سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه گیربکس اتوماتیک خودرو، مهندسي مکانیک

عنوان: پایان نامه گیربکس اتوماتیک خودرو، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه:۱۵۵

 

مقدمه
فصل اول
مقایسه کلی جعبه دنده ها
گیربکس های معمولی (جعبه دنده های مرحله ای)
انواع گیربکس های معمولی از نظر شکل دنده
گیربکس های کشویی-
گیربکس های دنده مورب
جعبه دنده های متغیر پیوسته
جعبه دنده های متغیر پیوسته اصطکاکی
جعبه دنده اصطکاکی از نوع دیسکی
دستگاه تغییر دور مکانیکی توسط مخروطهای قابل تنظیم ( تسمه و پولی )
گیربکس اتوماتیک
فصل دوم
           کوپلینگ هیدرولیکی:
مبدل گشتاور
وضعیتهای مختلف مبدل گشتاور ونیاز به کلاچ یکطرفه
OWC (One Way Clutch) :
نحوه عملکرد کلاچ یکطرفه
کلاچ لوک آپ
دستگاه دنده خورشیدی:
دستگاه دنده خورشیدی دوبل
دستگاه دنده خورشیدی طرح سیمپسون
دستگاه دنده خورشیدی طرح ویلسون
کلاچهای عملگر چند صفحه ای :

فصل سوم
       سیستم کنترل تغییر دنده اتوماتیک هیدرولیکی :
فصل چهارم
گیربکس اتوماتیک  A/T
مدار كنترل هيدروليك
نقشه مدار برقي
موقعيت قطعات برقي گيربكس اتوماتيكA/T
نماي برش خورده
مكانيزم تعويض دنده
عملكرد كلاچ و ترمز در گيربكس A/T
جدول كلاچ و ترمز حلقه‌اي
مسير انتقال قدرت
حالت P و N
حالت دنده 1
حالت D1 و 21
حالت D2 و 22 و 12-
حالت D3
حالت D4 ( O/D)
حالت R (دنده عقب)
خلاصه-
سيستم كنترل
عملكرد TCM (كامپيوتر پردازشگر)
سيگنال‌هاي ورودي / خروجي TCM
مكانيزم كنترل
كنترل فشار مدار روغن
رابطه بين شير برقي تعويض دنده A) و B) و وضعيت دنده
کنترل شيرهاي تعويض دنده A و B
كنترل شير برقي كلاچ تورك كانورتور (مبدل دور)
كنترل حالت قفل
شرايط عمل قفل شدن
عملكرد شير كنترل كلاچ تورك كانورتور (مبدل دور)
كنترل كلاچ دور مازاد (كنترل ترمز موتوري)
شرايط كار كلاچ دور مازاد
كنترل شير برقي كلاچ دور مازاد
عملكرد شير كنترل كلاچ دور مازاد
شير كنترل
عملكرد شيرهاي كنترل
سنسور سرعت خودرو. A/T (سنسور دور)
مدار سيم كشي VSSA/T – AT
سنسور سرعت خودرو. MTR
نقشه سيم كشي – VSSMTR
سنسور موقعيت دريچه گاز
نقشه سيم كشي TPS – AT
شير برقي تعويض دنده A
نقشه سيم كشي – SSV/A – AT
شير برقي تعويض دنده B
نقشه سيم كشي – SSV/B – AT
شير برقي تعويض كلاچ
نقشه سيم كشي – OVRCSV – AT
نقشه سيم كشي – TCV – AT
سنسور باطري/ دماي روغن
(مدار سنسور دماي روغن گيربكس A/T و برق TCM)
نقشه سيم كشي BA/FTS – AT
سيگنال دور موتور
نقشه سيم كشي – ENGSS – AT
شير برقي فشار مدا
نقشه سيم كشي – LPSV – AT
واحد كنترل (RAM) ، واحد كنترل (ROM
واحد كنترل (EEP ROM)
نقشه سيم كشي NONDTC – AT-
سيستم قفل دنده گيربكس A/T
نقشه سيم كشي – تعويض دنده
سيستم قفل دنده، موقعيت قطعات برقي
نماي سوكت سيم كشي TCM
جدول بررسي TCM
منبع تغذيه نقشه سيم كشي – A/T – اصلي
عيب يابي – شرح عمومي
جدول علائم
مشخصات و اطلاعات  تعميرات سرويس

مقدمه
وظیفه خط انتقال قدرت(transmission)دریک سیستم انتقال قدرت به صورت مطلوب از قسمت محرک به قسمت متحرک است و در خودروها این خط انتقال قدرت توان تولیدی در قسمت موتور را با گشتاور ودور مناسب به چرخهای خودرومنتقل می کند.
حال خط انتقال قدرت خود شامل قسمتهایی مانند کلاچ – جعبه دنده(گیربکس)- میل گاردان- دیفرانسیل و…می شود

کلاچ:کلیدقطع و وصل قدرت ازموتور به جعبه دنده است بدین صورت که بافشردن یک پدال (پدال کلاچ)ارتباط انتقال قدرت قطع می شود وبا آزادشدن پدال کلاچ ارتباط برقرار می شود
میل گاردان:یک میله گردان توخالی و بلند می باشد و توان شفت خروجی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می کند
دیفرانسیل:به وسیله مکانیزم چرخ دنده های خود کارهای زیر را انجام می دهد
انتقال قدرت از میل گاردان به چرخها
تغییر مسیر انتقال قدرت به اندازه 90درجه
ایجاد اختلاف سرعت دورانی در سر پیچها

باتوجه به نمودار قدرت گشتاورموتور احتراق داخلی (شکل الف) وبررسی آن متوجه می شویم که:
باافزایش دور موتور قدرت مفید موتور افزایش می یابد ولی گشتاور آن تا یک نقطه افزایش می یابد و سپس کاهش می یابد

شکل الف : نمودار قدرت گشتاور بر حسب دور موتورهای احتراق داخلی
ما باید به گونه ای عمل کنیم که موتور را در دوری تنظیم می کند که حداکثر گشتاور را داشته باشیم یعنی در زمانی که با گاز دادن بیشترگشتاور به حداکثر رسید کاری کنیم که نیروی مقاوم در قسمتهای دیگر روی موتور افزایش یابد و به جای افزایش گشتاور-که به آن نیازی نداریم-افزایش سرعت داشته باشیم این کار به وسیله گیربکس صورت می گیرد
با توجه به شرایط جاده که دارای ناهمواریها و پستی و بلندی ها و پیچ جاده می باشد و همچنین با توجه به وزن و بار وسیله نقلیه و همچنین لزوم گشتاور زیاد در آغاز حرکت برای غلبه بر اینرسی باید کاری صورت گیرد که در این حالتها گشتاوری بیش از گشتاور موتور داشته باشیم این کار نیز به وسیله گیربکس صورت می گیرد
وظیفه دیگر گیربکس امکان تغییر جهت دور خروجی نسبت به دور ورودی آن است که حالت دنده عقب (Reverse Gear) به وجود می آورد
گفتیم که وظیفه جعبه دنده کم و زیاد کردن نسبت گشتاور است و این متناسب با کم و زیاد کردن سرعت خروجی است یعنی گشتاور ودور نسبت معکوس دارند البته این رابطه زمانی درست است که توان شفت ورودی گیربکس یا به عبارت دیگر دور وگشتاور اولیه ثابت باشد
در اینجا مفهوم دیگری به نام نسبت دنده داریم که عبارت است از:
دور خروجی /  دور ورودی = گشتاور ورودی / گشتاور خروجی = نسبت دنده IG
پس نتیجه می گیریم نسبت دنده در آغاز حرکت و همچنین در دنده معکوس باید بزرگتر باشد که معمولا حدود 2.5 می باشد ودر ادامه حرکت این نسبت دنده کاهش  می یابد و معمولا در آخرین دنده این نسبت دنده 1 می باشد و اگر نسبت دنده کوچکتر از 1 باشد حالت فوق سرعت (overdrive) خواهیم داشت
با اجزای سیستم انتقال قدرت در خودرو تا حدودی آشنا شدیم در ادامه به نحوه عملکرد جعبه دنده ها مخصوصاً جعبه دنده های اتوماتیک پرداخته شود.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...