دانشکده: مکانیک
گروه: مکانیک خودرو
عنوان درس:کاربرد تکنولوژی پیشرفته در خودرو
عنوان پروژه:بررسی سیستم های تعلیق فعال
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 12
بهمرا فایل پاورپوینت ppt قابل ویرایش(25 اسلاید)
مقدمه وهدف:
لرزش های پی درپی خودرو سبب خستگی راننده و سرنشینان می شود. در پی آن کارایی و بازدهی رانندگی و عمر مفید خوردو کاهش یافته و سلامتی انسان به خطر می افتد. بنابراین مدل سازی مود سواری خودرو و به سازی پاسخ لرزشی آن با بهره از میراینده های ارتعاشی از دیدگاه های مهم در طراحی خودرو بوده، که آسایش سرنشین، افزایش دوام خودرو ، ایمنی و افزایش کنترل خودرو را به دنبال دارد.
خاصیت میرایش ارتعاشات و لرزش ها ورفع بعضی از اغتشاشات حرکت در خودرو و حفظ بعضی ویژگی های مناسب جهت ایمنی، از ویژگی های مناسب مکانیکی است که انجام آن با یک وسیله مکانیکی امکان پذیر است، مجموعة مشخصی که فراهم کنندة هدف بالاست سیستم تعلیق نام دارد. این مجموعه قلمرو وسیعی را با خواص و وظایف متفاوت در بردارد.
نقش سیستم تعلیق در خودرو مهار چرخ در فضا در سه راستای X و Y و Z و فراهم کردن حرکات خطی وزاویه ای مناسب آن است. نیز چرخ ها را به صورت تکیه گاهی امن در زیر خودرو نگاه می دارد به گونه ای که چرخ ها توان مهارسازی نیروهای اعمالی به خودرو( گرانش، گریز از مرکز ، نیروهای رانشی و ترمزی و … ) را داشته باشند.ویژگی سختی و میرایی تعلییق بایستی چنان برگزیده شوند که پایداری و آسایش خودرو تأمین گردد.
تاریخچه:
نخستین سیستم های تعلیق فعال توسط شرکت لوتوس انگلیس در سال 1981 میلادی بر روی یک نمونه خودروی مسابقه نصب شد و از آن زمان تاکنون نیز تنها شرکتی است که از این سیستم بر روی تولیداتش استفاده می کند. آخرین نمونه خودرویی که این سیستم در آن به کار رفته است خودروی Loutus Esprit SD III مدل سال 1995 میلادی است.
سیستم های تعلیق را برحسب پارامترهای مختلفی دسته بندی می کنند یکی از این نوع دسته بندی ها دسته بندی برحسب پارامترهای سختی و میرایی می باشد که به قرار زیر است:
• سیستم تعلیق غیر فعال 1
• سیستم تعلیق فعال2
• سیستم تعلیق نیمه فعال3
سیستم ها تعلیق غیر فعال:
در سیستم تعلیق غیر فعال هیچ منبع انرژی بیرونی وجود نداشته و این سیستم تنها توانایی بازیابی و میرایش انرژی را دارد. بنابراین اثرات ناخواسته و ناراحت کننده حرکات غلتش بدنه در هنگام چرخش خودرو، کله زدن بدنه در هنگام شتابگیری و ترمز گیری، بلند شدن و جابجایی مانای بدنه نسبت به سیستم تعلیق در هنگام چرخش پایدار خودرو و … هیچگاه از بین نمی رود.
سیستم تعلیق فعال
سیستم تعلیق پویا برای نیل به شرایط آرمانی سواری و فرمانپذیری خودرو ایجاد گردیده است. در حالت آرمانی آنچه که از سیستم تعلیق خودرو انتظار می رود، فراهم کردن پایداری حرکت و فرمانپذیری همراه با تأمین آرامش و خوش سواری می باشد. اما در عمل این دو ویژگی در تقابل با یکدیگر بوده و هر یک سیستم تعلیقی با پارامترهای متضاد نسبت به دیگری طلب می کند. خوش سواری مناسب نیازمند یک سیستم تعلیق نرم بوده، حال آنکه دستیابی به فرمانپذیری بالا نیازمند یک سیستم تعلیق سخت است. بنابراین با به کارگیری سیستم های تعلیق غیر فعالی رایج نمی توان به طور همزمان به بهترین وضعیت فرمانپذیری و خوش سواری دست یافت.
دیدگاه خریدار از سیستم های تعلیق فعال و غیر فعال
سیستم تعلیق فعال ایمنی و آسایش خودرو را تا حدی زیادی افزایش داده اند. این سیستم ها به سبب پیچیدگی اجزای تشکیل دهنده آنها اغلب گران قیمت می باشند. منتقدین سیستم های تعلیق پویا بر این باورند که مزایای آنها برای خریدار نسبت به پیچیدگی و در پی آن هزینه تحمیلی بر خودرو به صرفه نمی باشد. برای بررسی کمی این موضوع BMW در سال 1992 آزمایشاتی را با بهره گیری از 32 راننده حرفه ای و بر روی سه مدل خودرو به ترتیب با سیستم های تعلیق غیر فعال، نیمه فعال و فعال انجام داد. در این آزمایشها از رانندگان خواسته شده بود به موارد خواسته شده نمره بین 0 تا 10 بدهند که در جدول نمره میانگین هر یک از موارد مورد سوال آورده شده است.
با توجه به مطالب یاد شده می توان بیان نمود که هرچند خریدار از سیستم های تعلیق نیمه فعال رضایت بیشتری دارد اما هنوز هزینه کاربرد این سیستم در خودروهای تولید انبوه و تجاری نسبتاً بالا می باشد. امروزه این سیستم ها تنها در خودروهای گرانبها به کار می روند، اما با توجه به روند کاهش هزینه ها و انجام تحقیقات بر روی روشهای کم هزینه تر کاربرد این سیستم ها در خودرو رو به افزایش است.
منابع:
1. اصول طراحی سیستم های تعلیق و فرمان خودرو/تألیف علی اصغر جعفری، رضا کاظمی، سید محمد مهدی انصاری موحد/ انتشارات نخل دانش چاپ دوم1384
2. پروژة آقای علی فتحی تحت عنوان سیستم های تعلیق پویا
3.سایت MotorSportsCenter.com www.
4. سایت شرکت بنز www.mbusa.com
5. سایت شرکت دلفی www.delphi.com
6.دانشنامة آزاد ویکی پدیا www.wikipedia.org