no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

پایان نامه راه اندازی دستگاه دینامومتر دانشگاه شهید رجایی مدل ‏MPA 130‎، مهندسی مکانیک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه راه اندازی دستگاه دینامومتر دانشگاه شهید رجایی ‏مدل ‏MPA 130‎، مهندسی مکانیک
doc
دسامبر 19, 2015
۴,۰۰۰ تومان
1 فروش
۴,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه راه اندازی دستگاه دینامومتر دانشگاه شهید رجایی ‏مدل ‏MPA 130‎، مهندسی مکانیک


عنوان: پایان نامه راه اندازی دستگاه دینامومتر دانشگاه شهید رجایی ‏مدل ‏MPA 130‎، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۸۳

 

فهرست

مقدمه
تعریف دینامومتر
هدف از تست موتو
تجهیزات دینامومت
نقشه های الکتریکی دینامومتر
بررسی نرم افزار
انواع سیکلها‎
نصب وتنظیمات برنامه‎

مقدمه:‏
با اختراع موتور احتراقی داخلی ‏‎ ‎و تکمیل ان توسط یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو  ‏که به موتور های امروزی شبیه  است انقلاب بزرگی در صنعت بوجود امد  و کم کم این ‏تکنولوژی بزرگ بشری  نقش مهمی در زندگی بشری به خود گرفت.‏
با افزایش جمعیت شهرها، گسترش صنایع خودروسازی و بدنبال آن ازدیاد تعداد وسایل ‏نقلیه موتوری و بیان  مسائلی نظیر احتراق ناقص و آلودگی شدید محیط زیست و اثرات ‏زیانبار پدیده گلخانه ای‎ ‎که بخش اعظم ان توسط خودروها بوجود می اید،  روز به روز ‏حیات موجودات زنده کره زمین مورد  تهدید قرار میدهد و چه مهم  که به بتوان به عنوان ‏خانواده ای از جامعه خودرو   تاثیری  کما نا قابل در  این مسیر گذاشت.‏
‏ شاید از مهمترین وظایفی که بر ماست، شناخت خودرو و به معنای شناخت فرهنگ واقعی ‏آن  که امریست مهم و کاربردی.‏
‏ شناخت خودرو به معنای سلامت حرکت وپیدایش تحلیل کاربردی برای شناخت بهترین ‏رویه بر عهده ماست ‏
‏ خداوند را شاکریم که در صحت سلامت و لطف خداوند متعال توانستیم  خدمتی  همچنان ‏کوتاه و کوچک به خانواده بزرگ خودرو سازی داشته باشیم  افتخار خواهم کرد که در این ‏مسیر شاگرد اساتید بزرگی چون جناب دکتر جدیدی ودکتر علیاری بودیم که بی شک ‏نه تنها که معلم علم و دانش است بلکه   همچون پدری مهربان معلم معرفت نیز برای ‏اینجانبان وخیلی از هم کیشان ما بوده اند که از ایشان سپاس گذاریم، و برای ایشان وتمام ‏اساتید که برای ما تلاش کرده اند آرزوی سلامتی داریم ودست ایشان را می بوسیم و عرض ‏می کنیم با یاری خداوند متعال، پروژه پایان‌نامه اینجانبان خاتمه یافت.             ‏
تعریف دینامو متر‎:‎
دینامومتر وسیله ای است برای تست کردن موتور از لحاظ قدرت، گشتاور، مصرف بنزین ‏وهمچنین  کنترل و تست استقامت قطعات موتو ر و…‏
‏  به این منظور موتور را به دینامومتر متصل کرده وتوسط اعمال نیروهای ترمزی به روشهای ‏مختلف بر روی شفت خروجی موتور می توانند قدرت، گشتاور و فشار موثر متوسط ترمزی را ‏به دست آورند.  همچنین با تعیین مقدار سرعت موتور، بار دهی و …  می توان استحکام و ‏عمر قطعات مختلف را تخمین زد و نیز با استفاده از تعیین مقدارسوخت مصرفی میتوان ‏مصرف سوخت ویژه و راندمان مو تور را بدست آورد.  علاوه بر این می توان با استفاده از ‏پارامتر های کنترلی مانند فشار روغن، دمای روغن، دمای اب ورودی به موتور، دمای اب ‏خروجی موتور، دمای گاز خروجی، دمای گاز ورودی، دبی هوای ورودی و…  موتور را کنترل ‏و موارد مختلف را بررسی کرد.‏

‏   یک دستگاه دینامومتر برای تست موتور از چند بخش متنوع تشکیل شده است:‏
‏ ۱ یک تابلو سوخت  که مقدار سوخت مصرفی را اندازه  می کند
‏۲  یک دستگاه (دینام) که می تواند نیروی ترمزی به شفت خروجی موتور (میل لنگ) ‏اعمال  کند  ‏
‏۳  تابلو سنسورها که پارامترهای کنترلی را اندازه گیری می کند
‏۴  کامپیوتر که از سیگنال ها ی ورودی اطلا عات را دریافت وتوسط سیگنال های خروجی ‏دستورهایی را صادر می کند   ( برنامه ریزی دستگاه )‏
‏۵ اینترفیس  که جریان و ولتاژ گرفته شده از سنسورها را به ولتاژ و سیگنال ملزوم کامپیوتر ‏تبدیل می کند ‏
‏۶  کارت داده برداری که سیگنال های انالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند ‏
‏۷  رک اصلی  که منبع تغذیه ومدارات الکترونیکی  دستگاه در ان قرار  دارد  ‏
‏     ‏

بررسی نرم افزار مربوط به دینامو متر دانشگاه شهید رجایی‎
:‎
برنامه همراه این راهنما بگونه‌ای طراحی شده که اطلاعات مورد نیاز مانند دور موتور، گشتاور، ‏مصرف‌ سوخت‌، دمای آب و روغن، خلاء مانیفولد و سایر پارامترهای مورد نیاز موتور را از طریق ‏سنسورهای الکترونیکی نصب ‌شده بر روی اسـتند موتور و کارت داده‌برداری ‏شرکتAdvantech ‎‏ به کامپیوتر انتقال دهد و بکمک کنترل دریچه گاز و تحریک دینامومتر ‏می‌توان دور و گشتاور موتور را کنترل کرده و یا موتور را مجبور به حرکت در سیکل قابل تعریف ‏نمود۰  برای کنترل دمای آب، روغن و سایر پارامترها امکان استفاده از رله هائی جهت فرمان به ‏لوازم جانبی وجود دارد۰ در این سیستم امکان تعیین میزان غیر مجاز هر پارامتر جهت آلارم، کم ‏کردن قدرت(بطور خودکار بار موتور کاهش یافته، دریچه گاز بسته شده و موتور به شرایط بی‌باری ‏می‌رود) و خاموش نمودن موتور وجود دارد۰  برنامه‌های‌ موجود و روش استفاده ازآنها در بخشهای ‏بعدی این راهنما آورده‌شده‌است.
برنامه ‏‎  Cycle Defined‏ ‏
بکمک این برنامه قابلیت تعریف سیکل برای موتور وجود دارد۰ این سیکلها می‌توانند شامل ‏بخشهای از پیش تعریف شده زیر باشند:‏
‏-‏    فاز ۱ -‏Full Load  ‎
در این حالت دریچه گاز در صورت آنکه در انتهای کورس خود نباشد بتدریج به انتهای ‏کورس خود خواهد رفت و اگر دریچه گاز در انتهای کورس خود باشد در همان حالت باقی ‏مانده و دور موتور نیز بکمک تحریک دینامومتر در حد مطلوب باقی می‌ماند۰ در هر فاز ‏زمان سیکل(‏Phase Duration‏)،  دور مطلوب شروع سیکل(‏From RPM‏) تا ‏دور مطلوب انتهای سیکل(‏‏To RPM‏) و خطای مجاز دور و زمان(‏RPM Tol, ‎Time Tol‏) تعریف می‌شود، در مراحل میانی دور موتور مطلوب بصورت یک خط ‏مستقیم میان دور ابتدا و انتهای سیکل در نظر گرفته می‌شود۰ ‏
‏-‏    فاز ۲ –  ‏No Load
در این حالت از مرحله قبل باری روی موتور وجود نداشته تحریک دینامومتر صفر بوده و در ‏ادامه این سیکل تحریک صفر باقی ‌مانده و با تغییر دریچه گاز، دور موتور نیز در حد مطلوب ‏باقی می‌ماند.
‏-‏    فاز ۳ – ‏Full 2 No Load
در این حالت بار از روی موتور بر داشته شده و دریچه گاز بطوری بسته می‌شود که دور ‏موتور نیز در حد مطلوب باقی بماند  بطوریکه بتدریج تحریک دینامومتر کاملاً صفر شود۰ ‏در ادامه این سیکل تحریک صفر باقی مانده با تغییر دریچه گاز، دور موتور نیز در حد ‏مطلوب باقی می‌ماند.



ads

درباره نویسنده

admin 786 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *