no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

نیروگاه مرکزی ذوب آهن اصفهان، پایان نامه مهندسي مکانیک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه نیروگاه مرکزی ذوب آهن اصفهان، مهندسی مکانیک
doc
آگوست 23, 2015
۱۰,۰۰۰ تومان
0 فروش
۱۰,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه نیروگاه مرکزی ذوب آهن اصفهان، مهندسی مکانیک


عنوان:  پایان نامه نیروگاه مرکزی ذوب آهن اصفهان، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۱۱۷

 

چکیده:
اگر بخواهیم در مورد نیروگاه ذوب آهن اصفهان صحبت کنیم باید بگوییم که داخل کارخانه ذوب آهن سه نیروگاه وجود دارد که دوتای آن بخار و دیگری گازی است که دو نیروگاه بخاری بنام نیروگاه مرکزی و نیروگاه حرارتی نام گرفته اند.
در این پروژه سعی کردیم به طور مفصل در مورد نیروگاه مرکزی ذوب آهن اصفهان توضیح بدهیم که میتوان به تمامی موارد مورد استفاده در نیروگاه اعم ا زپرسنل و وظایف آن، مشخصات فنی و تجهیزات نیروگاه، تصفیه خانه ی آب، بویلر و دیگ بخار، توربین و… اشاره کرد. از جمله وظیف پرسنل که می توان در این پروژه مورد مطاله قرارداد اشاره می کنیم که در این جا به چند مورد آن به صورت جزیی می پردازیم:
۱- تامین بخاربخش توربین بدون وقفه ومطمئن بودن کار تجهیزات بخش
۲- نگهداری پارامترهای نرمال بخار که عبارتند ازفشارو درجه حرارت
۳- تامین مقدار بخار ضروری وتولید برطبق گراف انرژی الکتریکی و حرارتی ریسپاچرمربوط به نیروگاه مرکزی در ادامه میخوانیم که خود نیروگاه دارای وظایفی ست که چند مورد آن را مورد بحث قرار می ‌دهیم
ولی درپروژه بصورت کامل همه ی موارد را مورد بررسی قرار می دهیم:
۱- تولید هوای فشرده برای کوره های ۱و۲
۲- تولید برق
۳- تامین آب شبکه شوفاژ وگرمایش آن
۴- گرم کردن آب خام
در ادامه به مشخصات فنی نیروگاه مرکزی اشاره می کنیم که می توان به تعداد توربو ژنراتور، قدرت نامی هر ژنراتور، تعداد توربو کمپرسور، ظرفیت تولید بخارهر بویلر وموارد دیگر که استفاده می شود را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
باتوجه به اینکه در نیروگاهها یک سیستم خنک کاری از تصفیه خانه نیروگاهها استفاده می کنیم که خط تولید آب پس از عبور از فیلترهای مکانیکی املاح مکانیکی آن گرفته می شود و در مرحله بعدی آب از فیلتر های کاتیونی عبور کرده و سختی اب از آن گرفته می شود .پس از اشباع شدن فیلترهای کاتیونی با آب نمک شستشو می گرد د که خود شستشو دارای مراحل زیر می باشد:
۱- شستشو از زیر
۲- تزریق آب نمک
۳- مرحله جابجایی
۴- شستشوی نهایی تا سختی صفر
ادامه پروژه به طور کامل درمورد دیگ بخارو بویلر نیروگاه توضیح می دهیم و نحوه ی محاسبه ی ابعاد دیگ بخار، سطح ورق ، وزن پوسته ،سطح جانبی در برابر شعله ،وزن لوله بطورکلی محاسبه توان بویلر،محاسبه مشعل،محاسبه قطر دودکش و محاسبه ی وزن سوخت مایع مورد استفاده در بویلر ها به صورت گسترده توضیح داده می شود در قسمتی از این پروژه می توان به بهره برداری دیگ بخاراشاره کرد که به ذکرچند مورد از آن می پردازیم :
۱- آماده کردن دیگ بخار جهت راه اندازی
۲- بازدید کنترل تجهیزات قبل از روشن کردن دستگاه
۳- آماده کردن مسیرهای لوله کشی بخار
۴- آماده نمودن مسیرهای هوای دیگ
برای نگه داری و محافظت از قسمت های داخلی سطح گرمایی به صورتی تمیز و پیشگیری از به وجودآمدن کف وهمچنین حمل نمک با بخار اشباع زدگی است به طور دائم بلودادن دیگ را عملی نمود.
به طور کلی اگر بخواهیم درمورد این پروژه بدانیم باید بگوییم که در اینجا سعی شده است به تمامی موارد مورد استفاده در یک نیروگاه به خصوص نیروگاه مرکزی اصفهان به طور کامل توضیح داده شده است. مانند وظایف پرسنل و کاری که پرسنل باید جهت راه اندازی و نگه داری نیروگاه وایمنی آن باید انجام بدهد اشاره کرده ایم وشرح کارگاه دیگ، کارگاه توربین و اتاق فرمان و تمامی موارد مهندسی که می توان در این نیروگاه موردبحث وبررسی قرارداد را به طور مفصل توضیح داده ایم.

 


فهرست مطالب
عنوان
مقدمه
فصل اول: نیروگاه های اصفهان ودیگ یا بویلر
۱-۱- نیروگاه های اصفهان
۱-۱-۱- نیروگاه مرکزی
۱-۱-۲- وظایف نیروگاه مرکزی
۱-۱-۳- مشخصات فنی نیروگاه مرکزی
۱-۱-۴- تصفیه خانه
۱-۱-۵- مراحل شستشو
۱-۲- دیگ یا بویلر
۱-۲-۱- بررسی وعملکرد بویلرها وبالانس جرم وانرژی در نیروگاهها
۱-۲-۲- دیگرانواع بویلر در صنعت
۱-۲-۳- آشنایی با انواع بویلرهای صنعتی
۱-۲-۴- دیگ لوله آتش
۱-۲-۵- دیگ لوله خمیده (استرلینگ)
۱-۲-۶- دیگ های یکبار گذر- فوق بحرانی
۱-۲-۷- دیگهای ترکیبی
۱-۲-۸- اجزاء بویلر
۱-۲-۸-۱- اجزا تحت فشاردر دیگ بخار
۱-۲-۸-۲- سوپرهیتر(اولیه و ثانویه) و دی سوپرهیتر
۱-۲-۸-۳- بخش های دیگر بویلر
۱-۲-۸-۴- پیش گرمکن های هوا
۱-۲-۸-۵- کنترل کننده های سطح آب
۱-۲-۸-۶- کنترل کننده فشار
۱-۲-۸-۷- -شیر تخلیه
۱-۲-۸-۸- سوپاپ اطمینان
۱-۲-۸-۹- شیر یک طرفه و یا شیر خودکار
۱-۲-۸-۱۰- دریچه باز دید
۱-۳- رسوبات و خوردگی
۱-۳-۱- مشکلات رسوبات
۱-۳-۲- حمل رسوبات
۱-۳-۳- روش های حذف
۱-۳-۴- بلو دان
۱-۳-۵- رسوب و خوردگی در سمت آتش
۱-۳-۶- روش های جلوگیری از خوردگی در بویلرها
۱-۳-۷- دوده برداری از جداره داخلی لوله های آتش
۱-۳-۸- تعویض لوله معیوب در دیگ لوله-دودی
۱-۳-۹- روش جایگذاری لوله جدید دیگ دودی
۱-۳-۱۰- محافظت تابستانی از دیگ های گرمایش
۱-۳-۱۱- انتخاب حلال
۱-۳-۱۲- زمان‌ شستشو‌ شیمیایی
۱-۳-۱۳- حلالهای‌ متداول‌
۱-۳-۱۴- مواد اولیه و طراحی بویلر ها
۱-۳-۱۵- وزن پوسته
۱-۳-۱۶- شبکه یا صفحه مشبک جلو وعقب
۱-۳-۱۷- محاسبه شیر اطمینان برای دیگ
فصل دوم: توربین
۲-۱- محاسبات توان توربین
۲-۱-۱- موازنه انرژی و جرم بویلر
۲-۱-۲- انتقال حرارت دربویلر
۲-۱-۳- محاسبه تلفات حرارتی در گرمکن آب تغذیه بسته
۲-۱-۴- محاسبه تلفات حرارتی در گرمکن آب تغذیه باز
۲-۱-۵- محاسبه تلفات حرارتی کندانسور
۲-۱-۶- محاسبه بازده سیکل نیروگاه
۲-۲- دیگ بخارو انواع تقسیم بندی آنها
۲-۲-۱- بویلر های آویزان
۲-۲-۲- فرایند تولید بخار در دیگ
۲-۲-۳- نحوه تبدیل انرژی در بویلر
۲-۳- بویلر های نیروگاه مرکزی
۲-۳-۱- مشخصات دیگ ها از نظر نوع مصرفی
۲-۳-۲- تحویل گاز به دیگ های بخار نیروگاه مرکزی
۲-۳-۲-۱- اکونومایزر
۲-۳-۲-۲- دمپر های هوای و مسیر های هوای گرم
۲-۳-۳- پیش گرم کن ها
۲-۳-۳-۱- مسیر حرکت هوای گرم بعد از ژونگستروم به ورودی دمنده
۲-۳-۳-۲- مسیر هوای گرم بعد از ژونگسترو ها به کانال خروجی از دود ری سیر کوله
۲-۳-۳-۳- پیش گرم کن بخاری (ایر هیترها)
۲-۳-۳-۴- علت لزوم پیش گرم کن بخار
۲-۳-۳-۵- ژنگسترم یا گرم کن دوار
۲-۴- توربین
۲-۴-۱- عملکرد اصلی توربین
۲-۴-۲- نحوه تبدیل انرژی توسط توربین
۲-۴-۳- انشعابات بخار توربین
۲-۴-۴- بدنه توربین
۲-۴-۵- روتور
۲-۴-۵-۱- یاتاقان کف گرد جلویی
۲-۴-۵-۲- یاتاقان محوری
۲-۴-۶- پمپ روغن اصلی
۲-۴-۷- کلاهک
۲-۴-۷-۱- اصول کار پمپ روغن اصلی
۲-۴-۷-۲- مشخصات فنی پمپ روغن
۲-۴-۷-۳- سیستم روغن کاری
۲-۴-۸- دستگاه کندانسات و بازیابی
۲-۴-۹- سیستم های حفاظتی توربین
۲-۴-۹-۱- سیستم هیدرو لیکی و الکترو هیدرولیکی توربین
۲-۴-۹-۲- قسمت هید رولیکی لودلمیت
۲-۴-۹-۳- اسپید گاورنر
۲-۴-۹-۴- پایلوتهای اوراسپید
۲-۴-۹-۵- سیستم الکترو هیدرولیکی
۲-۴-۱۰- تجهیزات جانبی توربین
۲-۴-۱۰-۱- دیاراتورهای نیروگاه مرکزی
۲-۴-۱۱- مشخصات فنی دیاراتور ها
۲-۴-۱۲- توربو پمپ های تغذیه نیروگاه مرکزی
۲-۴-۱۳- راه اندازی توربو پمپ تغذیه
۲-۴-۱۴- ژنراتور و تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی
فصل سوم: وظایف پرسنل نیرو گاه کار گاه دیگ
۳-۱- وظایف پرسنل نیروگاه کارگاه دیگ
۳-۲- کارگاه توربین
۳-۲-۱- مسائل و وظایف اصلی
۳-۲-۲- اطاق فرمان
۳-۲-۳- امور مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه
۳-۲-۴- معاونت اداری و پشتیبانی
۳-۲-۴-۱- امور مالی
۳-۲-۴-۲- امور بازرگانی
۳-۲-۴-۳- اداره کارگزینی و رفاه
۳-۲-۴-۴- اداره خدمات عمومی
۳-۲-۴-۵- امور شیمی
۳-۲-۴-۶- چارت ساختمانی
۳-۳- بهره برداری دیگ بخار
۳-۳-۱- آماده کردن دیگ بخار جهت راه اندازی
۳-۳-۲- باز دید و کنترل تجهیزات قبل از روشن کردن دستگاه
۳-۳-۳- آماده کردن مسیر های لوله کشی بخار
۳-۳-۴- آماده نمودن مسیر های هوای دیگ
۳-۳-۵- تغذیه نرمال دیگ از آب
۳-۳-۶- مراقبت نمودن از تغذیه یکسان توسط نمودار مقدار بخار و آب
۳-۳-۷- بلو دان دیگ بخار
۳-۴- راه اندازی دیگ
۳-۴-۱- بهره برداری و سرویس نمودن تجهیزات دیگ بخار در دستگاهی های کمکی
۳-۵- متوقف نمودن دیگ بخار
۳-۶- حفاظتهای مربوط به قسمت دیگ
۳-۶-۱- حفاظت های مربوط به لوله های گاز
۳-۶-۲- نحوه عملکرد سیستم حفاظتی لوله گاز در مواقع آتش سوزی
۳-۶-۳- سیستم حفاظتی ایمپولسی
۳-۶-۳-۱- وضعیت اعضاء سیستم تنظیم قبل از راه اندازی توربین
۳-۶-۳-۲- کنترل کار سیستم تنظیم قبل از راه اندازی
۳-۶-۳-۳- کار سیستم تنظیم در موقع راه اندازی توربین و در موقعیکه بصورت خلاص کار می‌نماید
۳-۶-۳-۴- بررسی سیستم تنظیم و حفاظت قبل از راه‌اندازی توربین
۳-۷- بررسی و راه اندازی دستگاه شافت گردان
۳-۸- بررسی و راه‌اندازی اژکتورها
۳-۹- بررسی و راه‌اندازی گرمکن خلأ آب‌بندیهای توربین
۳-۱۰- آماده‌سازی توربین جهت راه‌اندازی
۳-۱۰-۱- متوقف نمودن توربین
۳-۱۱- دستورات بهره برداری توربین
۳-۱۲- گرم کردن توربین ، تو ربو پمپ تغذیه
۳-۱۳- راه اندازی تو ربو پمپ تغذیه
۳-۱۳-۱- مراقبت از تو ر بو پمپ تغذیه
۳-۱۳-۱- توقف تو ر بو پمپ تغذیه
۳-۱۳-۲- نگه داری تو ربو پمپ در صورت رزرو بودن آن
۳-۱۳-۳- وضعیت تو ربو پمپ تغذیه در حالت رزرو گرم
۳-۱۴- بهره برداری از تور بو کمپرسور های نیروگاه مرکزی
۳-۱۴-۱- راه اندازی تو ربو کمپرسور از حالت سرد
۳-۱۴-۲- آماده سازی جهت راه اندازی
۳-۱۵- بهره برداری از تجهیزات و دستگاههای کنترل و اندازه‌‌‌‌‌‌گیری دیاراتور
۳-۱۵-۱- دیاراتور مجهز به تجهیزات مشروحه زیر است
۳-۱۵-۲- راه‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی دستگاه دیاراتور
۳-۱۵-۳- بهره برداری از دستگاه های کاهنده فشار و درجه حرارت بخار نیروگاه مرکزی
۳-۱۶- دستورات مربوط به بهره‌‌برداری از اژکتورها
۳-۱۶-۱- بهره برداری از سیگنالهای ضربه ایی توربو ژنراتور های نیروگاه مرکزی
۳-۱۶-۲- تعیین علائم و قواعد استفاده از آنها
نتیجه گیری
منابع

فهرست اشکال
عنوان
شکل ۳-۱: اطاق فرمان
شکل ۳-۲: واحد انبار
شکل ۳-۳: امور شیمی
شکل ۳-۴: امور شیمی
شکل۳-۵: تجهیزات نیروگاهی

مقدمه

در سال ۱۳۳۸ شرکت ملی ذوب آهن ایران تاسیس شد ،در ۲۳ دی ماه سال۱۳۴۴قرار داد ساخت ذوب آهن بین دولت وقت ایران با شرکت تیاژ پروم اکسپروت شوروی سابق به امضاء رسید . سال ۱۳۴۶عملیات ساختمانی و خاک برداری در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان (دشت طبس) آغاز گردید ،اواخر سال۱۳۵۰،واحد های کوره بلند شماره ۱،واحد کک سازی ، آگلومراسیون و……به بهره بردا ری رسید .دارای سه نیروگاه مرکزی ،حرارتی وگازی می باشد . نیروگاه مرکزی دارای قدمت ۴۲ساله می باشد توربین این قسمت در سال ۱۳۵۰ مورد بهره برداری قرار می گیرد که مشخصات این توربین و دیگها و تجهیزات مربوطه در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

 

 



ads

درباره نویسنده

admin 786 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *