no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

روشهای خنک سازی هوای ورود به توربینهای گازی وتاثیر دما بر راندمان، پایان نامه مهندسي مکانیک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه روشهای خنک سازی هوای ورود به توربینهای گازی وتاثیر دما بر راندمان، مهندسی مکانیک
doc
آگوست 27, 2015
۳۰,۰۰۰ تومان
5 فروش
۳۰,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه روشهای خنک سازی هوای ورود به توربینهای گازی وتاثیر دما بر راندمان، مهندسی مکانیک


عنوان: پایان نامه روشهای خنک سازی هوای ورود به توربینهای گازی وتاثیر دما بر راندمان، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۴۷

 

چکیده:
میدانیم که با افزایش درجه ی حرارت مولکولهای هوا از هم فاصله گرفته، چگالی وفشار هوا نیز افزایش میابد. یعنی دوحجم برابرهوا، در هوای سرد و گرم جرم یکسانی ندارند. در توربینهای گازی چون کمپرسور دبی ورودی ثابتی دارد. در نتیجه در هوای گرم جرم کمتری از هوا وارد محفظه ی احتراق شده که باعث احتراق ناقص و کاهش فشار و درجه ی حرارت احتراق میشود. یعنی راندمان پایین میاید. لذا باید با تجهیزات سرمایشی در روزهای گرم، هوای ورود به توربین را خنک کنیم تا جرم بیشتری وارد محفظه ی احتراق شود. این روشها شامل روشهای ۱-تبخیری ۲-ذخیره ی انرژی ۳-چیلرهای خنک کن
با هریک از این روشها میتوان دمای هوای ورود را تا نزدیک صفردرجه رساند ، که تقریبا راندمان توربین را تا نزدیک به راندمان واقعی میرساند.

فهرست مطالب
عنوان
مقدمه
فصل اول: تاریخچه ی توربین گاز
۱-۱- تاریخچه
۱-۲- سه قسمت اصلی و نحوه ی کار توربین
۱-۳- نقش توربین گاز در صنعت برق
۱-۳-۱- مزایای توربین گازی
۱-۳-۲- معایب توربین گازی
۱-۴- مصارف عمومی برق در ساعات مختلف
۱-۵- تاثیر دما بر پارامترهای مختلف توربین
۱-۵-۱-تاثیر تغییر دمای ورودی بر دمای خروجی کمپرسور
۱-۵-۲- تاثیر تغییر دمای ورودی بر فشار خروجی کمپرسور
۱-۵-۳- اثر تغییر دمای ورودی بر دمای خروجی از اتاق احتراق
۱-۵-۴- اثر تغییر دمای ورودی بر دمای اگزوز در توربینهای گازی
فصل دوم: خنک کاری و روشهای آن
۲-۱- خنک کاری
۲-۱-۱- خنک کاری میانی
۲-۱-۲- خنک کاری هوای ورود با استفاده از چیلر
۲-۱-۳- مبدل های حرارتی
۲-۱-۳-۱- اصول عملکرد چیلر تراکمی
۲-۱-۳-۲- اصول عملکرد چیلر جذبی
۲-۱-۴- خنک کاری تبخیری
۲-۱-۵- خنک سازی با ایر واشر ها
۲-۱-۶- خنک کاری به روش مدیا
۲-۱-۶-۱- تجهیزات سیستم مدیا
۲-۱-۶-۲- نحوه ی عملکرد سیستم مدیا
۲-۱-۶-۳- مزایای سیستم مدیا
۲-۱-۶-۴-معایب سیستم مدیا
۲-۱-۷- خنک کاری با استفاده از فاگ فشار قوی
۲-۱-۷-۱- تشریح سیستم مه پاش
۲-۱-۷-۲- تجهیزات سیستم مه پاش
۲-۱-۷-۳- فیلتر ها
۲-۱-۷-۴- فرسایش و رسوب در پره های کمپرسور
۲-۱-۷-۵- مصرف آب سیستم فاگ
۲-۱-۷-۶- تعمیرات اساسی سیستم
۲-۱-۷-۷- نتایج بدست آمده از استفاده ی سیستم خنک کن فاگ در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد
۲-۱-۷-۸- نتایج بست آمده در استفاده از سیستم فاگ در نیروگاه زاهدان
۲-۱-۸- خنک کاری هوای ورودی با استفاده از ذخیره ی سرما
۲-۱-۸-۱- سیستم ذخیره سازی آب سرد
۲-۱-۸-۲- ذخیره ی آب سرد
۲-۱-۸-۳- تانکهای ذخیره
۲-۱-۸-۴- مشخصات سیستم شارژ تخلیه
۲-۱-۸-۵- مسیر سیال در سیکل خنک کننده
۲-۱-۸-۶- سیستم ذخیره سازی یخ
۲-۱-۸-۷- تجهیزات تولید سرما در روش ذخیره سازی یخ
۲-۱-۸-۸- نکاتی در مورد مزایا ومعایب سیستم ها
۲-۱-۸-۹- طرح ذخیره سازی سرما در یک نیروگاه
۲-۱-۸-۱۰- ذخیره سازی فصلی انرژی حرارتی(ذخیره ی آب سرد در لایه های آبدار زیر زمینی)
۲-۱-۸-۱۱- شبیه سازی طرح به وسیله ی کامپیوتر
۲-۱-۸-۱۲- تنظیم متغیرهای کنترلی
۲-۱-۸-۱۳- جریان آب زیر زمینی
۲-۱-۸-۱۴- بررسی اقتصادی
نتیجه گیری
منابع
فهرست اشکال
عنوان
شکل ۱-۱: نمودار تاثیر دمای ورودی بر دمای خروجی کمپرسور
شکل ۱-۲: تاثیر دمای ورودی بر فشار خروجی کمپرسور
شکل۱-۳: نمودار تاثیر دمای ورودی بر دمای خروجی از اتاق احتراق
شکل ۱-۴: تاثیر دمای ورودی بر دمای خروجی اگزوز توربین
شکل ۲-۱: تصویر یک مبدل حرارتی
شکل ۲-۲: تصویر شماتیک از یک چیلر تراکمی
شکل ۲-۳: تصویر شماتیک یک چیلر جذبی
شکل ۲-۴: تصویر شماتیک خنک کاری با چیلر جذبی
شکل ۲-۵ : تصویر شماتیک یک ایر واشر
شکل ۲-۶: تصویر یک کولر تبخیری مدیا به همراه هدرها
شکل ۲-۷: نمای یک رطوبت گیر به همراه ابعاد و زاویه ی آن
شکل ۲-۸ : صفحات مدیا
شکل ۲-۹ :نمای شماتیک یک کولر تبخیری مدیا
شکل ۲-۱۰ : داکت عبوری هوای سیستم مدیا در نیروگاه سیکل ترکیبی فارس
شکل ۲-۱۱ : تصویر اتاق فاگ با مه پاش
شکل ۲-۱۲: تصویر شماتیک هوا به وسیله ی سیستم فاگ
شکل ۲-۱:۳ شماتیک سیستم ذخیره سازی سرما
شکل۲-۱۴ : مدت زمان ذخیره ی آب سرد
شکل ۲-۱۵: مدت زمان برداشت آب سرد

مقدمه

هوای ورود به توربین درروزهای گرم یکی از معظلات توربین است. چون در کشور ما بیشتر روزهای سال هوا گرم است. لذا باید تدیری در جهت خنک کردن هوای ورود به کمپرسور بیندیشیم. چون هوای گرم بر همه ی پارامتر های توربین تاثیر منفی دارد. در اینجا به نحوه ی کار کردن این تجهیزات سرمایشی و تاثیر دما در راندمان می پردازیم.
۱- خنک کردن با استفاده از چیلر، که گرمای مصرفی آن همان گرمایی است که از اگزوز خارج میشود.
۲- روشهای تبخیری شامل روش مدیا- فاگ فشار قوی و ایر واشر میباشد. که در همه ی آنها آب به صورت قطراتی ریز به مسیر هوای ورود به کمپرسور پاشیده میشود و هوا خنک میشود.
۳- روشهای ذخیره ی سرما که عبارتند از :
الف)تانک ذخیره ی یخ:که با استفاده از یک چیلر تراکمی در ساعات کم مصرفی تولید یخ میشود و در تانک های بزرگ ذخیره میشود ودر ساعات پر مصرفی با استفاده از مبدلهای حرارتی یخ را در مسیر هوای ورود قرار میدهند تا خنک شود.
ب)ذخیره ی آب سرد در لایه های ریر زمینی:در فصول سرد آب گرم در لایه های زیر زمینی را در محیط بیرون با استفاده از برج خنک کن سرد میکنند و آن را در چاه آب سرد برای فصول گرم ذخیره میکنند.

 

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

 

 

 

 



ads

درباره نویسنده

admin 786 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *