سایت در حال بارگذاری است ...

پاور پوینت سيستم تـزريق سـوخت وجرقه زني بر اساس اندازه گيري جرم هواي ورودي، مهندسي مکانیک

عنوان: پاور پوینت سيستم تـزريق سـوخت وجرقه زني بر اساس اندازه گيري جرم هواي ورودي، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک 

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات وورد : 17

تعدد اسلاید پاورپوینت : 34

(فایل WORD قابل ویرایش )

(فایل به صورت POWER POINT  قابل  ارائه )

مقدمه

تا كنون سيستم هاي سوخت رساني متعدد و متنوعي براي انواع خودرو هاي بنزيني و ديزلي پيشنهاد و به كار برده شده است ، انواع سيستمهاي كاربراتوري از قبيل ونتوري ثابت و ونتوري متغير ، دو كاربراته و همچنين نسل آخر اين گونه از سيستمها كه از يك كاربراتور دو دهانه براي عمل سوخت رساني بهره مي گرفت .
در ادامه روند پيشرفت سيستمهاي سوخت رسان كاربراتوري ، با ارائه استانداردهاي زيست محيطي و همچنين معضل تهيه سوخت ، خودرو سازان برتر دنيا را بر آن داشت تا به فكر جايگزيني مناسب براي كاربراتور بيفتند ، و بدين ترتيب اولين نسل از خودرو هاي انژكتوري روانه بازار فروش گرديد .از آن زمان تا كنون تغييرات بيشماري بر روي اين سيستم صورت گرفته و آن را از حالت معمولي و ساده مكانيكي به صورتي بسيار پيشرفته و الكترونيكي تبديل كرده است ، چنانچه هم اكنون كامپيوترهاي بسيار پيشرفته با كمك انواع و اقسام حسگر ها و حس گرها مديريت كامل موتور را به دست گرفته اند و اجازه هيچگونه خطا و كم كاري را به موتور نمي دهند .
سيستم سوخت رسان HFM هم يكي از پيشرفته ترين سيستمهاي سوخت رسان انژكتوري به موتور مي باشد كه توسط كمپاني مرسدس بنز آلمان پايه ريزي شده است، از اين تكنولوژي در مدل ون MB140 هم استفاده شده است و هر ساله با اعمال تغييرات اندكي جهت كسب استانداردهاي جديد روانه بازار ميشود.در ادامه مطلب به بررسي دقيق اين سيستم و اجزا آن مي پردازيم.

HFM

واژه HFM از عبارت Hot Film Air Mass گرفته شده است كه اين سيستم با اندازه گيري جرم هواي ورودي به موتور مقدار سوخت را در شرايط مختلف و اعمال بارهاي متفاوت به موتور تعيين مي كند تا موتور بتواند در بهترين شرايط با مصرف كمترين مقدار سوخت بيشترين بازده حرارتي را داشته باشد .
براي آشنايي با اين سيستم راهي جز دانستن عملكرد تك تك اجزا آن نداريم ، به همين خاطر ابتدا به آشنايي جز به جز اين قطعات مي پردازيم و سپس در يك نماي كلي عملكرد كل سيستم را مورد بررسي قرار مي دهيم .

ليست اجزاي سيستم :
G3/2 حسگر اكسيژن (oxygen sensor)
K1 رله محافظ ولتاژ بالا (over voltage protection relay)
K27 رله پمپ بنزين (fuel pump relay)
L2 حسگر سرعت اتومبيل (speed sensor)
N3/4 پردازشگر اصلي (engine control)
X11 سوكت عيب ياب (diagnostic socket)

HFM۱
رلـه ها
رله محافظ ولتاژ بالا :
مورد شماره K1 موقعيت رله را در اتومبيل نشان مي دهد .كار رله اين است كه ولتاژ را در مدار اندازه گيري كند و اگر ولتاژ بيشتر از حد مجاز تعيين شده براي رله باشد ، رله فرمان قطع را به مدارات قطع مدار ارسال مي كند و مدار را قطع مي نمايد و از صدمه رسيدن به قطعات مدار اصلي جلو گيري مي كند .
اين رله كاري شبيه فيوز معمولي را انجام مي دهد با اين تفاوت كه فيوز معمولي در صورت بروز مشكل با از كار انداختن خود اقدام به حفاظت از سيستم مي كند ولي رله حفاظت ولتاژ بالا در صورت احساس مشكل با فرمان دادن به مدارات قطع مدار در صدد حفاظت از مدار هاي اصلي بر مي آيد .

رله پمپ بنزين :
مورد شماره K27محل نصب اين رله را نشان مي دهد كه در قسمت پايين داشبورد در سمت راست اتومبيل قرار دارد و كارش مشابه كار رله حفاظت ولتاژ بالا مي باشد با اين تفاوت كه اين رله فقط مسئوليت حفاظت از پمپ بنزين را بر عهده دارد ، چرا كه پمپ بنزين يكي از مهمترين قطعات يك سيستم سوخت رسان انژكتوري مي باشد و بايد در جهت حفاظت از آن تمهيدات خاصي را در نظر گرفت ، زيرا تمام فشار در پشت انژكتور ها به وسيله اين پمپ ايجاد مي شود، و در صورت صدمه ديدن اين پمپ با افت فشار روبرو خواهيم بود و اين امر موجبات كار كردن نامطلوب موتور و يا در مواقعي سبب روشن نشدن موتور مي شود .

HFM۲

حسگرها
حسگر اكسيژن :
قطعه اي كه با شماره G3/2 نشان داده شده است مربوط به حسگر اكسيژن مي باشد كه در شكل شماره 1 آنرا مشاهده مي كنيد . شکل شماره
اين حسگر كه در جريان گازهاي خروجي از موتور قرار دارد ، اكسيژن موجود در گاز اگزوز را مشاهده مي كند . اين حسگر در بعضي مواقع به طور داخلي با جريان الكتريسيته گرم مي شود تا هر چه سريعتر به صورت مدار بسته درآيد . اين حسگر ولتاژي متناسب با اكسيژن موجود كه نشانه رقيق يا غليظ بودن سوخت است را توليد مي كند و اين اطلاعات را به ECU ارسال ميكند .

ولتاژ كم نشانه رقيق بودن سوخت و ولتاژ زياد نشانه غني بودن سوخت است كه ECU با كسب اين اطلاعات بهترين مخلوط را روانه موتور مي سازد . در شكل شماره 2 شاهد موقعيت نصب اين حسگر در محل خود مي باشيد .

فهرست منابع

1-كتاب common rail direct injection
2- diagnosis manual MB 100 service engine 161
Fuel injection and ignition system (HFM)
3- مجموعه جزوه هاي شركت Daimler Chrysler
4- كتاب Electronic controller

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...