no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

بررسی سیستم های تعلیق فعال (‏ABC‏)‏، مهندسی مکانیک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
بررسی سیستم های تعلیق فعال (‏ABC‏)‏، مهندسی مکانیک
doc
دسامبر 23, 2015
۵,۰۰۰ تومان
4 فروش
۵,۰۰۰ تومان – خرید

بررسی سیستم های تعلیق فعال (‏ABC‏)‏، مهندسی مکانیک


دانشکده:  مکانیک
گروه:  مکانیک خودرو
عنوان درس:کاربرد تکنولوژی پیشرفته در ‏خودرو
عنوان پروژه:بررسی سیستم های تعلیق فعال

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۱۲

بهمرا فایل پاورپوینت  ppt قابل ویرایش(۲۵ اسلاید)

 

مقدمه وهدف:‏
لرزش های پی درپی خودرو سبب خستگی راننده و سرنشینان می شود. در پی آن کارایی و بازدهی ‏رانندگی و عمر مفید خوردو کاهش یافته و سلامتی انسان به خطر می افتد. بنابراین مدل سازی مود ‏سواری خودرو و به سازی پاسخ لرزشی آن با بهره از میراینده های ارتعاشی از دیدگاه های مهم در ‏طراحی خودرو بوده، که آسایش سرنشین، افزایش دوام خودرو ، ایمنی و افزایش کنترل خودرو را به ‏دنبال دارد.‏
خاصیت میرایش ارتعاشات و لرزش ها ورفع بعضی از اغتشاشات حرکت در خودرو و حفظ بعضی ‏ویژگی های مناسب جهت ایمنی، از ویژگی های مناسب مکانیکی است که انجام آن با یک وسیله ‏مکانیکی امکان پذیر است، مجموعه مشخصی که فراهم کننده هدف بالاست سیستم تعلیق نام دارد. این ‏مجموعه قلمرو وسیعی را با خواص و وظایف متفاوت در بردارد.‏
نقش سیستم تعلیق در خودرو مهار چرخ در فضا در سه راستای ‏X ‎‏ و ‏Y‏ و‎ Z‏ و فراهم کردن حرکات ‏خطی وزاویه ای مناسب آن است. نیز چرخ ها را به صورت تکیه گاهی امن در زیر خودرو نگاه می دارد ‏به گونه ای که چرخ ها توان مهارسازی نیروهای اعمالی به خودرو( گرانش، گریز از مرکز ، نیروهای ‏رانشی و ترمزی و … ) را داشته باشند.ویژگی سختی و میرایی تعلییق بایستی چنان برگزیده شوند که ‏پایداری و آسایش خودرو تأمین گردد.‏
تاریخچه:‏
نخستین سیستم های تعلیق فعال توسط شرکت لوتوس انگلیس در سال ۱۹۸۱ میلادی بر روی یک ‏نمونه خودروی مسابقه نصب شد و از آن زمان تاکنون نیز تنها شرکتی است که از این سیستم بر روی ‏تولیداتش استفاده می کند. آخرین نمونه خودرویی که این سیستم در آن به کار رفته است خودروی  ‏Loutus Esprit SD III‏ مدل سال ۱۹۹۵ میلادی است.‏
سیستم های تعلیق را برحسب پارامترهای مختلفی دسته بندی می کنند یکی از این نوع دسته بندی ها ‏دسته بندی برحسب پارامترهای سختی و میرایی می باشد که به قرار زیر است:‏
•    سیستم تعلیق غیر فعال ۱‏
•    سیستم تعلیق فعال۲‏
•    سیستم تعلیق نیمه فعال۳‏
سیستم ها تعلیق غیر فعال:‏
در سیستم تعلیق غیر فعال هیچ منبع انرژی بیرونی وجود نداشته و این سیستم تنها توانایی بازیابی و ‏میرایش انرژی را دارد. بنابراین اثرات ناخواسته و ناراحت کننده حرکات غلتش بدنه در هنگام چرخش ‏خودرو، کله زدن بدنه در هنگام شتابگیری و ترمز گیری، بلند شدن و جابجایی مانای بدنه نسبت به ‏سیستم تعلیق در هنگام چرخش پایدار خودرو و … هیچگاه از بین نمی رود.‏
سیستم تعلیق فعال
سیستم تعلیق پویا برای نیل به شرایط آرمانی سواری و فرمانپذیری خودرو ایجاد گردیده است. در ‏حالت آرمانی آنچه که از سیستم تعلیق خودرو انتظار می رود، فراهم کردن پایداری حرکت و ‏فرمانپذیری همراه با تأمین آرامش و خوش سواری می باشد. اما در عمل این دو ویژگی در تقابل با ‏یکدیگر بوده و هر یک سیستم تعلیقی با پارامترهای متضاد نسبت به دیگری طلب می کند. خوش سواری ‏مناسب نیازمند یک سیستم تعلیق نرم بوده، حال آنکه دستیابی به فرمانپذیری بالا نیازمند یک سیستم ‏تعلیق سخت است. بنابراین با به کارگیری سیستم های تعلیق غیر فعالی رایج نمی توان به طور همزمان به ‏بهترین وضعیت فرمانپذیری و خوش سواری دست یافت.‏
دیدگاه خریدار از سیستم های تعلیق فعال و غیر فعال ‏
سیستم تعلیق فعال ایمنی و آسایش خودرو را تا حدی زیادی افزایش داده اند.‏‎ ‎این سیستم ها به سبب ‏پیچیدگی اجزای تشکیل دهنده آنها اغلب گران قیمت می باشند. منتقدین سیستم های تعلیق پویا بر این ‏باورند که مزایای آنها برای خریدار نسبت به پیچیدگی و در پی آن هزینه تحمیلی بر خودرو به صرفه ‏نمی باشد. برای بررسی کمی این موضوع ‏BMW‏ در سال ۱۹۹۲ آزمایشاتی را با بهره گیری از ‏‏۳۲ راننده حرفه ای و بر روی سه مدل خودرو به ترتیب با سیستم های تعلیق غیر فعال، نیمه فعال و ‏فعال انجام داد. در این آزمایشها از رانندگان خواسته شده بود به موارد خواسته شده نمره بین ۰ تا ۱۰ ‏بدهند که در جدول نمره میانگین هر یک از موارد مورد سوال آورده شده است. ‏
با توجه به مطالب یاد شده می توان بیان نمود که هرچند خریدار از سیستم های تعلیق نیمه فعال ‏رضایت بیشتری دارد اما هنوز هزینه کاربرد این سیستم در خودروهای تولید انبوه و تجاری نسبتاً بالا می ‏باشد. امروزه این سیستم ها تنها در خودروهای گرانبها به کار می روند، اما با توجه به روند کاهش ‏هزینه ها و انجام تحقیقات بر روی روشهای کم هزینه تر کاربرد این سیستم ها در خودرو رو به افزایش ‏است.‏

منابع:‏
‏۱٫ اصول طراحی سیستم های تعلیق و فرمان خودرو/تألیف علی اصغر جعفری، رضا کاظمی، سید محمد مهدی انصاری موحد/ انتشارات نخل دانش  چاپ ‏دوم۱۳۸۴‏
‏۲٫ پروژه آقای علی فتحی تحت عنوان سیستم های تعلیق پویا

۳٫سایت ‏MotorSportsCenter.com‏ ‏www.‎
‏۴٫ سایت شرکت بنز ‏www.mbusa.com‏

۵٫ سایت شرکت دلفی ‏www.delphi.com
‏۶٫دانشنامه آزاد ویکی پدیا ‏‎ www.wikipedia.org



ads

درباره نویسنده

admin 785 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange