no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

بهینه سازی عمل کرد سیستم های انژکتوری بر اساس تشریح کارکرد واقعی آن ها، پایان نامه مهندسي مکانیک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه بهینه سازی عمل کرد سیستم های انژکتوری بر اساس تشریح کارکرد واقعی آن ها، مهندسی مکانیک
doc
آگوست 23, 2015
۲۰,۰۰۰ تومان
2 فروش
۲۰,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه بهینه سازی عمل کرد سیستم های انژکتوری بر اساس تشریح کارکرد واقعی آن ها، مهندسی مکانیک


عنوان: پایان نامه بهینه سازی عمل کرد سیستم های انژکتوری بر اساس تشریح کارکرد واقعی آن ها، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۱۴۳

 

بهمرا فایل پاورپوینت  جهت ارائه پایان نامه

 

چکیده:
به طور کلی هدف از پروژه بهینه سازی عمل کرد سیستم های انژکتوری بر اساس تشریح کارکرد واقعی آن ها می‌باشد که با توجه به موضوع فوق در اول به آشنایی با کاربراتور و دلکو و معایب ذاتی آنها پرداخته و مورد بررسی قرار می دهیم و سپس به مبحث سیستم سوخت رسانی انژکتوری با آشنایی با انواع سیستم های انژکتوری پرداخته و با واحد کنترل الکترونیکی ECU و عملکرد آن به طور کامل آشنا می شویم تا اینکه در مبحث بعدی وارد حزئیات این سیستم شده و گفتار اصلی را با سیستم برق رسانی و عملکرد سنسورهای این سیستم ادامه داده و در آخر با یک نتیجه گیری کلی و ارائه پیشنهادات مفید و طرح راهکارهای جدید پروژه را به پایان می بریم.

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه
فصل اول: آشنایی با کاربراتور و دلکو و معایب ذاتی آنها
۱-۱- کاربراتور
۱-۲- کاربراتور چگونه کار می کند ؟
۱-۳- انواع کاربراتور
۱-۳-۱- کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین:
۱-۳-۲ کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا :
۱-۳-۳-کاربراتور با جریان هوای افقی :
۱-۴- قسمت های تشکیل دهنده کاربراتور
۱-۵ – آشنایی با معایب عمده ذاتی کاربراتور
۱-۶ دلکو
۱-۷ تشریح وظایف دلکو
۱-۸ تشریح عمل قطع و وصل مدار اولیه جرقه
۱-۹- تشریح عمل تنظیم پیش جرقه (آوانس) بطور خودکار:
۱-۱۰- نتیجه:
۱-۱۱- آشنایی با معایب عمده ذاتی دلکو :
۱-۱۱-۱- شدت جرقه به شدت به دور موتور وابسته است
۱-۱۱-۲- شدت توزیع جرقه بر روی سر شمع ها یکسان نیست
۱-۱۱-۳- عدم تناسب آوانس های دینامیکی و استاتیکی.
۱-۱۱-۴- تنظیمات زیاد و پیچیدگی زیاد مکانیکی
۱-۱۲- چرا انژکتور
۱-۱۳- مزایای استفاده از سیستم‌های انژکتوری در مقایسه با سیستم‌های کاربراتوری

فصل دوم: انواع سیستم های انژکتوری
۲-۱- تقسیم بندی سیستم انژکتوری
۲-۱-۱- سیستم انژکتوری پاشش تک نقطه ای:
۲-۱-۲- سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای:
۲-۱-۲-۱- دسته غیر ترتیبی :
۲-۱-۲-۲- دسته نیمه ترتیبی :
۲-۱-۲-۳- دسته ترتیبی :
۲-۱-۳- سیستم انژکتوری پاشش مستقیم گازوئیل:
۲-۲- طریقه کار کرد سیستم انژکتوری
۲-۳- آشنایی و تجزیه و تحلیل سیستم انژکتوری:
فصل سوم: واحد کنترل الکترونیکی ECU
۳-۱-۱- حافظه موقت:
۳-۱-۲- حافظه دائم :
۳-۲- یک ویژگی مهم از ECU انژکتور یا انجام عملیات Cut off
۳-۳- موارد ایمنی حفاظت از ECU :
۳-۴- دلایل و روش تجدید حافظه ECU :
۳-۴-۱- در خودروهای واجد ECU نوع Sl96 , و S2000-10 :
۳-۴-۲- در خودروهای واجد ECU نوع MM8P :
۳-۴-۳- در خودروهای واجد ECU نوع Bosch mp 7.3 :
۳-۵- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری ECU در روی خودرو :
فصل چهارم: سیستم برق رسانی و عملکرد سنسورها
۴-۱- رله دوبل:
۴-۱-۱- وظایف :
۴-۱-۲- محل قرار گیری :
۴-۱-۳- ساختار داخلی :
۴-۱-۴- مدارهای الکتریکی :
۴-۱-۵- شرح کار قطعه :
۴-۱-۵-۱- مرحله سوئیچ بسته :
۴-۱-۵-۲- مرحله سوئیچ باز :
۴-۱-۵-۳- مرحله موتور روشن :
۴-۱-۶- روش های عیب یابی :
۴-۱-۷- روش تست قطعه :
۴-۱-۷-۱- تست با دستگاه دیاگ:
۴-۱-۷-۲- تست ولتاژی :
۴-۱-۷-۳- تست اهمی :
۴-۱-۸- سرویس قطعه :
۴-۲- سنسور دور موتور ( ESS ):
۴-۲-۱- وظایف:
۴-۲-۲- محل قرار گیری :
۴-۲-۳- ساختار داخلی :
۴-۲-۴- شرح کار قطعه :
۴-۲-۵- روش های عیب یابی :
۴-۲-۶- روش های تست قطعه :
۴-۲-۶-۱- روش تست اهمی :
۴-۲-۶-۲- روش تست ولتاژی ( AC ) :
۴-۲-۷- سرویس قطعه :
۴-۳- سنسور سرعت خودرو ( VSS ) :
۴-۳-۱- وظایف :
۴-۳-۲- محل قرار گیری :
۴-۳-۳- ساختار داخلی :
۴-۳-۴- مدارهای الکتریکی :
۴-۳-۵- شرح کار قطعه
۴-۳-۶- روش های عیب یابی :
۴-۳-۷- روش تست قطعه :
۴-۳-۷-۱- تست با دستگاه دیاگ:
۴-۳-۷-۲- تست ولتاژی :
۴-۳-۷-۳- تست اهمی :
۴-۳-۷-۴- تست دنده کیلومتر گیربکس :
۴-۳-۸- سرویس قطعه :
۴-۴- سنسور موقعیت دریچه گاز ( TPS ) :
۴-۴-۱- وظایف :
۴-۴-۲- محل قرار گیری :
۴-۴-۳- ساختار داخلی :
۴-۴-۴- مدارهای الکتریکی :
۴-۴-۵- شرح کار قطعه :
۴-۴-۶- روش های عیب یابی :
۴-۴-۷- روشهای تست قطعه :
۴-۴-۷-۱- تست با دستگاه دیاگ:
۴-۴-۷-۲- تست اهمی :
۴-۴-۷-۳- تست ولتاژی :
۴-۵- سنسور فشار هوای ورودی (منیفولد):
۴-۵-۱- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری سنسور فشار هوای ورودی (منفولید) در روی خودرو :
۴-۶- سنسور دمای هوای ورودی:
۴-۶-۱- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری سنسور دمای هوای ورودی (منیفولد) در روی خودرو :
۴-۷- سنسور دمای آب موتور ( WTS ) :
۴-۷-۱- وظایف :
۴-۷-۲- محل قرار گیری :
۴-۷-۳- ساختار داخلی :
۴-۷-۴- مدارهای الکتریکی :
۴-۷-۵- شرح کار قطعه :
۴-۷-۶- روش های عیب یابی :
۴-۷-۶-۱- روش تست قطعه :
۴-۸- سنسور ضربه
۴-۸-۱- وظایف :
۴-۸-۲- محل قرار گیری :
۴-۸-۳- ساختار داخلی :
۴-۸-۴- شرح کار قطعه :
۴-۸-۵-روش های عیب یابی :
۴-۹- سوئیچ اینرسی
۴-۹-۱- وظایف :
۴-۹-۲- محل قرارگیری :
۴-۹-۳- ساختار داخلی :
۴-۹-۴- مدارهای الکتریکی :
۴-۹-۵- شرح کار قطعه :
۴-۹-۶- روش های عیب یابی :
۴-۹-۷- روشهای تست قطعه :
۴-۹-۷-۱- تست با دستگاه دیاگ:
۴-۹-۷-۲- روش اهمی :
۴-۱۰- سنسور اکسیژن ( O2S )
۴-۱۰-۱- وظایف :
۴-۱۰-۲- محل قرار گیری :
۴-۱۰-۳- ساختار داخلی :
۴-۱۰-۴- اجزای تشکیل دهنده سنسور اکسیژن
۴-۱۰-۵- مدارهای الکتریکی :
۴-۱۰-۶- شرح کار قطعه :
۴-۱۰-۷- روش های عیب یابی :
۴-۱۰-۷-۱- روش تست قطعه :
۴-۱۱- سنسور میل سوپاپ ( CS ) :
۴-۲۰-۱- وظایف :
۴-۲۰-۲- محل قرار گیری :
۴-۲۰-۳- ساختار داخلی :
۴-۲۰-۴- مدارهای الکتریکی :
۴-۲۰-۵- شرح کار قطعه :
۴-۲۰-۶- روش های عیب یابی :
۴-۲۰-۶-۱- روش تست قطعه تست با دستگاه دیاگ:
۴-۲۱- پمپ هوا
۴-۲۲- گرمکن هوزینگ دریچه گاز
۴-۲۲-۱- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری گرمکن دریچه گاز در روی خودرو :
۴-۲۳- استپ موتور
۴-۲۳-۱- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری استپ موتور در روی خودرو :
۴-۲۴- کویل دوبل
۴-۲۴-۱- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری کویل دوبل در روی خودرو :
۴-۲۵-پمپ بنزین
۴-۲۵-۱- وظایف :
۴-۲۵-۲- ساختار داخلی :
۴-۲۵-۳- مدارهای الکتریکی :
۴-۲۵-۴- شرح کار قطعه :
۴-۲۵-۵- مزیت پمپ بنزین های داخل باک نسبت لبه خارج از باک :
۴-۲۵-۶- روش های عیب یابی :
۴-۲۵-۷- روشهای تست قطعه :
۴-۲۵-۷-۱-تست ولتاژی :
۴-۲۵-۷-۲-تست اهمی :
۴-۲۵-۷-۳-تست فشار سوخت :
۴-۲۵-۸- فیلتر بنزین :
۴-۲۵-۹- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری فیلتر بنزین در روی خودرو :
۴-۲۶- ریل و شلنگهای سوخت رسانی
۴-۲۶-۱- وظایف :
۴-۲۶-۲- محل قرارگیری :
۴-۲۶-۳- شرح کار قطعه :
۴-۲۶-۴- روش های عیب یابی :
۴-۲۷- رگولاتور فشار سوخت
۴-۲۷-۱- وظایف :
۴-۲۷-۲- محل قرار گیری :
۴-۲۷-۳- ساختار داخلی
۴-۲۷-۴- شرح کار قطعه :
۴-۲۷-۵- روش های عیب یابی :
۴-۲۷-۶- روشهای تست قطعه :
۴-۲۸- انژکتورها
۴-۲۸-۱- وظایف :
۴-۲۸-۲- محل قرارگیری :
۴-۲۸-۳- ساختار داخلی :
۴-۲۸-۴- مدارهای الکتریکی :
۴-۲۸-۵-شرح کار قطعه :
۴-۲۸-۶- روش های عیب یابی :
۴-۲۸-۷- روشهای تست قطعه :
۴-۲۸-۷-۱- تست با دستگاه دیاگ:
۴-۲۹- مخزن کنیستر:
۴-۲۹-۱- وظایف :
۴-۲۹-۲- محل قرارگیری :
۴-۲۹-۳- ساختار داخلی :
۴-۲۹-۴- شرح کار قطعه :
۴-۳۰- شیر برقی کنیستر:
۴-۳۰-۱- وظایف:
۴-۳۰-۲- محل قرار گیری :
۴-۳۰-۳- ساختار داخلی :
۴-۳۰-۴- مدارهای الکتریکی :
۴-۳۰-۵- شرح کار قطعه :
۴-۳۰-۶- روش های عیب یابی :
۴-۳۰-۷- روش های تست قطعه :
۴-۳۰-۷-۱-تست با دستگاه دیاگ:
۴-۳۰-۷-۲- تست اهمی :
۴-۳۱- مبدل کاتالیستی:
۴-۳۱-۱- وظایف :
۴-۳۱-۲- محل قرارگیری :
۴-۳۱-۳- ساختار داخلی :
۴-۳۱-۴- شرح کار قطعه :
۴-۳۲- شمع Spark :
۴-۳۲-۱- وظایف :
۴-۳۲-۲- محل قرارگیری :
۴-۳۲-۳- ساختار داخلی :
۴-۳۲-۴- شرح کار قطعه :
۴-۳۲-۵- شمع ها به دو دسته تقسیم می شوند :
۴-۳۲-۶- روش های عیب یابی :
۴-۳۲-۶-۱- تست با دستگاه دیاگ:
۴-۳۲-۶-۲- تست اهمی:
۴-۳۳- باتری Battery :
۴-۳۴- وایر شمع :
۴-۳۴-۱- وظایف :
۴-۳۴-۲- محل قرارگیری :
۴-۳۴-۳- ساختار داخلی :
۴-۳۴-۴- تست اهمی :
۴-۳۵- ارتباطات برق ECU با سنسورها و فرمانبرها :
۴-۳۵-۱- مرحله سوئیچ – بسته:
۴-۳۵-۲- مرحله سوئیچ – باز:
۴-۳۵-۳- موتور – روشن:
۴-۳۵-۴- خودرو – حرکت:
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مهم ترین معایب سیستم انژکتوری:
۵-۱-۱- برای رفع عیب شماره ۱ پیشنهاد میشود :
۵-۱-۲- برای رفع عیب شماره ۳ پیشنهاد می شود:
۵-۱-۳- برای رفع چهارمین عیب پیشنهاد می شود:
۵-۲- خودروهای آینده با سوخت هسته ای
۵-۲-۱- نگاه اجمالی به چگونگی استفاده انرژی خورشید در صنعت :
۵-۲-۲- سیر تحولی و رشد
۵-۲-۳- تهیه باتری خورشیدی
۵-۲-۴- کاهش هزینه ساخت
۵-۲-۵- استفاده از مواد در باتری خورشیدی
۵-۲-۶- مزیت یا بازده باتریهای خورشیدی
۵-۲-۷- خورشید :
۵-۲-۷-۱- زبانه ها و شعله های خورشیدی
۵-۲-۷-۲- باد خورشیدی
۵-۲-۷-۳- مسیر نامنظم
۵-۲-۷-۴- چرخه ها و لکه های خورشیدی
۵-۲-۷-۵- مرگ خورشید
۵-۲-۷-۶- انرژی خورشیدی :
۵-۲-۸- مصارف انرژی خورشیدی :
۵-۲-۹- طریقه دریافت الکتریسیته از انرژی خورشیدی :
۵-۲-۱۰- کاربردهای سلولهای خوشیدی :
منابع :
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل۱-۱: نمایی از سیستم کاربراتور
شکل۱-۲: شدت جرقه به شدت به دور موتور وابسته است
شکل۱-۳: سیستم‌ انژکتوری
شکل۱-۴: واحد کنترل الکترونیکی
شکل۳-۱: واحد کنترل الکترونیکی ECU
شکل ۳-۲: نمایش شماتیک ارتباط دو جانبه ECU با سنسورها و فرمان برها
شکل۴-۱: رله دوبل
شکل ۴-۲: مدار الکتریکی مربوط به ارتباط رله دوبل و ECU 37
شکل۴-۳: سنسور دور موتور
شکل ۴-۴: مدار الکتریکی سنسور دور موتور در ارتباط با ECU
شکل۴-۵: سنسور سرعت خودرو
شکل ۴-۶: سنسور موقعیت دریچه گاز
شکل ۴-۷: مدار الکتریکی مربوط به ارتباط پتانسیومتر دریچه گاز و ECU
شکل ۴-۸: سنسور فشار هوای ورودی
شکل ۴-۹: نمودار سنسور فشار هوای ورودی
شکل ۴-۱۰: سنسور دمای هوای ورودی
شکل ۴-۱۱: سنسور دمای آب موتور
شکل ۴-۱۲: مدار الکتریکی مربوط به سنسور دمای مایع خنک کننده موتور
شکل۴-۱۳: سنسور ضربه
شکل ۴-۱۴: تست سنسور ضربه
شکل ۴-۱۵: سوئیچ اینرسی
شکل۴-۱۶: محل قراگیری سوئیچ اینرسی
شکل ۴-۱۷: سنسور اکسیژن
شکل۴-۱۸: نمایش اجزای تشکیل دهنده سنسور اکسیژن
شکل ۴-۱۹: مدار مربوط به مدار الکتریکی سنسور اکسیژن و ECU
شکل ۴-۲۰: سنسور میل سوپاپ
شکل۴-۲۱: گرمکن هوزینگ دریچه گاز
شکل ۴-۲۲: استپ موتور
شکل ۴-۲۳: نمایش کارکرد استپ موتور
شکل ۴-۲۴: تنظیم هوای مورد مصرف سیلندرها در زمان رها کردن گاز در استپ موتور
شکل ۴-۲۵: مدار الکتریکی مربوط به استپ موتور
شکل ۴-۲۶: کویل دوبل
شکل ۴-۲۷: افزایش ولتاژ برای انجام فرآیند جرقه زنی توسط کویل
شکل ۴-۲۸: مدار الکتریکی مربوط به کوئل دوبل
شکل ۴-۲۹: پمپ بنزین
شکل ۴-۳۰: اثرات خرابی ظاهری فیلتر بنزین در روی خودرو
شکل ۴-۳۱: رگولاتور فشار سوخت
شکل ۴-۳۲: انژکتورها
شکل ۴-۳۳: ساختار و اجزای تشکیل دهنده انژکتور
شکل۴-۳۴: مخزن کنیستر
شکل ۴-۳۵: شیر برقی کنیستر
شکل ۴-۳۶: مبدل کاتالیستی
شکل ۴-۳۷: وایر شمع
شکل ۴-۳۸: مدار برق سیستم انژکتور پارس ، سمند و ۴۰۵ تیپ L3 ، ECU نوع S2000-10
شکل ۵-۱: اولین خودرو مفهومی که از انرژی هسته ای استفاده می کند

 

 

مقدمه

سیستم سوخت رسانی برای خودرو، همانند دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی در بدن انسان، سیستمی ضروری و بسیار حساس است که انرژی لازم برای استفاده خودرو را فراهم می سازد. سیستم های سوخت رسانی چگونه چنین کاری را انجام می دهند؟ چند نوع هستند؟ مزایا و معایب هر سیستم چیست؟ چه نوع سیستمی برای خودرو اقتصادی تر و مناسب تر است؟ و ده ها سؤال دیگر وجود دارد که برای تمامی کسانی که به نوعی با خودرو سر و کار دارند، پیش می آید.
از سال ۱۳۸۳ ساخت خودروهای سواری کاربراتوری تقریباً به حالت تعلیق درآمده است و شرکت ها می‌بایستی از سیستم های انژکتوری در محصولات خود استفاده کنند. تعدادی از رانندگان قدیمی خودرو همچنان بر استفاده از خودروهای کاربراتوری اصرار می ورزند. کاربراتور و انژکتور چه تفاوتی دارند؟ هر یک چه کاری انجام می دهند؟ کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد؟ در این نوشتار، سعی داریم به اختصار با این سیستم سوخت رسانی و در نهایت مزایا و معایب هر دو آشنا شویم.
قبل از تشریح عملکرد سیستم انژکتوری ابتدا باید بفهمیم که یک سیستم کاربراتوری چگونه کار کرده و چه معایبی از این سیستم موجب شده تا با کنار گذاشتن آن ، سیستم انژکتوری را جایگزین آن نماییم. با نگاهی گذرا به خودرویی که تحت سیستم کاربراتوری کار می کند مشاهده می کنیم که دو جزو اساسی این سیستم را دو قطعه ” کاربراتور ” و ” دلکو ” تشکیل می دهند .
لازم به ذکر است که در قسمت پایانی پروژه پیشنهاداتی برای بهینه سازی طرح انژکتوری داده شده است.

 

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.



ads

درباره نویسنده

admin 786 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *