طراحی یک مدل شبیه سازی برای یک مرکز درمانی (بخش اورژانس بیمارستان ) با ارنا arena
موضوع پروژه: طراحی یک مدل شبیه سازی برای یک مرکز درمانی (بخش اورژانس بیمارستان ) با ارنا arena
داکیومنت:دارد|نسخه نرم افزار:۱۴|فـرمت داکیومنت : word
همراه با داکیومنت صورت مسئله+نتایج شبیه سازی + فایل پیاده سازی در نرم افزار ارنا+داده های جمع آوردی شده در اکسل Excel
توضیح کامل فرایند شبیه سازی با اسکرین شات از تمامی ماژولهای استفاده شده در شبیه سازی
Arena Simulation
شرح کلی سیستم:
بخش اورژانس بیمارستان در ورودی مجموعه قرار گرفته که دارای۲۰ تخت می باشد. این واحد دارای بخش های ایزوله تنفسی، ایزوله اعصاب، اتاق مخصوص کودکان،VIP، سوختگی و اتاق عمل سرپائی است. این واحد سه دستگاه آمبولانس جهت ارائه خدمات به مردم دارد. در ورودی این بخش اتاق CPR مجهز به ونتیلاتور، دستگاه ساکشن، اکسیژن مرکزی و مانیتور و همچنین دارای واحد تزریقات است. در این واحد جهت ارائه خدمات، بخش بستری و سرپائی خانم ها و آقایان از یکدیگر مجزا می باشد. از مزیت های این واحد نزدیکی به بخش های رادیولوژی و آزمایشگاه است.
زمانبندی پرستاران به گونه ای انجام می گیرد که در هر شیفت هم پرستار خانم و هم پرستار آقا حضور داشته باشند.
اهمیت و ضرورت پژوهش
تنها بیمارستان جزیره کیش، در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت ۳۲ تخت، در حالی تاسیس شد که جمعیت ساکن در این جزیره کمتر از هفت هزار نفر بود. از سال ۱۳۹۲ هدف و رویکرد بیمارستان به سمت گردشگری سلامت، با توجه به پتانسیل های بالقوه این جزیره ی زیبا پایه ریزی گردید و ظرفیت بیمارستان از ۳۲ تخت به ۶۴ تخت افزایش پیدا کرد. این بیمارستان مجموعه متنوعی از خدمات را به بیماران مختلف ارائه می کند. این در حالی است که جمعیت ساکن کیش هم اکنون سی هزار نفر می باشد و با وجود روزانه ۳۰ پرواز داخلی و خارجی، سالانه بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی وارد این جزیره می شوند و همچنین حوادث و اتفاقات در دریا همیشه در کمین صیادان، دریانوردان، اسکله های نفتی، کشتی ها و قایق های عبوری از اطراف کیش می باشد. براساس آمار بیمارستان کیش سالیانه بیش از صد و چهل و یک هزار و هشتصد و نود و یک نفر به این بیمارستان مراجعه می کنند. حجم بالای ورود بیماران و کمبود منابع انسانی در بیمارستان به دلیل موقعیت جغرافیایی (دور از سرزمین اصلی)، باعث افزایش زمان انتظار بیماران جهت دریافت خدمات در بیمارستان به خصوص در بخش اورژانس گردیده است. در پژوهش حاضر اقدام به ارزیابی میزان دسترسی بیمار به مراقبت درخواست شده و شناسایی منابع انسانی مورد نیاز برای ارایه ی به موقع خدمات در بخش اورژانس تنها بیمارستان کیش به منظور بهینه سازی همزمان توابع زمان انتظار بیماران و هزینه آنها، کردیم.
تشرح فرایند ورود تا ترخیص بیمار در بخش اورژانس
-
ورود بیمار
-
ورود عادی (خود به تنهایی یا با همراه)
-
ورود با آمبولانس
-
ورود از طریق کلینیک
-
ویزیت بیمار توسط پرستار تریاژ و طبقه بندی بر اساس وخامت حال بیمار
سیستم مورد استفاده در این اورژانس برای سطح بندی بیماران، سیستم ESI مصوب وزارت بهداشت است که بصورت زیر می باشد :
سطح | طبقه | حداکثر زمان انتظار (به دقیقه) |
۱ | آنی (احیا) | ۰ |
۲ | خیلی فوری | ۱۰ تا ۱۵ |
۳ | فوری | ۳۰ تا ۶۰ |
۴ | نیمه فوری | ۶۰ تا ۱۲۰ |
۵ | غیرفوری | ۱۲۰ تا … |
-
اقدامات بعد از تشخیص سطح بیمار
-
پذیرش (تشکیل پرونده)
بیماران سطح ۱، ۲، ۳ و گاهی ۴ نیاز به تشکیل پرونده دارند. بیماران سطح ۱، ۲ و ۳ اگر همراه داشته باشند تشکیل پرونده توسط همراه بیمار، در غیر اینصورت توسط پرسنل پذیرش انجام می شود. بیماران سطح ۴ اگر نیاز به تشکیل پرونده داشتند این کار توسط خود یا همراه بیمار انجام می شود. بیماران سطح ۵ هم نیازی به تشکیل پرونده ندارند. لازم به ذکر است که اگر بیمار به هر دلیلی نتواند به پذیرش مراجعه کند پرسنل پذیرش جهت انجام امور مربوطه، بالای سر بیمار حضور می یابند.
آمار ورودی مسافران:
مدل شبیه سازی ارنا:
ماژولهای شبیه سازی
نمودار هیستورام نتایج شبیه سازی
دیدگاه ها