU)‎‏ می‌شوند.‏
اصلاح سیگنال ‏
مدار محافظ برای محدود ساختن سیگنال‌های ورودی در ‏حد حداکثر ولتاژ از پیش تعیین شده به کار می‌رود. ‏سیگنال اصلی با استفاده از صافی، تقریباً به طور ‏کامل از وجود سیگنال‌های تداخلی آزاد شده و سپس ‏تقویت می‌یابد تا بتواند با ولتاژ ورودی واحد ‏ECU‏ ‏متناسب باشد.‏
پردازش سیگنال در ‏ECU
ریزپردازنده‌های ‏ECU‏ غالباً سیگنال‌های ورودی را به ‏صورت گسسته ‏‎(Digital)‎‏ پردازش می‌نمایند و به همین جهت ‏نیاز به یک برنامه‌ی خاصی است. این برنامه در حافظه ‏ROM‏ و یا ‏Flash- EPROM‏ ذخیره می‌شود.‏
سیگنال‌های خروجی
ریزپردازنده‌ها با سیگنال‌های خروجی خود بخش‌های ‏خروجی را به کار می‌اندازند. به طور معمول این ‏بخش‌ها برای ارتباط مستقیم با عمل کننده‌ها دارای ‏قدرت کافی هستند. به کار افتادن هر کدام از عمل ‏کننده‌ها در رابطه با تعریف یک سیستم خاصی می‌باشد. ‏این بخش‌های خروجی در مقابل هر گونه اتصال کوتاه به ‏زمین یا به ولتاژ باطری و یا در مقابل صدمات ناشی ‏از اضافه بار محافظت شده‌اند. اشکالات نخست توسط ‏بخش‌های خروجی تشخیص داده شده، پس از آن، به ریز ‏پردازنده گزارش می‌شود وضعیت مشابه در مدارات باز ‏خازن نیز تعبیه شده است.‏
انتقال داده‌ها به روش متداول ‏
انتقال داده‌ها در یک خودرو به روش مرسوم، با این ‏ویژه‌گی که برای هر سیگنال یک سیم هادی جداگانه ‏اختصاص می‌یابد، شناخته می‌شود. سیگنال‌های دودوئی ‏تنها می‌توانند به صورت ‏‎”۰″‎‏ و ‏‎”۱″‎‏ منتقل شوند (کد ‏دودوئی)، به عنوان مثال، کمپرسور تهویه‌ی مطبوع ‏‏«روشن» یا «خاموش».‏
انتقال داده‌های سریال ‏‎(CAN)‎
اشکالاتی که در انتقال داده‌ها توسط وسیله ارتباطی ‏متداول پیش می‌آید، می‌توان به وسیله‌ی به کارگیری ‏سیستم‌های باس (خطوط داده‌ها) برطرف شود. به عنوان ‏مثال، برای ‏CAN، می‌توان از یک سیستم باس نام برد ‏که فقط برای استفاده در خودروها ساخته شده است. ‏سیگنال‌هائی پیش‌تر از آن‌ها یاد شد، به شرط آن که ‏سیستم کنترل الکترونیکی دارای وسیله ارتباطی ‏CAN‏ ‏سریال باشد، می‌توانند توسط ‏CAN‏ منتقل شوند.‏
شناسائی بر اساس محتویات ‏
به جای شناسائی تک تک ایستگاه‌ها، در طرح شناسائی ‏که توسط ‏CAN‏ به کار می‌رود، برای هر کدام از ‏پیام‌ها یک برچسب تخصیص داده می‌شود. بدین ترتیب هر ‏پیام یک شناسنامه‌ی ۱۱ یا ۲۹ بیتی دارد که محتویات ‏آن پیام را می‌شناساند (به عنوان مثال سرعت موتور).‏
تخصیص اولویت ‏
شناسنامه، محتویات داده‌ها و نیز اولویت‌ پیام ارسال ‏شده را می‌شناساند. سیگنالی که به سرعت تغییر ‏می‌یابد (مانند سیگنال مربوط به دور موتور)، باید ‏بلافاصله ارسال شود. بدین جهت الویت بیشتری به آن ‏داده می‌شود ولی سیگنالی که تغییرات آن به نسبت ‏آرام است، (مثل سیگنال مربوط به درجه‌ی حرارت ‏موتور)، دارای اولویت کمتری است.‏
شکل پیام ‏
برای انتقال داده به سیستم باس، یک قالب داده به ‏طول ۱۳۰ بیت (فرم استاندارد)، یا ۱۵۰ بیت (فرم بسط ‏یافته)، ایجاد شده است. این کار موجب می‌شود که ‏زمان انتظار برای ارسال اطلاعات بعدی حداقل شود. ‏قالب داده از ۷ قسمت متوالی تشکیل یافته استز
خطایابی متمرکز ‏
سیستم باس ‏CAN، دارای تعدادی وظایف اخطار دهنده ‏برای خطایابی می‌باشد. در این رابطه، تعدادی ‏سیگنال‌های کنترل کننده در «قالب داده‌ها» و در ‏‏«اخطار دهنده» موجود است تا هر کدام از فرستنده‌ها ‏پیام ارسالی را دوباره دریافت کرده، وجود هر گونه ‏انحراف احتمالی در پیام را بررسی کند.‏
همزمان سازی
سازمان بین‌المللی استانداردها ‏ISO، استانداردهائی ‏را برای انتقال داده‌ها در سیستم ‏CAN‏ که در مورد ‏خودروها کاربرد دارند، تعریف نموده است:‏
‏- ‏ISO 11519-2‎، برای کاربردهای تا ۱۲۵ کیلوبیت در ‏ثانیه
‏- ‏ISO 11898‎، برای کاربردهای بالای ۱۲۵ کیلوبیت در ‏ثانیه.‏
بلوک‌های سیستم
‏۱- حس‌گرها و مولد کمیت‌های مطلوب جهت بررسی دقیق ‏شرایط کاری موتور و ایجاد کمیت‌های مطلوب. این ‏ادوات کمیت‌های فیزیکی متنوعی را به سیگنال‌های ‏الکتریکی تبدیل می‌کنند.‏
اجزاء تشکیل دهنده ‏
حس‌گر دور پمپ
یک حس‌گر از نوع القائی، در عمل کننده پمپ انژکتور ‏ردیفی دور پمپ را نمایش می‌دهد.‏
حس‌گر حرکت شانه
حس‌گر حرکت شانه نیز در عمل کننده پمپ قرار گرفته و ‏تغییر وضعیت شانه‌ی پمپ را ثبت می‌کند.‏
حس‌گر فشار هوای ورودی ‏
فشار هوای ورودی در طرف پرفشار توربوشارژ به ‏وسیله‌ی یک حس‌گر مقاومتی پیزو اندازه‌گیری می‌شود.‏
حس‌گرهای درجه حرارت ‏
این حس‌گرها برای اندازه‌گیری درجه حرارت هوای ‏ورودی، مایع خنک کننده و سوخت دیزل به کار می‌روند.‏
حس‌گر سرعت پیش‌روی خودرو
سیگنال مربوط به ثبت کننده‌ی مسافت طی شده (همیشه ‏در وسائط نقلیه تجاری موجود است) و یا سیگنال ‏دریافتی از یک حس‌گر دیگر که مخصوص سرعت پیش‌روی ‏خودرو است، برای تعیین سرعت پیش‌روی وسیله نقلیه‌ به ‏کار می‌رود.‏



موضوعات :
مهندسی برق
ads

درباره نویسنده

admin 785 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange