سایت در حال بارگذاری است ...

گزارش كارآموزي در اداره برق شهرستان دهاقان

عنوان کارآموزی: گزارش كارآموزي در اداره برق شهرستان دهاقان

محل کارآموزی:  اداره برق شهرستان دهاقان

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات: 43

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه
تاريخچه اداره برق دهاقان 1
نحوه كار ديزل 1
كنتور 2
انواع لامپ 5
فيوز المنت 6
پست 6
اطلاعات مورد نياز براي انتخاب محل پست 9
انواع پستها 11
اجزاء تشكيل دهنده پست ها 15
كنتور برقگير 18
خصوصيات برقگير – ايده ال 20
ترانسفورماتور 22
نقش روغن در ترانس 25
استقامت الكتريكي روغن 26
ترانسفورماتور هاي جريان و ولتاژ 30
ترانسفورماتور تغذيه داخلي 32
خازن ها 33
سكسيونر ها قيچي اي 34
تاريخچه ارداه برق دهاقان
در سال 1338 به صورت ديزلي شروع به كار كرده است كه كاركنان آن سه نفر بوده اند يك حسابدار به نام مهدي اسماعيليان و مامور نصب كنتور و امور مالي اداره هم بوده است دو نفر هم مسئول ديزل و شبكه هوايي به نام حسين سهرابي و دستيار آن عبدالكريم احمديان .
حسين سهرابي تا سال 1353 سر كار بوده و عبدالكريم احمديان تا سال 1374 كه در اين زمان ديزلي قبل از انقلاب فقط دهاقان عطاآباد و دزج برق داشته است .كه در زمان ديزلي فقط از زمان تاريك شدن هوا به مدت 4 ساعت برق دار بوده است .
سيستم قديمي يا ديزلي شبكه هوايي بوده و بدون ترانسفورماتور هوايي .
نحوه كار ديزلي
برق توليد شده به صورت مستقيم در تابلو هاي خاص مي آمد و سپس وارد شبكه مي شود كه 1200 مشترك و همه مشتركين به جز تعداد اندك همه مصارف خانگي بوده است . در آمد و حقوق اين شركت سهامي بوده كه سهام آن از صد تومان تا 20هزار تومان بوده است . تا اينكه اين سيستم در تاريخ 29/12/1352 از ديزلي به شبكه سراسري در آمده است كه توسط همان افراد كه در شبكه قديمي بوده و طراحي ان توسط مهندسين به شكل كنوني در آمده كه اكنون شامل 215 ترانس و 11 هزار مشترك و بيش از 17 روستاي اطراف دهاقان مي باشد كه شامل مصارف خانگي كشاورزي دامپروري صنعتي تجاري و موسسات عام المنفعه و غيره مي باشد .
كنتور :
وسيله اي است كه براي اندازه گيري بر حسب كيلو وات مي باشد.
انواع كنتور : 1- كنتور تك فاز 2- كنتور سه فاز
اجزاي كنتور : 1- بوبين جريان 2- بوبين ولتاژ 3- ديسك 4- شيشه 5- نمراتور
نمراتور وسيله اي است كه برحسب يك دور زدن ديسك يك شماره مي اندازد .
در پشت كنتور دو پيچ كوچك وجود دارد كه به وسيله يك رابط فلزي با هم ديگر در ارتباط مي باشد در صورتي كه يكي از پيچها را شل كنيم اين ارتباط قطع مي گردد و نمراتور ديگر كار نمي كند .
كنتورها معمولاً در روستاها 15 آمپري و در شهرها 25 آمپر مي باشد . براي جوشكاري ها 25 آمپري سه فاز مورد استفاده قرار مي گيرد .
آزمايش كنتور
معمولاً به برق اصفهان داده مي شود تا آزمايش و پس از تعمير كردن به دهاقان تحويل گردد ولي يك وسيله وجود دارد كه شامل يك كنتور 15 آمپر يك لامپ و يك هيتر برقي مي باشد .
روش كار يك ورودي فاز و نول به كنتور قابل آزمايش داده سپس از خروجي ان به ورودي كنتور آزمايش كننده داده مي شود و ورودي به مصرف كننده ها داده مي شود در يك زمان مشخص مثلاُ يك دقيقه بايد هر دو كنتور هم اندازه كار كرده باشند . در غير اين صورت كنتور آزمايش شده خراب مي باشد .
نكته :
كنتورها حتماً بايد به صورت عمودي بسته شوند .
علت خراب شدن كنتور
1- تاب افتادن در ديسك
2- سوختن يكي از بوبين ها جريان يا ولتاژ
خرابي كنتور
توسط مامور بازديد از كنتور مي باشد كه به محض مشكوك شدن به كنتور بر حسب شماره هاي قبلي يك فرم پر كرده و تحويل مسئول مربوطه آن مي دهد .
تفنگ امتحان
جهت امتحان خطوط فشار قوي براي عدم برق دار بودن خط پس از قطع برق به كار برده مي شود .
پرچ :
وسيله اي است كه با استفاده از ان فيوز المنت را تعويض مي نماييم .

 

دستورالعمل در ارتباط با قطع و وصل بريكرها :
1- بعد از هر فرمان وصل به بريكر بايتس در سوئيچ يا رد بازديد تا مطمئن شويد كليد نشان دهنده هاي پل هاي بريكر در وضعيت وصل قرار دارد و چنانچه يكي از پلها در وضعيت قطع قرار داشت ، سريعاً بريكر را از اطلاق فرمان و در صورت لزوم در محل سوئيچ يارد قطع و موضوع را به مركز كنترل گزارش دهيد .
2- بعد از هر فرمان قطه به بريكر نيز بهتر است از محل (سوئيچ يارد ) بازديد و وضعيت قطع كامل را مشاهده نماييم .
3- هر گاه روغن عايقي (در بريكرهاي روغني )و يا گاز (بريكرهاي SF6) از قسمت محفظه خارش كننده (Arcinychamer) به علت نشت يا هر علت ديگر تخليه گردد ضمن اطلاع سريع به مركز كنترل ،سرپرست بهره برداري پست (مسئول پست )و يا واحد تعميرات بايستي از طريق ساير بريكر ها ، بريكر عيوب ايزوله و وقتي كاملاً بي برق گرديد سپس نسبت به قطع آن اقدام گردد .
4- براي جلوگيري از ايجاد اختلال در عمل كرد بريكر ها مي بايستي مسير هاي آن در فصل سرما روشن و به طور مرتب مورد بازديد قرار گيرد . معمولاً هر كوبيل داراي دو نوع هيتر مي باشد كه يكي از آنها به طور دائم روشن و هيتر ديگر با ترموستات به طور معمول بين 17 تا 20 درجه تنظيم مي گردد قطع و وصل مي گردد .

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...